Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extra monitor  (gelezen 2790 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Extra monitor
« Reactie #25 Gepost op: 2016/01/30, 14:44:43 »
Dat we snel geklaard! Nu achteraf nog herpartitioneren zal echter weer wat technische kennis vragen. Je had dat beter meteen tijdens de installatie gedaan.
Naar partitionering: het Ubuntu systeem zelf heeft aan 10-12 GB (meer dan ruim) voldoende. Je / hoeft niet groter te zijn, de rest (minus swap) kan dan gaan naar je /home, waarin alle gebruikersinstellingen en je persoonlijke data terechtkomen.

swap hoeft niet veel groter dan je ram.

Zoals ook Maasnet stelt: met 4 GB kan je al heel goed uit de voeten, ook voor wat zwaarder werk. Wil je het je permitteren: 8 GB is natuurlijk nog veel beter - je systeem gebruikt dan nog zeer zelden swap.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/30, 16:36:48 door vanadium »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Extra monitor
« Reactie #26 Gepost op: 2016/01/30, 14:53:37 »
Over die foto's kan je het beste een apart Onderwerp opstarten, maar daar is heel wat moois voor te vinden in Linux Land.

Wat betreft het in de PC krijgen van die foto's is dat puur een kwestie van wat jouw PC aan USB aan boord heeft. Hopelijk USB 2.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Extra monitor
« Reactie #27 Gepost op: 2016/01/30, 15:16:10 »
Voor de "gewone" dingen is 4 Gb ram volgens mij meer als voldoende.

Hier nog als leesvoer een linkje over de installatie https://lcardinaals.wordpress.com/2013/04/23/optimale-configuratie-linux-voor-herinstallaties/
Ik moet voor mijn werk ook veel foto´s inlezen en bewerken. Denk aan ongeveer 200 foto´s per keer. Grote bestanden. Overigens de installatie is nu voltooid en alles ziet er perfect uit. Zelfs de Wifilijst staat nu meteen goed. Alle beschikbare netwerken staan daar opgesomd, ook mijn eigen. De energiebesparing van Ubuntu doet op beide schermen ook mooi gelijktijdig al zijn werk. Mijn schijf is dus 500 Gb. Denk nu aan 400 Gb voor /Home, 80 Gb voor Ubuntu (/) en een Swap van 8 Gb? In verband met het snel kunnen uploaden van foto´s? Ben van plan om de installatie nogmaals te gaan doorlopen via de laatste optie.

Super dat het nu gelukt is en dat alles gelijk werkt!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Extra monitor
« Reactie #28 Gepost op: 2016/01/30, 15:36:05 »
Dat we snel geklaard! Nu achteraf nog herpartitioneren zal echter weer wat technische kennis vragen. Je had dat beter meteen tijdens de installatie gedaan.
Naar partitionering: het Ubuntu systeem zelf heeft aan 10-12 MB (meer dan ruim) voldoende. Je / hoeft niet groter te zijn, de rest (minus swap) kan dan gaan naar je /home, waarin alle gebruikersinstellingen en je persoonlijke data terechtkomen.

swap hoeft niet veel groter dan je ram.

Zoals ook Maasnet stelt: met 4 GB kan je al heel goed uit de voeten, ook voor wat zwaarder werk. Wil je het je permitteren: 8 GB is natuurlijk nog veel beter - je systeem gebruikt dan nog zeer zelden swap.
Bedankt voor je reactie. Ik was al van plan de hele installatie nogmaals te gaan doorlopen. Mijn HDD heeft 500 Gb aan ruimte. Lees trouwens dat je het over 10-12 MB hebt (MEGAbyte!), je bedoelt niet GIGAbyte?  Mijn schijfindeling gaat nu worden: 480 Gb voor /Home, 12 Gb voor het systeem zelf en 8 Gb Swap. Ik heb het hier dus over GIGAbyte, wat betreft mijn vraag hiervoor: bedoel je nou toch MEGAbyte?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Extra monitor
« Reactie #29 Gepost op: 2016/01/30, 15:37:40 »
Over die foto's kan je het beste een apart Onderwerp opstarten, maar daar is heel wat moois voor te vinden in Linux Land.

Wat betreft het in de PC krijgen van die foto's is dat puur een kwestie van wat jouw PC aan USB aan boord heeft. Hopelijk USB 2.

groet,

Just
Mijn pc heeft 2x USB 2.0 , 1x USB 3.0 en 1 HMDI-poort on board. Ga ook eens kijken of googlen naar Linux Land.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Extra monitor
« Reactie #30 Gepost op: 2016/01/30, 16:19:31 »
Hoi Joost,

Dan zit je gewoon goed. Ik schiet bij toernooien regelmatig tot 1000 foto's. Bestanden rond de 4 MB. Die haal ik van de SD kaart met een goede USB 2 kaartlezer.

In jouw geval lijkt me het wel de moeite een USB 3.0 lezer te proberen, maar pas op. Er is wel wat kaf onder het koren naar ik begrijp. Kijk naar de reviews.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Extra monitor
« Reactie #31 Gepost op: 2016/01/30, 16:38:40 »
Lees trouwens dat je het over 10-12 MB hebt (MEGAbyte!), je bedoelt niet GIGAbyte?  Mijn schijfindeling gaat nu worden: 480 Gb voor /Home, 12 Gb voor het systeem zelf en 8 Gb Swap.
Ik bedoelde inderdaad gigabyte: ik heb dit gecorrigeerd.

Re: Extra monitor
« Reactie #32 Gepost op: 2016/01/30, 16:40:31 »
Hoi Joost,

Dan zit je gewoon goed. Ik schiet bij toernooien regelmatig tot 1000 foto's. Bestanden rond de 4 MB. Die haal ik van de SD kaart met een goede USB 2 kaartlezer.

In jouw geval lijkt me het wel de moeite een USB 3.0 lezer te proberen, maar pas op. Er is wel wat kaf onder het koren naar ik begrijp. Kijk naar de reviews.

groet,

Just
Hoi Just,

Ja, ik zal naar reviews kijken. Wellicht dat Linux Land ook uitkomst kan bieden hierin. Inmiddels draait de installatie nu opnieuw. De DVD adviseerde meteen 4179 MB voor de Swap en voor Ubuntu 12 Mb en dat heb ik maar zo gelaten. Wel het deel voor Ubuntu van een / voorzien. De rest heb ik op Ext 4 gezet en van /home. Valt mij wel op dat de installatie nu wat langer duurt. De laptop staat nu nog steeds op de tijdzone. Het knopje van Verder is nog grijs. Zal wel komen door de aangepaste schijfindeling / partitionering. Laat de laptop maar rustig zijn gang gaan.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Extra monitor
« Reactie #33 Gepost op: 2016/01/30, 16:43:59 »
Lees trouwens dat je het over 10-12 MB hebt (MEGAbyte!), je bedoelt niet GIGAbyte?  Mijn schijfindeling gaat nu worden: 480 Gb voor /Home, 12 Gb voor het systeem zelf en 8 Gb Swap.
Ik bedoelde inderdaad gigabyte: ik heb dit gecorrigeerd.
Dacht ik al, wat de Swap en het Ubuntudeel maar gewoon het voorstel van de DVD overgenomen. Alleen bij het Ubuntudeel een / toegevoegd op Ext4. Voor de Swap kwam ik niet hoger dan wat geadviseerd stond. De rest heb ik als Ext4 weggezet met een /home vlag.
De installatie duurt dus nu wel wat langer. Laptop staat nog steeds op de tijdzonering en het Verder-knopje is grijs. Zal wel door herpartitionering komen.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Extra monitor
« Reactie #34 Gepost op: 2016/01/30, 16:46:38 »
Dat Linux Land is niet serieus. Dat was maar bij wijze van spreken!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Extra monitor
« Reactie #35 Gepost op: 2016/01/30, 16:51:09 »
Dat Linux Land is niet serieus. Dat was maar bij wijze van spreken!

groet,

Just

Okay, ik had trouwens http://landoflinux.com/ gevonden.

Even wat anders nu. Je bent fotograaf voor toernooien? Professioneel of amateur? Wat voor toernooien? Zelf ben ik beheerder van een nieuwssite.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Extra monitor
« Reactie #36 Gepost op: 2016/01/30, 16:54:52 »
Hoi Johan,

Amateur, hoor. Het gaat hierbij om Zwemsportevenementen in clubverband. Daarnaast ook veel video.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Extra monitor
« Reactie #37 Gepost op: 2016/01/30, 17:11:27 »
Lees trouwens dat je het over 10-12 MB hebt (MEGAbyte!), je bedoelt niet GIGAbyte?  Mijn schijfindeling gaat nu worden: 480 Gb voor /Home, 12 Gb voor het systeem zelf en 8 Gb Swap.
Ik bedoelde inderdaad gigabyte: ik heb dit gecorrigeerd.
Vind het trouwens nu wel lang duren. Laptop staat nu nog steeds op het tijdzoneblad. Moet dat herpartitioneren zolang duren? Opnieuw installeren door het te onderbreken?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Extra monitor
« Reactie #38 Gepost op: 2016/01/30, 17:57:30 »
Dat mag nooit zo lang duren.

Maar als je bij tijdzone bent dan is het partitioneren dacht al geweest maar dat weet ik niet zeker.

Ik zou inderdaad onderbreken en opnieuw installeren.


« Laatst bewerkt op: 2016/01/30, 18:01:06 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Extra monitor
« Reactie #39 Gepost op: 2016/01/31, 23:02:01 »
De herinstallatie is gelukt. Ik heb nu een Swap ingesteld van 4 Gb RAM en een opstartschijf / van 12 Gb. Verder een /home van 483 Gb. Bijna alles word nu herkend door de laptop, behalve mijn externe HD. Zelfs niet in Krusader. Hoe zal ik dat nu nog oplossen? Het Cairodock reageerde vanmiddag wel even wat vreemd. Programma´s begonnen heen en weer te springen en starten niet op. Na het opnieuw starten van de computer wel weer. Thunderbird werkt ook nog niet voldoende om de emailaccounts daarin op te kunnen nemen. Ook heb ik een paar keer de melding gekregen dat mijn Hoofdmap geen ruimte meer heeft (?).
« Laatst bewerkt op: 2016/01/31, 23:05:51 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com