Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: één applicatie in x-server starten  (gelezen 1095 keer)

Offline postbus24

  • Lid
één applicatie in x-server starten
« Gepost op: 2008/02/04, 11:21:49 »
Hoi,

Ik heb en xubuntu pc waar ik graag één enkele x-server applicatie wil op wil laten draaien.
De pc opstarten en gelijk deze applicatie starten zonder dat er andere dingen aan te pas komen.

Valt dit simpel te regelen ?

Ik zag iets in het logon menu "run x-client script" kan ik dat daarvoor gebuiken ?


alvast bedankt voor de tips,

pb24

één applicatie in x-server starten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/04, 11:26:46 »
X.org heeft het een en het ander nodig voor dat het kan starten, onder andere networking, ... Als je vb bash wilt starten zonder iets anders te starten, gaat dit zo:

In grub de entry van Ubuntu selecteren, dan op 'e' drukken, dan de entry selecteren die begint met 'kernel' dan weer op 'e' drukken en 'init=/bin/bash' invoeren (zonder aanhalingstekens). en dan op enter en dan op 'b' drukken.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline postbus24

  • Lid
één applicatie in x-server starten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/04, 12:57:17 »
X.org op zich mag wel starten met het nodige, alleen wil ik die 'windowmanager' (gnome, xfce, ...) niet gestart hebben. (Als dat mogelijk is)
Die menutjes, icoontjes desktop e.d. heb ik helemaal niet nodig. Het is geen zware pc en daarom wil ik enkel een minimale x-server (of hoe zeg ik dat?)  voor men kleine toepassing (een soort slideshow)

Als ubuntu-server pc waar ik één grafische X toepassing(kje) op wil draaien.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
één applicatie in x-server starten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/04, 13:28:10 »
Om te beginnen is het denk ik het makkelijkste om via de alternate cd een "command line" systeem te installeren.
Hierna moet je zelf de nodige programma's toevoegen.
In de documentatie staat in één van de installatiehandleidingen wel hoe je een minimaal systeem opzet.
Hierdoor heb je geen overbodige troep op de computer staan.

Om nu één programma te draaien via de Xserver, moet je even zoeken via google op kiosk mode of iets dergelijks.

één applicatie in x-server starten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/04, 14:54:50 »
Er is een scriptje dat GDM start, dat weghalen en in plaats daarvan een scriptje gebruiken dat Xorg en de app die jij wilt start.

dat staat in /etc/rc.d of /etc/init.d dacht ik.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
één applicatie in x-server starten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/04, 15:00:57 »
Of gewoon GDM niet installeren ;)

één applicatie in x-server starten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/04, 15:36:34 »
Citaat van: Johanvd
Of gewoon GDM niet installeren ;)
Dan moet je nog altijd een script maken dat X start ;).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
één applicatie in x-server starten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/04, 15:44:09 »
startx
;)

Offline postbus24

  • Lid
één applicatie in x-server starten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/04, 15:45:55 »
'kiosk mode' is een gestripte webbrowser als ik het goed begrijp, niet echt van toepassing voor mij applicatie.

MAAAAAR !! de hints en tips hebben wel wat opgeleverd ;)
ik heb in men home folder een .xinitrc (en ook een symlink .xsession ernaartoe) gemaakt.
Daar staat één regeltje in met de applicatie die moet opstarten ét voila ... (zeggen de Fransen)

Als ik het goed begrijp wordt na het opstarten van Xorg gekeken of die bestanden er zijn en als ze er zijn, worden deze gebruikt ipv de algemene X-startup scripts.  (al ik het goed begrepen heb toch)