Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Algemene functietoetsen UIT schakelen voor specifieke toepassingen  (gelezen 285 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik wil Freeplane gebruiken (een mindmapping programma) in Kubuntu 20.10.In Freeplane zijn er nogal wat functietoetsen die helaas overeenkomen met functietoetsen van mijn Kubuntu.

Voorbeeld: CTRL-F3 dient om iets te bewerken in Freeplane, maar ... in Kubuntu dient het om naar bureaublad 3 te wisselen. En CTRL-F3 intikken in Freeplane zorgt ervoor dat ik wissel naar bureaublad 3.

Omdat er nogal wat overlap zit tussen Freeplane-toetsen en Kubuntu, wil ik dat alle functietoetsen en sneltoetsen van Kubuntu even worden uitgezet als ik in Freeplane zit.

Hoe kan ik dat realiseren?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Algemene functietoetsen UIT schakelen voor specifieke toepassingen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/27, 12:07:19 »
Een aantal functietoetsen worden inderdaad systeembreed gebruikt door je windowmanager. Ik kan je niet specifiek helpen met Kubuntu, want ik ben een Gnome gebruiker, maar het helpt je wellicht wel beter te zoeken.

De enige manier om tijdelijk al die functietoetsen te inactiveren binnen je windowmanager zal zijn één voor één die toewijzingen tijdelijk uit te zetten. Sommige van die combinaties kunnen door de gebruiker aangepast worden via een dialoog, maar dat wil je natuurlijk niet:  dat is omslachtig en omwerkbaar.

In Gnome Shell, en ongetwijfeld ook in Kubuntu, zijn er mogelijkheden om die toetsenbord toewijzingen via de commandolijn aan te passen. Dan heb je natuurlijk wel iets in handen: je maakt een script dat één voor één de toetsenbordtoewijzingen uitschakelt. Met een ander script ga je die één op één terug op standaardwaarden instellen.

Zo heb je één keer wel wat werk om voor iedere toets een commando op te stellen, vb. voor Gnome Shell:

gsettings set org.gnome.desktop.wm.keybindings close "['']"
zal de toewijzing "Alt+F4" voor het sluiten van vensters verwijderen.

Achteraf kan dat hersteld worden door
gsettings reset org.gnome.desktop.wm.keybindings close

Dat doe je voor elke systeembreed toegewezen functietoets (die je in je programma nodig hebt). Opnieuw,  deze commando's zijn voor Gnome Shell. Het zal anders zijn voor Plasma, XFCE enz.

Eens het script klaar ga je telkens weer in één fractie van een seconde de standaard functies van de functietoetsen uitschakelen, en weer aanzetten. Je kan dat volautomatisch laten gebeuren wanneer je dat programma opstart.
 
« Laatst bewerkt op: 2021/02/27, 12:08:51 door vanadium »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Algemene functietoetsen UIT schakelen voor specifieke toepassingen
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/27, 14:47:47 »
Ik heb het inmiddels gevonden in Kubuntu .... maar ik kan het niet herhalen, want daarin is Kubuntu iets té aanpasbaar. Je kan namelijk niet alleen voor één bepaald programma (zoals freeplane) iets instellen zoals "negeer alle andere sneltoetsen", maar standaard bindt Kubuntu die eigenschap niet aan het programma, maar wél aan het bestand dat je in dat programma hebt open staan.

Je moet in het programma (bv. freeplane) gaan staan en rechtsklikken op de balk boven.
Dan krijg je een menu te zien met onder meer "naar bureaublad verplaatsen", "maximaliseren", ... én ook ...

--> meer acties aanklikken
--> dan speciale programma-instellingen configureren--> daarin kan je een eigenschap toevoegen: negeer andere sneltoetsen (of zoiets)

Het gaat dus wel, maar het ligt niet voor de hand.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Algemene functietoetsen UIT schakelen voor specifieke toepassingen
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/27, 15:08:36 »
Dat is dan iets wat Gnome niet heeft, en wellicht eleganter zal zijn eens je het vindt: dan ondervindt je geen storing in het gebruik van andere programma's door de ingreep.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Algemene functietoetsen UIT schakelen voor specifieke toepassingen
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/27, 15:21:35 »
Ik heb meer dan 10 jaar Ubuntu (met Gnome) gebruikt, maar ben nu toch sinds ongeveer een jaar overgeschakeld naar Kubuntu. En vreemd genoeg merk ik geen prestatieverschillen: mijn pc is dezelfde gebleven, de schijf ook, zelfs het scherm.

Ik ben naar Kubuntu overgestapt omdat ik nogal wat KDE-programma's gebruik en dan merk je een ietsje betere integratie: Digikam, Krita, de KDEconnect (héél handig om mijn muziekspeler te bedienen vanop de GSM.

En ja, ook een beetje omdat Kubuntu iets meer instellingen, tweaks en gepruts toelaat. Iets nerdy'er dus dan Gnome Ubuntu.

Waar Kubuntu me op dit ogenblik wél in de steek laat: als ik een HDMI-tv-scherm wil aansluiten voor de huisgenoten, terwijl ik zelf gezellig op mijn eigen scherm naar iets anders wil kijken, lukt dat wel, MAAR ... het geluid naar de HDMi-kabel (en dus tv) sturen loopt mis. En dat was vroeger met Gnome wél een makkie.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM