Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Taakbalken verdwenen  (gelezen 1758 keer)

Offline pa3rmm

  • Lid
Taakbalken verdwenen
« Gepost op: 2011/10/28, 22:25:47 »
Hallo. Ik weet dat er al meerdere mensen zijn met dit probleem en heb de diverse oplossingen ook geprobeerd maar helaas is er geen juiste oplossing voor mijn probleem
IK heb al geruime tijd Ubuntu 11.04 (klassiek zonder efecten ) draaien op een Dell laptop.
Ik ben van het ene moment op het andere ineens mijn taakbalken kwijt.
Via terminal mode het commando Gnome-panel ingegeven waarbij mijn taakbalken ineens tevoorschijn kwamen. maar als ik de terminal model afsluit zijn ook mijn taakbalken ineens weer verdwenen.
Heb via compizConfig instellingen beheerder gecontroleerd of bij effecten het venster decoratie aangevinkt staat wat ook het geval is. (tip van een medeforum lid)

Via het forum diverse tips gelezen doch echter geen juiste oplossing voor mij.
Weet nu geen oplossing meer dan anders formateren en alles opnieuw erop zetten. Lijkt me toch dat hier wellicht iemand is met een gouden tip om mijn taakbalken weer terug te krijgen zonder alles ineens weg te moeten wissen.
Ben geen wizzkid op linux gebied. wel lerende.

Groet Michel.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/29, 08:11:14 door pa3rmm »

Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/28, 23:18:41 »
Hallo,

Nee herinstalleren is inderdaad niet nodig bij zoiets. Dat de panelen verdwijnen als je de terminal afsluit is normaal omdat je het proces opstart in de terminal, de terminal is dan de 'vader' van dat proces zegmaar.

Maar goed wat je kan proberen is het volgende:

killall gnome-panel
brengt dat de panelen terug? zo nee, dan:

gconftool-2 --recursive-unset /apps/panel
killall gnome-panel

Vond ik hier: http://www.webupd8.org/2010/09/how-to-reset-gnome-panels-compiz.html

Mocht dat ook niet werken dan zou je als meer rigoreuze optie alle configuratiemappen van Gnome kunnen hernoemen / weggooien. Deze staan als verborgen mappen onder /home/jouwgebruikersnaam en zijn profielgebonden. Een nieuwe gebruiker aanmaken zou dus ook nog kunnen, maar dat verdient niet mijn voorkeur. Welke configmappen je precies moet hebben weet ik ff niet uit mijn hoofd (in elk geval .gconf) maar zo heb ik ook een keer de boel hersteld in Ubuntu 10.10 nadat ik de panelen had mishandeld  :D

« Laatst bewerkt op: 2011/10/28, 23:22:02 door erik1984 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/28, 23:31:40 »
Ik ben van het ene moment op het andere ineens mijn taakbalken kwijt.

Al geprobeerd of de F11-toets die taakbalken weer terugbrengt?

Kaplander

  • Gast
Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/30, 19:59:46 »
Is mij ook overkomen. Heb het opgelost door gnome-panel (en in mijn specifieke geval ook metacity) op te nemen in de Startup Applications. Hierdoor wordt ie bij inloggen alsnog automatisch gestart.

Offline pa3rmm

  • Lid
Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/01, 18:44:15 »
Heb de informatie goed doorgenomen en heb alles ook geprobeerd. Dan komt inderdaad de taakbalk weer terug tot de volgende maal dat ik weer opstart. Daarna is alles weer weg. Snap er nu echt helemaal niets van. IK ben geen Crack en kan best simpele zaken oplossen in Ubuntu (heb het net een aantal maanden) maar dit gaat me net te ver voor een leerling. Nieuwe installatie is de snelste oplossing maar daar leer ik niets van. Weiger dan ook om alles opnieuw te installeren. Ik zal en moet een oplossing hierin vinden. Als men nog meer suggestie's  heeft hoor ik het graag.
Michel

Offline vilamar

  • Lid
Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/01, 18:58:22 »
Dit hielp bij mij:
In CompizConfig alle instellingen op standaard zetten. Door te klikken op het pijlte met het plusje achter ieder instelling en op ieder tabblad.

En misschien staat hier iets bij:
http://www.tuxgarage.com/2011/04/missing-top-and-side-panels-in-unity.html

« Laatst bewerkt op: 2011/11/01, 19:01:54 door vilamar »

Offline pa3rmm

  • Lid
Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/03, 11:07:39 »
Ok een nieuwe gebeurtenis is erbij gekomen. Ik kan nu ook ineens geen terminal mode meer starten door middel van ctrl+alt+T.
Systeem reageerd helemaal niet meer op dat commando.
Krijg dus nu ook geen mogelijkheid meer om tijdelijk de taakbalken weer te krijgen door gnome-panle commando te geven in terminal mode.
Wie weet raad. systeem gaat steeds verder plat. en heb dadelijk geen andere keus dan om de zaak te verwijderen omdat er niet meer mee te werken valt.

Groet Michel.

 

Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/03, 11:19:53 »
Die CTRL+ALT+T is een bugje. Bij de een werkt het wel nog vanzelf, bij de ander niet meer.
Systeeminstellingen --> Toetsenbord --> tabblad Sneltoetsen --> Starters
Daar staat 'Terminal opstarten', daar moet je op dubbelklikken en dan CTRL+ALT+T doen. Daarna werkt het terug :)

Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/03, 11:23:08 »
Je kan altijd inloggen op pure text interface (tty) door CTRL+ALT+F1 hiermee kom je in tty1, met F2 in tty2 enz. CTRL+ALT+F7 brengt je weer in grafische modus. Ook kun je vaak nog wel een terminal opstarten met ALT+F2 en dan xterm intikken of gnome-terminal.

Heb je al geprobeerd om de map .gconf te hernoemen (bijv naar .gconf_oud)? vervolgens uitloggen en weer inloggen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/03, 11:26:47 »
Misschien ook een oplossing
Via CTR + ALT+ DEL afmelden en opnieuw inloggen met 2D  en dan compiz verwijderen en opnieuw opstarten.

Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/03, 11:28:55 »
Je kan altijd inloggen op pure text interface (tty) door CTRL+ALT+F1 hiermee kom je in tty1, met F2 in tty2 enz. CTRL+ALT+F7 brengt je weer in grafische modus. Ook kun je vaak nog wel een terminal opstarten met ALT+F2 en dan xterm intikken of gnome-terminal.

Heb je al geprobeerd om de map .gconf te hernoemen (bijv naar .gconf_oud)? vervolgens uitloggen en weer inloggen.

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/taakbalken-verdwenen-70275/msg777307/#msg777307

Offline Haris

  • Lid
Re: Taakbalken verdwenen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/03, 13:14:25 »
Is mij ook overkomen. Heb het opgelost door gnome-panel (en in mijn specifieke geval ook metacity) op te nemen in de Startup Applications. Hierdoor wordt ie bij inloggen alsnog automatisch gestart.

Op mijn oude pc met 500 mb intern geheugen (meer kan er niet in) ook steeds het probleem van geen taakbalken gehad.
Ik deed steeds na het opstarten in de terminal: (Ctrl+Alt+T)

$ pkill gnome-panel
en daar verschenen ze.

Nu heb ik direct hierna dankzij Kaplander gedaan:

Systeem, Voorkeuren, Starters, tab: opties, dan klik op: remember currently running applications. Afsluiten.

En nu start alles prima op.... 

Offline pa3rmm

  • Lid
(Gesloten) Taakbalken verdwenen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/07, 09:14:23 »
 ??? Helaas is Ubuntu overleden. Start niet meer op, Kreeg steeds meer problemen ermee dat processen begonnen uit te vallen.
Uiteindelijk starte het systeem, niet meer op, bleef "hangen"tijdens de boot.
Systeem geformateerd waarma nieuwe 11.04 erop gezet. (zal er wel nooit achter komen wat er gebeurd is. Jammer maar is niet anders. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet Michel.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/07, 09:17:34 door pa3rmm »