Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op Flashdrive  (gelezen 1446 keer)

Offline Robertj

  • Lid
Ubuntu op Flashdrive
« Gepost op: 2010/01/28, 00:31:54 »
Even twee vragen. Kan Ubuntu op een flashdrive worden geïnstalleerd? Zo ja, als ik die flashdrive dan in een computer met Windows prik, start Ubuntu dan op met NT Loader? Ik wil in die computer niet dat Grub erop gezet wordt want dan kan ik NT Loader niet meer terug zetten.

Robert

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu op Flashdrive
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/28, 00:59:15 »
Even twee vragen. Kan Ubuntu op een flashdrive worden geïnstalleerd?
Ja dat kan.
Citaat
Zo ja, als ik die flashdrive dan in een computer met Windows prik, start Ubuntu dan op met NT Loader?
Dat zou je in kunnen stellen, maar dat gebeurt niet automatisch.
Je kan ook tijdelijk de opstartvolgorde wijzigen in de BIOS. Dan start Ubuntu via GRUB van de flashdrive.
Citaat
Ik wil in die computer niet dat Grub erop gezet wordt want dan kan ik NT Loader niet meer terug zetten.
Normaal gesproken is dit echt geen probleem hoor.
Waarom zou dat in jouw geval niet kunnen?

Offline Robertj

  • Lid
Re: Ubuntu op Flashdrive
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/28, 01:16:24 »
Citaat
Normaal gesproken is dit echt geen probleem hoor.
Waarom zou dat in jouw geval niet kunnen?

Omdat het hier om een mininote gaat zonder DVD ROM en ik heb geen externe DVD Drive.

Re: Ubuntu op Flashdrive
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/28, 10:21:31 »
Wanneer je een iso bestand hebt is dat eenvoudig te realiseren. Via Systeem / Beheer / USB-opstartschijf maken. Een kind kan de was doen. Ik heb op die manier een aantal PC's zonder optische drive van Ubuntu kunnen voorzien. Heb het nooit getimed maar heb de indruk dat dat ook sneller gaat.

Edit: je hoeft niet persé je bios instellingen aan te passen, tijdens het opstarten van je PC kun je vaak de opstarschijf kiezen. Meestal door F8 of F12 te gebruiken. Staat over het algemeen in het eerste scherm dat je ziet wanneer je de PC aanzet (je moet soms wel snel kunnen lezen...)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/28, 10:24:33 door DirkJan »

Offline Robertj

  • Lid
Re: Ubuntu op Flashdrive
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/28, 14:00:07 »
Even kijken of ik het goed begrijp. Je start de computer op (met Ubuntu), je maakt een USB opstartschijf (flashdrive), en die kun je in de Windows mininote steken en Ubuntu opstarten zonder dat Grub op de harde schijf komt te staan. Wanneer ik later de USB opstartschijf eruit haal en Windows opstart gebeurt dat gewoon via NT Loader. Zie ik dat goed?

Offline Robertj

  • Lid
Re: Ubuntu op Flashdrive
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/28, 23:43:55 »
 :|

Offline IronRain

  • Lid
Re: Ubuntu op Flashdrive
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/29, 11:47:51 »
volgens mij is het zo, dat als je een image ´installeert´ op een USB stick dat het dan het zelfde is als een live CD, alleen als je dan via de USB Ubuntu start, kun je ook documenten enzo opslaan op de USB stick (en dat kan op een CD niet)

Even kijken of ik het goed begrijp. Je start de computer op (met Ubuntu), je maakt een USB opstartschijf (flashdrive), en die kun je in de Windows mininote steken en Ubuntu opstarten zonder dat Grub op de harde schijf komt te staan. Wanneer ik later de USB opstartschijf eruit haal en Windows opstart gebeurt dat gewoon via NT Loader. Zie ik dat goed?

volgens mij zie je dit dus goed  ;)

Offline Robertj

  • Lid
Re: Ubuntu op Flashdrive
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/29, 18:49:04 »
Wat kan ik dan het beste doen? Acronis gebruiken om een image van Ubuntu op te slaan en die kopiëren of knippen en plakken op de usb flashdrive? Of doet 'USB-opstartschijf maken' via beheer hetzelfde: een image op de usb flashdrive zetten?

Offline IronRain

  • Lid
Re: Ubuntu op Flashdrive
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/29, 19:16:18 »
eerst download het je .ISO bestand van de ubuntu site, en die zet je dan via systeem>beheer>USB-opastart schijf maken op je USB stick ;)

je moet dan wel een USB stick hebben van minsten 1GB, 2GB is aanbevolen en je het moet een FAT32 geformateerde zijn. als dat niet zo is, kun je dit makkelijk doen via Gparted

succes!