Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] php/mysql voor website testen?  (gelezen 2096 keer)

engelina_c

  • Gast
[OPGELOST] php/mysql voor website testen?
« Gepost op: 2009/05/09, 22:48:19 »
ik ben sinds kort een beetje met php begonnen, en tot nu toe heb ik de server waar mijn website en wat andere dingen opstaat gebruikt, maak ik zou graag ook  php willen testen terwiul ik geen connectie met het internet, (9 en dus niet bij mijn webserver kan, die ik van een hosting bedrijf huur)). wat zijn daar de mgelijke heden voor? de testserver hoeft geen connectie te maken met het internet, en is dus puur zodat ik eerst kan kijken of het een en ander goed werkt voor ik het op mijn server plaats.

ik gebruik nu 8.10, maar ben van plan deze week te upgraden naar 9.04. mijn computer is een acer aspire 5315 laptop.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/11, 21:17:17 door engelina_c »

Re: php/mysql voor website testen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/09, 23:01:03 »
Ik snap niet helemaal hoe je een website kunt maken zonder internet?

engelina_c

  • Gast
Re: php/mysql voor website testen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/09, 23:05:43 »
de website maken kan heel goed zonder internet. doe ik altijd al, met html. ik maak de site erst op mijn compuiter, zork dat alles goed werkt, en plaats de site dan, met ftp, op mijn server.

pas bij het ftp gedeelte heb ik internet nodig, in dit geval. om php te testen, is de browser alleen niet voldoende, vandaar mijn vbraag hoe ik dat kan testen op mijn eigen computer, voor ik her publiceer op het internet.

Re: php/mysql voor website testen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/09, 23:15:31 »
Citaat
de website maken kan heel goed zonder internet. doe ik altijd al, met html. ik maak de site erst op mijn compuiter, zork dat alles goed werkt, en plaats de site dan, met ftp, op mijn server.
Voor zover ik weet heb je daar internet voor nodig ;)

Hoe dan ook, installeer php maar eens op je computer. Zoek maar op in Synaptic: php. Dan wordt de webserver Apache automatisch meegeïnstalleerd.

Offline Djeba

  • Lid
Re: php/mysql voor website testen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/10, 06:23:19 »
ik ben sinds kort een beetje met php begonnen, en tot nu toe heb ik de server waar mijn website en wat andere dingen opstaat gebruikt, maak ik zou graag ook  php willen testen terwiul ik geen connectie met het internet, (9 en dus niet bij mijn webserver kan, die ik van een hosting bedrijf huur)). wat zijn daar de mgelijke heden voor? de testserver hoeft geen connectie te maken met het internet, en is dus puur zodat ik eerst kan kijken of het een en ander goed werkt voor ik het op mijn server plaats.

Je kunt heel goed een testserver inrichten die puur lokaal werkt en waar je de dingen in een ongeveer dezelfde omgeving uitprobeert voordat je ze online doet. Ik doe dat zelf ook voor echte ingrepen.

Je installeert alle noodzakelijke onderdelen (Apache2, MySQL, PHP, eventeel phpMyAdmin of de MySQL Administrator of zo). Maar je configureert Apache helemaal en alleen voor 'localhost'. In feite is dat ook de standaard instelling na installatie. Dat zie je wanneer je in je browser http://localhost of http://127.0.0.1 (het bijbehorende IP-adres) ingeeft. Je krijgt dan die pagina te zien met "Het werkt" (of niet maar dan is er iets erg fout gegaan).

Ik heb allerlei websites en zaken als kopie lokaal draaien zoals Joomla, Drupal, Gallery2 zonder dat dat problemen oplevert. De wereld zal de websites niet zien, ze zijn alleen te zien op die ene computer die localhost is. Je kunt er natuurlijk niet bij vanaf een andere computer, dat is dan een nadeel, je moet het werk verrichten aan die computer zelf.

Succes! 
De waarheid is altijd het sterkste argument.

Offline idefix

  • Lid
Re: php/mysql voor website testen?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/10, 08:06:58 »
Wat Djeba zegt, is de installatie van een LAMP-server en staat op http://www.akker-huis.nl/ubuntu-installeren-lamp.php in detail beschreven. Als je deze stappen volgt, kom je er zeker. (ook met Ubuntu 9.04)

LAMP staat voor LINUX Apache Mysql en PHP (of Perl of Python). De Linux heb je al (Ubuntu). Apache is de server, Mysql is het database-programma en php de taal om een site te programmeren.  In bovenstaande beschrijving staat hoe je deze zaken op mekaar afstemt (configuratie). Laat eens weten of het lukt.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Re: php/mysql voor website testen?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/10, 12:14:14 »
Veel gemakkelijker is sudo tasksel, maar dat is niet grafisch...

Offline nor

  • Lid
Re: php/mysql voor website testen?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/10, 19:20:12 »
Veel gemakkelijker is sudo tasksel, maar dat is niet grafisch...

Je kan het ook in grafisch doen, hoor. Namelijk:
System => Administration => Synaptic Package Manager => Edit => Mark Packages by Tasksel => Selecteer "LAMP server" => Ok => Marks;

engelina_c

  • Gast
Re: php/mysql voor website testen?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/10, 19:55:46 »
bedankt voor de andwoorden en de hulp. het is gelukt, ik heb de link die idefix gepost heeft gevolgt, en alles werkt!! was wel effe zoeken waar de server map was waar de bestanden in moeten, maar ook die heb ik inmiddels gevonden. als ik nog vragen heb week ik in ieder geval een goede plek on ze te vragen.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/10, 20:00:20 door engelina_c »