Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?  (gelezen 1643 keer)

Offline s_k

  • Lid
Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Gepost op: 2014/01/24, 15:55:51 »
Het valt me vaak op dat er verbaasd gereageerd wordt als ik zeg dat ik veel foutmeldingen en 'buggy zaken' heb bij 't werken met Linux.
Ik zou graag overstappen, maar ik blijf het een 'onaf' OS vinden.
Om dat idee te ondersteunen, heb ik net, na een verse installatie van Xubuntu op mijn Dell E4300, een  lijstje problematische ervaringen gemaakt van het eerste kwartier:
- Slepen van icoontjes vanuit het Applications Menu naar m'n balk onderin wil niet lekker. Soms "pakt" hij de icoontjes niet en het rooie lijntje verschijnt en verdwijnt af en toe, waardoor je opnieuw moet beginnen. Lijntje verschijnt ook vaak pas na een hoop heen- en weer gesleep (dit had ik ook op m'n vaste PC)

- Na installeren van de updates werkt de 'restart' knop niet. Ik kan erop klikken en hij wordt keurig geanimeerd, maar dat is 't dan ook wel. Log out --> restart werkt directd (ook dit had ik op m'n vaste PC)

- "Sorry, Ubuntu 13.10 experienced an internal error". Tunar verhangt zich.

- Netwerklocaties zijn onzichtbaar, terwijl ze op m'n testbak wel prima bereikbaar zijn en er niets veranderd is aan de netwerkapparaten.

Ben ik wellicht Linux-incompatible? Of is dit toch gewoon de 'buggyness' waarmee je moet leven bij een opensource OS?
Zoals ik al zei; Ik zou graag de overstap eens maken, maar ik kom nooit verder dan de testfase omdat ik na een uurtje of wat wel weer blij ben met 't foutloze, stabiele Windows.

Wie stelt me gerust? ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/24, 16:07:42 »
is dit toch gewoon de 'buggyness' waarmee je moet leven bij een opensource OS?
Neen. Op belangrijke computers neem ik zelf alleen genoegen met een besturingssysteem dat de degelijkheid heeft van een scheepsdiesel: 't ding moet altijd blijven draaien, hoezeer ik 'm soms ook op z'n donder geef.

De LTS-versies van Ubuntu geven mij al jaren die stabiliteit en betrouwbaarheid.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/24, 16:17:49 »
weer blij ben met 't foutloze, stabiele Windows.
Nu verslik ik me haast :lol:
Welke versie heb je gebruikt ?
De tussen versies kunnen wel eens een probleem hebben bij bepaalde hardware, maar de LTS versie, zoals 12.04.3 moet gewoon foutloos werken op (bijna) alle hardware ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline s_k

  • Lid
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/24, 16:34:43 »
Windows is bij mij echt compleet feilloos.
Het zal vast z'n beperkingen hebben als je er 'dieper in duikt', maar voor wat ik doe (audio/videobewerking, fotobewerking, af en toe een spelletje en internetten) is 't dag in dag uit zonder enige fout of hang-up. XP kon dat, 7 kan het nog beter. De rest hebben we 't dan maar niet over :D.

Ik gebruik versie... *zucht*
Ik wilde KInfocenter installeren om de versie te actherhalen, het zal vast makkelijker kunnen maar ik weet niet hoe.
Geïnstalleerd, nergens terug te vinden. Ook dat had ik op m'n vaste PC net zo.
Mogelijk hoort 'ie niet terug te vinden te zijn in het applicatiemenu of te vinden te zijn via de applicatie finder, maar ik vind ook nergens waar 'ie dan wèl moet zijn.
Sysinfo geïnstalleerd, die is wel te vinden.

Oh, 13.10. Ja, dat wist ik. Ik hoopte op meer cijfertjes achter de komma ;)

Maar eigenlijk kan ik me niet anders herinneren dat dat Linux (of 't nou Ubuntu is, Mint, Xubuntu, SuSe buggy is.
Dat is de reden dat ik er nooit in doorzet, omdat het 'toch niet zo goed is als het alternatief dat ik al jaren gebruik'.
Logisch, natuurlijk.

Ik realiseer me dat ik erg kritisch ben, maar 't feit dat ik het blijf proberen zegt wel dat ik graag wil.

Offline s_k

  • Lid
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/24, 16:47:26 »
Ik had vrijwel exact dezelfde problemen op m'n testPC. Intel Core2Duo E8400, 4gb ram, Gigabyte EP41-UD3L mobo, Geforce 9600GT videokaart.
Het lijkt me niet in de hardware te zitten.
Nu krijg ik een "The Application Ubuntu Software Center has closed unexpectedly", terwijl ik de laptop gewoon naast me heb staan en er niets mee doe, haha.
Ik ga, voor ik verder ga, even 12.04 installeren.
Ik wist niet dat LTS ook per definitie 'onaf' was. Dat zou wel e.e.a. verklaren. En ik maar steeds braaf de nieuwste versie downloaden!

Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/24, 17:01:46 »
Windows is bij mij echt compleet feilloos.
Waarom wil je dan overstappen? Linux is niet feilloos, Mac ook niet, bij mijn weten zelfs niet één OS ter wereld.
Als jouw pc met Windows goed draait en je bent tevreden, wat wil je dan nog meer?

Offline s_k

  • Lid
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/24, 21:02:55 »
Ik mag graag iets uitproberen. En 't is ergens ook een uitdaging om 't helemaal bruikbaar te krijgen, zonder 'mitsen en maren'.
Er zijn mensen die er naar tevredenheid mee werken, dus dat moet kunnen, zou je zeggen.

Overigens, nu draai ik 12.04 op m'n laptop en, inderdaad, dat is stukken beter. Het slepen van icoontjes blijft wat gammel en m'n software center heeft zich net een keer verhangen, maar als dat alles is.
Nu nog die networkshares aan de praat krijgen. Ik maak 't mezelf moeilijk door geen Ubuntu te willen gebruiken vanwege dat vreselijke Unity, daar kan en wil ik ècht niets mee. Ik wil gewoon een taakbalk. De shit is dat voor de problemen die ik heb prima een oplossing te vinden is voor Ubuntu, maar weer niet voor xubuntu. Bijzonder hoeveel die distro's verschillen.
Misschien zo maar eens zien of ik gnome of kde aan de praat krijg onder ubuntu 12.04

Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/24, 21:16:09 »
@s_k: Wellicht kun je ook even Systeeminstellingen openen? Daar vind je al meteen een hoop standaarddingen. Basisinfo over je PC heb je geen apart programma voor nodig, Systeeminstellingen --> Details daar vind je het al.

Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/24, 21:21:22 »
Als je perse een taakbalk wilt dan zou je kunnen overwegen om cairo-dock te proberen (in het software centrum). Ik ben het sinds een paar dagen aan het uitproberen en het bevalt mij prima, er zit een toepassingsmenu in die vergelijkbaar is met de taakbalk in mac/windows. Daarnaast behoudt je gewoon de zijbalk die je kunt verbergen, ziet er erg gelikt uit. Ik werk nu sinds een paar weken op ubuntu 12.04 lts en heb windows 7 er nog naast voor spellen (battlefield 4), ik kan je vertellen dat ik nu hoofdzakelijk linux gebruik, als het niet voor de spellen was had ik windows eruit geschopt. Ik heb ook nog een htpc bij de tv staan en daar heb ik windows al op vervangen. Het prettige aan linux is dat het veilig is en aan alle kanten aanpasbaar en bovendien gratis.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/24, 21:22:55 door Mischa1970 »

Offline s_k

  • Lid
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/24, 21:42:16 »
Ik had net ontdekt dat 't goed te doen is om ubuntu met Gnome te draaien.
Dus ik maak een bootable USB stick, start de installatie...
Foutmelding. The installer encountered an unrecoverable error.

Het mag gewoon niet lukken he!

Offline s_k

  • Lid
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/24, 21:51:48 »
Tweede poging, nu vanuit de live CD, werkt prima. Raar.

Offline s_k

  • Lid
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/24, 22:38:02 »
Ubuntu 12.04 up 'n running.
Puur vanwege de ondersteuning toch maar Ubuntu dus. Nu van Unity af zien te komen.
I'll keep you posted.
Ik beloof jullie dat, als het stabiel is, ik het ga gebruiken op m'n Laptop. Dan komt er weer een tevreden gebruiker bij ;)

Cairo-dock is geen optie, ik ben namelijk absoluut niet compatible met wàt dan ook dat volgens Apple-logica werkt.
Dat heb ik echt opgegeven ;).
Ik ga Gnome proberen.

Edit: Gnome 3 heeft ook geen taakbalk meer zie ik? Shiiiit.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/24, 22:41:06 door s_k »

Offline s_k

  • Lid
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/25, 00:06:25 »
Woepsekee. Ik dacht dat ook deze weer spontaan vast hing.
Zou wat zijn, ander OS, andere computer.
Maar hij kwam los. "application Compiz stopped unexpectedly".
Hmmm... Allerlei half opgebouwde vensters blijven op de achtergrond staan.
Software center via system manager afgesloten en 't werkt weer.
Ik vrees dat 't aardstralen zijn. Ik zou niet weten wat ik fout doe waarom Ubuntu bij mij zo buggy is, terwijl 't bij ieder ander goed loopt.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/25, 00:08:19 door s_k »

Offline s_k

  • Lid
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/25, 00:17:30 »
Hm, Spotify via Wine geïnstalleerd, krijg ik een icoontje op m'n desktop. Kopieer ik het naar m'n menu, links, gooi ik 't van de desktop, is het ook weg uit het menu.
En hoe je Wine start? Geen flauw idee.
Pidgin voor 't betere chatwerk, ik vraag 'm om altijd in m'n systray te blijven staan, doet 'ie niet.

Het punt is, ik kan bezig blijven. Ik blijf dingen tegenkomen die niet doen wat ze zeggen, die fouten geven, en wat al niet.
Maar dan heeft iedereen hier straks een hekel aan me, want jullie hebben allemaal wèl goedlopende Linuxbakjes.

Dus, om de goede vrede te bewaren, ik ga weer terug naar Windows. Ik probeer 't over een paar jaar wel weer.
Op dit moment is Ubuntu, vergeleken met Windows, nog erg gammel. In elk geval in mijn huis, op mijn computers, in mijn handen.
Zonde!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/25, 00:18:55 »
In een ander draadje heb ik je al gevraagd om aanlevering van een systeemoverzicht op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzicht-van-de-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)

Dat heb je nog steeds niet geleverd. Wordt lastig om hulp te verlenen zo....  ;)

Overigens: geen probleem als je terugvalt op Windows, natuurlijk. Maakt me niet uit.... Maar ik denk dat dit wel op te lossen valt.

Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/25, 00:20:45 »
@s_k: Waarom Spotify onder Wine? Spotify heeft een native Linux-versie. Ik gebruik de native versie al maanden en werkt perfect :)
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/01/how-to-install-spotify-in-ubuntu-12-04-12-10

Offline s_k

  • Lid
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/25, 00:51:50 »
@ Pjotr: Wil ik wel doen, maar dan weer op m'n testbakje, en dat draait nog 13.10 en dat is sowieso niet stabiel. Dus dat moet ik dan nog even voorzien van iets anders. Xubuntu is lastig omdat 't heel anders in elkaar zit dan Ubuntu. Kubuntu is mogelijk een optie? Ik heb me net weer zo suf geërgerd aan dat belachelijk onoverzichtelijke Unity, daar ga ik niet mee verder.

Ik wil het best uitzoeken en proberen er inzicht in te krijgen, maar ik loop tegen zo vreselijk veel aan dat ik me bijna schuldig voel om jullie ermee te vermoeien.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/25, 00:58:34 »
@ Pjotr: Wil ik wel doen, maar dan weer op m'n testbakje, en dat draait nog 13.10 en dat is sowieso niet stabiel.
Als-ie maar 1 minuut stabiel wil blijven, dan is dat al genoeg voor het genereren en versturen van dat apparatuuroverzicht....

Overigens: lastige machines temmen is vaak juist wel aardig, vind ik.... Geen probleem voor mij, om daar eens wat tijd in te steken. Weer eens wat anders dan een schaakprobleem oplossen.  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/25, 01:07:10 »
Gezien de onwil, om met Unity of iets dat op Apple lijkt te werken, lijkt Xubuntu mij een uitstekende keuze.
Makkelijk, flexibel, simpel in gebruik, snel en eenvoudig aan te passen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ben ik nou Buggy, of is het Linux?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/01/25, 02:56:46 »
Of anders Linux Mint. Dat zou ook een optie kunnen zijn om te proberen. Maar dan uiteraard wèl de LTS-versie, hè? ;-)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?