Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iemand al ervaringen met LibreOffice?  (gelezen 42258 keer)

Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Gepost op: 2010/12/11, 16:31:01 »
Ik ben benieuwd of iemand ook al de beta versie van LibreOffice heeft geprobeerd.
Hij draai bij bij op een windows 7 machine en ik moet zeggen LibreOffice is voor mijn gevoel veel sneller dan Openoffice.
Misschien is dit een gevoelskwestie en daarom ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met deze ervaring.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/13, 16:22:06 »
Ik heb Libre Office ook even getest, maar vind het niet veel anders dan Open Office.
'k Ben benieuwd naar de eerste echte release. Misschien ga ik dan wel over.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/13, 21:29:17 »
Ik heb Libre Office ook even getest, maar vind het niet veel anders dan Open Office.
'k Ben benieuwd naar de eerste echte release. Misschien ga ik dan wel over.
het is inderdaad zo dat het nu grotendeels het zelfde is , ik vind ook niet echt een rede om openoffice in te ruilen voor deze ,

DarkEra

  • Gast
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/13, 21:36:52 »
Per Ubuntu 11.04 wordt LibreOffice toch al standaard meegelevert als ik me niet vergis. Ook openSUSE gaat dit doen. Dit alles door de fratsen van Oracle......
Ondertussen heb ik al een tijdje de RC van LibreOffice op mijn Mac staan maar ben er nog niet echt aan toe gekomen om ermee te werken.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/13, 21:41:04 door DarkEra »

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/13, 22:21:28 »
openSUSE weet ik niet, maar 11.04 krijgt inderdaad LibreOffice standaard.

DarkEra

  • Gast
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/13, 22:50:23 »
Citaat
The crowning jewel of the all the recent news was the release of the latest 11.4 developmental milestone. This release includes the much touted Galbraith Latency patch that is believed to increase desktop performance. They are also including the latest desktop environments: KDE 4.6 beta 1 and GNOME 2.32.2. GNOME 3.0 won't be released in time for 11.4. OpenOffice.org has been removed in favor of LibreOffice. Midori Web browser, Rosegarden music composer/editor, and Gnash Flash viewer have been added. Final release is planned for March 2011. So, add all this up and you'll see that openSUSE isn't going away - far from it. The Novell deal hasn't hampered their fun. They are moving forward full steam ahead.

http://www.linuxjournal.com/content/has-novell-deal-hampered-opensuse

http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20101213#news
 
;)

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/13, 22:53:08 »
Ik zie het. Dankjewel :)

DarkEra

  • Gast
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/13, 22:56:57 »
Graag gedaan. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/13, 23:03:13 »
Citaat
The crowning jewel of the all the recent news was the release of the latest 11.4 developmental milestone. (...) GNOME 2.32.2. GNOME 3.0 won't be released in time for 11.4. OpenOffice.org has been removed in favor of LibreOffice. Midori Web browser, Rosegarden music composer/editor, and Gnash Flash viewer have been added.

Goed nieuws en minder goed nieuws over openSUSE 11.4, wat mij betreft:
- goed dat de ontwikkelaars hebben gekozen voor de stabiele Gnome 2.32.2;
- goed dat ze Libre Office helpen ondersteunen;
- jammer dat ze kiezen voor Gnash, waar ik knarsetandend slechte ervaringen mee heb gehad.

Enfin, het goede nieuws is belangrijker dan het minder goede. Gnash is er zo vanaf gedonderd en vervangen door Adobe Flash Player, natuurlijk.  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/13, 23:05:41 door Pjotr »

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/13, 23:07:25 »
Ik snap niet waarom ze niet een eigen Ubuntu office maken die gebaseerd is op Open Office of Libre Office.
Hoeven ze nooit meer te veranderen, en blijft alles altijd hetzelfde, alleen steeds een update.
Zou toch moeten kunnen? Kunnen ze gelijk een calendar en email er bij integreren, zodat het meer op de totaaloplossing als W Office lijkt.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/13, 23:09:50 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/13, 23:10:06 »
Ik snap niet waarom ze niet een eigen Ubuntu office maken die gebaseerd is op Open Office of Libre Office.
Hoeven ze nooit meer te veranderen, en blijft alles altijd hetzelfde, alleen steeds een update.
Zou toch moeten kunnen?

Kan, maar dan krijg je weer een vork.... Het is m.i. 't beste wanneer alle belangrijke distro's de ontwikkeling steunen van LibreOffice. Kwestie van doelmatigheid.  :)

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/13, 23:12:17 »
Ik snap niet waarom ze niet een eigen Ubuntu office maken die gebaseerd is op Open Office of Libre Office.
Hoeven ze nooit meer te veranderen, en blijft alles altijd hetzelfde, alleen steeds een update.
Zou toch moeten kunnen?

Kan, maar dan krijg je weer een vork.... Het is m.i. 't beste wanneer alle belangrijke distro's de ontwikkeling steunen van LibreOffice. Kwestie van doelmatigheid.  :)

Maar je krijgt dan wel een 'vork' waar rust heerst en niet steeds wisseling van eigenaar of sponsor.
Het lijkt juist de perfecte truc om Ubuntu nog beter op de kaart te krijgen.
Een soort totaal integratie ook al heeft dat dan wat 'google' trekjes
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/14, 10:08:50 »
- jammer dat ze kiezen voor Gnash, waar ik knarsetandend slechte ervaringen mee heb gehad.

Slecht op korte termijn natuurlijk voor de individuele gebruiker. Zeer goed, evenwel, voor Free Software. Als bedrijven de open source implementatie ondersteunen, dan wordt die misschien sneller beter. Flash had namelijk in de huidige omstandigheden nooit de "de-facto standaard" mogen worden dat het nu is. Het is echt even kwalijk als Silverlight.

Citaat van: landfiets
Ik snap niet waarom ze niet een eigen Ubuntu office maken die gebaseerd is op Open Office of Libre Office.
OpenOffice.org heeft nu al een flagrant gebrek aan resources, ontwikkelaars. De fork LibreOffice is ideologisch een goede beslissing, maar zorgt - als fork - voor een verdere versplintering van inspanningen. Als ubuntu het ook nog eens op zich zelf zou proberen, dan mag je het verder vergeten, en zullen de huidige tekortkomingen in OOo nog veel langer blijven bestaan dan nu al het geval is.

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/14, 10:31:05 »
En niks weerhoud Cannonical er van om hun devs op LibreOffice te zetten natuurlijk...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/14, 10:54:07 »
En niks weerhoud Cannonical er van om hun devs op LibreOffice te zetten natuurlijk...
Ze zullen er inderdaad zelf aan sleutelen. Dit gebeurt echter "downstream", op basis van de code van het moederproject. In de praktijk loopt het "upstream" terugkoppelen van hun bijdragen mank. Beter is het, als ontwikkelaars rechtstreeks op het betreffende project werken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/14, 11:05:33 »
OpenOffice.org heeft nu al een flagrant gebrek aan resources, ontwikkelaars. De fork LibreOffice is ideologisch een goede beslissing, maar zorgt - als fork - voor een verdere versplintering van inspanningen.

Ja, dat is natuurlijk zo..... Op zich vind ik deze vork daarom ook jammer. Maar ja, het is nu eenmaal gebeurd, en dan kunnen we beter proberen om er het beste van te maken, denk ik. Door LibreOffice voluit te steunen.

Betreurenswaardig dat Oracle destijds Sun heeft opgekocht, want onder Sun zou men zich hoogstwaarschijnlijk niet hebben afgesplitst. Enfin, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan...

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/14, 11:18:14 »
En niks weerhoud Cannonical er van om hun devs op LibreOffice te zetten natuurlijk...

Canonical heeft als ik het goed begrepen heb al een developer op Libre Office gezet. En er zijn meer, en grotere bedrijven die hun steun aan het project hebben toegezegd, dus de verwachting is dat er straks een stevig team van developers aan werkt, aangevuld met enthousiase community developers.

Zaterdag was ik bij een lezing van Cor Nouws bij de NLLGG. Ik heb helaas niet de hele lezing gezien omdat ik LPIC examen heb gedaan, maar wat ik begreep is dat er bij Libre Office nu een heel andere vibe, sfeer is dan bij het Open Office project waar de touwtjes vrij strak in de handen van Sun, Oracle lagen. Er wordt nu heel actief door community leden ontwikkeld, er is snelle respons op community inbreng, ontwikkelingen gaan razendsnel. Zo zijn er nu al de nodige nieuwe functionaliteiten ingebracht. Daar zit natuurlijk een risico in voor wat betreft betrouwbaarheid, maar ik denk dat het 'jonge honden' gevoel dat nu heerst, gepaard met enthousiasme heel belangrijk is in deze fase. Het is nu voor developers die willen bijdragen aan een van de belangrijkste open source projecten nu een geweldig moment om in te stappen denk ik. Voor wat ik begrepen heb worden ook alle wijzigingen aan Open Office.org doorgegeven aan LibreOffice, terwijl dit andersom niet automatisch gebeurd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/14, 16:14:52 »
Voor wat ik begrepen heb worden ook alle wijzigingen aan Open Office.org doorgegeven aan LibreOffice, terwijl dit andersom niet automatisch gebeurd.
Dat gebeurt wanneer een afgeleide versie wordt geproduceerd, zoals Go-oo. Bij een echte "fork" gebeurt dat niet zomaar, tenzij iemand de moeite doet om de ontwikkelingen bij Ooo op te volgen en die te mergen in de LibreOffice code.

Voor wat het belang van de nieuwe "vibe" voor het aantrekken van gemotiveerde ontwikkelaars betreft, volledig akkoord!

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/14, 22:33:57 »
Ik heb net de RC geïnstalleerd mbv de niet-officiële deb-packages.
Mooi detail: tijdens het installeren heeft hij alle instellingen van mijn OpenOffice overgenomen: aangepaste werkbalken, extensions en standaarden.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/03, 15:06:56 »
Ik gebruik het al sinds dat het bekend is gemaakt. Soms start hij wat traag op op mijn 32 bit systemen, het lijkt alsof de 64  bit versie wat beter werkt. (kan ook komen door het dualcore quadcore systeem verschil natuurlijk :P) maar ik vind het iig al een stuk mooier.

Het splashscherm enzo oogt onwijs vers, en zo ook de website. Ik ben benieuwd hoe dit project verder gaat ontwikkelen :).

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/03, 15:12:21 »
Ik vind LibreOffice een stuk lekkerder werken dan OpenOffice. Het draait een stukje soepeler en start ook wat sneller op dan OOo doet.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/03, 16:15:14 »
Ik vind LibreOffice een stuk lekkerder werken dan OpenOffice. Het draait een stukje soepeler en start ook wat sneller op dan OOo doet.

+1, gaat soepeler en sneller ( verse install via http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/new-ppa-makes-installing-libreoffice-on-ubuntu-easy/ )
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/03, 17:22:07 »
verse install via http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/new-ppa-makes-installing-libreoffice-on-ubuntu-easy/

Thanx voor de tip. Had nog niet op OMGUbuntu gekeken sinds de jaarwisseling. Had rond de kerst Libreoffice gedownload en geïnstalleerd. De ppa is een stukje makkelijker, daar je dan makkelijk kan updaten  =D

FF purgen en dan de ppa toevoegen en installeren maar.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/03, 18:55:40 »
nog even dit : ook hier geldt bij TOOLS/OPTIONS/JAVA .... uitvinken een enorme tijdwinst!
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/03, 23:48:22 »
bij problemen en conflicten tussen openoffice en libreoffice, zelf handmatig openoffice-common alvast verwijderen.
Daarna zal libreoffice gewoon goed geinstalleerd worden.
Dit was voor diegenen die problemen tegen komen
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------