Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iemand al ervaringen met LibreOffice?  (gelezen 42268 keer)

Offline MitchD.

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #50 Gepost op: 2011/01/27, 01:17:36 »
Ik draai LibreOffice nu ook. Werkt vlotter dan OOo :D Dat is zeker een pluspunt, en voor de rest zijn het wat details die veranderd zijn, het printen werkt precies beter dan bij OOo (of wel ligt dat aan mij).

Maar wat meer eenvoud in de GUI kan naar mijn mening altijd meer. Het blijft soms nog zoeken tussen alle icoontjes of menuopties voordat ik iets gevonden heb. Ik vind de mock-ups die op omgubuntu stonden ook wel wat hebben:

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/yet-more-libreoffice-mock-ups-roll-in/
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/libreoffice-ribbon-ui-mock-up/

Hoewel die ribbon interface toch wat te 'Microsoft' naar mijn mening is. :)

Offline siegi

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #51 Gepost op: 2011/01/27, 01:23:11 »
Persoonlijk zie ik het liefst die ribbon-like zaken in de zijbalk verschijnen zoals bij koffice. (Maar dan wel met een betere structuur).

Citaat
Je krijgt bij Kubuntu ook standaard LibreOffice, maar ik vond het nogal onbeschoft dat het zomaar werd geïnstalleerd, terwijl ik OpenOffice al lang en breed had verwijderd, dus dan zou LibreOffice niet zomaar mogen installeren. Maarja...
Lijkt me logisch. Er zal wel ergens een pakket zijn dat libre als recomends/afhankelijkheid heeft bijgekregen.  Hoe wou je deze overstap anders op het niveau van de package manager regelen. Het is immers niet zomaar een upgrade, de pakket naam veranderd etc..

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #52 Gepost op: 2011/01/27, 10:56:57 »
@siegie: Die zijbalk van KOffice is inderdaad fantastisch :)
En volgens mij kan er geen pakket zijn achtergebleven wat voor de installatie van LO zorgde. Ik had nochtans OOo verwijderd via de Terminal:
sudo apt-get remove openoffice*
Dan zou je zeggen dat alles eraf is, niet? Of is het eerder een pakket als bijv. "kubuntu-desktop" die dat bijhoudt?

Offline siegi

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #53 Gepost op: 2011/01/27, 11:17:27 »
Dan zou je zeggen dat alles eraf is, niet? Of is het eerder een pakket als bijv. "kubuntu-desktop" die dat bijhoudt?
Het is idd zoiets als kubuntu-desktop.
Het moet volgens mij steeds een pakket zijn dat hoger in de hiërarchie van afhankelijkheden staat.

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #54 Gepost op: 2011/01/27, 14:07:41 »
Citaat
sudo apt-get remove openoffice*
Dan zou je zeggen dat alles eraf is, niet?

Ik dacht van niet, zo blijven de configuratie bestanden van openoffice nog op je systeem staan. Volledig verwijderen (inclusief de config. bestanden) gaat met:

sudo apt-get purge openoffice*

Het terug automatisch installeren van openoffice komt dus waarschijnlijk doordat die config.  bestanden nog op je pc stonden.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #55 Gepost op: 2011/01/27, 14:15:06 »
@Progger: Dat lijkt me niet want ik heb OpenOffice nog nooit geopend (althans, niet meer sinds 8.10).
Maar dank Progger en siegie, nu snap ik het :)

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #56 Gepost op: 2011/01/27, 16:24:34 »
Btw, LibreOffice is uit dus bij deze staat ie in Offtopic ;)

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #57 Gepost op: 2011/01/27, 19:52:00 »
Jeej! Heb LibreOffice nu ook geïnstalleerd :) Is alvast een stuk sneller dan OpenOffice (al moet de nieuwe versie van OpenOffice (ja, daarvan is sinds kort ook een nieuwe versie van verschenen) ook een stuk sneller zijn, aangezien LibreOffice daar gewoon op voortborduurt :) ). Me = happy :)

Btw: de NL-taalmodules moet je zelf ff na-installeren, bijv. via het softwarecentrum.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Tom

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #58 Gepost op: 2011/01/27, 21:38:00 »
Zou die nu automatisch ook in Lucid komen of houden we de oudere versie niet dat het belangrijk voor mij is ,eerder nieuwsgierig.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #59 Gepost op: 2011/01/27, 21:47:22 »
Zou die nu automatisch ook in Lucid komen of houden we de oudere versie niet dat het belangrijk voor mij is ,eerder nieuwsgierig.

Niet automatisch, maar kan wel via de LibreOffice PPA op Lucid geïnstalleerd worden ;)
En die PPA is gewoon van de dev zelf, dus veilig en beproefd.

Offline canti

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #60 Gepost op: 2011/01/27, 22:00:58 »
Eh, vergeef mijn onkunde, maar bij het volgen van installatie-instructie op de site van LibreOffice kreeg ik bij een poging tot het openen van gedownloaded bestand de volgende foutmeldingen:
Citaat
tar: This does not look like a tar archive
tar: Skipping to next header
tar: Exiting with failure status due to previous errors

Ik download vrijwel nooit tar.gz bestand, vandaar. Wat deed ik iets fouts?

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #61 Gepost op: 2011/01/28, 02:48:40 »
Die .gz achteraan wil ook nog zeggen dat het gezipt is, dus moet je het eerst unzippen, dan untarren. Weet effe het commando niet...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #62 Gepost op: 2011/01/28, 12:28:33 »
tar -zxvf <naam>.tar.gz

Ik had ook dat m'n download kapot was. Maarruhh je kan het beter via de PPA installeren :).

sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa

sudo apt-get update && sudo apt-get install libreoffice libreoffice-gnome libreoffice-gtk
« Laatst bewerkt op: 2011/01/29, 11:21:55 door #! »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #63 Gepost op: 2011/01/28, 16:13:52 »
Jullie hebben me ook zo gek gekregen om LibreOffice te installeren.

Het is de schuld van #!: zijn twee lijntjes zijn dan ook zo gemakkelijk te kopiëren en te plakken in een terminal ...

Installatie gaat goed en snel. OpenOffice wordt automatisch verwijderd. Ik lees hiervoor dat het openoffice-commons pakket zou blijven staan en problemen zou kunnen geven, maar dat zie ik nog wel...

Een beetje verwonderd ben ik, om op een Ubuntu forum in een draadje over LibreOffice geen enkele opmerking te zien omtrent de integratie: klassiek grijs menu met zwarte letters in plaats dan het Maverick witte letters op zwart, kleine iconen, een niet (gnome) standaard bestandsdialoog ... Dit is echter gemakkelijk op te lossen door het pakket libreoffice-gnome te installeren: wordt niet automatisch geïnstalleerd.

LibreOffice lijkt inderdaad wel snappy, maar ik durf er geen harde claims over te doen over de zoveel verhoogde performantie.

De conversie van een probleem docx document blijft. Het betreft een formulier in de vorm van een tabel. Inlezen gaat behoorlijk, maar na bewaren en heropenen is de tabel helemaal vervormd - breedte nog maar 20% van het scherm, enz. Dit probleem is gebleven.

Bibus, de referentiemanager, krijg ik aan de praat met LibreOffice door een TCP connectie te gebruiken in plaats van een "pipe".

Hopelijk is hij even stabiel als de huidige OOo versie van Ubuntu.

Tot nu toe een meevaller. LibreOffice wordt wellicht een blijvertje, temeer daar hij wellicht met de volgende Ubuntu-versie standaard meekomt.

Offline siegi

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #64 Gepost op: 2011/01/28, 17:04:32 »
@vanadium
Installeer eens libreoffice-gnome en misschien ook libreoffice-gtk

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #65 Gepost op: 2011/01/28, 18:07:18 »
@ siegi, je bent een beetje een te snelle lezer ;) In mijn postje vermelde ik reeds dat het installeren van dit pakket de zaak oplost. Ik vond het alleen wat eigenaardig dat niemand dat had opgemerkt, zeker nu we in Ubuntu dikwijls menu's hebben wit op zwarte achtergrond.

Beide installeren is wellicht geen goed idee. Wellicht neemt het pakket dat je laatst installeert, de bovenhand (kde look van LibreOffice onder gnome). Maar misschien werkt het zo, dat automatisch de juiste integratie wordt overgenomen volgens de actieve omgeving waarin je LibreOffice opstart (maar ik betwijfel dat).

Offline canti

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #66 Gepost op: 2011/01/28, 21:56:49 »
tar -zxvf <naam>.tar.gz

Ik had ook dat m'n download kapot was. Maarruhh je kan het beter via de PPA installeren :).

sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa

sudo apt-get update && sudo apt-get install libreoffice

Je bent weer geweldig! Twee commando's, dat is alles, lekker gemakkelijk zo'n terminal! Ik heb dus met succes LibreOffice geinstalleerd, met libreoffice-gnome en een taalpakket nl. Zo op het oog geen verschil met OpenOffice, maar het idee van echt vrije software, gedragen door de gemeenschap, spreekt mij beter aan.

Offline siegi

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #67 Gepost op: 2011/01/28, 23:44:32 »
@ siegi, je bent een beetje een te snelle lezer ;) In mijn postje vermelde ik reeds dat het installeren van dit pakket de zaak oplost. Ik vond het alleen wat eigenaardig dat niemand dat had opgemerkt, zeker nu we in Ubuntu dikwijls menu's hebben wit op zwarte achtergrond.
Het was idd wat diagonaal gelezen. ;)

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #68 Gepost op: 2011/01/28, 23:54:59 »
Beide installeren is wellicht geen goed idee. Wellicht neemt het pakket dat je laatst installeert, de bovenhand (kde look van LibreOffice onder gnome). Maar misschien werkt het zo, dat automatisch de juiste integratie wordt overgenomen volgens de actieve omgeving waarin je LibreOffice opstart (maar ik betwijfel dat).

Nee hoor. Er zijn 3 pakketten:

libreoffice-gnome: GNOME-integratie
libreoffice-gtk: GTK-integratie
libreoffice-oxygen: KDE-integratie

Zo zit het in elkaar en dit geldt ook voor OpenOffice (al zijn de pakketnamen bij OOo ietsje anders, maar dat maakt voor de uitleg verder niet veel uit).

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #69 Gepost op: 2011/01/29, 07:26:26 »
En voor de twijfelaars: libreoffice-gtk hoort dus wel degelijk bij Gnome:

This package contains the Gtk plugin for drawing LibreOffices widgets with Gtk+ and a Gtk/GNOMEish File Picker when running under GNOME. It also contains a QuickStarter for the "notification area".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #70 Gepost op: 2011/01/29, 11:22:12 »
Oh ja, dat was ik vergeten :) heb m'n post even aangepast 2 lijntjes installeren nu wel alles :).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #71 Gepost op: 2011/01/29, 15:00:21 »
Beide installeren is wellicht geen goed idee. Wellicht neemt het pakket dat je laatst installeert, de bovenhand (kde look van LibreOffice onder gnome). Maar misschien werkt het zo, dat automatisch de juiste integratie wordt overgenomen volgens de actieve omgeving waarin je LibreOffice opstart (maar ik betwijfel dat).

Nee hoor. Er zijn 3 pakketten:

libreoffice-gnome: GNOME-integratie
libreoffice-gtk: GTK-integratie
libreoffice-oxygen: KDE-integratie

Zo zit het in elkaar en dit geldt ook voor OpenOffice (al zijn de pakketnamen bij OOo ietsje anders, maar dat maakt voor de uitleg verder niet veel uit).

Jou "nee hoor" begrijp ik niet. Moet ik daaruit begrijpen dat, als je ze alle drie installeert, LibreOffice inderdaad automatisch gaat integreren met gnome als je in gnome opstart, of in kde als je in kde opstart? Of heb je ook diagonaal gelezen;)

gtk is het onderliggende system van Gnome, en wordt automatisch als dependency geïnstalleerd als je libreoffice-gnome installeert. => ik zie dat prosper dat ondertussen reeds heeft opgemerkt.

Kom ik terug tot mijn statement: beide (libreoffice-gnome én libreoffice-gtk) installeren is mogelijk geen goed idee, want dan eindig je misschien onder gnome met een LibreOffice met KDE looks.

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #72 Gepost op: 2011/01/29, 15:12:59 »
Kom ik terug tot mijn statement: beide (libreoffice-gnome én libreoffice-gtk) installeren is mogelijk geen goed idee, want dan eindig je misschien onder gnome met een LibreOffice met KDE looks.

Jouw laatste zin is dan weer niet duidelijk, of heb je je gewoon vergist: ipv libreoffice-gtk heb je allicht libreoffice-oxigen bedoeld....
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #73 Gepost op: 2011/01/29, 16:21:09 »
Ik bedoelde libreoffice-kde. Mijn reactie was op dit postje van siegi: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/iemand-al-ervaringen-met-libreoffice/msg695519/#msg695519
Installeer je libreoffice-gnome, dan krijg je gnome integratie. Als je echter daarna ook libreoffice-kde installeert, dan vermoed ik dat je LibreOffice vanaf dan zelfs onder gnome kde looks krijgt. Beide pakketten installeren zou dus geen goede suggestie zijn mocht dat zo zijn.

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #74 Gepost op: 2011/01/29, 16:33:55 »
@vanadium: Je bedoelt libreoffice-oxygen. Zo heet het pakket voor KDE. GTK en GNOME maakt geen reet uit. En met de Oxygen-style krijg je inderdaad e KDE-looks, alleen of dat automatisch gebeurd onder GNOME weet ik niet.
Maar nogmaals: het pakket heet dus libreoffice-oxygen
Als we het over duidelijkheid hebben, dan moet jij dat net zo goed doen.