Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive  (gelezen 3536 keer)

Offline smiley

  • Lid
Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Gepost op: 2013/10/09, 12:38:58 »
zoals in een ander topic al even aangehaald ben ik bezig met een filmpje. Nu zou ik graag een paar foto's toevoegen maar heb nog niet gevonden hoe dat werkt.
Ook zou ik bij enkele beelden een tekst willen laten lopen. Gaat dit?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/09, 15:21:18 »
Hallo Smiley,

Je kan jpg, svg en png afbeeldingen gewoon op je tijdlijn slepen, net als video clips. En een tekst of een titeltje erover heen laten lopen gaat net als bij een overgang van een videoclip of een effect.

Daarin is eigenlijk geen verschil. Op zich is een video maken van een stel foto's zo gek nog niet. Dan kan je er een leuke lijn inzetten met tekst en geluid erbij. Daar kan je erg veel leuks mee doen!

Succes!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/09, 15:51:04 »
Zelf ook maar weer even Kdenlive geïnstalleerd.

De makkelijkste manier lijkt me om een nieuwe clip te maken en kiezen voor titelclip. Deze moet je dan een track hoger plaatsen dan het beeld waar de tekst overheen moet. Zet dus de tekst op video 1 en het beeld op video 2 bijvoorbeeld. Je kunt bij het maken van de titelclip 'show background' aanvinken om te zien waar de tekst terecht gaat komen in het beeld. Neem aan dat Just dat ook bedoelt met 'tekst of een titeltje erover heen laten lopen'.

Had Kdenlive al meer dan een jaar niet meer gebruikt (en daarvoor ook nooit echt veel) dus kan goed dat er veel makkelijkere / betere methodes zijn ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/09, 16:07:17 »
Hallo Erik,

Ja, zoiets. Stapje voor stapje in deze thread had ik in mijn hoofd. Maar daar gaan we de diepte in.

Een titelclip komt op de tijdlijn met een "Affine" effect. Die is me niet echt helder. Zet het venster "Effecten in gebruik" aan. Ik vervang hem door de Composite, stop er vier keyframes in (begin, op een kwart, driekwart en eind). Dan verander ik begin en eind naar wens en hup daar gaat hij. Het stuk van keyframe 2 en 3 is de tekst dan standaard te zien en van 1 naar 2 of van 3 naar vier verandert je clip geleidelijk. Bij mij meestal van vol transparant naar geen transparantie of omgekeerd. Of van klein naar groot.

Met mooi lopende teksten heb ik nog nooit gespeeld.

Succes! Ik ben benieuwd ... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline smiley

  • Lid
Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/10, 13:39:24 »
Bovenstaande gaat me zo op het eerste zicht net een stapje tever. Dat zijn zaken die ik eens kan proberen met een kort proeffilmpje. De foto's ga ik meteen trachten in te voegen. Ik hoop dat het zich uitwijst hoelang je de foto wil laten zien. De bedoeling in dit filmpje is eigenlijk om filmbeelden af te wisselen met hier en daar een foto. Dit in de hoop wat afwisseling in het project te brengen.
Het zijn beelden van een motorreis. Het idee met de tekst was om iemand te filmen en dan zijn naam er even kort te laten naastlopen. Kwestie van de mensen even voor te stellen :-)

Offline smiley

  • Lid
Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/10, 13:51:51 »
De tijdsduur van de foto is dus heel simpel zo blijkt  :D. Door de foto uit te rekken bepaal je het aantal seconden dat het getoond word. Dat zit wel goed in elkaar  :D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/10, 14:32:06 »
Hallo Smiley,

Ja, dat is doodsimpel. Heel dat KDEnLive is eigenlijk doodsimpel. Het is wel zo handig even een tutorial te bekijken voor het wat betere werk.

Op de audiotrack er een geluidje bijzetten is ook al zo eenvoudig.

Doe eens een rechterklik in de linker zijbalk waar je clips (of foto's) klaar staan om op de balk gezet te worden. Kies dan titelclip. Klik midden in het dan ontstane bewerkvenster voor die titelclip en type een tekst.

Ik wacht even rustig op jouw reactie!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/10, 14:37:09 »
Dat het te ver lijkt te gaan komt vooral omdat het lastig te beschrijven is vermoed ik. Een plaatje zegt meer dus bij deze een screenshot van mijn proefprojectje. Het bestaat uit 1 filmpje, 1 stukje achtergrond muziek en een tekst die over het beeld gaat voor een paar seconden (dat is dus de Title clip). Met "show background" kun je makkelijker bepalen waar je de tekst wil hebben. Het tekstblokje kun je gewoon slepen waar je wil, tekst en tekstkleur aanpassen etc. Geloof me maar als het op videobewerking aankomt ben ik ook gewoon een absolute beginner ;)





« Laatst bewerkt op: 2013/10/10, 14:40:21 door erik1984 »

Offline smiley

  • Lid
Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/10, 15:28:51 »
ik heb even een proefproject geopend. De titel clip aanmaken lukt. Met behulp van "toon achtergrond" kan ik inderdaad mooi de positie bepalen. Echter, als ik hem in de tijdsbalk onder de hoofdclip zet zie ik de tekst niet. Videospoor 1 loopt door maar de tekst van videospoor 2 zie ik niet. Als ik dan bij spoor 1 het beeld uitzet en het bij 2 laat staan zie ik wel 5 seconden mijn tekst.


Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/10, 15:41:31 »
De titelclip moet altijd op een videospoor boven het beeld staan. Zet je video dus op spoor 2 en de titelclip op spoor 1 zoals in mijn screenshot.

Offline smiley

  • Lid
Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/10, 15:56:37 »
Dat werkt inderdaad wel  :D. Vandaar dus dat de overgang automatisch naar onderen wijst als je de titelclip invoegt. Zo kan ik weer aan de slag met mijn eigenlijke project.
Ik merk wel dat in je screenshot de overgang "affine" geselecteerd is. Bij mij geeft ie automatisch de overgang "composite". Is er een verschil tussen beiden?

Offline smiley

  • Lid
Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/10, 16:50:31 »
Zo ondervind je meteen ook de nadelen als je tijdens een project nog een deel van je plannen moet aanleren. Op sporen 1 & 2 staan beelden. Aan de beelden die op spoor 2 staan kan ik nu makkelijk tekst toevoegen. Aan de beelden die op spoor 1 staan kan ik helaas niets toevoegen. Spoor 3 heb ik als afvalspoor gebruikt om alle uitgeknipte delen op te deponeren. Ik kan dus niet zomaar de beelden een spoor laten dalen daar spoor 3 (niet gebruikte) beelden bevat.

Is het mogelijk om een spoor toe te voegen zoals je in bv een rekenblad een rij kan toevoegen? Ik weet dat je het aantal sporen kan kiezen in het dialoogvenster bij de opstart. Is het nadien nog aanpasbaar?

Offline smiley

  • Lid
Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/10, 17:09:08 »
Rondsnollen in de menubalk levert weinig op. Wat ik wel kan doen is het huidige project al renderen. Zo krijg ik 1 videobestand. Dit kan ik dan openen in een nieuw project, op spoor 2 zetten en dan op spoor 1 de tekst toevoegen die ik in het origineel niet kan toevoegen  8-)  :P.

Tot zover mijn topic-stalken voorlopig  :laugh:

In elk geval al bedankt voor de snelle hulp want ik had er anders niet uitgeraakt.

Re: Foto's en tekst invoegen bij KdenLive
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/10, 17:39:46 »
Je kan heel makkelijk sporen toevoegen door bvb aan de linkerzijde onder "Video1" te Rechtsklikken.
In het menu dat je nu krijgt kun je aangeven of je een audio of videospoor erbij wilt en waar ergens.
Over het algemeen als je bepaalde dingen niet kan vinden in Kdenlive dan moet je op de meest logische plaats daarvoor gewoon Rechtsklikken en dan komt er wel een menu te voorschijn (of niet  =D  )
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience