Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op laptop  (gelezen 1940 keer)

liezu001

  • Gast
Ubuntu op laptop
« Gepost op: 2007/02/15, 18:48:20 »
Draait ubuntu goed op een laptop? Er zijn immers computerwinkels waar ze beweren van niet.....
Is dit waar, of kunnen wij zonder problemen ubuntu installeren op een laptop??

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/15, 18:51:46 »
Hangt er een beetje vanaf. Ubuntu doet het op nagenoeg alle laptops. Alleen niet altijd even goed. IBM/Lenovo doet het altijd goed. Toshiba meestal ook. Vaak valt er wel een mouw aan te passen als het niet in 1 keer goed gaat. Geef eens de specs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/15, 18:53:10 »
Een paar maanden terug heb ik Ubuntu succesvol geïnstalleerd op een splinternieuwe Dell notebook. Ging zonder enig probleem.

Let wel op dit: je kunt beter geen notebook kopen met een ATI videokaart erin. Intel of Nvidia verdienen de voorkeur, want die bieden een uitstekende Linuxondersteuning.

Offline Rob3823

  • Lid
Ubuntu op laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/15, 18:53:19 »
Wellicht is niet elk merk even toegankelijk v.w.b. Ubuntu maar als je bij zoeken "laptop" als argument invoert, kom je heel wat info tegen.
Ook zijn er verwijzingen naar naar sites, bv: http://www.linux-laptop.net/
Suc6,

Rob

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/15, 18:55:24 »
Je kunt het trouwens in de winkel uitproberen met een Ubuntu LiveCD!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu op laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/15, 18:58:18 »
Ik weet trouwens uit ervaring dat de mensen van computerwinkels willen laten blijken dat ze veel van linux afweten, maar stiekem zeggen ze dat je beter windows kan nemen, of dat linux nergens op draait, gewoon omdat ze niet beter weten, en omdat ze zelf alleen maar windows ondersteuning kunnen bieden...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/15, 19:04:52 »
Citaat van: profoX
Ik weet trouwens uit ervaring dat de mensen van computerwinkels willen laten blijken dat ze veel van linux afweten, maar stiekem zeggen ze dat je beter windows kan nemen, of dat linux nergens op draait, gewoon omdat ze niet beter weten, en omdat ze zelf alleen maar windows ondersteuning kunnen bieden...
Ook in de winkel waar jij een bijbaantje hebt? Dan kun je ze toch wel op het rechte spoor zetten, met een LiveCD hier en daar.....

Ubuntu op laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/15, 19:10:53 »
Een tijd terug heb ik Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) geïnstalleerd op mijn vriendin haar HP Pavilion (exacte type weet ik niet), het werkte perfect :)

Scherm, Wireless, etc alles zonder problemen.

Windows XP daarentegen.... ;)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

budster

  • Gast
Ubuntu op laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/15, 19:14:28 »
Citaat van: liezu001
Draait ubuntu goed op een laptop? Er zijn immers computerwinkels waar ze beweren van niet.....
Is dit waar, of kunnen wij zonder problemen ubuntu installeren op een laptop??
pff... computer winkel 'experts'... zucht.

Op iedere nieuwe laptop draait het in iedergeval probleemloos, hooguit kansje dat bijvoorbeeld je draadloze netwerkkaart niet standaard ondersteund wordt.

Gewoon live-CD uitproberen in de winkel, dan weet je het meteen zeker en weet die suffert ook dat hij wat voorzichter moet zijn met wat hij zegt.

gertjan

  • Gast
Ubuntu op laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/15, 21:00:38 »
Citaat van: Masuran
Een tijd terug heb ik Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) geïnstalleerd op mijn vriendin haar HP Pavilion (exacte type weet ik niet), het werkte perfect :)

Scherm, Wireless, etc alles zonder problemen.
Hier ook HP pavilion (dv5255ea) en alles werkt goed op enkele kleine makkelijke oplosbare probleempjes na

hosti

  • Gast
Ubuntu op laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/15, 22:14:35 »
Citaat van: pjotr123
Een paar maanden terug heb ik Ubuntu succesvol geïnstalleerd op een splinternieuwe Dell notebook. Ging zonder enig probleem.

Let wel op dit: je kunt beter geen notebook kopen met een ATI videokaart erin. Intel of Nvidia verdienen de voorkeur, want die bieden een uitstekende Linuxondersteuning.
Idem hierzo (al 6 jaar lang) en de rest klopt als een bus. ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu op laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/15, 22:16:17 »
Citaat van: pjotr123
Ook in de winkel waar jij een bijbaantje hebt?
nee, daar niet

daar kennen ze niks van linux, maar dat geven ze ook gewoon toe :P we hebben nu wel een testpc ingericht met Ubuntu daar
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

wr19026

  • Gast
Ubuntu op laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/15, 22:38:59 »
Citaat van: profoX
Ik weet trouwens uit ervaring dat de mensen van computerwinkels willen laten blijken dat ze veel van linux afweten, maar stiekem zeggen ze dat je beter windows kan nemen, of dat linux nergens op draait, gewoon omdat ze niet beter weten, en omdat ze zelf alleen maar windows ondersteuning kunnen bieden...
Of omdat het verkopen van een PC met Windows €€€ in het laatje brengt, en een kale een stuk minder.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Ubuntu op laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/15, 22:41:44 »
Ik heb zelf Ubuntu op een laptop staan. HP installeert heus wel makkelijk met Ubuntu :)
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

frankduron

  • Gast
Ubuntu op laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/16, 21:25:38 »
Ik gebruik tot volle tevredenheid Ubuntu 6.06 op Toshiba Laptop type L20 Satelite.
Wireless werkt onmiddellijk - on line bij installatie!
Voor Ubuntu 6.10 is er een probleem: De usb muis hangt na een tijdje - de touchpad muis blijft het uitstekend doen!