Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag  (gelezen 33929 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #50 Gepost op: 2011/03/15, 17:48:21 »
Ik snap niet waarom een rechter dit als niet strafbaar heeft verklaard. Je kunt het vergelijken met het inbreken in een huis, en vervolgens alle paspoorten/rijbewijzen stelen. Dat mag toch ook niet? Maar goed, NL heeft sowieso een rare wetgeving op digitaal gebied, want het downloaden van illegale muziek/films/software mag ook nog steeds :rolleyes:

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #51 Gepost op: 2011/03/15, 18:06:28 »
Wat een onzin zeg!
inbreken op het netwerk van de buren mag gewoon niet, punt!!
Omdat?
omdat er ook inbreken in de zin staat, inbreken, in welke vorm ook, is verboden.
en dat staat overigens ook exact zo in de wet, dus die rechter moet het wetboek nog maar eens nalezen....


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #52 Gepost op: 2011/03/15, 18:25:04 »
Oh? Krijgen we tegenwoordig geen bericht met verklaring meer als moderators berichten verwijderen? :-X

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #53 Gepost op: 2011/03/15, 18:29:47 »
Oh? Krijgen we tegenwoordig geen bericht met verklaring meer als moderators berichten verwijderen? :-X

Je misdraagt je, Luuk. De moderatorploeg heeft al aangegeven waar de grenzen liggen, en jij blijft er consequent overheen gaan.

Ik vind het dus volkomen terecht dat een bericht van jou is verwijderd; en daar hoeven de moderatoren inmiddels beslist geen nieuwe uitleg meer bij te geven. Want je weet donders goed dat je over de schreef gaat.

Sterker nog, ik vind dat dit draadje beter dicht kan. Het veroorzaakt voornamelijk ellende.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #54 Gepost op: 2011/03/15, 18:35:42 »
De discussie an sich is helemaal niet verkeerd. Maar er is een duidelijke waarschuwing gegeven, kwestie van begrijpend lezen. En nee, er hoeft niet altijd een verklaring door het forumteam te worden afgegeven, in de meeste gevallen weet men sowieso donders goed waarom. Bij vragen of opmerkingen kan er altijd contact worden opgenomen met het forumteam, via forum@ubuntu-nl.org of via de meldknop rechtsonder  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/15, 18:38:35 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #55 Gepost op: 2011/03/15, 20:46:32 »
Mijn excuses. Wel vreemd overigens dat het pakket wat ik noemde gewoon in de pakketbronnen zit. Als het illegaal is om dat te doen, dan zou dat pakket er ook niet in mogen zitten, lijkt mij ???

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #56 Gepost op: 2011/03/15, 20:53:52 »
Mijn excuses. Wel vreemd overigens dat het pakket wat ik noemde gewoon in de pakketbronnen zit. Als het illegaal is om dat te doen, dan zou dat pakket er ook niet in mogen zitten, lijkt mij ???

Precies ook mijn gedachte.  ;)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #57 Gepost op: 2011/03/15, 20:56:54 »
Als je het op je eigen netwerk gebruikt is het niet illegaal hè ;D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #58 Gepost op: 2011/03/15, 20:57:35 »
Er is helemaal niks mis met het hacken van je eigen verbinding. Voor onderwijsdoeleinden bijvoorbeeld, of om te kijken hoe goed de beveiliging eigenlijk is.
Het netwerk van de buren hacken lijkt mij wel weer illegaal, al lijkt een rechter daar anders over te denken.

Keukenmessen kan je ook gewoon in de winkel kopen, omdat het snijden van een stukje vlees dat op je bord ligt heel normaal is. Je krijgt alleen wel weer problemen met datzelfde keukenmes als je andere mensen daarmee bedreigt.

Omdat het voor ons onmogelijk is om vast te stellen wat iemand er mee van plan is, lijkt het mij niet de bedoeling dat we iemand uitgebreid van advies gaan voorzien.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #59 Gepost op: 2011/03/15, 21:21:35 »
Mijn excuses. Wel vreemd overigens dat het pakket wat ik noemde gewoon in de pakketbronnen zit.
Ach, het progje Umit zit ook in de repo's, een heerlijk programma om poorten te scannen.
Dit programma gebruik ik b.v. vaak om te kijken of er poorten van een bekende router openstaan, of om te kijken of een email domein ook een web poort heeft.
Mits goed gebruikt is het een nuttig programma.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #60 Gepost op: 2011/03/15, 23:23:16 »
We dwalen af  ;)

Als geeks beginnen we nu al af en toe knipogend in het openbaar progjes uit te wisselen, die ten goede of ten kwade gebruikt kunnen worden. Daar gaat de oorspronkelijke discussie niet om. Het gaat er niet om, of je met iets uit de repos ook minder leuke dingen per sé kan gaan doen, het gaat er om of je dit wilt. We zijn geen slaven van repos, we hebben een mening.
We gaan niet openbaar stimuleren in foute dingen, of mensen op leuke ideeën brengen hierover. Het is simpelweg niet uitgesproken legaal, period. En nu weer gauw naar de oorsprong van de discussie, oftewel OT  ;)
Voor integrerend begrijpen in deze, lees de CoC eens  ;)

En nu geen zijpaden meer, anders gaat dit draadje alsnog op slot.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/15, 23:51:14 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #61 Gepost op: 2011/03/15, 23:53:42 »
« Laatst bewerkt op: 2011/03/16, 00:08:40 door Thomas de Graaff »

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #62 Gepost op: 2011/03/16, 15:52:05 »
Dus jongens jullie gaan mij helpen of ik ga andere mensen helpen om wifi netwerken hacken!!
[Kmip] helpt je goed op weg ;)

Je kunt ook gewoon [Knip] gebruiken, scheelt weer in een andere distro erbij pakken ;)

[Mod edit: zie opmerking hierboven]

Hier had zeker [knip] moeten staan, deze staan gewoon in de bronnen. Als ik de CoC op deze kwestie loslaat, vind ik geen enkele reden om dit niet te noemen. [knip] wordt normaal gebruikt voor legale doeleinden. Er is dus geen enkele reden om dit te modereren

Wat ik in dit topic soms wel ontbreekt is het volgende:
Citaat van: CoC
De Ubuntu-gemeenschap en haar leden behandelen elkaar met respect
De mensen die geen respect tonen weten dat nu zelf wel;) Ga dus niet moddergooien
« Laatst bewerkt op: 2011/03/16, 15:56:33 door Johan van Dijk »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #63 Gepost op: 2011/03/16, 15:57:47 »
Waren de eerdere opmerkingen niet duidelijk?
Als je het er niet mee eens bent dan kan je dat in een nieuw topic op de juiste plaats gewoon bediscussiëren. Via de mail mag ook.
Maar deze opmerkingen negeren en het toch weer plaatsen is echt niet de bedoeling.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #64 Gepost op: 2011/03/16, 17:20:46 »
Hier had zeker [knip] moeten staan, deze staan gewoon in de bronnen. Als ik de CoC op deze kwestie loslaat, vind ik geen enkele reden om dit niet te noemen. [knip] wordt normaal gebruikt voor legale doeleinden. Er is dus geen enkele reden om dit te modereren

Wat ik in dit topic soms wel ontbreekt is het volgende:
Citaat van: CoC
De Ubuntu-gemeenschap en haar leden behandelen elkaar met respect

In plaats van zo hoog van de toren te blazen over de gedragscode, kun je je beter eens dit afvragen: is hulp bieden bij het kraken van het netwerk van de buren (want specifiek daarvoor wordt de hulp gevraagd), wel in overeenstemming met de gedragscode?  ???

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #65 Gepost op: 2011/03/16, 18:38:47 »
Als iemand het niet beveiligd heeft is dat voor mij ook een uitnodiging: "Kom op mijn netwerk, gratis!"
Beveiliging is een duidelijk signaal: "Mijn netwerk, afblijven!"

Maar dat zo'n rechter zegt, althans waar het in mijn optiek op neerkomt: "als je het kan kraken mag je het gebruiken"
komt er eigenlijk op neer dat als jij die BMW open kan breken en kan starten issie van jou???
Beetje kromme beslissing.

Waarom mensen er zo'n moeite mee hebben en zoiets dan weer moeten kraken snap ik niet, maargoed, winkeldieven of fraudeurs snap ik ook niet.

En het is zo simpel:
"Buurman, mijn internet is vanwege een abonnement's wissel tijdelijk uit de lucht, zou ik tijdelijk op uw netwerk mogen?" Buurman: "tuurlijk jongen, de code is: ******, maar geen grote bestanden binnen trekken, alsjeblieft."
Ik: "dank u wel" en loop naar huis en ga internet op. Laat grote bestanden als Distro's even voor wat het is, en koop de week erop een kratje pils voor buurman om te bedanken.

Of zeg ik nu gekke dingen?
 
ps. en zijn netwerk sleutel is een jaar na dato nog hetzelfde. ik maak er geen gebruik van, want het is niet van mij, ik betaal mijn eigen aansluiting.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/16, 18:42:03 door Sander M »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #66 Gepost op: 2011/03/16, 19:49:45 »
Je zegt geen gekke dingen  ;)

Kijk trouwens uit met ongevraagd surfen via een onbeveiligd netwerk, er zijn genoeg handige gastjes die dit expres weglaten om ook op jouw pc te kunnen snuffelen.

Vwb de krommiteit van het geheel, een uitleg vandaag over de interpretatie door de onvermijdelijke Arnoud Engelfriet. Het gaat simpelweg over de interpretatie van het woord 'en' door -naar ik vrees en naar het lijkt- uhm, leken in deze. En ik blijf van mening (en met mij velen) dat de actie op zich nooit legaal kan zijn op een beveiligd netwerk. Minimaal in de geest van de wet.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #67 Gepost op: 2011/03/16, 21:07:25 »
Ik weet zelf heus wel het een en andere van wifi-hacking. [Knip] met juiste kaart etc. etc. etc. etc...

Ik zeg alleen dat het dus NIET illigaal is vandaar dat ik dat ik dat ook wil doen. Wifi hacken en computer hacken zijn 2 verschillende dingen. Ik heb mijn eigen wifi al bijna optimaal beveiligd. Maar wil dus alleen gebruiken voor de tijd dat ik geen internet heb meer niet.

[Mod edit: Ga je je straks melden in het hoger beroep van deze zaak als getuige-deskundige? Waarom beveilig je je eigen netwerk zo goed als je tegelijkertijd vindt dat het hacken van andermans netwerk niet illegaal is? Dat is toch een tikkeltje tegenstrijdig, vind je ook niet? Daarnaast is er e.e.a. over gezegd hierboven.]

edit: mijn god even niet online komen en wordt helemaal bestoken met posts.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/25, 13:11:52 door shinger »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #68 Gepost op: 2011/03/17, 00:21:57 »
Even goed lezen wat er staat voor je roept dat het niet illegaal. Dat is het dus wel.
Lees het bericht goed door. Er word nergens in gezegd dat je nu vrij spel hebt.

Citaat
Dat betekent niet dat alles nu zomaar kan. "Civielrechtelijk is het gewoon onrechtmatig", zegt strafrechtadvocaat Mathieu van Linde van Blokzijl Advocaten. "Je zou iemand kunnen aanklagen en zeggen: ik heb schade geleden want mijn bandbreedte is afgenomen. (...) Dan moet je aantonen wat die schade precies is. Maar strafrechtelijk is zo iemand volgens het Hof van Den Haag in ieder geval niet aan te pakken."

Strafrechtelijk is maar 1 onderdeel.
Zoals de Advocaat al zegt "Civielrechtelijk is het gewoon onrechtmatig'

Lees niet alleen de kop van het bericht maar de hele tekst.

Ik kan niet geloven dat je het alleen als backup gebruikt.
Grootste onzin die ik ooit gehoord heb.
Als je gewoon je rekening betaald van het internet, dan zul je niet snel zonder internet zitten. Mocht er een keer storing zijn, dan is het meestal in een paar uurtjes opgelost. Storingen zijn niet wekelijks en die ene keer dat het gebeurd kun je best een paar uur zonder internet.

Wanneer heb jij geen internet? Of heb je nu al geen internet en zit je nu bij iemand anders te internetten?




Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #69 Gepost op: 2011/03/17, 19:14:12 »
In plaats van zo hoog van de toren te blazen over de gedragscode, kun je je beter eens dit afvragen: is hulp bieden bij het kraken van het netwerk van de buren (want specifiek daarvoor wordt de hulp gevraagd), wel in overeenstemming met de gedragscode?  ???

Dit programma is niet bedoeld om netwerken van de buren te kraken, het is oorspronkelijk bedoeld om eigen netwerken op veiligheid te testen. Het lijkt me daarom in overeenstemming met de CoC

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #70 Gepost op: 2011/03/17, 19:19:58 »
En een keukenmes is bedoeld om een stukje vlees op je bord te snijden. In dit geval helemaal legaal.
Maar als je er mee gepakt wordt terwijl je in het centrum van de stad loopt midden in de nacht heb je toch echt een probleem ivm wapenbezit.

En omdat wij niet kunnen achterhalen hoe die programma's gebruikt worden lijkt het me niet handig om een potentiële crimineel te helpen bij zijn daad.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #71 Gepost op: 2011/03/17, 19:25:15 »
Sterker nog, in dit concrete geval weten we, dat het de vraagsteller gaat om het kraken van andermans netwerk. Want dat zegt hij nota bene zelf.

Dus ik herhaal @Dooitze:
je kunt je beter eens dit afvragen: is hulp bieden bij het kraken van het netwerk van de buren (want specifiek daarvoor wordt de hulp gevraagd), wel in overeenstemming met de gedragscode?  ???

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #72 Gepost op: 2011/03/17, 23:40:15 »
Als iemand het niet beveiligd heeft is dat voor mij ook een uitnodiging: "Kom op mijn netwerk, gratis!"
Beveiliging is een duidelijk signaal: "Mijn netwerk, afblijven!"

Maar dat zo'n rechter zegt, althans waar het in mijn optiek op neerkomt: "als je het kan kraken mag je het gebruiken"
komt er eigenlijk op neer dat als jij die BMW open kan breken en kan starten issie van jou???
Beetje kromme beslissing.

Waarom mensen er zo'n moeite mee hebben en zoiets dan weer moeten kraken snap ik niet, maargoed, winkeldieven of fraudeurs snap ik ook niet.

En het is zo simpel:
"Buurman, mijn internet is vanwege een abonnement's wissel tijdelijk uit de lucht, zou ik tijdelijk op uw netwerk mogen?" Buurman: "tuurlijk jongen, de code is: ******, maar geen grote bestanden binnen trekken, alsjeblieft."
Ik: "dank u wel" en loop naar huis en ga internet op. Laat grote bestanden als Distro's even voor wat het is, en koop de week erop een kratje pils voor buurman om te bedanken.

+1
Zo hoor je met elkaar om te gaan.

Dus ik herhaal @Dooitze:
je kunt je beter eens dit afvragen: is hulp bieden bij het kraken van het netwerk van de buren (want specifiek daarvoor wordt de hulp gevraagd), wel in overeenstemming met de gedragscode?  ???

Simpelweg nee !
Als ik mij niet vergis kan zelfs illegaal zijn zodra het kraken zelf weer strafbaar is.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/17, 23:44:41 door Erik Krom »

sprokkel

  • Gast
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #73 Gepost op: 2011/03/18, 08:45:28 »
Sterker nog, in dit concrete geval weten we, dat het de vraagsteller gaat om het kraken van andermans netwerk. Want dat zegt hij nota bene zelf.

Dus ik herhaal @Dooitze:
je kunt je beter eens dit afvragen: is hulp bieden bij het kraken van het netwerk van de buren (want specifiek daarvoor wordt de hulp gevraagd), wel in overeenstemming met de gedragscode?  ???
+1

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #74 Gepost op: 2011/03/18, 11:48:45 »
Citaat
Maar dat zo'n rechter zegt, althans waar het in mijn optiek op neerkomt: "als je het kan kraken mag je het gebruiken"

Als ik volgens de redenering van die rechter dus in staat om de beveiliging van die rechter zijn woning te kraken, dan mag ik volgens hem dus gebruik maken van zijn woning? Of bijvoorbeeld zijn beveiligd buitenverblijf in het zuiden van Frankrijk?

Dan ga ik volledig legaal én gratis alle jaren op verlof in die zijn buitenverblijf.   :D :D :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)