Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iemand al ervaringen met LibreOffice?  (gelezen 42343 keer)

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #75 Gepost op: 2011/01/29, 17:00:16 »
Bijna heb ik me over laten halen door OpenOffice te verwijderen van mijn Ubuntu-installatie om hiervoor LibreOffice te installeren. Maar ik ontdekte bij toeval (op het werk) een nogal irritante fout in Calc: Bij elke datumnotatie in LO geeft de cel een "verminkte" datum. Als voorbeeld: Ik geef de datum "29-01-2011" in, en ik krijg in de cel te zien: "29-01-JJJJ".

Ik denk dat dit te maken heeft dat er een foutje is geslopen bij de Nederlandse localization van LO, want als ik handmatig de datumnotatie aanpas in "DD-MM-YYYY" bij "gebruikersgedefiniëerd" (er staat standaard "JJJJ" als jaaraanduiding), dan doet de cel weer normaal, en krijg ik de datum weer normaal te zien.

Enig probleem is dat ik in een heel groot Calc-document werk met honderden datumvermeldingen over verschillende bladen, en ik heb gewoonweg geen tijd om dit handmatig aan te passen. Best vervelend, want ik heb me verplicht gevoeld om (tegen mijn zin in) toch maar weer de laatste OpenOffice release (versie 3.3) van dat godvergeten Oracle te installeren op mijn werkcomputer. Bij OO.o 3.3 NL kwam dit probleem trouwens niet voor, dus hierin zijn ze bij Oracle (helaas) iets zorgvuldiger geweest....

Anyway.... Ik heb maar een bugtrackertje aangemaakt op Freedesktop, nadat ik in de IRC-chat was doorverwezen door de dev's van LibreOffice. Het is dus inmiddels bekend.

P.S. Dit probleem heb ik ervaren onder Windows XP (op de PC op mijn werk). Ik heb dus geen idee of de Linuxvariant van de Nederlandse LibreOffice hetzelfde heeft. Check het even (als jullie willen!)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #76 Gepost op: 2011/01/29, 17:12:35 »
@vanadium: Je bedoelt libreoffice-oxygen. Zo heet het pakket voor KDE. GTK en GNOME maakt geen reet uit. En met de Oxygen-style krijg je inderdaad e KDE-looks, alleen of dat automatisch gebeurd onder GNOME weet ik niet.
Maar nogmaals: het pakket heet dus libreoffice-oxygen
Als we het over duidelijkheid hebben, dan moet jij dat net zo goed doen.
Een beetje op je taal letten, Vistaus.

libreoffice-style-oxygen (er is geen libreoffice-oxygen pakket) bevat de oxygen iconen, die inderdaad ook de default stijl van kde uitmaken. Dit is echter enkel de cosmetica.

Het eigenlijke integratiepakket voor kde is libreoffice-kde. Hiermee zorg je ervoor, dat Libreoffice widgets, en in he bijzonder ook de Bestand open/opslaan dialogen van KDE gebruikt.

Voor gtk is het libreoffice-gtk. libreoffice-gnome voegt daar nog eens gnome VFS ondersteuning aan toe.

Maar om het met zonet geleerd taalgebruik te zeggen: nu zijn we nog geen reet verder met de vraag of het zo goed is libreoffice-kde na libreoffice-gnome te installeren als je een gnome gebruiker bent. Zelf ga ik het niet proberen, want met libreoffice-kde op een gnome systeem zullen er ongetwijfeld een pak KDE dependencies binnenkomen.

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #77 Gepost op: 2011/01/29, 17:45:12 »
Ik op mijn taal letten? Ik zei het heel netjes.

Maar dan nog: dan mag jij mij even uitleggen waarom als ik op Kubuntu 11.04 sudo apt-get install libreoffice doe, waarom ie dan alleen maar libreoffice-style-oxygen erbij wil installeren en NIET libreoffice-kde.

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #78 Gepost op: 2011/01/29, 20:10:51 »
Om de discussie af te kunnen sluiten heb ik zonet even libreoffice-kde aangeduid in Synaptic. Ik werk standaard onder Gnome.
Synaptic stelt als dependency libreoffice-style-oxygen voor.

Na installatie start LO nog altijd op met zijn gewone uiterlijk...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #79 Gepost op: 2011/01/29, 20:36:33 »
Dat is anders dan wat ik zei Prosper. Ik pak het metapakket van LO i.p.v. de KDE-versie en dan krijg ik dus alleen Oxygen voorgeschoteld.
En dat ie bij jou in de gewone stijl opstart, komt omdat je het thema nog moet aanpassen in de opties. Dat was bij OOo ook zo; voor OOo zijn zelfs nog meer thema's beschikbaar dan alleen deze 2.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #80 Gepost op: 2011/01/30, 11:00:47 »
Ik op mijn taal letten?
Ik had het over die reet XD Zelf vind ik dat minder netjes taalgebruik ...
Citaat
Maar dan nog: dan mag jij mij even uitleggen waarom als ik op Kubuntu 11.04 sudo apt-get install libreoffice doe, waarom ie dan alleen maar libreoffice-style-oxygen erbij wil installeren en NIET libreoffice-kde.
Jij ziet hetzelfde onder KDE als wij onder gnome: installeren van het pakket libreoffice installeert NIET automatisch het integratiepakket voor je desktopomgeving. Dat moet je zelf doen. Onder gnome als onder KDE.

Hoe het komt dat bij jou libreoffice-style-oxygen standaard wordt meegeïnstalleerd, weet ik niet. Bij mij zijn "tango" en "galaxy" standaard geïnstalleerd.

Maar opnieuw: libreoffice-style-oxygen verandert enkel het uiterlijk van OOo. Het integratiepakket, dat ervoor zorgt dat gemeenschappelijke widgets en dialogen van KDE worden gebruikt, is libreoffice-kde.

Citaat van: Prosper
Om de discussie af te kunnen sluiten heb ik zonet even libreoffice-kde aangeduid in Synaptic. Ik werk standaard onder Gnome.
Synaptic stelt als dependency libreoffice-style-oxygen voor.
Uit jou ervaring blijkt dat er blikbaar automatisch gebruik gemaakt wordt van het installatiepakket van de omgeving waarin je werkt. Dat betekent dat gebruikers die beide omgevingen gebruiken, probleemloos beide integratiepakketten kunnen installeren.

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #81 Gepost op: 2011/01/30, 11:11:38 »
Ik heb keurig via de hier genoemde ppa libreoffice geinstalleerd. OO wordt volledig verwijderd, dus alles gaat goed. Maar ik krijg maar niet de nederlandstalige taalpakketten geinstalleerd. Via Synaptic zijn er geen taalpakketten te vinden en als ik via de site het help-pakket NL installeer krijg ik:
Kan niet voldoen aan afhankelijkheid: libobasis3.3-nl
Wil ik de nl-taalpakket installeren krijg ik :
Kan niet voldoen aan afhankelijkheid: libobasis3.3-core01

Wie het weet mag het zeggen. Hinderlijk dat het klaarblijkelijk zo omslachtig moet, dat is toch totaal niet gebruikersvriendelijk???? Of zit ik nou te kleunen ??
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline heir4c

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #82 Gepost op: 2011/01/30, 11:17:37 »
Via de link kan je het langpack (nl) en het helppack downloaden en installeren. Heb de drie deb bestanden via deze link geïnstalleerd en mijn LO.o is volledig in het nederlands.:
http://www.libreoffice.org/download/
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #83 Gepost op: 2011/01/30, 11:24:31 »
In Synaptic vind ik: libreoffice-l10n-nl: dit is het taalpakket.

Eens dat geïnstalleerd, moet je misschien nog zelf de taal van de interface aanpassen via "Tools - Options, Language settings - Languages.

Ook de off-line nederlandstalige help kan je via synaptic installeren.

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #84 Gepost op: 2011/01/30, 11:29:31 »
IN synaptic vind ik bovengenoemd taalpakket dus NIET. Gewoon nada. Ik gebruik een 64 bits amd, heeft dat er mee te maken? lijkt me stug......
en ik heb via die site ook de help bestanden gedownload maar die geven dus die fout !
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #85 Gepost op: 2011/01/30, 11:42:18 »
Mensen, dank voor de reacties. Ik heb het opgelost. Ik kreeg ineens een foutmelding in de sourceslist (bronnenlijst) daar was een fout ingeslopen die ik er handmatig uit heb gehaald en toen kon ik in synaptic wel de taalpakketten vinden. Gewoon dus een fout bij het toevoegen van de ppa, geen idee hoe, maar het is verholpen.
dank !
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #86 Gepost op: 2011/02/01, 23:40:13 »
Hoi mensen,

Zoals ik al eerder aangaf heb ik een irritante bug ontdekt in LibreOffice. Zoals ik eerder beschreef heb ik een probleem ontdekt met de datumnotatie. Is iemand even in de gelegenheid om dit even te checken op LibreOffice onder Ubuntu, en of je hetzelfde ervaart? Ik ontdekte deze bug onder de Windows-versie van LibreOffice op het werk, en ik heb hiervoor een bugrapport ingediend.

Nu wordt er aan mij gevraagd om te kijken of ik dit probleem ook heb onder Ubuntu, maar ik heb LibreOffice niet geïnstalleerd op mijn PC. Zelf wil ik OpenOffice op mijn Ubuntu-installatie nog niet inruilen, omdat ik op dit moment voor mijn werk een heel groot Calc-bestand met managementcijfers heb gemaakt, en die moet ik aankomende vrijdag bij mijn manager inleveren. Als blijkt dat alle data "verminkt" wordt, dan ben ik nog verder van huis. En gezien de tijd die ik nog heb, kan ik het me even niet permitteren om te experimenteren.

Dus nogmaals: Kan iemand mij vertellen hoe de datumnotatie in Calc op LibreOffice zich onder Ubuntu gedraagt? En dan in het bijzonder als de locale is ingesteld in het Nederlands? Jullie hoeven niet ingewikkeld te doen, alleen even een document aanmaken, en in een willekeurige cel een datum intikken (bijvoorbeeld "02-02-2011".) Bij mij komt te staan "02-02-JJJJ". Heeft iemand anders daar ook last van? Of ben ik de enige, en heb ik toevallig een "gemuteerde" download van LibreOffice geïnstalleerd?

Alvast bedankt voor jullie hulp. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Bertel

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #87 Gepost op: 2011/02/02, 00:01:54 »
Werkt hier in Maverick gewoon.

Edit: instelling extra-opties-libreoffice-algemeen bijgevoegd.
Misschien is dit van invloed.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/02, 00:40:45 door Bertel »


Wat is vrije software?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #88 Gepost op: 2011/02/02, 00:13:23 »
Als ik hier intik: 02-02-2011 dan veranderd dat in: 02/02/11
Datum staat op standaard ingesteld en zo zou het moeten afgebeeld worden:  02-02-2011
« Laatst bewerkt op: 2011/02/02, 00:15:15 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #89 Gepost op: 2011/02/02, 01:30:35 »
Dank jullie wel voor de snelle reactie. Top!

Werkt hier in Maverick gewoon.

Edit: instelling extra-opties-libreoffice-algemeen bijgevoegd.
Misschien is dit van invloed.


Nee, dit is verder niet van invloed. Bedankt voor de suggestie.

Citaat
Als ik hier intik: 02-02-2011 dan veranderd dat in: 02/02/11

Hmmm... blijkbaar zit de bug dus in de LibreOffice versie in Windows. Zover ik het kan beoordelen ziet de datum er compleet normaal uit.


Citaat
Datum staat op standaard ingesteld en zo zou het moeten afgebeeld worden:  02-02-2011

Ja, dat is normaal. Dat komt omdat de datumnotatie standaard zo staat ingesteld. Dit is te wijzigen via de rechter muisknop op de cel(len) te staan, vervolgens "Cellen opmaken" te selecteren, en bij "datum" de datumnotatie naar wens te kiezen.

Bij mij is het probleem het volgende: Als ik "02-02-2011" intik, dan staat er in de cel "02-02-JJJJ". Kies ik een andere datumnotatie (bijvoorbeeld dat je het voluit schrijft "woensdag 2 februari 2011", dan maakt LibreOffice Calc er "woensdag 2 februari JJJJ" van. Op één of andere manier wordt de jaaraanduiding niet overgenomen, en wordt deze vervangen door de letters "J". Wijzig ik de onderliggende notatiecode van de datumnotatie in "DD-MM-YYYY" i.p.v. "DD-MM-JJJJ" (dus in de Engelse notatiecode voor een jaaraanduiding) dan is er ineens geen probleem meer, en dan wordt de datum wèl correct weergegeven.

Je kunt begrijpen dat ik het geen optie vind om dit allemaal handmatig aan te gaan passen. Het gaat om honderden datumvermeldingen over 5 tabbladen, compleet met formules, verwijzingen en grafieken. Geen doen dus voor mij.

Ik begin steeds meer te vermoeden dat ik een verminkte download heb binnengehaald. Ik heb checksum van het bestand niet gecheckt. Ga ik toch even doen. Als de checksum niet overeenkomt met het origineel, dan is het geen bug, maar gewoon pech van mijn kant. Dan kan ik de bugmelding intrekken. Geeft verder niks, want ik vind het leuk om mijn steentje bij te dragen bij het zo goed mogelijk maken van open source software.

Bedankt zover voor jullie hulp! Als ik mijn klus op het werk af heb, dan overweeg ik alsnog LibreOffice te installeren op mijn Ubuntu-bak. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #90 Gepost op: 2011/02/18, 16:58:08 »
ik moest voor school een database maken in openoffice, alles liep goed totdat ok met oracle's report builder aan de slag moest.
het commentaar wat daarbij stond, klopte helemaal (not just unstable, but completely unusable!).
na 2,5 uur prutsen met die zooi (crasht iedere keer als ik een dataveld wilde wijzigen). was ik er klaar mee, het was tijd voor een oplossing.
dus ik installeer libreoffice, open de report builder en.... STABIEL!! eindelijk kon ik het afmaken en inleveren!
en wat nog een mooie bonus is: libreoffice start iets sneller op en laad de gegevens van de database een stuk sneller.

ik ben in ieder geval helemaal overtuig en heb het op al mijn computers gezet (zijn er zo'n 3). maar als jullie nog even willen wachten totdat hij officieel in de repo's valt kan ik me dat heel goed voorstellen. in ieder geval: het is niet voor niets dat 11.04 met libreoffice komt...

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline h2o

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #92 Gepost op: 2011/02/18, 19:20:58 »
Dat is zeker goed nieuws!!

Om de vraag te beantwoorden van de TS, ik heb net Libre Office op mijn Linux Mint geïnstalleerd en bij opstarten merk ik al heel duidelijk dat het sneller is dan Open Office.
Ook als ik een document van mij pc open dan start Libre Office gelijk op, echt supersnel dus.

Hoe de rest is, bevalt en werkt, kan ik pas zeggen als ik er daadwerkelijk mee gewerkt heb. Dat zal tzt wel zijn.
Kan ik hieruit opmaken dat mijn aanwijzingen (in een ander topic) hebben gewerkt? Of heb je LibreOffice op een andere manier geïnstalleerd? Overigens typ ik dit vanuit Linux Mint DE testing/unstable.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #93 Gepost op: 2011/02/24, 12:35:13 »
Ja hoewel nog niet te lang, lijkt veel op het oude Excel/Word, werkt snel en is duidelijk.
Via bepaalde Terminal ingave instructies (Forum hulp) geinstalleerd Open Office werd er vanzelf afgehaald.
Heb het kunnen installeren maar nu 3.3.1 daar is weet ik niet meer hoe ik
het verder moet updaten en installeren.
Kan de instructies niet meer vinden.

groeten Bram uit tirol

Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #94 Gepost op: 2011/02/24, 13:40:17 »
Heb je de repository toegevoegd ? Dan gebeurt het updaten direct samen met de rest van de programma's.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #95 Gepost op: 2011/02/27, 10:55:32 »
Hij zit toevallig sinds vandaag in de repo :), 3.3.1!

Offline vragen

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #96 Gepost op: 2011/03/28, 19:30:58 »
Ik heb Libre office geinstalleerd volgens volgende website.

Deze heeft Openoffice verwijderd en Libreoffice geinstalleerd, en het was direct in het Nederlands.

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/new-ppa-makes-installing-libreoffice-on-ubuntu-easy/

mvg, Flip

Helaas heb ik dit gedaan: Ik kon otd files niet openen en kon tekstverwerken niet starten. Ik wilde weer terug naar Open Office maar dat kan ik nu niet meer installeren. Via Synaptic had ik Libreoffice verwijderd maar dan krijg ik nog steeds de melding:

Pakketafhankelijkheden kunnen niet opgelost worden

Mogelijk zijn vereiste, extra softwarepakketten niet beschikbaar of niet installeerbaar. Verder kan er een conflict zijn opgetreden tussen softwarepakketten die niet tegelijkertijd geïnstalleerd kunnen zijn.

kan iemand me helpen?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/28, 19:37:57 door vragen »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #97 Gepost op: 2011/03/28, 19:46:04 »
je moet libre wel via purge verwijderen eventueel ook ./libreoffice in je homemap.
probeer het eens via de site: http://nl.openoffice.org/downloaden.html

verder is het waarschijnlijk dat je bij het installeren van libre en/of verwijderen van openoffice al wat fout hebt gedaan.

Offline vragen

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #98 Gepost op: 2011/03/28, 19:55:51 »
Via Open Office kan ik het eveneens niet installeren krijg je dezelfde melding. Ik vond Libre Office niet handig ik kon tekstbestanden niet openen. Dus het is gevaarlijk om Libres te installeren ik raad het af. Via ingewikkelde constructies moet je Libres Office dus verwijderen. Ik heb het geïnstalleerd en verwijderd via die link die ik zojuist noemde.


Hoe kan ik via Purge Libre Office verwijderen?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/28, 19:59:17 door vragen »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Iemand al ervaringen met LibreOffice?
« Reactie #99 Gepost op: 2011/03/28, 19:56:21 »
Probeer het toch nog eens met LibreOffice: lijkt me sterk dat je de enige bent bij wie het niet werkt.

Amders moet je eerst nakijken in Synaptic en alle pakketten verwijderen die iets met LibreOffice te maken hebben. Mogelijk moet je ook andere dependencies verwijderen die meegekomen zijn met de nieuwe PPA, en niet meer compatibel zijn met de reguliere OOo. Lijsten van dependencies kan je zien in Synaptic (rechts-klik, eigenschappen). Dan de PPA verwijderen en dan OOo herinstalleren. Niet triviaal, maar dat is het risico van "avontuurlijk" te zijn en buiten de Ubuntu repo's te gaan.

Om iets heel drastisch te verwijderen (heb het eens voorgehad met nautilus-elementary) durk ik te booten naar een recovery prompt, dan vrij diep pakketten verwijderen met de "purge" optie, om dan alles te herstellen met een "apt-get install ubuntu-desktop".

Als je nu openoffice via de terminal probeert te installeren (sudo apt-get install openoffice) , krijg je dan meer preciese meldingen over wat fout is?