Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Thunderbird heel traag bij versie 9.10  (gelezen 3369 keer)

Offline roeland

  • Lid
[OPGELOST] Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Gepost op: 2010/01/25, 21:48:16 »
Ik heb een PC van de versie 9.10 voorzien.  Alles werkt goed alleen Thunderbird is heel traag.  Dit is vooral te zien bij het wisselen van schermen.  Het maakt niet uit wat je doet.  Binnenhalen mail gaat wel snel.  Dus geen problemen met internet.  Het lijkt aan de werking van de applicatie te liggen.

Ik heb de mappen al gecomprimeerd, opnieuw Thunderbird geinstalleerd, maar dat helpt niets.

Iemand een suggestie waar dit aan ligt?

PC:
ASUS moederbordA7N8X-E
1 Gb geheugen
ruim voldoende ruimte in de partities
Dual boot systeem met Windows 2000
« Laatst bewerkt op: 2010/02/08, 21:26:38 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline ivo

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/25, 22:23:53 »
Welke versie dondervogel?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/25, 22:55:08 »
1. Daar zijn meerdere oorzaken mogelijk, maar zoals ivo al zei, welke versie TB gebruik je?
2. Werk je met IMAP of POP3?
3. Hoeveel/welke add-ons worden gebruikt?
4. Gebruik misschien je een profiel dat vanuit Windows en Linux gebruikt kan worden (met de map op een NTFS-partitie)?
5. Hoe groot zijn je mail-mappen, heb je ook een "downloaden mail en nieuwsgroepen elke 2 minuten " aan staan?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline roeland

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/26, 11:47:01 »
- Ik werk met versie 2.0.0.23
- geen gebruik van add-ons
- gebruik pop3
- geen map op een ntfs partitie
- mail download staat op elke 10 minuten
Enkele mailmappen zijn wel wat groot, maar in vergelijking met mailmappen op een andere computer valt het wel mee.

Het vreemde is dat ik recent drie computers van de laatste ubuntu heb voorzien.  Alle drie op dezelfde manier geinstalleerd.  Ook de Thunderbird installatie is gelijk.  Enig verschil is dat de specificaties van deze computer het ´minst´ zijn, maar toch nog een behoorlijk uitgeruste computer.  Andere applicaties werken wel snel en ´gewoon´.
Bij Thunderbird duurt de opbouw van elk scherm lang, bij het afsluiten van een scherm blijft de inhoud nog even staan of verschijnt een leeg kader van het afgesloten scherm.  Kortom, buitengewoon traag.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Brillie

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/26, 12:25:58 »
- Ik werk met versie 2.0.0.23
- geen gebruik van add-ons
- gebruik pop3
- geen map op een ntfs partitie
- mail download staat op elke 10 minuten
Enkele mailmappen zijn wel wat groot, maar in vergelijking met mailmappen op een andere computer valt het wel mee.

Gebruik je TB ook als nieuwsgroepenlezer? Ik heb TB (gelijke versie) al een vastloper mee gehad, doordat de nieuwsgroepen server van xs4all niet beschikbaar was. Hij bleef ergens in een lus hangen van ophalen nieuwe berichten van de nieuwsgroepen (het waren maar 5 nieuwsgroepen). Verder gaat alles gewoon snel en had ik er geen problemen mee.

Offline roeland

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/26, 14:12:14 »
Ik gebruik Thunderbird niet als nieuwgroepenlezer. 

De traagheid lijkt ook niets met internet (ophalen berichten e.d.) te maken te hebben maar alleen met de werking van de applicatie.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/26, 21:21:35 »
Bij mij staat
Citaat
apt-cache policy thunderbird
thunderbird:
  Installed: 2.0.0.23+build1+nobinonly-0ubuntu1
  Candidate: 2.0.0.23+build1+nobinonly-0ubuntu1
  Version table:
 *** 2.0.0.23+build1+nobinonly-0ubuntu1 0
        500 http://de.archive.ubuntu.com karmic/main Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
Wat is het antwoord op deze opdracht in je terminal (kan als normale user zonder sudo)?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline roeland

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/26, 23:24:31 »
Exact dezelfde tekst!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/26, 23:35:42 »
Bij mij gaat het redelijk vlot met Thunderbird.
Ik heb UIT staan:
- op nieuwe berichten controleren bij opstarten (voor alle accounts)
- op nieuwe berichten controleren elke ... minuten
- nieuwe berichten automatisch downloaden

Ik heb AAN:
- alleen berichtkoppen ophalen (ik wil vooraf zien of de mail/afzender mij bevalt)
- berichten op de server laten

Mijn Postvak In en Verzonden probeer ik tot max. 30 MB te beperken.
Alle oudere mails (2006/7/8/9) staan in archief-mappen die geen submap zijn van Postvak In en Verzonden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline roeland

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/26, 23:52:42 »
HarzG: voor zover ik kan overzien, heeft mijn probleem niet te maken met dit soort instellingen.  Omdat ik het bij twee andere computers niet heb, is het kennelijk een combinatie van de applicatie en de gebruikte hardware.

Bij het zoeken op internet vond ik onder de volgende url een (mogelijke) verwijzing naar mijn probleem.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-ati/+bug/448678, opmerking 12 en 13.

Hier wordt beschreven dat het te maken heeft met de inhoud van een file xorg.conf.  Onder 13 wordt gemeld dat deze file in versie 9.10 niet meer aanwezig is, maar aangemaakt moet worden.
Ga dit morgen eens proberen.  Weet intussen net genoeg van dit soort zaken om de poging te wagen!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/27, 13:49:44 »
Oplossing slaagt niet.  Als ik het bestand Xorg enz aanmaak, kan ik het niet terugvinden in mijn home directory (ook verborgen bestanden aanzetten lukt niet), dus loop ik vast.  Iemand een suggestie?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/27, 22:05:15 »
Een jaar geleden kwamen er grote veranderingen in de manier hoe apparaten (ook videokaarten) worden benaderd.
Vroeger werd de configuratie als tekst in het bestand /etc/X11/xorg.conf geplaatst. De inhoud kon per hand als root/sudo aangepast worden of via de installatie van een driver automatisch uitgevoerd worden.
Tegenwoordig is de het bestand /etc/X11/xorg.conf vrijwel leeg. De hardware wordt via hal herkend en geconfigureerd.

Goed lezen wat daar staat in de bugmelding:
Citaat
I fixed this behaviour by adding the following lines in the Device section in /etc/X11/xorg.conf:

Section "Device"
 Identifier "ATI Radeon"
 Driver "ati"
 Option "AccelMethod" "EXA"
 Option "MigrationHeuristic" "greedy"
 Option "AccelDFS" "true"
 Option "EnablePageFlip" "true"
 Option "EnableDepthMoves" "true"
EndSection

Most likely the AccelMethod and MigrationHeuristic options are the ones that do the trick.
Really I don't have enough knowledge of these options to comment further.
Het komt dus blijkbaar erop aan welke grafische kaart en welke driver gebruikt worden. Als je een ATI videokaart hebt, dan kan dat helpen.
Vraag: welke videokaart heb je op de pc met de problemen?
bewerken
Je kan op alle (?) Debian systemen het bestand bewerken als sudo (met Ubuntu) of root (in Debian, met su) met "nano /etc/X11/xorg.conf".

Stel je hebt een ATI videokaart en je bewerkt als sudo het bestand /etc/X11/xorg.conf -> dan kan je de bovenstaande tekst in de configuratie plaatsen.

Heb je een nvidia videokaart, dan helpt misschien de text zoals die in mijn eigen configuratie staat voor je nvidia-kaart.
Bij mij kan ik dat met "sudo mousepad /etc/X11/xorg.conf" bewerken (ik gebruik met Xfce)
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
DefaultDepth 24
EndSection

Section "Module"
Load "glx"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Default Device"
Driver "nvidia"
Option "NoLogo" "True"
EndSection
« Laatst bewerkt op: 2010/01/27, 22:09:02 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline roeland

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/29, 11:02:01 »
Videokaart is een ASUS Radeon 9600SE
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/29, 16:56:23 »
Ik heb ergens iets gelezen over de verandering van "shared memory" in de BIOS van 64 naar 128 of 256 voor een ASUS Radeon 9600SE. Google vertelt je meer.

Verder kan je met updatebeheer->instellingen kijken naar de softwarebronnen die je gebruikt. Als de vrije driver voor je (ATI)-kaart Radeon 9600SE niet goed genoeg werkt, dan kan je de bronnen voor "restricted" activeren en vervolgens dat scherm weer sluiten (lijst beschikbare pakketten wordt bijgewerkt).
Hierna start je in het menu Systeem->Harwarestuurprogramma's en er verschijnen dan opties welke driver je kan gebruiken. Bij mij zie ik dan 3 mogelijke Nvidia-drivers, bij jou zie je dan de ATI/fgrlx-drivers in beeld komen. Kies de geadviseerde voorkeursdriver, als die al gebruikt wordt dan neem je een oudere versie van de driver (lager nummer). Kijk maar of je hiermee verder komt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline roeland

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/31, 18:00:37 »
Ik ga er morgen mee aan de slag, bedankt!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Thunderbird heel traag bij versie 9.10
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/08, 21:25:57 »
Kwam er niet uit.  Heb voor 40,- euro een Sweex fx5500 gekocht en probleem is opgelost.  Niet de mooiste weg, wel de makkelijkste.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.