Ondersteuning > Hardware en drivers
Externe USB harde schijf niet aan te koppelen, wél zichtbaar in partitiebeheer
Jenske:
Zeer vreemd: ik heb een externe USB-schijf laten aan staan terwijl ik de computer al had afgesloten (waardoor de schijf mogelijk niet correct is gesloten, maar dit terzijde).
Nu kan ik deze met geen middelen terug aankoppelen, hoewel ze wel verschijnt in het lijstje van aan te koppelen schijven. Maar als ik daarop klik gebeurt er, op één flikkering van het lichtje van die USB, niks, nada, nothing.
Als ik dan partitiebewerker opstart, krijg ik die schijf wel te zien. Ik kan ze zelfs controleren en er worden geen fouten gemeld.
Maar hoe geraak ik vanuit Kubuntu terug op mijn geliefde externe harde schijf?
Wie o wie sleurt mij uit het moeras der onzekerheid, de angst van het gegevensverlies, de depressie die "alles kwijt" heet? (en neen, ik ben niet alles kwijt, want ik heb voldoende backups, maar een beetje drama mag wel).Hoe o hoe krijg ik dat ding terug aangekoppeld?
Als ik lsusb uitvoer in terminal, ziet die de schijf wel ...
Bus 001 Device 009: ID XXXX:YYYY Iomega Corp. ExternalHD(en ja, die X en Y heb ik effe zelf ingevuld)
vanadium:
Is de harde schijf aangekoppeld, m.a.w., is de harde schijf vermeld in de uitvoer van "lsblk" en is er een koppelpunt vermeld (onder kolom MOUNTPOINTS)? Indien er niets van uitvoer is, moet je mogelijk "sudo lsblk" gebruiken.
Indien niet, probeer dan eens aan te koppelen met een commando: de foutmelding kan een indicatie geven van wat fout is.
* Bepaal de apparaatnaam van de partitie ("dev/sd??") in de uitvoer van "lsblk"
* Koppel de schijf aan onder "/mnt": "sudo mount /dev/sd?? /mnt"
* Noteer de foutmelding die verschijnt als het aankoppelen niet lukt. Indien géén uitvoer, dan is de partitie aangekoppeld. Probeer dan eens of je de inhoud ziet met "ls /mnt". Ontkoppel terug met "sudo umount /mnt"
Jenske:
Ik heb het niet meer getest maar het zekere voor het onzekere genomen en heb de schijf opnieuw geformateerd (in nifs) en ben nu mijn gegevens erop aan het plaatsen.Die schijf bevatte immers 1 van mijn 2 backups en ik wil vermijden dat ik uiteindelijk maar met 1 backup (een tijdje) verder moet.
Ik vermoed dat er ergens iets is misgelopen toen mijn (ongeveer wekelijkse backup) nog aan het draaien was en ik de PC afsloot. Normaal krijg ik dan wel een melding dat er nog een proces loopt, maar ik heb er mogelijk niet genoeg op gelet (want het lichtje van de externe HDD is niet zo vlot zichtbaar vanop mijn zitplaats).
Maar het blijft iets dat ik nog nooit had meegemaakt.
vanadium:
Daar zeg je het al, ntfs… Voor backups zou ik toch zeker een volledig door Linux ondersteund bestandssysteem gebruiken in plaats van ntfs.
HWE64:
@vanadium, als ik het goed begrijp. Alle backups opslaan in Ext4. Ik heb mijn huidige backups ook allemaal in ntfs staan.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie