Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?  (gelezen 2551 keer)

Offline Robertj

  • Lid
SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Gepost op: 2014/03/13, 23:03:44 »
Hallo iedereen,

Ik heb een oude computer staan uit 2001. Een tijd geleden ben ik bezig geweest om te proberen of die kon draaien met Ubuntu. Het is een oude Compaq Presario die standaard een 1,3 GHz AMD Atlon processor, 40 GB PATA HD en 256 MB RAM heeft. Ik heb de RAM uitgebreid naar 1GB en een 200 GB PATA HD er bij in gezet. Ik ben indertijd een hele tijd bezig geweest met allerlei Linux besturingssystemen te installeren waaronder Ubuntu. Geen enkel systeem wil lekker blijven draaien, zelfs de meest compacte systemen niet. Ik weet de naam zo niet maar ook een systeem dat volledig in het RAM geheugen zou moeten kunnen draaien werkte niet. Ik heb een hele tijd niets met die computer gedaan. Op een gegeven moment bedacht ik me om er eens een Windows XP op te zetten om te kijken wat dat doet. Ik ga dan niet direct een versie kopen, ik heb eerst een torrent gedownload van een bewerkte versie die aangepast is om te kijken of XP wil draaien en het ziet er op afbeeldingen wel goed uit qua kleuren en uiterlijk. Ik heb alleen een probleem. Die versie past niet op een CD, daar is het bestand net te groot voor dus het moet op een DVD gezet worden. Nu heeft die computer geen speler die DVDR en DVD-RW kan draaien, alleen orginele film DVD's. De computer heeft er wel een CD bij die de verschillende CD's kan lezen. Daarbij is alles PATA. SATA zit er helemaal niet in. Nu is mijn vraag of ik een extra multi DVD/CD speler via een SATA controler kan gebruiken om Windows te installeren. Pakt de computer tijdens het booten ook spelers mee die aan een SATA controler aangesloten zijn om een systeem te kunnen installeren?

Offline Bloom

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/13, 23:08:51 »
Ja, dat moet lukken. Als een Linux die volledig in RAM past (Bodhi Linux?) problemen geeft, zou ik eerder denken aan mogelijk slecht geheugen. Heb je memtest86+ al eens gedraaid? Dat is normaal een van de bootopties in het Grub menu van de meeste Linuxen...

Offline Robertj

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/13, 23:21:17 »
Ik heb er geen Linux op staan. Kan ik dan toch die test doen?

Offline Bloom

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/13, 23:50:34 »
Ja, door te starten vanaf de bootcd of boot-usbstick. Dat bootmenu heeft ook een optie voor een geheugentest.
Je kunt ook een speciale geheugentestcd in iso downloaden: http://www.memtest.org/#downiso of de geheugentest op een usb-stick zetten.

Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/14, 08:09:45 »
dvd-r en dvd-rw staat er meestal voor de het dvd's kan schrijven. Lezen kan op elk dvd station.
Anders hebt je ook cd/dvd stations die via usb op je computer kunt aansluiten.

Betreft Windows XP vraag ik mij af waarom je hiermee zou willen beginnen.
Vanaf 8 april vervalt de ondersteuning vanuit Microsoft.

Offline Kees3

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/14, 10:53:32 »
Als je toch een illegale windows xp gebruikt zou ik kijken naar microXP of tinyXP. Dat zijn flink uitgeklede versies, die ook minder zwaar zijn. Die moeten ook gemakkelijk op een cd passen.

Systeem is niet erg snel natuurlijk, maar een lichte linux zou op dit hardware toch prima moeten draaien. Lubuntu of bohdi zou mijn eerste keus zijn, anders AntiX of Puppy. Hierboven genoemde memtest lijkt mij inderdaad een goed idee.

Offline Robertj

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/15, 18:04:05 »
Ik heb de memtest met de live CD gedaan en er zijn geen fouten gevonden. De USB poorten komen niet in het bootmenu voor dus die kan ik ook niet als eerst laten aanspreken.

Wat betreft het gebruik van de computer, het is niet een computer die nog echt veel gebruikt wordt om veel op te doen. Het is een beetje een 'speledingetje' en sommige dingen kan ik nog wel met die computer doen. Zo heb ik een oud spel liggen, Myst. Die had ik voor mijn zoontje in een tweedehands winkel gekocht toen ik het daar zag liggen. Dus het is niet een PC waar heel veel mee gedaan wordt.

Ik ben er wel uit. Ik had toch het gevoel om te kijken wat er gebeurt als ik een CD in mijn gewone computer zou leggen. Uiteindelijk bleek het ISO bestand toch op de CD te passen. Voor het branden was het een 700 MB bestand terwijl de download iets van 716 MB aangaf. Ik heb nu een versie geïnstalleerd en meteen ook met een DVD-R uitgeprobeerd of de DVD-speler DVD-R en DVD-RW kan lezen, zoals Eric schreef. En dat is inderdaad het geval. Goed om dat te weten (na 12,5 jaar). Ik heb dus geen extra speler nodig.

Wat het gebruik van Linux systemen betreft, daar heb ik er een aardig aantal van geprobeerd. Ook Antix wilde niet lekker draaien. Bij elk systeem was er een probleem. De laatste die ik had geprobeerd was Fedora. Het installeren liep wel aardig goed maar ook die was blijkbaar te zwaar.  Ik weet zo even niet alle namen maar ik heb ook een systeem gedownload dat maar 100 MB of een paar honderd MB was dat volledig in het RAM geheugen ging. Ook dat werkte niet lekker. Ergens vindt ik het wel jammer dat die systemen niet lekker willen draaien anders had ik die oude computer waarschijnlijk wel veel meer gebruikt. Vooral vanwege het feit dat het niet continue met internet communiceert en virussen er veel minder vat op hebben. Dat zijn de hoofdzaken. Maar ja, het is een oud beestje.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/15, 18:08:21 door Robertj »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/15, 19:43:13 »
Deze oude PC met 1G geheugen smeekt om een 32bit MATE versie, Mint of PCLinuxOS, te installeren vanaf een USB met behulp van een Plop Boot flop of CD.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Robertj

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/15, 23:09:25 »
Deze oude PC met 1G geheugen smeekt om een 32bit MATE versie, Mint of PCLinuxOS, te installeren vanaf een USB met behulp van een Plop Boot flop of CD.

Klinkt in mijn oren als iets compleet onbekends. Wat is het, wat houdt het in en  hoe gaat dat in zijn werk?
Vanaf een USB....stick?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/16, 13:35:25 »
@Robertj
Oude(re) PC/Laptops kunnen mogelijk niet van USB opstarten.
Een van de mogelijke oplossingen is dan om een bootable floppy of CD te maken die alleen de vereiste USB drivers initieerd en vervolgens de mogelijkheid geeft daarvan op te starten.
De plop bootmanager is er daar een van.
http://www.plop.at/en/bootmanager/plpbt.bin.html
Ergens staat daar een mini iso die je op CD brand.
Je hoeft dan slechts een maal een flop of CD te maken en je kunt daarna starten van een o zo makkelijk te hergebruiken USB medium.
De installatie USB maak je dan eenvoudig op een andere linux machine.
Daar zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar voor een enkele installatieset op een USB gebruik ik liefst de terminal opdracht dd.
Voor Ubuntu en afgeleiden, die zijn meestal al USB geschikt, is hier een voorbeeld in terminal (Ctrl+T)
cd ~/Downloads
sudo dd if=NaamVanDeIso.iso of=/dev/sdX bs=4k
paswoord
Downloads, waar je de iso hebt geplaatst.
X staat voor de door het systeem gegeven drive naam van de USB, pas op sda is  je eerste HDD, best niet te overschrijven.
Meestal check ik met gparted eerst nog even welke naam de USB heeft. (sdb sdc sde sdg)

PCLinuxOS en ander NIET hybride iso's hebben een extra behandeling nodig, voorwaarde is dat het progje isohybrid op je PC staat (standaard in Ubuntu en PCLinuxOS aanwezig) hier de niet Ubuntu manier zonder sudo
su
paswoord
cd ~/Downloads
isohybrid  NaamVanDeIso.iso
dd if=NaamVanDeIso.iso of=/dev/sdX bs=4k
isohybrid past de iso aan, als je de originele iso ook voor andere doeleinden wenst te gebruiken, dan werk je uiteraard vanaf een kopie ;) eenmaal aangepast niet nog een maal uitvoeren.

Voor multi iso USB's is voor Ubuntu en afgeleiden het progje Multisystem geschikt.
http://www.pendrivelinux.com/multiboot-create-a-multiboot-usb-from-linux/
Vooraf USB FAT32 geformatteerd en de bootflag aangezet, eenvoudig te doen met gparted.
PCLinuxOS heeft de PCLinuxOS LiveUSB creator aan boord die multi (PCLinuxOS) iso's omzet naar een Linux native of ext2 geformatteerde USB, denk om de bootflag.

Dan mijn favoriete MATE iso's voor de mindere PC met 512M-1G geheugen
http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/linuxmint/iso/stable/13/linuxmint-13-mate-dvd-32bit.iso (LTS, ondersteund tot 2017)
http://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/pclinuxos/pclinuxos/live-cd/pclinuxos-mate-2013.12.iso (rolling release, continu updates)

Hooguit loop je nog tegen problemen aan met de ondersteuning van je video kaart/chips
Werkt de ene iso niet ? probeer dan een andere ;)

Mocht de plop bootmanager vastlopen, stel dan in het config scherm de poort in op USB 1 of USB 1.1,
andere optie, zet USB legacy uit in het BIOS (gaat niet als je een USB keyboard gebruikt ;) )

Voor de goede orde, er zijn nog véél meer mogelijkheden en iso's om uit te kiezen zoals de door Pjotr veelgeprezen Ubuntu xfce uitvoering.
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/12.04/release/xubuntu-12.04.4-desktop-i386.iso
Hoop bij deze een bijdrage aan je Linux kennis te hebben gegeven.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/16, 13:48:08 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Robertj

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/16, 16:43:24 »
@DeBaas.

Ik waardeer het dat je de tijd neemt om me het één en ander uit te leggen. Ik ben echter voornamelijk een gebruiker. Persoonlijk is de hele software programmering een 'ontastbaar' vlak.  Het enige waar ik software van ken is het installeren op de computer. Maar als het aan komt op de terminal en zo dan kom ik al op dat 'ontastbare' vlak. Het  gebruik  (dus internet, tekstprogramma, enz) is voor mij tastbaar maar alles 'achter' het gebruik is een vlak waar ik helemaal kriegel van wordt, letterlijk. Daar kom ik niet uit. Het gewoon installeren van Ubuntu etc op de computer voor standaard gebruik lukt wel maar daar houdt het dan ook wel mee op. De rest is simpelweg niet te begrijpen voor mij, ookal probeer ik het uit te vinden. Het is persoonlijk een 'onbegrijpelijke taal'.

Maar begrijp ik het wel goed dat je een floppy of CD maakt die de mogelijkheid geeft om vanaf USB op te staten? En dat je dus eerst een besturingssysteem dan op een USB moet zetten om het te installeren? Spreekt bij het booten de PC dus eerst de floppy of CD aan die vervolgens de USB aan spreekt voordat de HD aangesproken wordt?

Ik vraag me dan af of dat nodig is want wat ik al geprobeerd heb te installeren paste nog altijd op een CD en dat wordt tijdens het booten aangesproken voordat de HD wordt aangesproken. Als de CD te klein is om een besturingssysteem van te installeren dan heb ik nog de DVD speler. Die kan dan wel geen DVD's schrijven maar het is wel gebleken dat die wel DVD-R en DVD-RW kan lezen. Dus als de CD dan niet wordt aangesproken (omdat er geen CD in zit) zou de DVD tijdens het booten moeten worden aangesproken. om van te kunnen installeren. De vraag is dan alleen welk besturingssysteem op die oud bak kan en wil blijven draaien. Dus zolang een systeem op een CD of DVD past zou de installatie op zich geen probleem moeten hoeven te zijn. Het enige 'probleem' is dan de werking van een besturingssysteem op de computer. Dat is waar ik dan steeds tegenaan loop, dat het niet goed wil draaien.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/16, 16:47:12 door Robertj »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/16, 20:12:42 »
Je hebt goed gelezen en begrepen ;)

Voor zover ik weet passen de 3 eerder gemelde distro's op een CD.
In jouw situatie >>>>> testen ;)
De USB oplossing kost je maar een floppy of CD.
USB gaat langer mee als CD-RW. Ik hou je niet tegen "gewoon" CD's te gebruiken.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Robertj

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/16, 22:12:30 »
@DeBaas

Naar één ding ben ik dan nog wel benieuwd. Wat is er anders aan MATE , Mint of PCLinuxOS t.o.v. van andere systemen?

Offline Bloom

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/16, 22:30:45 »
MATE is een desktopomgeving, de twee andere die je noemt zijn Linux-distributies (en die kunnen zowat elke desktopomgeving draaien, waaronder ook MATE).

Offline DeBaas

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/17, 00:39:26 »
Er zijn vele honderden Linux distro's  (zie www.distrowatch.com o.a. MINT UBUNTU PCLinuxOS)
Daarbij zijn er van die distro's varianten met verschillende desktop omgevingen (KDE MATE GNOME UNITY XFCE LXDE en meer) die verschillende eisen aan de grafische en processor eigenschappen stellen.
Geënt op de eigenschappen van de machine en opmerkingen van de topicstarter heb ik een paar persoonlijke aanbevelingen gedaan over distro's die in mijn optiek licht genoeg zijn om daar redelijk/goed op te kunnen draaien.
Eenieder die meent dat er betere mogelijkheden zijn om deze machine snel aan de slag te krijgen is van harte welkom zijn/haar mening, in het belang van de topicstarter, te ventileren.

Groet
Ed
« Laatst bewerkt op: 2014/03/17, 00:50:14 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Robertj

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/17, 01:48:32 »
Als ik naar PCLinuxOS en Mint kijk dan is die er in verschillende desktopomgevingen die genoemd worden. Welke omgeving zou dan het beste bij die oude bak van mij passen? Misschien is dat dan de belangrijkste vraag.: welke omgeving het lichtste is met de grootste kans dat die goed (of het beste) blijft draaien. Mate, KDE, etc.

Zou zo'n oude bak een dualboot of multiboot aan kunnen? Ik heb er nu alleen een bewerkte Windows XP op staan en bij de installatie werd aangegeven dat alleen de C-partitie bootable was en de rest niet. Ik heb een  40 GB PATA schijf in tweeën gedeeld en daarnaast heb ik nog een 200 GB PATA schijf erin gezet. Ik heb nog twee losse PATA schijven liggen van 250 GB die er eventueel in zouden kunnen als vervanging zodat er 500 GB in zit. Ik heb daar eens geprobeerd Windows op te zetten maar dat ging om de één of andere vage reden niet. Ik heb op één zo'n schijf wel Fedora kunnen installeren maar die werkte niet echt stabiel. Ik heb wel eens het idee gehad dat die schijven misschien dan niet of minder geschikt zijn om op te installeren. Misschien dat vooral Windows dan een probleem voor die schijven is.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/17, 12:08:56 »
40G is voldoende voor XP of Linux.
Als test kan Linux wel draaien op 7-10G maar dan kom je snel in ruimte problemen.
Linux heeft niet zo'n last van bootable problemen ;)
Een Linux systeem kan rustig van een extended/virtuele partitie op een 2e of 3e harddisk opstarten want de bootloader verwijst naar de juiste plaats.
Lichtste versie OpenBox, daarna LXDE, e17/18, MATE en XFCE, Cinnamon,  Unity, KDE en daar zijn nog veel andere variaties tussen te voegen.
Dualboot is niet een probleem van Windows, Linux of je systeem, maar van diskruimte.
Als je alleen LinuxTestjes draait kun je meestal volstaan met 8G partities (er zijn ook hele kleintjes die < 1G behoeven)
Zoals eerder vermeld mijn persoonlijke voorkeur:
OpenBox voor de < 128M doosjes
LXDE voor minimale machines, geheugen <= 512M
LXDE, MATE voor de 512M tot 1G boxen
Cinnamon >= 1G
KDE of Unity >= 1.5G
64 bits systemen vanaf 2G geheugen.
E.e.a. staat NIET in steen gebeiteld, het staat je vrij om de lichtste versie op een game beest uit te proberen of Unity op een 128M machine. Je zult de snelheidsverschillen echter duidelijk opmerken.

Voor jouw systeem kies ik nog steeds een LinuxDistro met MATE als desktop. Deze heeft meer mogelijkheden dan LXDE. Ik denk dat Pjotr zou gaan voor een XFCE systeem.
Gewoon een doosje nieuwe CD/DVD's aanschaffen, branden de diverse versies en distrohoppen tot je blij bent.
Succes
Ed

« Laatst bewerkt op: 2014/03/17, 12:14:27 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/17, 12:25:04 »
P.S. tot 2001 bestond er ook nog een 137G BIOS limiet voor harddisks
Jouw machientje is van 2001 dus check even voor je er grotere HDD's instopt.
Mogelijk zijn deze 200/250G HDD's middels een jumpertje te begrenzen op de vorige max afmetingen.

http://www.win.tue.nl/~aeb/linux/Large-Disk-4.html
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Robertj

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/17, 16:21:34 »
@DeBaas

Ik heb nu een 200 GB schijf erbij en dat wordt wel weer gegeven als een 189 GB schijf in Windows. In het verleden heb ik die twee schijven van 250 GB er al eens in gehad en die werden ook als zodanig aangegeven in Fedora, wat ik er toen probeerde te draaien. Ik heb nu Windows erop staan omdat er geen ander systeem lekker op wilde draaien. Als ik dan denk aan een dualboot of multiboot dan denk ik er aan Windows te verwijderen en er dan een paar Linux systemen op te zetten om die eens naast elkaar te bekijken. Als er één of meer systemen wel lekker willen draaien dan laat ik die er wel op staan in plaats van ze alleen te testen. Ik moet alleen gewoon eerst goede systemen hebben die ook werkelijk lekker blijven draaien. Ik denk dat ik dan gewoon eerst begin met een Mate omgeving.

Wel een paar vragen nog.
1) Op welke bestandsextensie kan ik het beste de partities formateren? Ik heb voorheen op ext4 geformateerd. Maar waar draaien de drie door jouw genoemde systemen het beste op?
2) En twee: zijn bij deze systemen ook een swappartitie nodig?
3) Kunnen er ook verschillende omgevingen als dualboot of multiboot geïnstalleerd worden? Dus een Mate, een LXDE enz naast elkaar op verschillende partities?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/17, 16:51:01 »
1 ext4 gebruik ik op alle machines sinds ext4 er is ;)
2 met weinig geheugen is een swap partitie noodzakelijk
  kies altijd 2x het geheugen i.v.m. slaap/standby/pauze stand.
3 ja
  je kunt wel bootproblemen tegenkomen als je Grub1 legacy en Grub2 bootomgevingen gaat mixen.
  Voorbeeld Mint en Ubuntu zijn heel vriendelijk voor elkaar met Grub2,
  PCLinuxOS gebruikt Grub1 legacy,
  indien gecombineerd met een van bovenstaanden moet je na installatie mogelijk handmatige aanpassingen doen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Robertj

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/17, 17:53:15 »
Ik heb in d Set-up gekeken naar de HD's en onder IDE Boot Drive staat de normale 40 GB HD als zodanig aangegeven en de 200GB HD als 137,4 GB. In Systeem info wordt het weer gegeven als 40 en 200 GB. Blijkbaar wordt de 200 GB schijf dan al beperkt. In Windows wordt iets van 187 GB weer gegeven. Ik lees op de pagina waar je naar gelinkt hebt dat in september 2001 de eerste 160 GB HD's er waren. Ik heb die computer in die maand gekregen maar dat zit er waarschijnlijk nog de kleinere schijfcapaciteit in.

Wat het installeren van systemen betreft dacht ik eraan om Mint en PCLinuxOS eerst eens naast elkaar te zetten. Maar als dat met de Grub problemen oplevert houdt het voor mij al op. Dan  kom ik alweer op het 'ontastbare vlak' voor de handmatige aanpassingen die dan gemaakt zouden moeten worden. Dan moet ik dus een singleboot met PCLinuxOS gaan doen of Mint met een ander systeem combineren.  Misschien toch gewoon sowieso een singleboot systeen doen dan.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/17, 18:08:20 door Robertj »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/17, 19:21:21 »
Als je nu eerst aan het experimenteren bent, doe dan de installatie zonder internet verbinding, dan staan de installaties er in doorsnee binnen 20 minuten op.
Sluit dan de netwerkkabel aan en begin je testfase.
Deze is dan welliswaar volledig in het Engels.
Als je voor een versie besloten hebt doe je de volledige installatie, voor Ubuntu en afgeleide versies MET een internetverbinding direct in het Nederlands, bij o.a. PCLinuxOS zet je het Systeem naderhand in het NL.
Heb je gekozen voor een NIET Ubuntu versie, laat je dan bij vragen op weg helpen op de bijbehorende fora.
Wat betreft je HDD zoek even bij de fabrikant gegevens hoe je de drive als 137,4 GB kunt instellen om crash problemen te voorkomen. Het staat ook vaak op de drive zelf.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Robertj

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/17, 22:51:54 »
Ik kan alleen niets vinden over het instellen van HDD's op 137,4 GB. Ik kom alleen artikelen tegen hoe die 137 GB beperking doorbroken kan worden door Windows XP SP1.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/03/17, 23:08:19 »
Ben nog even aan het netlezen geweest, de huidige Linux-en zouden ondanks dat je PC meld dat er alleen een 137G disk in zit gewoon de volledige capaciteit moeten kunnen benutten.
XP doet dat pas na de nodige SP updates.
Als je LinuxOnly gaat draaien, maak dan een eerste partitie / van 8-20G ext4 aan, daarna een swap van 2x geheugen en een /home ext4 voor de rest.
Meervoudige Linux distro's ? ieder een eigen / en /home, swap kan gedeeld worden.
Maar probeer eerst een versie te vinden die het gewoon doet.
Handig dus die CD-RW of USB.
Ik zou alleen zorgen dat de / partities niet boven de 137G  grens uitkomen.
Dus voor multiboot eerst de diverse / partities en je swap maken.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/17, 23:41:49 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Robertj

  • Lid
Re: SATA DVD speler in PATA systeem mogelijk?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/18, 00:03:12 »
Dan haal ik die 40 en 200 GB er gewoon uit en zet ik 2 x 250 GB erin. Als ik tot 137 GB kan gaan voor meer distro's is dat toch twee keer beschikbaar. Maar als een partitie 8 tot 20 GB moet zijn zal één schijf niet eens tot 137 GB gebruikt worden. Ik begin met één distro en misschien blijft het daar ook wel bij. Ik moet alleen kijken welke ik dan zal gaan installeren. Ik denk nu aan PCLinuxOS of Mint. Het enige bij PCLinuxOSis dan alleen de Grub als ik eventueel toch nog een tweede distro erbij zou zetten. En misschien is een tweede in mijn geval ook niet eens echt nodig voor hoe ik de computer gebruik.

Is de / de partitie zelf en de /home de installatie?