Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extra harddisk automatisch mounten  (gelezen 1205 keer)

huibert

  • Gast
Extra harddisk automatisch mounten
« Gepost op: 2007/08/18, 00:34:22 »
Aan mijn systeem wil ik een schijf toevoegen. Het toevoegen lukt me wel maar na het opstarten heb ik alleen maar schrijfrechten met ROOT! Hoe kan ik automatisch (in bijv. /etc/fstab) de schrijfrechten in stellen? Mijn bestandsysteem is ext3.


 

Hier mijn fstab file:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hdc1
UUID=3d969162-5033-4888-95f5-08d3526ba7c7 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/hdc5
UUID=d92b9531-a874-43e5-9058-f5b2d57abe78 none            swap    sw              0       0



/dev/hda        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto  0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0
/dev/sda1   /disk-1     ext3    rw,user    0   0
/dev/sdb1   /disk-2     ext3    user,exec    0    0

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Extra harddisk automatisch mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/18, 04:08:09 »
Ik neem aan dat sda en sdb de nieuwe schijven zijn, en je van beide schijven de eerste partitie wil mounten?

Wat je het beste kan doen:
Het mountpunt veranderen naar /media/disk-1 en /media/disk-2 (/media is de standaardplek in Ubuntu om extra schijven te mounten) Maak ook de mappen /media/disk-1 en /media/disk-2 aan. (sudo mkdir /media/disk-1)

Verander de regels in fstab naar dit:
/dev/sda1 /media/disk-1  ext3 defaults 0 2
Hiermee worden die partities op de normale manier gemount en gecontroleerd op fouten wanneer dat moet.

Heb je dan geen schrijfrechten, dan kan je het volgende doen:
sudo chown -R $USER:$USER /media/disk-1

Online vanadium

  • Lid
Extra harddisk automatisch mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/18, 16:40:36 »
Ik zou eerder aanraden onder het klassieke /mnt te mounten als het over een permanente schijf gaat. Als je onder /media mount, zal je een icoon op je desktop krijgen. Ik vind dit handig voor verwijderbare media, maar niet voor vaste partities.

Op zich is er niets fout aan te mounten onder /disk-1, /disk-2, alleen is het niet "standaard".

Als je systeem door meerdere gebruikers gedeeld wordt, en iedere gebruiker zijn eigen gegevens erop moet kunnen zetten, dan zou ik de mount point aan de root laten. Als systeembeheerder creëer je dan de directories voor iedere gebruiker en ga je dan die directories aan de verschillende gebruikers geven. Tenslotte creëer je links arnaar toe in de homes van de gebruikers.

huibert

  • Gast
Extra harddisk automatisch mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/19, 14:21:49 »
door het als /media/disk-1 te mounten zijn de schrijfrechten inderdaad anders dan /disk-1. Misschien heeft het iets met de symbolic link te maken?

Bedankt voor jullie antwoorden. Het mount point aan de root over laten lijkt me inderdaad ook wel net zo handig.....

Online vanadium

  • Lid
Extra harddisk automatisch mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/19, 15:59:15 »
Je denkt dat Ubuntu over de schrijfrechten wikt en beslist? Niets van. Als root onder Linux ben jij heer en meester (you're in charge). Dat is één van de grote pluspunten van Linux.

Inderdaad, de lees- en schrijfrechten van de aangekoppelde schijf worden bepaald door de permissies van het mount point. Echter, dat 'mount point' is normaal gesproken een lege directory, en geen symbolic link (hoewel het misschien technisch wel mogelijk is te mounten op een symbolic link naar een lege dir).