Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.  (gelezen 1455 keer)

Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.
« Gepost op: 2009/07/13, 21:18:46 »
Hallo,

Ik heb een netbook gekocht (Medion Akoya 1215) en ben er erg tevreden over, maar nu wil ik er drie besturingssystemen op zetten nl: OSX, windows en Ubuntu Netbook Remix.

- Windows als single OS is appeltje eitje om te installeren.
- OSX is al gelukt als single OS op mijn netbook.
- Windows en Ubuntu Netbook Remix samen op mijn HD wil ook.

Nu wil ik echter alle 3 de OS-en installeren en met behulp van Grub tijdens het opstarten een keuze kunnen maken, Kan dat?

voorbeeld: Ik heb momenteel windows geinstalleerd, ik verklein die partitie en maak van de vrije ruimte 2 extra partities. Op 1 daarvan installeer ik OSX (msiwindos.iso) en op de andere installeer ik Ubuntu NetBook Remix. Ubuntu installeerd Grub, zal die in 1 X de bootloader op de juiste manier installeren of moet in natijd nog aanpassingen maken?

Re: Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/13, 21:44:51 »
Eerst Windows dan OSX en als laatste Ubuntu. Als het goed is krijg je een keuze menu van Grub waar je kan kiezen welk OS je opstart.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.


Re: Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/14, 22:01:32 »
Eerst Windows dan OSX en als laatste Ubuntu. Als het goed is krijg je een keuze menu van Grub waar je kan kiezen welk OS je opstart.

Dit werkt niet, Grub kan geen Apple partitie lezen... best wel balen  :(

Re: Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/14, 22:09:34 »
Bootcamp werkt niet omdat dit hobbyproject niet op een echt Apple draait.  =D

Re: Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/15, 08:45:19 »
Op een Mac forum hebben ze er niet echt kijk op. Als het te technisch wordt als het over een ander systeem gaat dan haken ze snel af.

Re: Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/15, 11:06:28 »
domme opmerking die nergens op slaat,. maar goed succes ermee
Jammert dat je er zo over denkt, maar ik zal het proberen uit te leggen.
Ik Ben zelf al jaren tevreden OSX gebruiken en dus ook al jaren actief lid op diverse Fora. Uit ervaring weet ik dus ook dat er altijd met minachting naar windows wordt gekeken en dat linux toch wel 'apart' is. Daardoor ik naar mijn mening het kennis niveau over andere os-en op Mac fora dan ook erg weinig.

Offline Emil

  • Lid
Re: Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/15, 13:46:09 »
Ook al Grub 2 geprobeerd? Deze blijkt Mac's HFS+ bestandssyteem wel te kunnen lezen.

Re: Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/16, 20:27:03 »
Ik heb de oplossing: Windows eraf, OSX eraf en alleen nog maar Ubuntu Netbook Remix erop.

Offline Emil

  • Lid
Re: Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/17, 00:29:01 »
Ik heb de oplossing: Windows eraf, OSX eraf en alleen nog maar Ubuntu Netbook Remix erop.
Gaat natuurlijk ook =)
Grub2 zou je probleem ook moeten oplossen, alleen weet ik niet hoe je daar aan komt als je geen test versie (=karmic) wilt installeren.

Offline ptb

  • Lid
Re: Grub gebruiken voor een triple boot op een netbook.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/17, 02:31:06 »
grub 2 ziet osx inderdaad, een alternatief welke ook werkt is boot think 2.Is hier de bootloader voor vista,osx en kubuntu dankzij mijn zoon die een middagje mijn laptop geannexeerd had.Mogelijk werkt ook chameleon.