Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar haalt Samba gebruikers vandaan (Is er een vorm van Identity Management?)  (gelezen 599 keer)

Offline dude

  • Lid
Ik ben me aan het verdiepen in Samba omdat Ubuntu Server als NAS wil gebruiken. Nou lijken de beschrijvingen uit de Ubuntu Server Manual vrij duidelijk. Alleen gaat het op enig moment over 'users'. In de huidige situatie (de server is nog niet in gebruik genomen) heb ik op verschillende ubuntu machines afzonderlijk gebruikersnamen gedefinieerd.

Als ik een server in gebruik neem, moet ik die identiteiten dan centraal beheren? Zo nee, hoe maakt Samba dan onderscheid ik dan de verschillende users op verschillende computers? Zo ja: Wat is een goede plek om meer te lezen over hoe ik dit eenvoudig kan organiseren? Is er iets van een Single Sign On dat voor de gewone gebruiker eenvoudig is om in te stellen?

Of stel ik de verkeerde vraag voor wat ik wil? Wat ik eigenlijk wil is zorgen dat iedere gebruiker in mijn huis toegang krijgt tot de schijf met muziekbestanden, maar alleen met leesrechten. Alleen de beheerder moet deze bestanden kunnen beheren (vanaf een desktop).

Offline MKe

  • Lid
Je maakt verschillende gebruikers aan op de server me elk hun eigen rechten. Als je dan de netwerkschijf mount, geef je de credentials mee van een van deze users (bij voorkeur via fstab en een beveiligde cerdentials file). Je hebt dan de rechten van deze user op de files in de gemounte map.

Offline dude

  • Lid
Dank, ik zal verder lezen over fstab!