Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De eerste stappen leren  (gelezen 913 keer)

Offline Pim

  • Lid
De eerste stappen leren
« Gepost op: 2010/04/14, 09:34:22 »
Hallo,

Ik heb in het verleden al eens een periode thuis een Ubuntu desktop gehad. Live install gedaan en het werkte redelijk goed. Ik had een tekstverwerker, mail en via Wine had ik uiteindelijk zelfs een tijdje Eve Online aan het werk. Nu werk ik voornamelijk op een MacBook laptop.
Ik heb ook een ander laptopje waar eerst winXP op draaide wat ik gebruikte om op het thuisnetwerk bestanden te delen. (mijn mac, vriendins xp laptop, xbox360). De OS stond er al een hele tijd en begon minder fijn te werken.
Hup Ubuntu erop dacht ik toen. De 9.04 geinstalleerd maar die liep een beetje te zwaar op het apparaatje. Rondgekeken en nu staat en draait er naar alle tevredenheid Xubuntu 9.04 op.

Ik ben vrij desktop georiƫnteerd 'opgevoed', weinig tot geen DOS ervaring, windows 3.11 werd gauw windows 95 etc etc. De Xubuntu laptop benader ik via SSH/vnc vanaf mijn mac. Terminal opdracht rm/cp/mv zijn allemaal nog heel erg nieuw en lastig. Wel heb ik met behulp van wat blogs etc het volgende voor mekaar. Via Cron benader ik een script wat de laptop dagelijks uitzet om 00:30 (stroom besparen). Met een MagicPacket maak ik de laptop weer wakker via LAN. Via de terminal heb ik uShare geisntalleerd en geconfigureerd. Met Pico het scriptje geschreven.
Dit zijn allemaal nog heel erg onschuldige dingetjes maar ik word een beetje overspoeld met alle facetten waar ik mee te maken krijg. Het apparaatje werkt nu prima en doet wat ik wil.
Wel heb ik nu de behoefte gekregen om meer te leren. De basis stappen. Maar welke dat zijn weet ik niet goed. Ik heb wat gezocht en dit forum doorgelezen maar niet, bij wijze van spreken, de eerste 10 basislessen van Ubuntu (terminal) gevonden.

Graag zou ik willen weten of dat die Ubuntu lessen er zijn zodat ik kan gaan oefenen.

Vriendelijk bedankt.

Re: De eerste stappen leren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/14, 10:34:01 »
Vooreerst welkom op het forum,

Misschien is dit een goed begin voor de commandline:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal
http://www.oreillynet.com/linux/cmd/
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)


Offline Pim

  • Lid
Re: De eerste stappen leren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/14, 17:52:20 »
Hallo Progger en Lexaldo,

allereerst bedankt voor de links. Ik zal die wiki pagina goed gebruiken. De link van Lexaldo staat ook een berg van informatie.
Een echte linux 101 is denk ik ook erg moeilijk om samen te vatten. Maar gewoon eens de eerste paar dagen met het nieuwe systeem doorkomen.

Nogmaals dank.
Pim