Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grubmenu bewerken  (gelezen 744 keer)

Offline rietje

  • Lid
grubmenu bewerken
« Gepost op: 2016/09/08, 15:48:48 »
Om een benaming in het grubmenu te wijzigen is niet gemakkelijk in ubuntu.
Er kan een programma "Grub Customizer" ge-installeerd worden, maar wordt door sommigen afgeraden.
Vraag: hoe gevaarlijk is dit programma voor ubuntu?  Kan het toch niet even gebruikt worden en hierna weer verwijderd?
Waar moet je op letten bij gebruik ervan?
M.vr.gr.

JohPoe

  • Gast
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/08, 16:07:04 »
Hoi rietje,

bij gebruik van de basis mogelijkheden (hernoemen, volgorde wijzigen, onderdeel verwijderen) zijn de risico's heel klein. Het gebruik van geavanceerde opties vraagt wel enige kennis van grub en eventueel terminal vaardigheden als het in de soep loopt dus daar moet je wegblijven.
Wanneer je problemen krijgt bij het opstarten van grub, en daarvoor hoeft de oorzaak niet bij grub-customizer te liggen, wel even vermelden dat je grub-customizer hebt gebruikt. De reden hiervoor is dat de grub bestanden niet meer zijn zoals ze oorspronkelijk waren. Een hulpvaardig iemand kan je daardoor verkeerde adviezen geven.

Verwijderen van grub-customizer is niet nodig want het doet niets uit zichzelf   =D

PS, met klein risico bedoel ik dan ook de mogelijkheid van een typo in een terminal opdracht  :P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/08, 17:08:22 »
@rietje: waarom stel je die vraag voor de tweede keer? Je hebt kort geleden al uitgebreid antwoord gehad: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97708.0

Enfin, daar gaan we weer, terwille van de meelezers: ik raad Grub Customizer sterk af, ook al gaat er ogenschijnlijk niks mis.

Grub Customizer brengt namelijk grote veranderingen aan in de systeemmap /etc/grub.d, waarin belangrijke onderdelen van Grub staan. Die veranderingen verdwijnen niet als je Grub Customizer na gebruik weer verwijdert.

Grub Customizer verandert bestanden in die systeemmap in zogeheten "proxified" bestanden, hetgeen een ingewikkelde en onoverzichtelijke situatie schept. Deze toegevoegde dikke laag van complexiteit heeft mogelijk iets te maken met de problemen die het kan veroorzaken: hoe ingewikkelder je iets maakt, hoe groter de kans dat er iets fout gaat.

En dat alleen maar voor wat lollige dingen om je Grubmenu mee op te leuken....   :o

Grub Customizer mag er makkelijk en handig uitzien, maar het kan een essentieel onderdeel van je besturingssysteem verzieken. Je opstartlader is zo essentieel als het maar zijn kan: met een systeem dat niet meer opstart, kun je immers niets meer beginnen...

Bovendien kan het meeste wat Grub Customizer doet, ook worden bereikt met andere middelen, zonder "onder de motorkap" dikke lagen van complexiteit toe te voegen.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/08, 19:45:51 door Pjotr »

Offline rietje

  • Lid
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/08, 20:51:02 »
Inderdaad Pjotr, ik heb na de eerste keer geprobeerd om d.m.v. de "e" in grub een naam te veranderen. Ben daar gauw mee gestopt, want die lange lijst die ik voor mijn neus kreeg daar kon ik niets mee.
Als iemand mij nu eens stap voor stap zou willen uitleggen hoe ik langs die weg iets in grub kan aanpassen.
Alleen zeggen dat iets beter niet gebruikt mag worden schiet niet erg op. Vandaar mijn tweede poging om grub op één of andere wijze te editten.
Mijn dank voor je goede bedoelingen.

JohPoe heeft blijkbaar goede ervaringen met een voorzichtig gebruik van Grub Customizer.
Ik heb niet de moed om als leek mij te gaan verdiepen in hoe Customizer en ubuntu met elkaar samenwerken, voor mij moet het een ontspanning blijven.
M.vr.gr.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/08, 21:17:37 »
Hoi Rietje,

Ik snap je wel en je bent duidelijk een doorzetter ook. Goed om Pjotr zijn waarschuwingen ter harte te nemen. Als het fout gaat krijg je de brokken om op te lossen en dan ben je niet blij. Kijk, heb je een computer om mee te spelen? Ga het dan allemaal proberen! Maar voor velen is dat niet het geval en dan moeten ze van nieuw af beginnen. Ook dat is vaak al een brug te ver.

Er is een nette Nederlandse Grub2 wiki met ook nog de link naar de zeer uitgebreide Engelse wiki. Ga die dan eerst eens goed bekijken. Zoek een oud computertje op en zet er bijvoorbeeld Xubuntu  op naast een Mint XFCE, zoiets. Ga dan maar spelen. Dat wordt nog een stevige klim, een hele leerweg. Je kan alles veranderen in een Linux systeem als je dat wilt.

Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/08, 22:52:21 »
Nogmaals, wat wil je veranderen?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/08, 23:39:12 »
JohPoe heeft blijkbaar goede ervaringen met een voorzichtig gebruik van Grub Customizer.
Er bestaat niet zoiets als een voorzichtig gebruik van Grub Customizer. Zie mijn eerdere berichten, zowel in dit draadje als in je vorige draadje.

Enfin. Doe wat je wil, maar hou jezelf niet voor de gek.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/09, 00:15:24 door Pjotr »

Offline rietje

  • Lid
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/09, 09:50:48 »
Ron,
Ik wil gewoon een naam veranderen, zoals Ubuntu veranderen in bv. Xubuntu 16.04. Ik heb nl. een dualboot met een ander ubuntu-systeem.

Alle anderen: Bedankt voor jullie tips en meningen. Ik kan voorlopig even door met experimenteren.
Groetjes,

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/09, 10:44:51 »
Dat is heel simpel, even een voorbeeld, de file /etc/lsb-release heeft de volgende inhoud:DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=14.04
DISTRIB_CODENAME=trusty
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 14.04.4 LTS"
Deze kan je veranderen in:DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=14.04
DISTRIB_CODENAME=trusty
DISTRIB_DESCRIPTION="Xubuntu 14.04.4 LTS van Rietje"
Hierna type je in een terminal venster:sudo update-grubEn het staat er in, alleen de bovenste regel (de eerste keuze) is niet aangepast, het is dus alleen de tekst over andere partities.
Wat ik doe, en wat voor jouw ook handig is (denk ik), is een kopie van de bureaublad achtergrond plaatsen in /boot/grub.
Deze PNG file voorzie ik met gimp van de tekst Xubuntu 14.04 op /dev/sda5 zodat ik altijd weet van welke partitie ik opstart.

Hopelijk is mijn betoog duidelijk ...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rietje

  • Lid
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/09, 12:09:21 »
Bedankt Ron,
Ik ben weer een stapje verder. Ik begrijp er echte uit dat ik van de bovenste regel van het grubmenu hiermee niets kan veranderen.
Maar, ik heb weer wat om verder mee te experimenteren.

Nog iets in z'n algemeenheid: Het grubmenu geeft onderaan de mogelijkheid om d.m.v. een "e" of "c" iets met de grub te doen. Als ik op de "e" klik krijg ik een enorme lijst voor m'n neus waar ik niets mee weet aan te vangen. Ik heb daar in de bovenstaande discussie al eerder naar gerefereerd, maar niemand is met een duidelijke uitleg gekomen hoe dit aan te pakken.
Vroeger, toen ik nog met windows werkte heb ik veel geleerd van o.a. SchoonePC.nl. Op den duur had ik als leek toch een aardig inzicht in de werking van windows.
Niet dat ik terug zou willen naar windows, maar de ontwikkelaars en hun hulpen van Linux-systemen zouden er goed aan te doen  iets meer aan gebruikstips te doen. Zodoende zouden de Linux-systemen voor veel meer mensen interessant worden en het gebruik ervan stijgen. 
Prettig weekend allemaal,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/09, 12:30:53 »
Je moet niks doen met 'e' in het Grubmenu; dat is slechts voor eenmalige wijzigingen en sowieso erg ingewikkeld.

Ik heb 't voor de aardigheid eens uitgeprobeerd, en er gelijk een handleiding van gemaakt: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97751.0

Wel geinig.  =D
« Laatst bewerkt op: 2016/09/09, 13:22:32 door Pjotr »

Re: grubmenu bewerken
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/09, 12:48:10 »
Niet dat ik terug zou willen naar windows, maar de ontwikkelaars en hun hulpen van Linux-systemen zouden er goed aan te doen  iets meer aan gebruikstips te doen. Zodoende zouden de Linux-systemen voor veel meer mensen interessant worden en het gebruik ervan stijgen. 
Prettig weekend allemaal,

Ai dat is tegen het zere voetje ;)
Juist Linux ontwikkelaars beschrijven (bijna) alles goed. Volgens goed gebruik krijgt elk stukje software een MAN page mee.
De terminal openen en 'man softwarenaam' intoetsen doet vaak al wonderen.
Voor de rest bestaan er heel veel sites met tips, truuks etc.
Naast de vele Ubuntu sites bestaat er ook nog een Arch Wiki, natuurlijk is Arch geen Ubuntu maar een flink aantal dingen kun je voor informatieve dingen prima gebruiken.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline rietje

  • Lid
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/09, 15:39:22 »
Alles voor kennisgeving aangenomen en hier en daar vastgelegd. Heb ik voorlopig wat te doen.
Gr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/09, 16:08:29 »
Alles voor kennisgeving aangenomen en hier en daar vastgelegd. Heb ik voorlopig wat te doen.
Gr.
Makkelijker kan ik 't niet maken.   =D

Overigens: in je vorige draadje schreef je, dat je Grub Customizer al een keer hebt gebruikt. Daarmee heeft-ie je Grub dus al "bedorven" met een dikke laag extra complexiteit.... Ook al heb je 't rotding daarna weer verwijderd: die schade blijft.

Enfin, je was gewaarschuwd. Het is Godzijdank jouw systeem, niet het mijne.  =D
« Laatst bewerkt op: 2016/09/09, 16:15:19 door Pjotr »

JohPoe

  • Gast
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/09, 17:17:47 »
Overigens: in je vorige draadje schreef je, dat je Grub Customizer al een keer hebt gebruikt. Daarmee heeft-ie je Grub dus al "bedorven" met een dikke laag extra complexiteit.... Ook al heb je 't rotding daarna weer verwijderd: die schade blijft.
Maar doe geen gekke dingen vanwege de hel en verdoemenis predikende Pjotr. Zolang alles nog werkt is er niets aan de hand  :)


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grubmenu bewerken
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/09, 17:36:33 »
Maar doe geen gekke dingen vanwege de hel en verdoemenis predikende Pjotr. Zolang alles nog werkt is er niets aan de hand  :)
Hel! Verdoemenis!  :laugh:

Tja, het zo laten.... Voor mij persoonlijk zou dat geen optie zijn: dat lijkt me teveel op rijden met versleten zomerbanden in de winter. De kans op een uitglijer zou me te groot zijn. Maar ja, ieder z'n ding....
« Laatst bewerkt op: 2016/09/09, 17:43:03 door Pjotr »