Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik Updatebeheer uit een deadlock krijgen?  (gelezen 427 keer)

Offline cees2729

  • Lid
Hoe kan ik Updatebeheer uit een deadlock krijgen?
« Gepost op: 2016/02/01, 13:50:04 »
Goedemiddag,
Tijdens het installeren van "dropbox" (mbv Synaptic pakketbeheer), is er een fout opgetreden. In het error scherm, staat het advies, om handmatig "sudo dpkg --configure -a" uit te voeren.
Als dat advies uitgevoerd wordt dan verschijnen er (na het invoeren van het password) er 2 regels. Over de 2e regel: Downloading Dropbox. . .  Loopt het percentage getal -netjes- op tot 100%
Daarna blijft het hele procces stil staan (er komt geen nieuwe promptregel) Zie bijlage.

De vraag is, hoe kan ik deze toestand doorbreken? (de installatie van Dropbox terug trekken (cancellen, forceren of iets anders). Updatebeheer geeft inmiddels aan dat er updates verwerkt moeten worden. maar als ik update beheer start, dan krijg ik telkens weer die (mislukkende) installatie van dropbox.
 

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe kan ik Updatebeheer uit een deadlock krijgen?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/01, 21:01:53 »
Aan het versienummer te beoordelen gaat het om nautilus-dropbox uit de precise pakketbronnen, waarvan bekend is dat het updaten blijft hangen. Deze versie kan beter worden verwijderd. Zodat je het Ubuntu of debian pakket van de dropbox site kunt downloaden en installeren.

Als het verwijderen van de oude dropbox niet lukt, probeer dan het reparatierecept van vanadium.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline cees2729

  • Lid
Re: Hoe kan ik Updatebeheer uit een deadlock krijgen?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/02, 09:27:13 »
Jolo,
bedankt voor je reactie. Het aanbevolen "reparatierecept" van Vanadium uitgevoerd.
Maar daarna, loopt het proces gewoon door en gaat hij opnieuw proberen die foutieve "nautilus-dropbox" instaleren.
Met uiteraard weer het zelfde resultaat (het terminalvenster blijft stil staan, als de 100% bereikt is)
Het lijkt me, dat ik op één of andere manier dat verdachte/foutieve pakket moet verwijderen (maar hoe?)
En dan daarna nog eens dat reparatiereceptje kan toe dienen. 

Offline cees2729

  • Lid
Re: Hoe kan ik Updatebeheer uit een deadlock krijgen?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/02, 12:12:55 »
Gelukt.
De zes klaarstaande systeem updates, zijn inmiddels ook uitgevoerd.
Na een reboot, heb ik handmatig (dus geen knip en plak, deze keer) de eerste regels (uit het reparatierecept van Vanadium) uitgevoerd.
Gestopt vóór  ¨sudo dpkg --configure -a¨ .
Daarna kon ik, met synaptic pakketbeheer, het pakket (nautic-)dropbox verwijderen.
Als test -ook mbv synaptic pakketbeheer- een spelletje geïnstalleerd-opgestart-verwijderd.

Bedankt, voor de hulp __/)