Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?  (gelezen 9157 keer)

Offline Skyline

  • Lid
Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Gepost op: 2010/03/25, 19:26:54 »
Dag dames en heren,

Bedankt dat je de tijd neemt om even in dit topic te kijken...
Voor school moet ik een onderzoeksvraag inleveren. Mijn onderzoeksvraag luidt:

Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?

"Normale mens" is natuurlijk een groot aspect... Ik bedoel hiermee; de buurman, je vader, etc... Reguliere windows gebruikers. :)
Welke distributie neemt de grootste taken van een windowsgebruiker aan?

Zelf ben ik een tevreden Ubuntu (9.10) gebruiker, maar onlangs ben ik ook in "aanraking" gekomen met o.a. Linux Mint, wat i.m.o. ook erg gebruikersvriendelijk lijkt.

Mocht er al zo'n topic bestaan, of mochten jullie informatie, tips hebben, hoor ik het maar al te graag.

Bedankt!

Vr. groet,
Marijn

Offline sudenna

  • Lid
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/25, 19:51:58 »
ik zou eigenlijk gewoon zeggen
ubuntu
en dan lieftst een LTS versie
die kunnen mensen er dan lang op laten staan
omdat ubuntu op zich er vrij logisch uit ziet


ikke

Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/25, 20:35:27 »
Als rasechte distrohopper zeg ik Ubuntu. :)
Kubuntu 20.04

Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/25, 20:36:31 »
Ik zeg Ubuntu en Kubuntu :)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/25, 20:44:58 »
@Skyline,

Beetje vage en brede vraag imho.

Wordt bedoeld: de distribuntie die het meest op Windows lijkt, en weinig 'gepruts' vergt: LinuxMint 8 KDE.
(Met de mens wordt hier aangenomen: de ICT-n00b, die enkel wat wil mutsen op msn, hyves, en wat fotootjes wil sorteren)
Wordt bedoeld: de distributie die het meest logisch is: Ubuntu.
(Met de mens wordt hier aangenomen: de iets meer ICT aangetrokken medemens, die een logisch systeem wil, en applicaties wil uitproberen)
Wordt bedoeld: beiden, liefst tegelijkertijd, en toch ook weer kunnen prutsen: Kubuntu.

Het laatste, maar een tikkeltje conservatiever: OpenSuse 11.2 KDE.
Het tweede, maar dan veel meer uitproberen: Crunchbang (#!).

Voor het eerste, maar liefst heel veel eyecandy en exclusiviteit: Mac OS X.

Voor het eerste, en dan nog conservatiever (dus de seniorennetgebruikers), heb je altijd nog Microsoft Windows.

En er zijn nog velen die ik nog niet uitgeprobeerd heb, zoals bv. Pardus, Gentoo, en Mandriva. Totaal zijn er geloof ik zo'n 600 Linux-distributies, dus be my guest.  

Dit alles is uiteraard met een knipoog bedoeld  ;)

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/25, 20:50:02 »
Ik zou crunchbang toch niet aan een starter aanbevelen imho.
Kubuntu 20.04

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/25, 20:58:19 »
Ik zou crunchbang toch niet aan een starter aanbevelen imho.

Heel terecht, maar dat was de vraag ook niet echt  ;)
Voor een starter zou ik altijd Mint of Ubuntu aanbevelen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/25, 21:05:42 »
Ubuntu 8.04 (10.04 binnenkort) LTS

+ Stabiel
+ Grote community, met een goed forum
+ Goede documentatie (Wiki)
+ Continuïteit (zit een goed bedrijf achter)
+ Verzekerd van bug fixes

Distributies als mint, hebben het voordeel dat alle codecs geïnstalleerd zijn. Maar zodra er problemen zijn, heb je een minder grote community. Ook voor de documentatie moet je vaak terugvallen distributie waarop deze gebaseerd is.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/26, 00:35:07 »
Ik vind zelf openSUSE 11.2 met KDE desktop het meeste weg hebben van Windows.....
Werkt erg prettig en ze hebben snel de laatste updates, iets wat er bij Ubuntu nogal eens aan schort.
Alleen vind ik het update systeem van Ubuntu beter....
Maar zoals gezegd: Ubuntu heeft vaak "oudere" software!

Offline Dave

  • Lid
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/26, 00:50:05 »
Citaat
"Normale mens" is natuurlijk een groot aspect... Ik bedoel hiermee; de buurman, je vader, etc... Reguliere windows gebruikers. Smiley
Welke distributie neemt de grootste taken van een windowsgebruiker aan?

De vraagsteller wil dus eigenlijk weten wat het meest op windows lijkt....
Tsja moeilijke vraag hoor.....  windows misschien
En dat zou dan voor de "normale mens" ook zijn.

Misschien de schoolopdrachten eens door een normaal mens laten opstellen kan al veel schelen.

En eerst maar eens definieren wat een normaal mens mag zijn dan.
Dan heb je nog de jeugd die enkel wil gamen. Is dat de definitie van een normaal mens?

Stel 2 lekkere blonde stoten waar elke jongen een natte droom van krijgt staan te liften maar willen énkel meerijden met een SuZuki Swift.
Dat kan een Swift een gewild autootje maken bij de jeugd.
Maar is dat dan ook maar gelijk de beste wagen?
Tsja voor velen is dat gelijk nog de enige optie uiteraard.






Offline Riel

  • Lid
    • Rielity
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/26, 01:33:22 »
Dave, wat een gewauwel :)

Ik begrijp wel wat de topicstarter bedoelt.

Mijn advies: Linux Mint.
Dat is gewoon Ubuntu maar dan nog een klein tikkie beter. Bovendien kun je deze community gewoon gebruiken omdat vrijwel alles op de ubuntu-manier gaat. Dus Ronnie, jouw punt gaat niet echt op. Zelfs als je bij mint de systeemgegevens bekijkt staat er gewoon Ubuntu ;)

Alles werkt, alles doet het, en mint ziet er ook nog eens uber Mint uit. Ik adviseer het beginners. De Assistant, het betere menu, De Mint Update is beter dan ubuntu's (door de verschillende 'levels', plus het is overzichtelijker, een leek ziet meer van wat er gebeuren gaat) en de mint software-shop is erg goed.

Ik draai trouwens prima ubuntu hoor ;)

"you don't need to remember anything if you only tell the truth"

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/26, 04:26:31 »
De "reguliere Windowsgebruiker" zal hoe dan ook moeten wennen als hij/zij overstapt van Windows naar iets anders.
En of dat dan OS X of één van de vele Linux-smaakjes is maakt in principe weinig uit. Ze zijn allemaal geen Windows en werken dus anders. De knoppen zitten op een andere plek, je gebruikt andere software om je werk gedaan te krijgen of je vrije tijd door te komen. Het installeren van programma's gaat anders, net als het instellen van alles.

Dit is echt het belangrijkste punt: Linux is geen Windows.
Zolang je maar in je achterhoofd houdt en accepteert dat dingen anders werken en je dat opnieuw zult moeten leren...
Dan pas heeft het zin om over te stappen.

Qua gebruiksgemak zullen de populaire distro's elkaar niet zoveel ontlopen denk ik. Ze hebben wel allemaal hun eigen ideeën over wat het prettigst en handigst werkt. Sommige distro's zijn ook gericht op een bepaald soort gebruik (grote kantoren, servers, "hackers", de huistuinkeukengebruiker, enz...). Dus de ene distro kan geschikter voor je zijn dan de ander.
Het hangt ook af van wat je zelf prettig vindt, dus dat moet je zelf maar bepalen. Probeer er dus eens een paar uit via een live cd, kijk eens rond op hun sites en installeer de meestbelovende eens op een 2e computer of via Virtualbox o.i.d.

Over het algemeen zijn Ubuntu, Fedora, OpenSUSE en Mandriva wel heel populair, dus zullen ze wel iets heel goed doen ;)
Op http://distrowatch.com/ kan je wel vinden wat de grootste verschillen tussen deze zijn.

Welke het beste is? Dat geeft vaak net zo'n felle discussie als welke voetbalclub het beste is.
Op deze site zal je vooral Ubuntu-liefhebbers zien ;)

Offline chaos7

  • Lid
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/26, 07:36:35 »
"de normale mens"

als dit eerst eens gedefinieerd wordt dan kunnen we daar bij wel een goede O.S. vinden.
maar ik denk niet dat wij kunnen definieren wat een normaal mens is.
doet mij denken aan een oud grapje;

ooit wel eens een normaal mens ontmoet?
en, beviel het?

als je een goede distributie zoekt wat veel zou lijken op windows dan zeg ik linux mint, alleen al omdat er links onder een knop zit om te beginnen, gelijkend op xp.
voor de rest houdt de vergelijking op.
ik persoonlijk vindt de ubuntu 8.04 het prettigst werken maar ik kan mij voorstellen dat het heel veel andere "normale mensen" andere distributies "beter" vinden.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Dave

  • Lid
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/26, 12:05:22 »
Dave, wat een gewauwel :)



Dat mag jij vinden als je iets niet begrijpt hoor.

Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/26, 13:35:12 »
Dave, wat een gewauwel :)
Dat mag jij vinden als je iets niet begrijpt hoor.

Ik vind het niet zo'n gewauwel wat je vertelt Dave. Iedereen heeft zijn redenen om een bepaalde distro te kiezen, dat is ook het mooie eraan.
Het belangrijkste is om te kijken: wie wil je aan linux helpen, wat heeft hij nodig, hoeveel tijd + capaciteiten heeft hij om dat systeem te leren kennen, etc.
Het is belangrijk om deze zaken op te nemen in je onderzoeksvraag. Dus bijvoorbeeld: Welke linux-distributie is het meest geschikt voor  een man tussen 55 en 65, met een normale inteligentie en tussen de 3 en 4 uur vrije tijd per dag?
Waarna je dan normale intelligentie definieert, net als bepaalde andere zaken, zoals : doet hij de installatie zelf, krijgt hij een voorgeïnstalleerde computer, of installeert hij zelf met hulp van een kenner.
Allemaal variabelen waar je rekening moet mee houden.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/26, 14:00:55 »
Inderdaad, als je de randvoorwaarden goed/gunstig definieert, kun je altijd op je favoriete distributie uitkomen.  =D
« Laatst bewerkt op: 2010/03/26, 14:05:34 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/26, 14:04:45 »
Inderdaad, als je de randvoorwaarden goed/gunstog definieert, kun je altijd op je favoriete distributie uitkomen.  =D
Inderdaad, maar als je iemand wil helpen is het nodig om eens wat verder te kijken dan die ene distro waar jij fan van bent.

Offline Tom

  • Lid
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/26, 17:01:18 »
De doorsnee huis tuin en keuken gebruiker > chat - E Mail - fotos bekijken en een iets  bewerken (bv) rode oogjes etc.
Tussen door een MP3 beluisteren  of een enkele maal een CD rippen , een beetje Youtube kijken enkele Powerpoints bezien.
Maar geen omkijken naar de PC qua inrichten configureren etc dan komt op de eerste plaats LinuxMint LTS natuurlijk.
Houd je ook van een zeer weinig tot eventueel veel knutselen dan komt mijn favoriet Ubuntu .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Skyline

  • Lid
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/26, 17:29:16 »
Iedereen bedankt voor de reacties...

Het was inderdaad niet mijn bedoeling om de discussie te voeren welke distributie het "beste" is.
Natuurlijk verschillen daar de meningen in...

Het ging me voornamelijk om de distro's die jullie zien als meest gebruikersvriendelijk...
Ik begrijp dat het een enorm aspect is. En dat sommige distro's in "normaal" (:p) gebruik niet heel veel verschillen.

Johan, bedankt voor je reactie. Heb in het begin (van mijn verslag) al direct aangegeven dat Linux totaal verschillend is t.o.v. Windows en dat 't niet met elkaar te vergelijken valt. Niet alleen in het gebruikersaspect, maar ook o.a. technisch aspect. Bedankt voor de overige informatie. :)

Riel, volgens mij snap je mij inderdaad aan je antwoord te zien. :) En dat soort antwoorden zocht ik eigenlijk. Thanks.!

Ronnie & Schwarzproductions, helemaal mee eens.! Natuurlijk als je inderdaad randvoorwaarden gaat stellen dat men op verschillende distro's uitkomt. Het ging mij inderdaad om, hoe Wanda het mooi zegt;
Citaat
De doorsnee huis tuin en keuken gebruiker > chat - E Mail - fotos bekijken en een iets  bewerken (bv) rode oogjes etc.
Tussen door een MP3 beluisteren  of een enkele maal een CD rippen , een beetje Youtube kijken enkele Powerpoints bezien.

Wanda, mooi antwoord. Bedankt.!

Nogmaals dank aan de rest voor 't antwoorden. :)

Offline Dave

  • Lid
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/27, 01:30:44 »
Je zou het eens kunnen bekijken vanuit iemand zonder enige ervaring in enig besturingssysteem of welke software dan ook.


Citaat
Johan, bedankt voor je reactie. Heb in het begin (van mijn verslag) al direct aangegeven dat Linux totaal verschillend is t.o.v. Windows en dat 't niet met elkaar te vergelijken valt. Niet alleen in het gebruikersaspect, maar ook o.a. technisch aspect. Bedankt voor de overige informatie.


De verschillen voor de gebruiker zijn klein door de grafische interfaces.
Net of je in een andere auto stapt. de knopjes en schakelaars zitten net even anders maar de grote lijnen, het stuur en versnelling etc wijst zichzelf.
De opbouw van de motor is totaal verschillend maar een doorsnee gebruiker wil enkel weten over acceleratie en verbruik.


« Laatst bewerkt op: 2010/03/27, 01:37:34 door Dave »

jesse2314

  • Gast
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/28, 12:26:01 »
Ubuntu natuurlijk =D

Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/29, 00:19:18 »
Wolfix

Maar geen enkele linux distrubitie kan Windows vervangen. Wil je alle leuke mogelijkheden die Windows gebruikers gewent zijn , moet je wel van erg goede Linux huize zijn, omdat te realiseren. :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2010/04/02, 14:31:00 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

FrSu

  • Gast
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/04/02, 13:53:23 »
Ik ben erg enthousiast over de diverse Mint versies. Op de 2 eee's hier in huis gebruiken we op de een Mint 8 Gnome en op de andere KDE 4.4. Deze laatste vind ik iets minder stabiel. Op mijn gewone PC en de Media PC Mint 8 Gnome en op de oude Packard Bell Easynote Mint 5 Gnome LTS. En deze draait als een speer op het oude beestje.


Mint is kompleet, stabiel, snel en gebruikers vriendelijk en daarom voor mij de favoriete distro. XD

Maar of ik daarmee "de normale mens" ben........ ;)

Offline midas

  • Lid
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/04/11, 09:13:04 »
Als we puur praten over gebruiksvriendelijkheid dan is het ook vooral voor mij Mint dat het hoogste scoort. Binnen een half uurtje een compleet en werkend systeem op je computer en dan ook nog toevoegen van extra pakketten e.d. ...lukt mij gewoon met geen enkele distributie na een fresh-install. Een update vind ik nog steeds geen goede optie dus het is een erg groot voordeel dat een verse installatie als de brandweer gaat...

PCLinuxOS vind ik vooral qua techniek onder de motorkap een heel knappe prestatie. Het principe van een rolling-release hebben ze daar beslist goed uitgevogeld. Technisch heel knap maar qua gebruiksvriendelijkheid niet zo vooruitstrevend (simpel) als Mint.

Mint op de eerste plaats en PCLOS en Ubuntu op een gedeelde tweede plaats zou ik zo zeggen.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

FrSu

  • Gast
Re: Welk distributie is het meest gericht op "de normale mens"?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/04/11, 09:40:00 »
PCLOS werkt bij mij helaas niet zo goed met mijn (oudere) destop PC hardware. Ik kan het nog eens testen op mijn project Media PC. ;)