Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian??  (gelezen 4467 keer)

Debian??
« Gepost op: 2019/08/29, 17:00:49 »
Debian. Eigenlijk nooit in verdiept. Vooral bezig geweest met ubuntu en afgeleiden.
Nu mijn oog op gevallen en wat korte algemene vraagjes duiken op, want misschien ook eens een keertje proberen.

  • Wat zijn de systeemvereisten? (kan ze niet vinden op de debian site)
  • Hoe zit het met software? Hetzelfde beschikbaar?
  • Volledig automatisch proggies installeren? Ik ben bv gek op mixxx, en dat installeert zichzelf onder ubuntu. Onder andere distri's moet dat "handmatig opgebouwd" worden. En ik ben liefhebber van een simpele install en niet van dat handmatige geklooi.
  • Voordelen? (tov ubuntu)
  • Nadelen? (tov ubuntu)
  • Verschillen? Werkt het 'hetzelfde' als linux/ubuntu? Of wordt het een grotere stap?
  • Website dit deze vragen beantwoord?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/29, 17:27:23 »
Mixxx in Debian 10 Cinnamon:



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/29, 17:59:46 »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/29, 18:28:40 »
  • Wat zijn de systeemvereisten? (kan ze niet vinden op de debian site)
  • Hoe zit het met software? Hetzelfde beschikbaar?
  • Volledig automatisch proggies installeren? Ik ben bv gek op mixxx, en dat installeert zichzelf onder ubuntu. Onder andere distri's moet dat "handmatig opgebouwd" worden. En ik ben liefhebber van een simpele install en niet van dat handmatige geklooi.
  • Voordelen? (tov ubuntu)
  • Nadelen? (tov ubuntu)
  • Verschillen? Werkt het 'hetzelfde' als linux/ubuntu? Of wordt het een grotere stap?
  • Website dit deze vragen beantwoord?

Puntsgewijs probeer ik het te beantwoorden.

Omdat je van Ubuntu uit gaat (de Gnome variant en niet Xubuntu enz.) probeer ik het vanuit die optiek te beantwoorden.
* Systeemeisen zijn in principe zelfs wat lichter dan Ubuntu.
* Software is zelfs uitgebreider dan Ubuntu. Ook draait Ubuntu op veel meer typen processoren.
* Zelf installeerbare progjes heb ik geen ervaring mee. Debian kan wel wat meer handwerk opleveren (1).
* Bij Debian bouw je je eigen systeem zelf, desnoods van de grond af aan.
* Debian is voor beginners en minder ervaren soms wat moeilijker te installeren, maar vergeleken met vroeger is dat al duidelijk minder moeilijk.
* In principe verschilt Debian niet zo veel van Ubuntu (of omgekeerd, het is maar hoe je het ziet). Debian is wat minder gepolijst, en Ubuntu weer minder dan Linux Mint.
* Zoek maar eens op het internet op Debian vs Ubuntu, je komt een heleboel informatie tegen, ook video's die het verschil en de overeenkomst uitleggen.

(1) Debian heeft een andere installatie manier. Bij Ubuntu wordt de DVD/CD dump op de harde schijf geplaatst met door jezelf  aangebrachte installatieopties. Dij Debian is het andersom. Daar kun je zowel een kaal systeem zonder Xserver e.d. installeren, maar bij het installeren zelf kiezen welke desktopomgeving(en) je wilt draaien.
Ubuntu is na installatie meteen 'af' en je kunt ermee werken. Bij Debian kun je dat ook wel, maar qua vormgeving zul je zelf het een en ander moeten doen.
Debian installer je in principe met de netinstall iso en je haalt zowat alles van het internet op. Als je exotische spullen hebt, bijv. een netwerkkaart die niet wordt ondersteund, dan heb je al een groot probleem. Werkt alles wel meteen, dan gaat de installatie vlotjes. Zelf haal ik altijd hier http://cdimage.debian.org/mirror/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/ de iso's op. Dan heb je de meeste drivers wel aan boord en dit geeft vrijwel nooit problemen. Je kunt Debian ook via een Live-CD/DVD proberen, maar ik weet niet of je dat ook kunt gebruiken voor installatie. Wat dat betreft heb je met Ubuntu minder last.

Een anekdote. Ik heb hier een paar tabletjes die uitsluitend met de netinstall iso van Debian geïnstalleerd kunnen worden. Ubuntu en andere distributies geven hier niet thuis. Dus niets is onmogelijk.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Debian??
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/29, 18:32:47 »
Één verschil is het gebruik van uitsluitend OpenSource, waardoor voor sommige hardware de drivers ontbreken.
Dit is simpel op te lossen (meestal), dus ........
Een ander verschil is, dat je in Debian ook als root kan inloggen, maar ook dit is simpel aan te passen, als je dat wilt.
Bijna alle programma's die in *buntu bestaan, zijn er ook voor Debian, maar dan moet je wel de repositories aanpassen, zodat ook software van derden beschikbaar komt.

Wil je in één keer alles, dan zijn er live DVD's beschikbaar, of je neemt een op Debian gebaseerde distributie, waar niet te veel aanpassingen in zitten, zodat je de Debian repositories kunt blijven gebruiken.
Hiervan vind ik SolydXK de beste (de X van XFCE en de K van KDE, 2 uitvoeringen dus).
Dit is ook nog eens een Nederlandse distributie, waarvan één van de makers regelmatig op dit forum komt..............

Edit:
Debian Testing live DVD's
Debian Stable live DVD's
« Laatst bewerkt op: 2019/08/29, 18:36:31 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.


Re: Debian??
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/29, 19:44:57 »
Één verschil is het gebruik van uitsluitend OpenSource, waardoor voor sommige hardware de drivers ontbreken.
Dit is simpel op te lossen (meestal), dus ........

Mmmmmm  :| Dat lees ik niet graag.
Dat zijn nou net die dingen die ik minder graag hoor.
Ben juist blij dat onder ubuntu "alles" (zeker oud spul) out off the box werkt.

(1) Debian heeft een andere installatie manier. Bij Ubuntu wordt de DVD/CD dump op de harde schijf geplaatst met door jezelf  aangebrachte installatieopties. Dij Debian is het andersom. Daar kun je zowel een kaal systeem zonder Xserver e.d. installeren, maar bij het installeren zelf kiezen welke desktopomgeving(en) je wilt draaien.
Ubuntu is na installatie meteen 'af' en je kunt ermee werken. Bij Debian kun je dat ook wel, maar qua vormgeving zul je zelf het een en ander moeten doen.

Dat lees ik ook niet graag. Liefst install-cd/usb erin en installeren maar (net als ubbie wat ook keuzes heeft tijdens install).

* Debian is voor beginners en minder ervaren soms wat moeilijker te installeren, maar vergeleken met vroeger is dat al duidelijk minder moeilijk.
* In principe verschilt Debian niet zo veel van Ubuntu (of omgekeerd, het is maar hoe je het ziet). Debian is wat minder gepolijst, en Ubuntu weer minder dan Linux Mint.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Wat mij aan Ubuntu (en de basic afgeleiden) juist zo beviel is dat het installeren zo simpel gaat. Kleine hindernissen vind ik geen probleem maar een totaal systeem opbouwen zit ik niet echt te wachten.
De tijd van experimenteren en van alles aanpassen ben ik wel gepasseerd. Ik wil installeren en werkend hebben.

Maar jullie klinken ook weer alsof het best wel simpel is....

Wil je in één keer alles, dan zijn er live DVD's beschikbaar, of je neemt een op Debian gebaseerde distributie, waar niet te veel aanpassingen in zitten, zodat je de Debian repositories kunt blijven gebruiken.

Live dvd's hebben ook niet mijn voorkeur. Deze kunnen in slechte gevallen besmet zijn.
Op debian gebaseerd ..... ubuntu is er zo een. =D

Ik zal het wel eens een keer proberen als ik een pc beschikbaar heb. Interesse is zowel niet aangewakkerd als ook niet verdwenen.
Lichter dan ubuntu? Kan het op een pentium 4 getest worden?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #7 Gepost op: 2019/08/29, 20:39:12 »
Een voordeel van Debian is dat je in principe je eigen systeem bouwt en hiervan ook veel leert. Kijk maar eens bij de topics van EvC hoe hij zijn eigen Cinnamon-core systeem heeft gebouwd, en vooral hoe enthousiast hij hierover is.

Begrijp mij goed, de netinstall is niet de enige manier om Debian te installeren. Je kunt ook een kant-en-klare Debian iso downloaden met XFCE, KDE, Cinnamon, Gnome of LXDE enz. Dan is het installeren redelijk eenvoudig. Ik zou zeggen, probeer het eens uit op een virtuele machine?

PS: Als je mijn link in een eerdere post volgt zie je iso's met de meeste non-free drivers aan boord. Dan ben je zo ongeveer op hetzelfde niveaul als Ubuntu, Linux Mint.

Tweede PS: Als je de testing van Debian installeert heb je een rolling-release versie. Dan hoef je Debian maar één keer te installeren en dan vervolgens bij te houden. dan blijft je altijd up-to-date. Bloom kan je hierover wel meer info geven.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/29, 20:58:34 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rico70

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #8 Gepost op: 2019/08/29, 20:54:21 »
De netinstall iso / cd is juist fantastisch vind ik, 1 cd voor alle verschillende versies desktop die je maar wilt.
Zelf kies ik op mijn debian bakkie altijd voor de grafische expert mode om te installeren. Je hebt alle mogelijkheden en is toch niet spataans. Tijdens de install kan je aangeven wel of geen desktop en zo ja welke.
Wel of geen root password, kwestie van aanklikken

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #9 Gepost op: 2019/08/29, 21:06:00 »
Je zou natuurlijk ook eens MX-Linux kunnen proberen. Dat -IS- Debian (als motor), maar dan zeer gepolijst. Je zult versteld staan hoe makkelijk dat werkt.
Maar voor mij, het echte Debian heeft mijn voorkeur.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #10 Gepost op: 2019/08/29, 21:44:57 »
Naar mijn mening is er niet echt een reden om naar Debian te gaan als Ubuntu je bevalt. De systemen lijken erg op elkaar, alleen Debian is net wat minder gepolijst.  Erg leuk als je graag met je systeem bezig bent, zoals ik, maar wil je graag een kant en klaar systeem dan is naar mijn mening Ubuntu net iets beter.

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #11 Gepost op: 2019/08/29, 22:49:35 »
Wellicht zit het eraan te komen dat Canonical naar de beurs gaat. In mijn perceptie is men daar mee bezig.

Op een marketing-achtige manier lijkt de site OMG Ubuntu ingezet te worden. Feit of fictie?...geen idee.
Is het geld, macht en belangen? En wat speelt er op de achtergrond met bijvoorbeeld Microsoft?

Is Linux Mint vooruitziend omdat het ook een Debian Edition heeft?

Dat bracht mij voorzichtig richting Debian.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Debian??
« Reactie #12 Gepost op: 2019/08/30, 10:00:28 »
Is Linux Mint vooruitziend omdat het ook een Debian Edition heeft?
Dat is vooral een noodvoorziening, voor als Ubuntu ooit zou verdwijnen.... Dan heeft Mint de vervanger en de infrastructuur klaarstaan, alsook de ervaring om die vervanging pijnloos te laten gebeuren.

Zoals de Mintontwikkelaars zelf zeggen:
Citaat
Its main goal is for the Linux Mint team to see how viable our distribution would be and how much work would be necessary if Ubuntu was ever to disappear.
Bron:
https://blog.linuxmint.com/?p=3633

Ik ben zelf overigens te lui om Debian te gaan gebruiken.... Ik kan het allemaal wel, maar ik heb gewoon geen zin om de extra moeite te doen die je bij Ubuntu en Mint niet hoeft te doen. Om die reden heb ik ook nooit belangstelling gehad voor Arch Linux of zo....  =D
« Laatst bewerkt op: 2019/08/30, 10:04:05 door Pjotr »

Re: Debian??
« Reactie #13 Gepost op: 2019/08/30, 15:01:13 »
Ik ben zelf overigens te lui om Debian te gaan gebruiken.... Ik kan het allemaal wel, maar ik heb gewoon geen zin om de extra moeite te doen die je bij Ubuntu en Mint niet hoeft te doen.

Dat is wat bij mij ook speelt.
Ik heb eens een hele windows versie totaal naar wens aangepast. Update .... weer deels opnieuw beginnen. Crash .... alles weg. Nieuw pc .... weer opnieuw beginnen.
Het moet voor mij gewoon simpel doen waar het voor bedoeld is. Niet te veel werk met allerlei aanpassingen. Gewoon 'install', aan de gang, en blijven werken (ook precies de reden waarom ik ubuntu zo sterk apprecieer).

Toch ben ik, ondanks nog niet overtuigd (laat staan overgehaald), door al jullie reacties wel degelijk nog nieuwsgieriger geworden. Bij gelegenheid ga ik toch een keer mee aan de slag.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Debian??
« Reactie #14 Gepost op: 2019/08/30, 15:24:16 »
Toch ben ik, ondanks nog niet overtuigd (laat staan overgehaald), door al jullie reacties wel degelijk nog nieuwsgieriger geworden. Bij gelegenheid ga ik toch een keer mee aan de slag.  =D
Regelmatig verken ik andere distributies, waarbij ik een aantal dingen heb aangeleerd:
1. Niet Debian based is voor mij een ramp, want dan snap ik niets meer.
2. In principe wil ik altijd XFCE, want dat is voor mij vertrouwd.
3. Mijn hardware moet ondersteund worden.
4. De software die ik gebruik moet beschikbaar zijn, desnoods (liever niet) bij de makers ophaalbaar.

Steeds kom ik tot dezelfde conclusie: Xubuntu is (voor mij) de beste en mooiste.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Debian??
« Reactie #15 Gepost op: 2019/08/30, 16:41:19 »
Regelmatig verken ik andere distributies, waarbij ik een aantal dingen heb aangeleerd:

Ik ook, zei het niet regelmatig maar af en toe. En meestal wel ubuntu afgeleiden.

Steeds kom ik tot dezelfde conclusie: Xubuntu is (voor mij) de beste en mooiste.

Zo kom ik in de kern terug op ubuntu, en op de wat oudere pc's Lubuntu, Xubuntu, en Bodhy vind ik erg grappig voor antieke bakken.
Binnen de buntu familie is me inmiddels wel opgevallen dat de afgeleiden uitgekleed zijn en soms niet altijd werken, waar Ubuntu toch de uitgebreidste is en vrijwel altijd alles meteen goed werkt. Zo liep ik onlangs weer met Lubuntu aan tegen geluidsproblemen, overigens ook met U18 (kinderziektes??), waar uiteindelijk 16 op gegaan is en prima werkt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #16 Gepost op: 2019/08/30, 17:21:33 »
Debian Live kan je uitproberen en van daaruit installeren.

Cinnamon, Gnome KDE, LXDE, LXQT, Mate, XFCE.

amd64, i386

Overigens zijn er ook nog installatiemedia beschikbaar voor arm64, armel, armhf, mips64el, mipsel, ppc64el en s390x.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Debian??
« Reactie #17 Gepost op: 2019/08/30, 19:08:39 »
Steeds kom ik tot dezelfde conclusie: Xubuntu is (voor mij) de beste en mooiste.
Zo kom ik in de kern terug op ubuntu
Dat zal een kwestie van smaak, manier van werken, gewoonte, enz. zijn.

Er zijn m.i. geen slechte *buntu's alleen bevalt de één mij beter dan de andere, vandaar dat ik ook schreef voor mij, want over smaak valt niet te twisten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #18 Gepost op: 2019/08/30, 21:02:32 »
Steeds kom ik tot dezelfde conclusie: Xubuntu is (voor mij) de beste en mooiste.

De Xfce desktopomgeving zou nog beter gemaakt kunnen worden als het zou afstappen van starters die vensterknoppen aanmaken.
Of DockBarX in versie 4.14 werkt durf ik niet te zeggen.
Wellicht denkt men bij 4.16 in die richting om het meer naar deze tijd te brengen.

Een dock is voor full-screen zicht werkbaar als het samen met het toppanel slim verborgen kan worden. Maar echt ideaal is het niet.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #19 Gepost op: 2019/08/31, 16:16:06 »
Je zou natuurlijk ook eens MX-Linux kunnen proberen. Dat -IS- Debian (als motor), maar dan zeer gepolijst. Je zult versteld staan hoe makkelijk dat werkt

Zelfs met de Xfce desktopomgeving ervaar ik MX-Linux als traag. Geen idee hoe dat komt.
Zo heb ik als proef Xfce verwijderd en het voorzien van Cinnamon. Dat maakt het aanzienlijk comfortabeler en qua snelheid maakt het niets uit.

Wat betreft het uiterlijk is er een compromis gemaakt door het panel links te plaatsen. Men kan het slim verbergen maar dat neemt niet weg dat het op deze manier oerlelijk oogt.
Deze distributie moet het hebben van een uitgebreider applicatie aanbod dan standaard Debian. En dat maakt het populair.
Ik vraag me af of het met Xfce ook jongere generaties zal inspireren. Daar lijkt het te oubollig voor.

En waarom heeft het zo'n knullige installatie methode en geen Calamares?

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #20 Gepost op: 2019/08/31, 17:58:49 »
Steeds kom ik tot dezelfde conclusie: Xubuntu is (voor mij) de beste ,een beetje oudbakken soms qua uiterlijk ,maar stabiel ,en simpel.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Debian??
« Reactie #21 Gepost op: 2019/08/31, 18:02:56 »
Steeds kom ik tot dezelfde conclusie: Xubuntu is (voor mij) de beste ,een beetje oudbakken soms qua uiterlijk ,maar stabiel ,en simpel.
Dat oudbakken uiterlijk valt, mits de gebruiker er interesse in heeft natuurlijk, net zo mooi en modern te maken door een ander thema en andere iconen te gebruiken. :)

Offline Nero

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #22 Gepost op: 2019/08/31, 18:07:42 »
En waarom heeft het zo'n knullige installatie methode en geen Calamares?
Je hebt duidelijk de Live versie niet uitgeprobeerd. Installatie hiervan maakt wel degelijk gebruik van Calamares.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Debian??
« Reactie #23 Gepost op: 2019/08/31, 19:40:58 »
Steeds kom ik tot dezelfde conclusie: Xubuntu is (voor mij) de beste ,een beetje oudbakken soms qua uiterlijk ,maar stabiel ,en simpel.
Dat oudbakken uiterlijk valt, mits de gebruiker er interesse in heeft natuurlijk, net zo mooi en modern te maken door een ander thema en andere iconen te gebruiken. :)
Ook met het standaard thema is veel mogelijk.
Zo heb ik een  balk links, die zich automatisch verstopt, met daarin de starter voor 15 browsers (als test) en een paar internet analyse programma's.
Onderin heb ik plank als docking en bovenin de standaard balk, maar dan met het oude menu, dus niet het whisker menu.
De klok heb ik geconfigureerd als za 31 aug, 18:39:35
De rest is redelijk standaard, en voldoet volledig aan mijn smaak :lol:
 
« Laatst bewerkt op: 2019/08/31, 19:43:12 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian??
« Reactie #24 Gepost op: 2019/08/31, 21:45:56 »
Je hebt duidelijk de Live versie niet uitgeprobeerd. Installatie hiervan maakt wel degelijk gebruik van Calamares.

Kijk ik er zo overheen? Graag een linkje.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes