Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update beheer Linux Mint  (gelezen 1059 keer)

Update beheer Linux Mint
« Gepost op: 2016/09/14, 16:55:37 »
Een korte vraag, waarom regelt Linux Mint 14.04 z,n veiligheids- updates niet automatisch, terwijl Xubuntu dat wel doet naar mijn ervaring.

Je blijft updaten op deze manier, ik heb liever dat het automatisch gaat.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Update beheer Linux Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/14, 19:09:25 »
Hoi L.,

Dat updatebeheer bij Mint komt voort uit het streven Mint zo gebruikersvriendelijk mogelijk te maken. Dan is het zo verkeerd nog niet om een goed draaiend systeem geen updates mee te geven tenzij echt nodig. Een enkel keertje gaat daar wel eens wat fout en dan hebben veel gewone gebruikers daar last van.

In Mint 18 is dat prachtig in eenvoudige woorden vorm gegeven. "Maak mijn systeem niet kapot" voor "eenvoudige gebruikers" (even uit het hoofd). Ik ben daar wel van onder de indruk.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Update beheer Linux Mint
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/14, 22:57:20 »
Dit is mijn grote aversie met Linux Mint.

Ik snap de filosofie vanuit Mint perspectief wel. Maar in mijn ogen zijn updates, updates.
Zo ook kernel updates. Mint laat je de kernel niet zomaar updaten. Dit moet je echt met de hand doen.
Meestal wordt er hardware toegevoegd met de kernel, maar ook in de kernel kunnen onvolmaaktheden zitten die een beveiligings risico met zich meebrengen.

Kort gezegd heb ik niet zoveel vertrouwen in het classificeren van updates.

Zelf gebruik ik Ubuntu Mate.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update beheer Linux Mint
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/14, 23:46:02 »
Dit is mijn grote aversie met Linux Mint.

Ik snap de filosofie vanuit Mint perspectief wel. Maar in mijn ogen zijn updates, updates.
Zo ook kernel updates. Mint laat je de kernel niet zomaar updaten. Dit moet je echt met de hand doen.
Meestal wordt er hardware toegevoegd met de kernel, maar ook in de kernel kunnen onvolmaaktheden zitten die een beveiligings risico met zich meebrengen.

Kort gezegd heb ik niet zoveel vertrouwen in het classificeren van updates.

Zelf gebruik ik Ubuntu Mate.
Het heeft alles te maken met het risicoprofiel.... Mint richt zich primair op het gebruik als bureaucomputer, dus niet als server. Doorgaans heeft een veiligheids-update voor de kernel, weinig of geen praktische betekenis bij gebruik als bureaucomputer. Terwijl diezelfde update wel een bedreiging kan zijn voor de stabiliteit.

Een vergelijkbare afweging zie je bijvoorbeeld bij updates voor opstartlader Grub. Als Grub je systeem goed opstart, dan hebben updates (inclusief veiligheids-updates) weinig toegevoegde waarde. Terwijl een "rotte appel" in de updates voor Grub, wel kan zorgen voor een niet-opstartbaar systeem.

De gedachtengang bij de classificatie die Mint toepast is deze: de bureaucomputergebruiker (niet de servergebruiker) levert slechts weinig in aan veiligheid, maar wint behoorlijk wat aan extra stabiliteit en betrouwbaarheid.

Maar het blijft de keuze van de gebruiker: je kiest zelf je bijwerkbeleid. Je kunt ook kiezen voor het meest vergaande bijwerkbeleid, wat updates op dezelfde manier aanlevert als Ubuntu.

In  mijn ogen is de classificatie die Mint toepast bij de updates, het "kroonjuweel" van Mint. De droom van elke systeembeheerder.  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/09/15, 00:00:47 door Pjotr »

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Update beheer Linux Mint
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/15, 07:30:14 »
Waarom wil ik op een werkstation minder veiligheids updates dan op een server?
Daarom prefereer ik de Ubuntu methode van updates.

Maar dat is dan ook de kracht van Linux. Dat je kan kiezen.


« Laatst bewerkt op: 2016/09/15, 07:34:02 door maartenbc »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Update beheer Linux Mint
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/15, 08:41:01 »
Hoi Maarten,

Ik begrijp jou wel. Maar nu we zovelen hebben zien worstelen met mislukte updates dringt zich bij mij toch het beeld op  dat Mint op het goede pad zit voor de gewone gebruiker. Ik was laatst als steunpunt bij iemand die aardig door had hoe het allemaal werkte en die ook best een eigen installatie zou kunnen doen.

Hij zou het dan alleen wat vaker moeten doen. Toen we bij het Updatebeheer kwamen en hij voor de keuze stond was er behoorlijke twijfel. Zo wil ik dat ook. Hij maakt die keuze. Het is zijn apparaat, zijn Mint. Ik ben daar om te helpen, niet om voor te zeggen. Het is hier de schouwburg niet en ik geen souffleur. Hij vond me soms maar streng :D, maar daar was hij het ook wel mee eens. En uiteindelijk koos hij ... voor de veiligheid! Maar de "betere"keuzes waren toch wel aanlokkelijk.

Ik ben het met Pjotr eens. Ik ben eerlijk gezegd onder de indruk van Mint 18. Goede uitgangspunten daar.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Update beheer Linux Mint
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/15, 15:18:12 »
Ik heb ook een tijdje Mint gedraaid omdat ik problemen had met Ubuntu.
Dat was in de periode van 15.04 naar 15.10.

Nu weet ik niet meer uit mijn hoofd om welke kernel het ging. Maar in die tijd had ik in deze computer twee ATI-kaarten.
De opensource drivers werkte wel, maar dat leverde prestatie-verlies. De ATI-drivers werkte toen niet.
Toen heb ik terug gegrepen naar Mint omdat die in kernel achter liep en dus geen problemen had met ATI-drivers.

Nu heb ik deze kaarten vervangen door 1 kaart van Nvidia.

Dus van de ene kant kan Mint de Mint methode een oplossing zijn.
Maar dat was voor mij meer een noodgreep.

Ik zal ook niemand Mint afraden.
Maar zelf prefereer ik de methode van Ubuntu. Hoewel dat ook wel eens mis kan gaan.

Offline MKe

  • Lid
Re: Update beheer Linux Mint
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/15, 20:46:23 »
I vind het bij Ubuntu ook allemaal nog wel meevallen met de updates en je kunt kiezen welke updates je wilt hebben en welke niet. Zo kun je je kernel 'bevriezen' als je dat wilt. Standaard kiest hij voor updaten, maar je kan dat naar keuze aanpassen. Bij Mint is het net andersom, standaard kiest hij voor weinig updaten, maar je kunt ervoor kiezen om dat vaker te doen als je dat wilt.

Ikzelf heb de voorkeur voor de Ubuntu manier en ik heb bij Ubuntu niet vaak meegemaakt dat een update fout ging (eigenlijk nog nooit geloof ik), maar voor de situatie van Mint is waarschijnlijk ook wel wat te zeggen.

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Update beheer Linux Mint
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/18, 11:35:13 »
Ik ben weer geswitched van Windows naar Mint 18. Ook bij Windows hen je constant updates en die zijn, vaak, een stuk groter. Dus dan ga je toch terug?

Hannes

Re: Update beheer Linux Mint
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/28, 12:15:11 »
Mensen dank voor de helderheid!

Voor mij is dit topic gesloten.