Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie "Unallocated"  (gelezen 1850 keer)

Offline vilamar

  • Lid
Partitie "Unallocated"
« Gepost op: 2006/11/05, 11:54:21 »
Met Gparted vanop de Live cd heb ik de Windows partitie verkleind.
Nu heb ik op deze schijf de volgende partities:

hda1: NTFS Windows (56,78 GB)
...... : Unallocated (42,83 GB)
hda2: ext 3 Ubuntu Dapper (9,80 GB)
hda3: Linux Swap (5,09 GB)

Hoe ga ik nu best (grafisch) te werk om "Unallocated" en "hda2" samen te voegen zodat de partie met Ubuntu groter wordt  (42,83 MB + 9,80 MB), liefst zonder dataverlies.
Ik dacht, ik maak hda2 gewoon wat groter, maar dat lukt niet.


Marc

budster

  • Gast
Partitie "Unallocated"
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/05, 12:09:12 »
Een actieve partitie kan je niet scalen, je kan wel met de Gparted live CD doen.

Offline vilamar

  • Lid
Partitie "Unallocated"
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/05, 13:03:13 »
Ik boot de Ubuntu Live cd en open daar gparted.
De gparted livecd heb ik gedownload en geprobeerd om de gparted.iso te branden als image, maar dat is tot 3 maal toe mislukt. Vandaar dat ik nu maar de Ubuntu Livecd gebruik. (is hetzelfde dacht ik)

Als ik nu "Unallocated" formateer als ext 3, kan ik dan vervolgens de 2 ext-3 partities samen voegen op een of andere manier?

Marc

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Partitie "Unallocated"
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/05, 16:19:06 »
Als ik me niet vergis, dan kan je hda2 gewoon resizen zodat hij de unallocated ruimte ook in beslag neemt, maar ik kan me vergissen. Ik heb geen vrije pc om het zelf uit te testen, sorry.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vilamar

  • Lid
Partitie "Unallocated"
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/05, 17:52:24 »
Wel, dat is juist het probleempje nu. Ik kan hda2 niet resizen, t.t.z.groter maken, tenminste niet op de manier zoals ik hda1 kon verkleinen.
hda2 verkleien kan wel.
Moet ik hda2 misschien eerst 'loskoppelen' en hoe kan ik hda2 dan terug 'aankoppelen'

Offline vilamar

  • Lid
Partitie "Unallocated"
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/06, 21:03:39 »
Niemand ervaring hiermee?
'Loskoppelen' is blijkbaar geen optie, vanaf de live cd gezien is de partitie niet gekoppeld.
De partitie verkleinen kan, maar vergroten niet.

Offline Dave

  • Lid
Partitie "Unallocated"
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/06, 21:10:39 »
de gparted cd is veel uitgebreider dan wat op de live cd zit.

ben wel bang dat je unalocated en die partitie moet verwijderen en een nw aanmaken wil je die unallocated kwijt raken.

cotcot

  • Gast
Partitie "Unallocated"
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/06, 21:18:34 »
Je kan je hda2 met het move commando van parted gemakkelijk verplaatsen ( http://www.gnu.org/software/parted/manual/parted.html#move ). Parted is het programma waarvan GParted en QTParted GUIs zijn maar heeft wel enkele mogelijkheden meer dan de grafische versies.
In jouw geval is het gemakkellijk omdat jouw unallocated space groter is dan jouw hda2 (dus geen overlap) en omdat je niet over andere partities heen moet springen en aldus de partitienummer behoudt.

In terminal vanaf een liveCD :

sudo parted /dev/hda
 (parted) p

Dit print jouw partities om hda. Check nogmaals of de partitie die je wilt verplaatsen hda2 is, je ziet het begin en einde van alle partities.
Daarna :

 (parted) move 2 56.78G

Als je op enter drukt zal het programma een eind voorstellen. Dat is de start + de afmeting van hda2. Die kan je gewoon accepteren door nogmaals enter te drukken.
Het programma doet dan zijn ding.

Afsluiten en weer opstarten.

Nu kan je hda2 met de Gparted liveCd  uitrekken.

PS. Ik zou dit antwoord niet geven moest ik het zelf niet een aantal malen met goed resultaat hebben gebruikt.

Offline vilamar

  • Lid
Partitie "Unallocated"
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/07, 19:59:25 »
Fantastisch.
Vlekkeloos geslaagd volgens de klaar-en-duidelijke beschrijving van cotcot.
Mijn dank, en ook mijn hda2, is groot.