Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...  (gelezen 1130 keer)

Offline Karel65

  • Lid
Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Gepost op: 2016/02/11, 14:18:48 »
Ik hoop dat iemand mij kan helpen om, voor een eerste indruk, Ubuntu vanaf de stick op mijn PC  aan de gang te krijgen.
De informatie:

Acer Aspire M5640 Desktop PC met Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2,4GHz uit 2008 met 3Meg geheugen met nu Win10 32bit.

Gedurende het lezen van de div. hinten heb ik Ubuntu-14.04.03-desktop-i386, Ubuntu-15.04-desktop-i386 en later ubuntu-14.04.1-desktop-i386 Trusty Tahr geprobeerd, eerst via disk, later via stick mbv LiLi USB Creator met 330MB voor wijzigingen. Tot zover geen problemen.

Na het opstarten van de PC komt een bijna leeg paars scherm, dan een zwart scherm met links getallen reeksen, dan weer een paars scherm met Ubuntu met witte/rode punten. En vervolgens weer de lijst. Daar blijft het bij en moet ik de PC opnieuw opstarten.

In de lijst stond:
10,688071] ata5.00 failed to IDENTIFY (I/O error, err_mask=0x4
21,008072] ata3.00 idem
De lijst sloot af met:
initramfs Unable to find a medium containing a live file system.

Omdat ik ervan uit ga dat ik niet een oude pruttelbak heb en het DUS iets moet zijn rondom de stick, het programma of iets dat ik fout doe, heb ik nav een advies op het forum ook een ander USB-opstart programma geprobeerd: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows.

Het resultaat was anders dan de vorige keren: ik kwam uit in het Ubuntu keuzescherm met de eerste regel : 1 -Try Ubuntu without installing it. Omdat installing nav de vorige ervaring me nog een brug te ver leek, heb ik de optie Memorytest 86+ geprobeerd. Dat werkte.
Maar Installing lukte inderdaad niet. De volgende boodschap verscheen:
Busybox V1.21.1 (Ubuntu 1:21.0-1 Ubuntu1) built-in shell (ash). Enter 'help' for a list of built-in commands.
(initramfs) Unable to find a medium containing a live file system.

Maar dus zelfde boodschap, er moet vermoedelijk toch iets in de PC aangepast worden. Ik hoop dat u kunt duiden wat.

O ja, ik ben wat Ubuntu betreft natuurlijk een absolute leek.

Vriendelijk dank voor de moeite.
Karel.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/11, 16:27:38 »
Hallo Karel,

Welkom op dit forum! Blijkbaar is het je wel gelukt Ubuntu op een usb stick te krijgen want anders had je dat keuze menu niet gehad. Ook je opstart instellingen staan blijkbaar goed, want je pc startte vanaf de usb stick.
 
Optie 1 was mijns inziens overigens wel de juiste, het lijkt alleen alsof je over het woordje "try" heen gelezen hebt. Die optie verandert namelijk niets aan je pc en brengt je in de live omgeving waarin je Ubuntu kan proberen. Maar omdat je vanaf de usb stick werkt, worden en geen veranderingen aan je pc gedaan.
 
Kijk anders voor NL documentatie over het proberen van Ubuntu even op de volgende site.
https://sites.google.com/site/computertip/uitproberen

Succes!

Re: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/11, 22:10:57 »
Gedurende het lezen van de div. hinten heb ik Ubuntu-14.04.03-desktop-i386, Ubuntu-15.04-desktop-i386 en later ubuntu-14.04.1-desktop-i386 Trusty Tahr geprobeerd, eerst via disk, later via stick mbv LiLi USB Creator met 330MB voor wijzigingen.
Eerst via disk zeg je? Wat voor een disk? Met stick bedoel je denk ik de usb-stick. En waarom drie verschillende Ubuntu's? Omdat ze alle drie niet wilden starten? En die 330 MB om wijzigingen op te slaan, is in eerste instantie nergens voor nodig, dus gewoon op 0 zetten de volgende keer.

initramfs Unable to find a medium containing a live file system.
en:
(initramfs) Unable to find a medium containing a live file system.
De live-cd/dvd/usb wordt niet herkend, gevonden, betekent dat. De live-versie op je usb-stick is niet goed gebrand, lijkt het. Probeer een andere usb-stick. En wees niet bang voor de optie 'Try Ubuntu without installing' zoals Valk al aangaf, dat is precies het 'live'-gedeelte waarmee je Ubuntu vanaf usb op je pc kunt starten om te kijken of dat bevalt of niet, zonder dat dat iets wijzigt aan je bestaande pc-configuratie. Dus geheel veilig.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/11, 22:12:37 door Paul Matthijsse »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/11, 22:32:57 »
Hallo Karel,

Je zou er ook aan kunnen denken één van onze steunpunten om assistentie te vragen. Mocht je in Zoetermeer, Waddinxveen of Gouda wonen dan help ik je graag. Helemaal kosteloos. En anders kijk je op de  steunpuntenkaart voor iemand bij je in de buurt.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Karel65

  • Lid
Re: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/12, 21:19:01 »
Dank voor jullie antwoorden!
Helaas maken die antwoorden mij duidelijk dat ik blijkbaar niet helder ben geweest waar het probleem ligt.
In het kort:
Ik had geen probleem de iso file binnen te halen en op cd te branden, noch die op usb stick krijgen.  Na het opstarten van de PC  ziet die ook de CD of usb stick en en komt terug met het keuze scherm.
Als ik “1 Try Ubuntu without installing” druk dan komt het scherm terug met:

Busybox V1.21.1 (Ubuntu 1:21.0-1 Ubuntu1) built-in shell (ash). Enter 'help' for a list of built-in commands.
(initramfs) Unable to find a medium containing a live file system.

Omdat ik niet direkt om hulp wil vragen, heb ik nadat het via de cd niet lukte, het via de usb stick geprobeerd. Dit werkte ook niet.
Omdat in het forum wel eens andere versies van Ubuntu geadviseerd worden, heb ik gekeken of dat iets veranderde. Niet dus.

De fout meldingen zijn niet altijd de zelfde; bijv “ACPI PCC probe failed”.

Het lijkt dus dat het fout gaat van af het punt: 1-  Try Ubuntu etc
Goed, ik hoop dat dit duidelijker is. Dan even de reacties:

Paul: juist om te vermijden dat jullie met de suggestie moeten komen “probeer een andere usb stick” heb ik geprobeerd het ook op andere manieren voor elkaar te krijgen, zoals cd. Beide geven dus het zelfde resultaat.

Mau: ik  hoop dat ik nu iets duidelijker ben geweest. Het probleem zit verder op.

Just:  Als ik in de buurt zou wonen (dat is niet zo, ik woon in de omgeving van Maastricht) zou ik zeker van je aanbod gebruik maken. Bijzonder dank voor je vriendelijk aanbod!

Mijn vraag is dus: wat moet ik doen om de foutmelding “(initramfs) Unable to find a medium containing a live file system.” niet voor te krijgen.

Nogmaals mijn excuus als ik onduidelijk geweest ben.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Karel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/12, 21:30:35 »

Just:  Als ik in de buurt zou wonen (dat is niet zo, ik woon in de omgeving van Maastricht) zou ik zeker van je aanbod gebruik maken. Bijzonder dank voor je vriendelijk aanbod!


Karel, beste man, Bloom zit bij jou om de hoek (in Hasselt) en als ik zou moeten kiezen uit ene Just en genoemde Bloom dan werd het mooi de laatste (kijk op de kaart).

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/12, 23:23:00 »
Karel, even snel, wat geeft het volgende als je dat ingeeft in een terminal?
$ uname -a

Offline Karel65

  • Lid
Re: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/13, 17:44:46 »
YES! Hij doet 't!
Ik kwam de volgende vraag tegen:
Topic: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system  (2013/07/16)
Daarin gaf “jan11000” een aantal gevonder ervaringen door waaronder deze:

-Hi there,
I was having the same issues, and then figured that it was a bios error (tried both a boot CD and USB), so tinkered there.
I eventually found a setting to try boot into a Windows environment.
> Advanced Bios Features > Installer OS Select > Windows / *Other*
After changing that, it all worked perfectly.
(Acer Extensa E264 with AMBios CMOS 2.5)

Dat “Windows/Others” had ik ooit bij mij in de BIOS gezien. Ik heb het naar “Others” veranderd en de PC startte gelijk op naar Ubuntu.
Ik was nog nieuwsgierig of de PC in die Others-stand wel goed naar Windows opstartte maar dat ging ook prima. Je vraagt je dan af wat het doel is van deze instelling.

Ik wil jullie bedanken voor de tijd die jullie er ingestoken hebben om mij te helpen.
Ik heb nog niet jullie laatste suggesties gelezen maar als beantwoorden nuttig is kom ik er op terug.
Daarna zal ik het topic sluiten.
Nogmaals dank voor jullie hulp!
Karel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/13, 20:47:25 »
Hoi Karel,

Prachtig, je bent er uit!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Karel65

  • Lid
Re: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/14, 11:04:10 »
Hallo Just en de anderen,
Nu ik (eindelijk) Ubuntu ter beschikking heb, kan ik ervaring opdoen met het programma. Ik heb een boek uit de bib wat ik wil doorwerken maar het is een goed gevoel  dat ik op jullie terug kan vallen als dat echt nodig is.
Mooi dat er zulke enthousiaste mensen zijn!
Groet,
Karel.

Re: Ik krijg Ubuntu helaas niet aan de gang...
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/14, 12:54:55 »
Jij wordt ook enthousiast! =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.