Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: audacity geen recording  (gelezen 2722 keer)

Offline wim ster

  • Lid
audacity geen recording
« Gepost op: 2016/08/04, 13:51:06 »
Ubuntu 16 geinstalleerd op HP Pavilion 15. Audacity wil alleen met microfoon opnemen.
Afspelen van muziek gaat prima.
AlsaMixer geeft : cards 0  HDA ATI HDMI    en  1  HD-Audio Generic 
Graag advies

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: audacity geen recording
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/04, 16:09:02 »
Hallo Wim,

Je bedoelt misschien dat er alleen geluid opgenomen wordt als er een externe microfoon aangesloten is?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: audacity geen recording
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/04, 16:12:56 »
Staat de juiste ingang wel geselecteerd?
Probeer ze gewoon allemaal eens. Vaak geeft dat al de oplossing.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wim ster

  • Lid
Re: audacity geen recording
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/04, 21:48:59 »
Dank voor de reactie. Neen, er is geen externe microfoon aangesloten.

Ik heb inderdaad geprobeerd andere ingangen te activeren, maar dat krijg ik niet voor elkaar.

Re: audacity geen recording
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/04, 23:59:23 »
Probeer eens een externe. Interne mics van laptops staan nou niet bepaald bekend als de beste (understatement ;) ).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: audacity geen recording
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/05, 08:28:46 »
Hoi Wim,

Geluid opnemen wat jouw PC zelf genereert (door bijvoorbeeld een CD af te spelen), dat gaat bij mijn weten niet. In ieder geval niet zomaar. Geluid uit een andere bron zou je gewoon in je "Line in" ingang moeten kunnen invoeren en via Audacity opnemen.

Wat wil je precies doen? Wat voor configuratie?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: audacity geen recording
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/05, 16:25:04 »
Geluid opnemen wat jouw PC zelf genereert (door bijvoorbeeld een CD af te spelen), dat gaat bij mijn weten niet. In ieder geval niet zomaar.

Jawel hoor Just. Audacity kan alles opnemen wat over de geluidskaart gaat.
Het vergt wel de juiste instelling. In het plaatje wat ik hierboven plaatste moet je dan geloof ik de juiste 'line' selecteren.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: audacity geen recording
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/05, 16:40:06 »
En wim ster? Al ergens uit gekomen? Extern geprobeert?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wim ster

  • Lid
Re: audacity geen recording
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/07, 19:23:04 »
Ik probeer inderdaad met Audacity het geluid wat van de geluidskaart komt op te nemen. Bij Audacity zelf kan ik niets anders krijgen dan de interne mike. Ga ik via de terminal naar AlsaMixer dan krijg ik wel allerlei kanalen te zien, maar ik krijg de goede niet geactiveerd.
┌────────────────────────────── AlsaMixer v1.1.0 ──────────────────────────────┐
│ Card: HD-Audio Generic                               F1:  Help               │
│ Chip: Realtek ALC3227                                F2:  System information │
│ View: F3: Playback  F4: Capture  F5:[All]            F6:  Select sound card  │
│ Item: Mic Boost [dB gain: 0,00, 0,00]                Esc: Exit               │
│                                                                              │
│     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐      │
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │      │
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │      │
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │      →
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │      →
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │      →
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │      →
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │      →
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │      →
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │      →
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │      │
│     ├──┤     ├──┤     ├──┤     └──┘     ├──┤     └──┘     └──┘     ├──┤      │
│     │MM│     │MM│     │MM│              │MM│                       │MM│      │
│     └──┘     └──┘     └──┘              └──┘                       └──┘      │
│                                                                              │
│      0       0<>0     0<>0     0<>0     0<>0     0<>0     0<>0     0<>0      │
│    Master  Headphon Speaker    PCM      Mic    Mic Boos<Mic Boos>  Beep      │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Ik heb zowel de HDA ATI HDMI als deHD-Audio Generic  geprobeerd. Alle F-toetsen ook !
Alle kanalen geprobeerd. Blijft alles hetzelfde. Ik krijg de interne mike en bij audacity kan ik alleern kiezen uit HDA ATI HDMI of HD Audio Generic, Pulse of default. De mike blijft aan en bovenin audacity zie ik wel bij de opnamebalkjes de muziek maar krijg hem niet opgenomen. Raak ik de mike maar even aan komt het op het spoor.
Ik doe ergens iets verkeerd, maar weet nog steeds niet wat.

Offline Kazart

  • Lid
Re: audacity geen recording
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/08, 01:04:58 »
Deze instellingen gebruiken ?  (werkt perfect op Linux mint 17.3)
1)  Audacity
Alsa - defaut-  defaut - 2 stereo
2)Met rechts op geluid icoontje
Geluidsinstellingen
Volumeregeling
Afspelen = application
Opnemen = application
3) Uitvoerapparaten
Poort = luidsprekers
Tonen = All output devices
4) Invoerapparaten
Tonen = All exept monitors
5) Configuratie
Intern geluid
Profiel = Analoog stereo output
Dat is het.
Succes
Ubuntu Mate  22.04.2 LTS
Linux user  # 515489
Your dog is the only one that loves you more than loves himself
     ---------------------------------------------------------------

Offline wim ster

  • Lid
Re: audacity geen recording
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/08, 02:19:53 »
Bij de audacity instellingen heb ik inderdaad : Alsa - default - 2 stereo - default. Afspelen en Opnemen = application niet gevonden en in de werkbalken evenmin de uitvoerapparaten, invoerapparaten of configuratie. Ik heb ook Audio Generic en pulse geprobeerd.

De AlsaMixer geeft bij card HDA ATI HDMI ,Chip: ATI R6xx HDMI, F4:[Capture], Na indrukken F4: This sound device does not have any capture controls.
Ook card HD-Audio generic chip Realtek ALC3227 alle schuiven geprobeerd. Alles zonder resultaat. Soms dacht ik het gevonden te hebben, maar dan bleek het toch de ingebouwde microfoon te zijn. Wanneer ik die dicht zet, gebeurt er niets.
Het vreemde is dat wanneer ik  een reeds in de PC aanwezig stuk muziek via Audacity laat afspelen dit stuk prima te beluisteren valt inclusief de bijbehorende sporen zijn zichtbaar.
Een stukje muziek van b.v. spotify valt niet op te nemen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: audacity geen recording
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/08, 08:51:55 »
Maar Wim,

Waarom speel je die muziek dan niet eens via een ander apparaat af en neemt het dan op via de line-in ingang? Dat is dan ook wel tegen mijn principes, maar zo heb je in ieder geval weer wat :D

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: audacity geen recording
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/08, 11:31:49 »
Misschien kan Pavucontrol hier een oplossing bieden.
Hiermee kun je het geluid doorsturen naar een ander apparaat.
Ik heb dit lang geleden eens gebruikt om geluid rechtstreeks van de geluidskaart op te nemen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline wim ster

  • Lid
Re: audacity geen recording
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/08, 20:46:27 »
Het is gelukt. Ik ben nog eens bij Pavucontrol gaan kijken en bij de configuratie heb ik de volgende instellingen veranderd:
Interngeluid:  Digital Stereo (HDMI) output en de 2e Intern geluid : Analoog Stereo - Output.
Audacity staat op default, stereo, default. En de ingebouwde microfoon heb ik dichtgezet.
Opnemen gaat nu goed. Het opnameniveau gaat nu wel mee met de volumeregeling van bv de rhythmbox of andere bron, maar dat is niet belangrijk. Ik dank
Asilnevs, jvecht,  Kazart,  en Partyrabbit voor het meedenken over dit probleem en dank zij jullie ben ik er uitgekomen. :)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/11, 22:07:18 door wim ster »

Offline wim ster

  • Lid
Re: audacity geen recording
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/08, 20:50:51 »
O Ja, in de AlsaMixer (via de terminal ) cardselectie via F6 op Default !
« Laatst bewerkt op: 2016/08/11, 22:07:10 door wim ster »