Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-update lukt niet  (gelezen 3314 keer)

Ubuntu-update lukt niet
« Gepost op: 2019/01/27, 22:32:09 »
Na enkele dagen tevergeefse pogingen vraag ik hier hulp bij het installeren van een update van Ubuntu. Ik heb nu de langetermijnversie Xenial 16.04 en wil de opvolger (Beaver 18.04) installeren, omdat de huidige versie begint te piepen en kraken.
Uiteraard begon ik met een backup van mijn gebruikersruimte op een externe harddisk.

Als ik de functie 'updatebeheer' activeer, krijg ik na enige tijd de melding 'Er zijn bijgewerkte programma's beschikbaar voor deze computer. Wilt u deze installeren?' Als ik klik op 'Nu installeren' dan krijg ik een melding 'Niet genoeg vrije schijfruimte'. Er is 210 M vrije ruimte vereist op '/boot'. Er werd geadviseerd om de prullenbak te legen, wat ik heb gedaan. Vervolgens voerde ik 'sudo apt-get clean' in op de terminal. Daarop werd mijn wachtwoord gevraagd. Nadat ik dat ingevoerd had gebeurde er niets, afgezien dat ik een nieuwe invoerregel kreeg.
Ik heb ook geprobeerd geheugenruimte vrij te maken door ongebruikte programma's te verwijderen. (Die kan ik immers na de update gewoon weer 'vers' installeren.) Een klik op het oranje koffertje om ze daar te uninstallen resulteerde in een teleurstelling: een grijs vlak met de mededeling 'Geen programmagegevens gevonden', waar ik vroeger een mooi overzicht van al mijn geïnstalleerde programma's zag en de  mogelijkheid had om nieuwe te installeren. Niets van dat alles meer. Zo kan ik dus niets installeren en ook niets verwijderen.

Ik heb overigens 34,6 GB geheugenruimte vrij op mijn harde schijf.

Ik heb ook gekeken naar 'Software & Updates'. Die staat ingesteld op 'direct weergeven' en melding geven voor versies met langetermijnondersteuning (LTS). Ik kan daar echter niet een update in gang zetten; alleen klikken op 'sluiten', waarna dit venster sluit.

Vervolgens probeerde ik het eens via 'sudo apt-get update' en vervolgens 'sudo apt-get upgrade'.
Bij de laatste opdracht krijg ik terug:

Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
U kunt 'apt-get -f install' uitvoeren om dit op te lossen.
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
 linux-image-extra-4.4.0-75-generic : Vereisten: linux-image-4.4.0-75-generic maar het is niet geïnstalleerd
 linux-image-generic : Vereisten: linux-image-4.4.0-75-generic maar het is niet geïnstalleerd
E: Er zijn vereisten waaraan niet voldaan is. Probeer -f te gebruiken.

Die raad volgde ik op, en ik voerde in: 'apt-get -f install'. De reactie daarop was:
E: Kon het vergrendelingsbestand /var/lib/dpkg/lock niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?

Toen probeerde ik het eens met 'sudo' ervoor, want dat lijkt wel eens te helpen: ''apt-get -f install'.
Daarop schreef de terminal onder andere:

De volgende extra pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  amd64-microcode intel-microcode iucode-tool linux-generic
  linux-headers-4.4.0-141 linux-headers-4.4.0-141-generic
  linux-headers-generic linux-image-4.4.0-141-generic
  linux-image-4.4.0-75-generic linux-image-extra-4.4.0-141-generic
  linux-image-generic
Voorgestelde pakketten:
  fdutils linux-doc-4.4.0 | linux-source-4.4.0 linux-tools
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  amd64-microcode intel-microcode iucode-tool linux-headers-4.4.0-141
  linux-headers-4.4.0-141-generic linux-image-4.4.0-141-generic
  linux-image-4.4.0-75-generic linux-image-extra-4.4.0-141-generic
De volgende pakketten zullen opgewaardeerd worden:
  linux-generic linux-headers-generic linux-image-generic
3 opgewaardeerd, 8 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 648 niet opgewaardeerd.
10 niet volledig geïnstalleerd of verwijderd.
Er moeten 70,8 MB/92,7 MB aan archieven opgehaald worden.
Na deze bewerking zal er 371 MB extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan? [J/n]

En daarna ging de computer lange tijd van alles installeren (lange hoopgevende lijsten met meldingen 'bezig met het uitpakken van...), tot het uiteindelijk eindigde met de mededeling: 'Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 /var/cache/apt/archives/linux-image-4.4.0-141-generic_4.4.0-141.167_amd64.deb
 /var/cache/apt/archives/linux-image-4.4.0-75-generic_4.4.0-75.96_amd64.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Op meerdere plaatsen in de brij van lettertjes ontwaar ik meldingen dat er geheugenruimte te weinig is (termen als 'geen ruimte meer op apparaat', 'volle schijf').

En toen gaf ik de moed op.

Ik hoop dat er iemand die dit leest in staat is mij verder te helpen. Bij voorbaat heel hartelijk dank.
Erik Wannee.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/27, 22:52:10 door Erik Wannee »

Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/28, 06:33:12 »
Probeer eerst eens:
sudo apt-get autoremoveDaarna:
sudo apt-get updatesudo apt-get dist-upgrade
Daarna kan je misschien upgraden naar 18.04.1
Maar een nieuwe installatie van 18.04.1 is het beste om te doen.

Succes.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/28, 09:31:07 »
Doe het anders, met een nieuwe installatie zoals Pederoco ook suggereert. In plaats van je bestaande versie (die toch "piept en kraakt") te proberen updaten, raad ik sterk aan van te gaan voor een "schone" installatie, d.w.z., een installatie waarbij de huidige versie helemaal gewist en overschreven wordt. Zo ben je zeker dat er geen storingen zijn door oude instellingen die worden overgenomen. Zo wordt je systeem ook eens fundamenteel opgeschoond - een verse start. Start daartoe op van een live CD of USB. Op de desktop in de live versie is een icoon die de installatieprocedure start.

Op een bepaald ogenblik krijg je keuzes over hoe verder geïnstalleerd moet worden. Er zijn een tweetal automatische keuzes: 1) Gebruik ganse schijf: de volledige harde schijf wordt gewist. Indien mogelijk, kies dit. 2) Installeer Ubuntu naast bestaande besturingssystemen (dat is nu dus je Ubuntu 16.04 maar kan ook MS Windows zijn). Kies dit zeker niet, want dan blijft ook Ubuntu 16.04 nog staan. 3) Iets anders: hier bepaal je zelf welke partities er moeten zij op je harde schijf, en welke partities je nieuwe installatie moet gebruiken.

Heb je geen ander besturingssysteem, kies dan 1). Heb je naast Ubuntu 16.04 ook MS Windows, dan zal je 3) moeten kiezen. Dan kan je ofwel de oude Ubuntu partities (root partitie en swap partitie) wissen, daar een nieuwe partitie maken en die aan 18.04 geven, ofwel de bestaande partities behouden en aanduiden dat je nieuwe installatie je oude systeempartitie  (standaard wordt die opnieuw geformatteerd) en je oude swap moet hergebruiken.

Samengevat: installatie van Ubuntu kan eenvoudig zijn, behalve als je specifieke vereisten hebt.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/28, 09:46:46 »
Welke schijfindeling gebruik je? De melding dat er te weinig schijfruimte is op /boot doet mij vermoeden dat je gebruik maakt van LVM en/of afzonderlijke partities voor diverse hoofdmappen. IMO nooit een goede keuze voor een desktop installatie. Geef eens het resultaat vandf -h

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/28, 11:25:37 »
Aparte bootpartitie, wellicht wegens keuze voor geëncrypteerde folder. Oude kernels verwijderen (tenminste, als je verkiest je huidige installatie op te waarderen in plaats van "clean install").

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/28, 11:58:43 »
Zoals vanadium al adviseerde: doe gewoon een schone herinstallatie. En versleutel dit keer niks, of hooguit je /home.

Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/29, 11:25:46 »
Ik heb even een opdracht df -h gegeven, en dit was het (voor mij niet inzichtelijke) resultaat:

Bestandssysteem             Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
udev                           1,8G        0  1,8G   0% /dev
tmpfs                          356M      11M  345M   3% /run
/dev/mapper/ubuntu--vg-root    106G      69G   32G  69% /
tmpfs                          1,8G     572K  1,8G   1% /dev/shm
tmpfs                          5,0M     4,0K  5,0M   1% /run/lock
tmpfs                          1,8G        0  1,8G   0% /sys/fs/cgroup
/dev/sda1                      472M     465M     0 100% /boot
tmpfs                          356M      68K  355M   1% /run/user/1000

Mogelijk zit een aanwijzing voor mijn problemen bij die '100%' op de een na laatste regel?

Maar ik wil het advies van Vanadium gaan opvolgen om een heel schone nieuwe installatie te doen; gewoon helemaal met een schone lei beginnen. Nadat ik eerst een uitgebreide back-up op mijn externe harde schijf heb gezet, uiteraard.
Ik heb geen Windows of andere dingen op mijn computer; alleen Ubuntu.

Ik heb alleen geen idee of ik de 'live' versie heb (waar kun je dat zien?) en ken ook geen icoon die de installatieprocedure start.
Mijn vraag is dus hoe ik de huidige versie helemaal kan wissen en overschrijven met een nieuwe installatie. Kan ik een dergelijke icoon voor een nieuwe installatie misschien ook vinden met de 'zoek'-knop?
Als ik daar zoek naar 'install' dan krijg ik drie programma's (Software & updates, Updatebeheer en Ubuntu Software) maar daar heb ik uiteraard niets aan, omdat 'Software & updates' alleen instellingen weergeeft; 'Updatebeheer' alleen aangeeft dat programma's een update nodig hebben maar vervolgens een foutmelding geeft als ik dat wil uitvoeren, en 'Ubuntu Software' slechts een lege pagina toont.
Is er een andere zoekterm waarmee ik de juiste icoon tevoorschijn kan toveren?
« Laatst bewerkt op: 2019/01/29, 11:27:46 door Erik Wannee »

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/29, 11:51:35 »
Citaat
/dev/mapper/ubuntu--vg-root
Zoals ik dacht gebruikt deze installatie LVM. De meerwaarde daarvan bij een desktop installatie ontgaat mij.
Vermijd dit bij een nieuwe installatie.

Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/29, 12:25:14 »
Mijn vraag is dus hoe ik de huidige versie helemaal kan wissen en overschrijven met een nieuwe installatie.

Stop de installatie DVD/USB in de computer en start opnieuw op.
De computer start nu vanaf de 'live' versie en als die ingeladen is kun je kiezen voor 'installeren' en tijdens dat proces krijg je de keuze om alles te latten wissen en een nieuwe/schone installatie te laten uitvoeren. Dan hoef je verder alleen nog maar de aanwijzingen te volgen.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/29, 12:31:42 »
Dankjewel! Ik ga binnenkort alles backuppen en dan een installatie-USB maken.
Dat gaat niet meer vandaag gebeuren wegens andere bezigheden, maar ik weet nu in elk geval hoe ik verder moet.

Vriendelijke groet en dank allemaal,
Erik Wannee.

Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/29, 12:36:00 »
Hier kan je de iso's vandaan halen om op USB te zetten:
https://www.ubuntu-nl.org/download/
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/29, 12:52:01 »
Hier vindt je de officiële Ubuntu documentatie, die ondermeer een installatiehandleiding omvat. Op deze mooie website van Kevin Vermassen wordt de installatieprocedure goed uitgelegd.

Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/30, 23:27:11 »
Inmiddels is mijn oude Ubuntu ten grave gedragen en heb ik Bionic Beaver geïnstalleerd. Het kostte me een paar uurtjes om het meeste draaiend te krijgen, maar als het goed is kan ik er dan weer een jaar of 5 mee vooruit.
Het is even wennen dat het kruisje nu rechtsboven zit i.p.v. linksboven, maar dat is vast om de ex-windowsgebruikers een plezier te doen. Ik moet nog wat puntjes op de i zetten, zoals de printer die nog niet wil werken en het opstarten van programma's bij het aanzetten van de computer dat ik nog niet voor elkaar heb gekregen, maar dat gaat na wat puzzelen ook de komende dagen vast wel lukken.

Nogmaals dank allemaal voor de vriendelijke ondersteuning!
Erik.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/31, 11:11:42 »
Het is even wennen dat het kruisje nu rechtsboven zit i.p.v. linksboven, maar dat is vast om de ex-windowsgebruikers een plezier te doen.
:) Dat is de terugkeer naar hoe het was vóór de Unity desktop. Unity is nu terug weg, en ze volgen nu de standaardinstelling van Gnome Shell. Als je Gnome Tweaks installeert, dan kan je gemakkelijk het kruisje terug links plaatsen.

Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/31, 11:11:47 »
Inmiddels is mijn oude Ubuntu ten grave gedragen en heb ik Bionic Beaver geïnstalleerd. Het kostte me een paar uurtjes om het meeste draaiend te krijgen, maar als het goed is kan ik er dan weer een jaar of 5 mee vooruit.
Het is even wennen dat het kruisje nu rechtsboven zit i.p.v. linksboven, maar dat is vast om de ex-windowsgebruikers een plezier te doen. Ik moet nog wat puntjes op de i zetten, zoals de printer die nog niet wil werken en het opstarten van programma's bij het aanzetten van de computer dat ik nog niet voor elkaar heb gekregen, maar dat gaat na wat puzzelen ook de komende dagen vast wel lukken.

Nogmaals dank allemaal voor de vriendelijke ondersteuning!
Erik.

Als je Gnome afstelhulp (Gnome tweaks) hebt geinstalleerd kun je dat kruisje rechtsboven aanpassen naar links toe.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2019/02/01, 09:55:51 »
Dank voor de tip. Die ga ik eens downloaden als hij weer beschikbaar is. Nu lukte het niet, kennelijk omdat hij tijdelijk niet te downloaden valt of zo. Ik kreeg althans bij de poging tot installeren de volgende foutmelding:

Installeren van 'Gnome Afstelhulp' mislukt: E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock-frontend niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)

Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2019/02/01, 10:01:38 »
Dank voor de tip. Die ga ik eens downloaden als hij weer beschikbaar is. Nu lukte het niet, kennelijk omdat hij tijdelijk niet te downloaden valt of zo. Ik kreeg althans bij de poging tot installeren de volgende foutmelding:

Installeren van 'Gnome Afstelhulp' mislukt: E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock-frontend niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)

Wellicht een ander programma voor software-installatie open staan?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Ubuntu-update lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2019/02/01, 10:18:55 »
Ik had alleen Thunderbird en Firefox open staan; verder niets. Die heb ik nu ook afgesloten en toen lukte het wel.
Kennelijk zat er ergens een hikje in het systeem dat er nu uit is.

Het is inderdaad een heel handige hulp! Ik zie dat ik daarmee ook de opstartprogramma's kan instellen, wat me nog niet gelukt was, en de datum bovenin het scherm, etc. Ik ben er blij mee.

Groet, Erik.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/01, 10:22:07 door Erik Wannee »