Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-boot naar WindowsXP werkt plots niet meer!  (gelezen 1104 keer)

Offline stiller

  • Lid
Dual-boot naar WindowsXP werkt plots niet meer!
« Gepost op: 2011/10/26, 17:57:28 »
Van het ene op het andere moment, zonder aanwijsbare oorzaak, kan ik WinXP niet meer opstarten (Dual boot met Ubuntu 11.04).
Standaard start de computer naar Ubuntu op. Dus voor Windows moet ik naar beneden scrollen. Vervolgens krijg ik een scherm, met oa opties om Windows veilig op te starten, of normaal opstarten. Geen van deze opties werken. Na een paar seconden reboot de computer automatisch. Ik heb slechts enkele keren een flits van het eerste Windows opstartscherm gezien, waarna alsnog reboot volgde.

Wat is hier aan de hand???
Ik kan niet eens WinXP herstellen, mocht de fout daar liggen. Maar ik denk dat de fout in Ubuntu zit...

Groeten, André

Re: Dual-boot naar WindowsXP werkt plots niet meer!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/26, 18:18:14 »
Citaat
Vervolgens krijg ik een scherm, met oa opties om Windows veilig op te starten, of normaal opstarten.
Dat is een zwart scherm met witte tekst => Is Windows eigen en komt uit de Windows partitie.
Citaat
Geen van deze opties werken.
Dus na de selectie start hij niet door begrijp ik hieruit?
Citaat
Na een paar seconden reboot de computer automatisch
Je Windows partitie lijkt beschadigd en waarschijnlijk is hij zo ingesteld om na een fatale fout een herstart uit te voeren.

De vraag is nu, ben je recent bezig geweest in Windows?
Heb je alle updates die hij aan het doen was wel laten uitlopen?

Kan met 99,9% zekerheid wel zeggen dat het geen Ubuntu probleem is.
Waarom, omdat je bootloader Grub je netjes naar de Windows entry stuurt, maar Windows zelf heeft met de init problemen.
De vraag of je hem normaal wil starten duid er meestal op dat een draaiend Windows systeem abrupt is onderbroken / uitgezet.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Dual-boot naar WindowsXP werkt plots niet meer!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/26, 18:21:04 »
Ik zeg ook dat het in Windows zit. Helaas kan je Windows niet herstellen, maar beantwoord de vragen die donpedro heeft gesteld maar:
Zijn er updates onderbroken?
Wat is het laatste wat je in Windows hebt gedaan en wanneer was dit?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline stiller

  • Lid
Re: Dual-boot naar WindowsXP werkt plots niet meer!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/26, 18:33:43 »
Citaat
Vervolgens krijg ik een scherm, met oa opties om Windows veilig op te starten, of normaal opstarten.
Dat is een zwart scherm met witte tekst => Is Windows eigen en komt uit de Windows partitie.

stiller: Dat klopt, is idd zo'n scherm.

Citaat
Geen van deze opties werken.
Dus na de selectie start hij niet door begrijp ik hieruit?

stiller: Inderdaad. Na een aantal seconden zwart scherm met knipperende cursor, komt de reboot.

Citaat
Na een paar seconden reboot de computer automatisch
Je Windows partitie lijkt beschadigd en waarschijnlijk is hij zo ingesteld om na een fatale fout een herstart uit te voeren.

De vraag is nu, ben je recent bezig geweest in Windows?
Heb je alle updates die hij aan het doen was wel laten uitlopen?

stiller: Nee, niet recent, en al geruime tijd voordat dit gebeurde (vorige week). Ik kan me niet herinneren dat ik updates heb onderbroken  :'( , noch wat ik verder heb gedaan de laatste keer dat ik wél in Windows kon  :'(.

Kan met 99,9% zekerheid wel zeggen dat het geen Ubuntu probleem is.
Waarom, omdat je bootloader Grub je netjes naar de Windows entry stuurt, maar Windows zelf heeft met de init problemen.
De vraag of je hem normaal wil starten duid er meestal op dat een draaiend Windows systeem abrupt is onderbroken / uitgezet.

Zult! Betekent dit, dat ik Windows op geen enkele wijze kan herstellen?
Ook niet als ik de installatie-CD weet aan te spreken (weet alleen nog niet hoe dát zou moeten lukken)?



Re: Dual-boot naar WindowsXP werkt plots niet meer!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/26, 18:58:49 »
Met een installatie CD waarschijnlijk wel. Misschien dat een gedownloade en gebrande Windows XP CD ook doet werken, maar daar kan ik geen garantie op geven.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Dual-boot naar WindowsXP werkt plots niet meer!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/26, 19:05:53 »
Als zowel het normaal opstarten EN het veilig opstarten niet werkt, dan is een repair met de install CD een optie.
Hoe die repair eruit ziet kan ik nu zo ook niet even uit mijn hoofd zeggen, omdat we natuurlijk hier meer Ubuntu minded zijn  ;)

Neem aan dat Ubuntu nog wel opstart?
Wat ik dan zou doen is de belangrijke data uit je Windows partitie halen en bijvoorbeel op een externe disk plaatsen door gebruik te maken van Ubuntu.

Daarna zou je een fresh install kunnen doen van je Windows op die partitie en daarna je Grub herstellen met de Live CD van jou Ubuntu versie.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dual-boot naar WindowsXP werkt plots niet meer!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/26, 19:19:36 »
Start vanaf een win cd, ga naar recovery console(R kiezen bij xp), dan chkdsk /f uitvoeren op je partitie waar windows op staat. Dan proberen om te rebooten.


Heb je in je bios iets veranderd, bijv windows geinstalleerd met je harddisk kontroller op "ide"(in de bios), indien je deze op "ahci"(in de bios) zet dan krijg je storing in xp met opstarten(of windows).

Of zoek een handleiding om repair install te doen van windows.
Je moet hierna wel grub opnieuw installeren, vanaf een ubuntu livecd.
http://sites.google.com/site/computertip/grub

Offline stiller

  • Lid
Re: Dual-boot naar WindowsXP werkt plots niet meer!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/26, 19:50:08 »
Allerlei antwoorden, waar ik nu eens goed naar ga kijken en proberen.
Dank allen!
Hopelijk lukt het, zonder dataverlies.

Groetjes, André

Re: Dual-boot naar WindowsXP werkt plots niet meer!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/26, 20:36:51 »
Hopelijk lukt het, zonder dataverlies.
Maak daarom ook eerst een backup van de belangrijke dingen! Iets wat mensen soms vergeten.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit