Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafisch programma voor server  (gelezen 2889 keer)

Offline SNWBRDR

  • Lid
Grafisch programma voor server
« Gepost op: 2009/03/04, 19:40:35 »
Op mijn werk moet ik zeer frequent werken op/aan een linux server
Dit is voornamelijk bestanden uploaden/kopiëren/aanpassen, scripts uitvoeren etc.
Om hierop te werken vanop mijn laptop (windows xp), maak ik gebruik van putty om naar de server te telnetten (ssh).
Dit is dan via allerlei linux commando's natuurlijk.

Maar ik vroeg mij af of dit ook allemaal grafisch kon.
Niet zozeer omdat ik mij stoor om constant met commando's te werken, integendeel, is wel eens leuk.
Maar omdat ik grafisch een stuk sneller kan werken denk ik en ook een beter overzicht zal hebben.

Ik heb dan een of andere filemanager voor ogen waarmee ik dit zou willen kunnen.
Iets als nautilus, maar dan liefst ook iets met twee vensters.
Zodat ik lokale bestanden kan uploaden naar de server.
Eventueel ook een ingebouwde terminal voor de volledigheid.

Ik weet niet goed wat er mogelijk is en bestaat.
Vandaar dat ik eens jullie mening/suggesties wou horen hieromtrent.

Offline siegi

  • Lid
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/04, 19:42:44 »

Offline SNWBRDR

  • Lid
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/04, 20:07:56 »
Ik bedoel eigenlijk helemaal niks.  :)
Ik had gewoon graag wat tips van jullie gekregen om een zo goed mogelijke oplossing te bereiken.

Ik had ook al eens met filezilla geprobeert, maar dat was nu ook niet echt ideaal.

Zal WinSCP eens bekijken, bedankt.

Offline SNWBRDR

  • Lid
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/04, 20:12:41 »
Als ik de features bekijk, dan kan dit programma meer dan ik verwacht / gehoopt had.

Features

    * Graphical user interface
    * Translated into several languages
    * Integration with Windows (drag&drop, URL, shortcut icons)
    * U3 support
    * All common operations with files
    * Support for SFTP and SCP protocols over SSH-1 and SSH-2 and plain old FTP protocol
    * Batch file scripting and command-line interface
    * Directory synchronization in several semi or fully automatic ways
    * Integrated text editor
    * Support for SSH password, keyboard-interactive, public key and Kerberos (GSS) authentication
    * Integrates with Pageant (PuTTY authentication agent) for full support of public key authentication with SSH
    * Explorer and Commander interfaces
    * Optionally stores session information
    * Optionally supports portable operation using a configuration file in place of registry entries, suitable for operation from removable media

Het eerste dat ik morgen doe, is dit programma uitvoerig testen.
Bedankt voor de tip!

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/05, 09:59:17 »
Dat is inderdaad een leuk programma! werk hier ook veel met linux servers (gelukkig) en soms moet ik wat files vervangen.

Is kijken, ook bedankt namens mij!

Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/13, 12:20:01 »
Als het mogelijk is om ook een grafische desktopomgeving te zetten op die server (desnoods lichtgewicht zoals lxde) dan kun je ook rdp/freenx/(tight)vnc gebruiken. De laatse twee kunnen in ieder geval via ssh versleuteld gebruikt worden,

Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/20, 21:21:03 »
Ter extra info,

Ik gebruik dit proggie al jaren met veel plezier in windows,
Maar het proggie werkt ook perfect in wine in Ubuntu.

Het werkt simpel, effectief en perfect.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline SNWBRDR

  • Lid
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/20, 21:34:29 »
Over welk programma heb je het nu? WinSCP?

Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/20, 22:00:17 »
Ubuntu heeft native support voor SSH, dus ik vraag me hoe dan ook af wat de toegevoegde waarde ervan is...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/20, 22:05:08 »
Ja over WinSCP.

Klopt crashit, maar als je eenmaal jaren werkt met een proggie en kan lezen en schrijven ermee,
dus alle handelingen uitvoert zonder bij na te denken is het voor mij lekker dat ik ermee kan door blijven werken.

Omdat het proggie op zich lekker werkt en alle benodigde tools voor server handelingen in zich heeft is het voor mij omslachtig dit in Ubuntu zelf te doen.

Vertel mij maar hoe ik in Ubuntu en met welke proggie ik hetzelfde kan doen ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/20, 22:16:18 »


Vertel mij maar hoe ik in Ubuntu en met welke proggie ik hetzelfde kan doen ?

Krusader?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/20, 22:41:54 »
Geinstalleerd en ff bekeken, ziet er goed uit zal wel wennuh worden denk ik?
Hij verbond wel meteen met een server dus dat liep soepel.

Zal hem later eens uitgebreid bekijken en gebruiken.
Hij had wel wat opstart problemen in gnome ??

Thx woteb
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/20, 22:45:44 »
Met Krusader kun je ook heel goed ftp-en en synchroniseren, rechten aanpassen enz. Een echt werkpaard.
Hier de homepage van Krusader: www.krusader.org/

Overigens kun je een heleboel dingen dat Krusader kan ook met Midnight Commander doen. Ook zo'n Swiss-Knife voor Linux.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/20, 22:50:53 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/20, 22:52:36 »
Mja hij ziet er op het eerste gezicht ook hetzelfde uit als winscp.

Ben nu te afgebrand, ga morgen weer ff rustig kijken...

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

lambriks

  • Gast
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/21, 11:16:36 »
Citaat
Maar ik vroeg mij af of dit ook allemaal grafisch kon.
Niet zozeer omdat ik mij stoor om constant met commando's te werken, integendeel, is wel eens leuk.
Maar omdat ik grafisch een stuk sneller kan werken denk ik en ook een beter overzicht zal hebben.

Ikzelf heb recentelijk een server opgebouwd (met name voor data). Na een kleine zoektocht ben ik bij Webmin uitgekomen (http://www.webmin.com/index.html). Werkt prima (zelfs op mijn P-II !!!) en ondersteunt zogoed als alle administrator taken die ik me kan voorstellen.

Groetjes,

Marc

Offline woteb

  • Lid
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/21, 11:25:39 »
Klopt! Webmin is een heel goed stuk gereedschap om een server op te zetten en te beheren. Nadeel is dat het op de server zelf staat en dat je het vanaf een werkstation bedient. Om deze reden zijn er mensen tegen dit programma omdat het (mogelijk) een veiligheidsrisico zou inhouden.
Krusader daarentegen draait geheel vanaf een werkstation zonder webbased omgeving. Krusader zit ook standaard in de Ubuntu (en Debian) pakketbronnen, Webmin niet meer.
Als je dus een pure Ubuntu omgeving wilt houden, dan valt Webmin om die reden af.

Maar, nogmaals, ik draai zelf ook webmin en ben er zeer tevreden over. In principe hoef je alleen maar een kale server te installeren, Webmin erop zetten en de rest via Webmin erop zetten.

Apache nodig? De Webmin module van Apache aanklikken en installeren. Webmin haalt dan alle Apache benodigdheden voor je op (via de Ubuntu (of Debian) pakketbronnen) en installeert het voor je. De rest kun je dan via Webmin instellen.
Echt heel handig, dat Webmin!!

Ééń waarschuwing, je moet wel weten wat je doet, want als je iets verkeerd aanklikt en opstart kun je de server ook goed in de vernieling helpen. Dus wel eerst goed de documentatie lezen, ophalen en doornemen en weten wat je doet.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 11:28:03 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline SNWBRDR

  • Lid
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/21, 11:26:51 »
@ lambriks: Ik beheer de server niet, ik zocht enkel een programma om sommige zaken op een grafische manier op die server te kunnen doen.

WinSCP bevalt me zeer goed moet ik zeggen.

Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/22, 02:17:34 »
+1
Ik gebruik webmin ook al jaren en sinds 1 jaar Virtualmin pro erbij, en dit bevalt me uitstekend.
<Die laatste is bij uitstek geschikt wanneer je host.>

Er zit ook een op java script gebaseerde file manager bij dus ook dit ontbreekt niet.
Echter ff snel in 2 schermen werken zoals met winscp of zoals ik nu aan het uitproberen ben, Krusader , is dit ff iets handiger.
Gewoon ff snel files over gooien is het ideaal.

BTW dat Webmin of Virtualmin een extra risico zouden vormen kwa gevaar is een fabel.
Tuurlijk heeft alles zijn zwakke kanten echter indien dit zou zijn bij Webmin of Virtualmin zouden de rapen allang gaar zijn.
Het draait scrooted dus onafhankelijk van de server zelf, wat al erg fijn is want je kan er altijd op terug vallen.
Nog mooier zou zijn om het te draaien met een speciale intell kaart waar eigen software opzit, mja  dat is een erge dure hobby...

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline HochstJo

  • Lid
    • Limbo-WebServer
Re: Grafisch programma voor server
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/17, 09:36:12 »
Ik geloof dat ik dit weekend een paar grafische programma'tjes ga uitproberen.
Groet, J :)