Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu  (gelezen 22066 keer)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2012/06/10, 20:45:35 »
Waarom ga je met zo iemand in discussie?
Lekker laten zoals het is. Heb het met een XP gebruiker gehad en die zeurt nu bij iedereen om hulp en ze blijven hem naar mij verwijzen maar hij weet dat hij van mij alleen mag kiezen uit een Linux distro. Windows 7 draait niet op zijn systeem en XP weiger ik om er nog bij hem op te zetten. Dan ben ik wekelijks bezig om het systeem in orde te maken.
Lekker Windows 7 laten draaien en als er problemen zijn, hem niet helpen.

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2012/06/10, 22:04:04 »
Het zoveelste Windows Bash topic! Joeghee!
Daar ga ik niet mee akkoord.
Windows is voor mij een goed besturingssysteem. VBA in MSO is stukken gemakkelijker dan BASIC van LO. W7 laat full HD filmbewerking toe, iets waar ik niet in slaag met linux. Presentaties (Powerpoint) spelen stukken beter af onder Windows, zeker als er flash in verwerkt zit. Maar ik ga volmondig akkoord met de opmerkingen van Pjotr.

Mijn laatste ervaring met linux versus Windows?
Een vriend kwam langs met zijn computer of ik er wilde naar kijken. Nope, ik had het ontzettend druk. Bijgevolg gaat deze vriend met zijn oude computer naar de computerwinkel. Daar krijgt hij te horen dat het best is om een nieuwe computer te kopen. Ik antwoord hem dat hij de zaakvoerder moet betalen om Lubuntu 12.04 op zijn computer te zetten. De zaakvoerder pruttelt tegen, maar onder het mom van klant is koning, gaat hij toch akkoord. Toen mijn vriend zijn computer ging afhalen, kreeg hij korting. De zaakvoerder kon er niet bij dat de computer nu opstartte in minder dan 20 seconden en hij was blij deze mogelijkheid te hebben leren kennen. En nee, deze vriend heeft het lef niet om zelf een linux versie te installeren. Als je eens wist hoeveel keer dat Windows niet meer naar behoren heeft gewerkt door zijn toedoen ...  ;)  :) (Van virusscanners en updates heeft hij nog nooit gehoord?! Hopelijk onthoudt hij dat hij Lubuntu moet updaten zoals ik het hem ondertussen heb geleerd ...)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2012/06/10, 22:17:51 »
Full HD video bewerking lukt mij ook probleemloos in Linux. Gebruik KDEnlive en dat werkt goed.

Ik gebruik Windows 7 en Linux maar ik raad Windows XP de laatste tijd af ondanks dat ik niets tegen Windows heb en het zelfs een goed systeem vind.
Op een aantal punten beter dan Linux maar ik raad een aantal personen desondanks wel Linux aan boven Windows al is dat bij Windows 7 een stuk minder omdat daar veel minder problemen mee zijn. Heb zelfs nog amper iets te doen bij Windows 7 gebruikers en krijg eigenlijk alleen maar XP problemen die ze opgelost willen zien.
Zeg dan dat ik geen XP heb maar wel iets wat beter draait en sneller is en dan laat ik ze wat verschillende Linux versies zien. Bij snellere systemen niet maar over het algemeen word het dan een Xubuntu systeem.
Windows 7 gebruikers bied ik een dual boot aan als ze dat willen. Ben niet zo'n voorstander om Windows 7 volledig te verwijderen en het te vervangen door Linux omdat Windows altijd handig is en Windows 7 een stabiel en goed systeem is.

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2012/06/10, 22:30:04 »
Precies. Full HD-videobewerking gaat probleemloos op Linux in KDEnlive, Openshot en Cinelerra :)

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2012/06/10, 22:40:18 »
Emiel1976 en Vistaus;
Dit kan best zijn. Maar ik krijg er mijn *.ts bestanden niet mee bewerkt? Dit lukt me wel onder W7.

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2012/06/10, 23:21:01 »
Geen problemen met .ts-bestanden hier. Jammer dat jij er wel problemen mee hebt, maarja, het kan niet voor iedereen even goed gaan ;)

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2012/06/10, 23:26:23 »
een .ts, dat is toch gewoon een MPEG Transport Stream? Elke editor moet dat kunnen bewerken, lijkt me.

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2012/06/10, 23:32:52 »
Klopt en dat kan ook prima doorgaans, behalve bij Pattatte waar het kenneijk niet wil lukken.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2012/06/11, 08:15:57 »
Uren en uren werk. In totaal ruim zes uur. Voor een besturingssysteem dat nota bene al is voorgeïnstalleerd!

ik heb laatst windows 7 professional op een laptop gegooid (verse installatie) en dat kostte me maar 4 uur (kun je nagaan)  =D =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2012/06/11, 11:44:14 »
Uren en uren werk. In totaal ruim zes uur. Voor een besturingssysteem dat nota bene al is voorgeïnstalleerd!

ik heb laatst windows 7 professional op een laptop gegooid (verse installatie) en dat kostte me maar 4 uur (kun je nagaan)  =D =D
Snelle jongen en snelle flaptop, waarschijnlijk.  =D

Offline Bloom

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2012/06/11, 11:45:41 »
Ongeacht welke problemen er zijn bij Windows en ongeacht hoe lang het duurt en hoe ergelijk het is updates te installeren met constant rebooten na elke update-ronde, rebooten zelfs bij het installeren van applicaties waar je dat niet zou verwachten, noem maar op -- het is af en toe onvermijdelijk en dan kom je er momenteel echt niet omheen om een exemplaar van Windows te draaien.

Er is namelijk software waarvoor geen Linux-equivalent bestaat (of geen dat de functionaliteit zelfs maar benadert) en dat ook niet met Wine onder Linux aan het draaien te krijgen is. Twee voorbeelden die ik zelf gebruik zijn de Tom Tom Home software om het gelijknamige GPS-navigatiesysteem te updaten, en de Logitech Harmony Software voor de gelijknamige universele afstandsbedieningen. Allebei .NET-applicaties die echt Windows vereisen. Daarvoor heb ik een virtuele WinXP draaien die alleen gestart wordt als ik een van die twee moet bijwerken. Al de rest gaat bij mij met Linux.

Er zijn nog andere mensen met andere vereisten en andere Windows software die zij wensen te draaien die vaak ook geen keuze hebben dan die Windows software en dus iets moeten hebben om die te draaien. Kan die draaien onder Wine en is die dan performant en stabiel, prima. Maar als dat niet kan, is echt de enige keuze om een echte Windows XP of Windows 7 te draaien. Ik doe dat dus virtueel (met VirtualBox), maar er zijn ook situaties waarvoor je echt een fysieke Windows installatie nodig hebt. Gaming bijvoorbeeld. Ook daar zijn er een aantal games die prima draaien onder Wine, maar voor de meest grafisch intensieve heb je meestal wel een echte Windows nodig. Met alle nadelen.

Dus: tot spijt van al wie het benijdt: Windows is soms onvermijdelijk!

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2012/06/11, 11:48:15 »
Logitecht Harmony is al een Linux-equivalent voor.

"maar voor de meest grafisch intensieve heb je meestal wel een echte Windows nodig"

Tenzij je Wine tweakt met Winetricks en dan de optie daar kiest om Wine te vertellen dat je videokaart 2 GB videogeheugen heeft. Dan draaien zelfs intensieve games ineens een stuk beter (al zullen er uitzonderingen blijven).

Offline Bloom

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2012/06/11, 11:51:04 »
Logitecht Harmony is al een Linux-equivalent voor.
Ik neem aan dat je Congruent en zo bedoelt? Die werken niet met mijn UAB: ik heb de Logitech Harmony One.

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2012/06/11, 12:10:18 »

Er is namelijk software waarvoor geen Linux-equivalent bestaat (of geen dat de functionaliteit zelfs maar benadert) en dat ook niet met Wine onder Linux aan het draaien te krijgen is. Twee voorbeelden die ik zelf gebruik zijn de Tom Tom Home software om het gelijknamige GPS-navigatiesysteem te updaten,

Voor Tom Tom zijn er wel degelijk diverse programma's online te vinden om allerhande zaken uit te voeren op je Tom Tom die netjes werken in Ubuntu.

Voorbeeld hiervan is DSA tool
ik heb al menig keer hierdoor de Tom Tom kunnen updaten.

Ik geef toe dat het allemaal niet zo makkelijk gaat als onder windows maar er is veel mogelijk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #39 Gepost op: 2012/06/11, 13:17:09 »
Logitecht Harmony is al een Linux-equivalent voor.
Ik neem aan dat je Congruent en zo bedoelt? Die werken niet met mijn UAB: ik heb de Logitech Harmony One.

http://wiki.ubuntuusers.de/Logitech_Harmony_Fernbedienung
Die 2 progjes zitten in het Softwarecentrum en werken gewoon met de Logitech Harmony One.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #40 Gepost op: 2012/06/11, 13:52:26 »
Niet Congruent dus, maar Congruity op basis van Corcordance. Die heb ik vorig jaar geprobeerd en dat werkte niet.

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #41 Gepost op: 2012/06/11, 14:16:56 »
Niet Congruent dus, maar Congruity op basis van Corcordance. Die heb ik vorig jaar geprobeerd en dat werkte niet.

Tóch wordt de Harmony One ondersteund (sowieso anno 2012) dus ik zou zeggen: probeer het nog eens.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #42 Gepost op: 2012/06/11, 19:30:35 »
@Bloom, Dat na iedere update rebooten is onzin bij Windows 7.
Ik heb zelfs meegemaakt dat ik meer keer de vraag van Xubuntu kreeg om te rebooten na een update dan dat ik dat bij Windows 7 kreeg en op het moment heb ik ze niet meer gehad. Het aantal updates dat ik iedere keer krijg loopt nu vrijwel gelijk al krijg ik van Linux er nu wat meer omdat de versie pas uit is maar dat gaat nu ook omlaag.
Dat van iedere keer opnieuw opstarten komt als je niet regelmatig je systeem bijhoud en dan lijkt het of je ineens veel updates krijgt en dat je iedere keer moet rebooten.
Ik gebruik Windows dagelijks net als Linux en zie dus het verschil en dat is er op het moment niet.
Het gaat wel om Windows 7. XP weet ik niet omdat ik die niet meer gebruik.
Is tevens af te raden om XP te nemen als je de mogelijkheid hebt om Windows 7 te gebruiken.

4 uur voor een installatie van Windows 7 is wel erg lang.
Dan heb ik al mijn spellen en programma's er al op staan. Gebruik wel de oem versie want als ik mijn laptop installeer duurt het dubbel zolang door al die toshiba meuk die hij dan installeert.
Hoe installeren jullie die dingen dan het zo lang duurt?

Hoe meer je tegen een Windows gebruiker zegt dat Linux beter i, hoe meer afstand ze er van nemen in dit soort gevallen.
Beste is om ze er gewoon een keer mee te laten werken en als ze dan positief reageren niet gelijk zeggen dat het Linux is maar een nieuw besturingssysteem. Dan is de kans groot dat ze het ook willen hebben.
Ken mensen die dachten toen ze de Apple winkel binnen waren geweest, dat ze dachten dat die systemen een nieuwe Windows versie draaide.
Lekker zo laten denken en dan zeggen dat jij de laatste versie hebt die zo gemaakt is dat er geen virussen meer op kunnen en dat het sneller is.
Dan van Libreoffice zeggen dat, dat de nieuwste office is en je bent klaar.


Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #43 Gepost op: 2012/06/11, 20:11:00 »
"Hoe installeren jullie die dingen dan het zo lang duurt? "

Nuja, Pjotr deed het op een netbook. Installatie + updates op een netbook gaat natuurlijk een stuk slomer dan op een mid-end laptop.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #44 Gepost op: 2012/06/11, 21:13:10 »
@Bloom, Dat na iedere update rebooten is onzin bij Windows 7.
Win7 staat standaard ingesteld om updates alleen tijdens de shutdown te installeren en dan heb je natuurlijk geen reboot. Stel hem maar eens in om zoals bij XP tijdens de normale werking updates te installeren (dus niet tijdens shutdown) en dan zal hij wel degelijk expliciet vragen te rebooten.
Ik heb zelfs meegemaakt dat ik meer keer de vraag van Xubuntu kreeg om te rebooten na een update dan dat ik dat bij Windows 7 kreeg en op het moment heb ik ze niet meer gehad. Het aantal updates dat ik iedere keer krijg loopt nu vrijwel gelijk al krijg ik van Linux er nu wat meer omdat de versie pas uit is maar dat gaat nu ook omlaag.
Na updates vraagt Linux alléén om een reboot als er een nieuwe kernel bijzit omdat die immers alleen tijdens een boot geladen kan worden, maar je kunt de reboot probleemloos uitstellen totdat je de boel afsluit (net als bij Win7). Is er geen nieuwe kernel, dan hoef je voor geen enkele update te rebooten.
Hoe meer je tegen een Windows gebruiker zegt dat Linux beter i, hoe meer afstand ze er van nemen in dit soort gevallen.
Beste is om ze er gewoon een keer mee te laten werken en als ze dan positief reageren niet gelijk zeggen dat het Linux is maar een nieuw besturingssysteem. Dan is de kans groot dat ze het ook willen hebben.
Ik heb inderdaad ook al gemerkt dat mensen die alleen Windows kennen wars staan van elk ander OS uit schrik dat ze er niet mee kunnen gaan werken. Meestal los ik dat op door ze een demo te geven en ze er eens met een te laten spelen. Vaak zijn ze dan aangenaam verrast en vinden ze de menu's (dan praat ik wel over Gnome2 of XFCE) veel beter en logischer ingedeeld dan bij Windows. Dat ze usb-stick kunnen insteken en dat die dan meteen op de desktop verschijnt is vaak ook een leuke verrassing, vermits ze van Windows gewend zijn dat die eerst de hardware moet herkennen, dan drivers installeren en dan minuten later pas een driveletter toegewezen heeft waarna het volume bruikbaar is. Slechts vanaf de tweede keer dat je een usb-stick bij Windows gebruikt hoeft dat niet meer en gaat het even snel als bij Linux.
Op deze manier heb ik heel mijn familie, vrienden, kennissen én buren omgezet gekregen naar Linux. En tot dusver heeft niemand me gevraagd om terug naar Windows te gaan. Integendeel: ze komen me geregeld zeggen hoe blij ze zijn dat ze geen schrik meer moeten hebben voor malware of hackers en dat alles zo snel gaat in vergelijking met vroeger (Windows).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #45 Gepost op: 2012/06/11, 21:44:38 »
@Bloom, Dat klopt wel ja maar ik stel altijd mijn updates anders in.
Ik pas eigenlijk heel veel aan mijn systeem aan na een installatie.

Maar ik heb nu geen last meer van onnodig rebooten en af en toe krijg ik nog wel eens dat je moet rebooten maar dan is het een grote update.
Dat is wel lastiger omdat hij dan wat langer bezig is.
Maar even goed instellen en je hebt nergens last van.

Ik laat over het algemeen Xubuntu (Nu ook Voyager) en Kubuntu zien.
Vooral bij Kubuntu denken ze dat het een Windows omgeving is. Xubuntu vinden ze op het eerste oog wat minder dan Kubuntu maar als ze er mee werken vinden ze het wel wat makkelijker. De kinderen van hun kiezen voor Kubuntu vanwege alle grappige dingen die er in zitten en het uiterlijk, ook vinden die Unity mooi en willen ze dat aan hun vriendjes laten zien.
Heb bij 1 familie 3 verschillende systemen op hun computers gezet. Alleen de pc van vader en van de oudste zoon zijn dual boot met Windows 7.
De oudste draait Unity en de andere draait Kubuntu terwijl vader Xubuntu draait. Die vind dat ook fijner werken en ik ga van de week Voyager laten zien. Had hem de site laten zien en hij vond het er erg mooi uit zien.
De jongste verteld overal dat hij de nieuwste Windows heeft en heeft zelfs een Windows logo op zijn desktop gezet.
Is goede reclame want al die vriendjes willen het ook hebben.

Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #46 Gepost op: 2012/06/11, 23:07:10 »
@Bloom: Ook bij andere updates moet je wel eens rebooten op Linux. Zo moest ik bijv. rebooten na de laatste Unity-update en bij Final ook omdat de nVidia een kritieke update had. Maar je punt heb je, het is inderdaad veel minder adn op Windows.

@emiel: Hèhè, dat werd wel eens tijd :D Normaal hoor ik je alleen maar over wie van de mensen die jij kent niet aan Linux wilt, nu eindelijk eens een positief verhaal van je :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #47 Gepost op: 2012/06/11, 23:59:40 »
ik doe het nu anders en velen willen het nog niet maar je moet het brengen of het een nieuwe Windows versie is want dat maakt de kans groter.
Als je begint  met je moet Linux eens bekijken dan willen ze niet een kijken wat je hebt, maar als je zegt ik heb de nieuwste Windows versie dan willen ze wel kijken.
Windows is bij heel veel mensen toch nog leidend en Linux is iets wat een ver van hun bed show is. Het heeft toch bepaalde vooroordelen die het met zich mee draagt.
Maar ik bied ze als basis ook een dual boot aan omdat ze dan zeker alles kunnen wat ze voorheen ook konden. Geeft ze het gevoel dat ze als iets niet lukt, ze toch terug kunnen naar Windows. Maakt het minder eng.

Offline Dave

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #48 Gepost op: 2012/06/12, 18:58:46 »
kreeg pas een laptop met Vista om weer op orde te zetten en wat ik allemaal tegen kwam en na elke rits updates opnieuw...
Zal het maar niet vermelden want komt er een slotje want niet erg positief over windows.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Onterecht bezwaar tegen Ubuntu
« Reactie #49 Gepost op: 2012/06/12, 21:52:09 »
kreeg pas een laptop met Vista om weer op orde te zetten en wat ik allemaal tegen kwam en na elke rits updates opnieuw...
Zal het maar niet vermelden want komt er een slotje want niet erg positief over windows.

Is er dan iets positiefs over Vista te melden?
Ik had Vista hier draaien maar een 2de scherm open zetten was geen optie want dan wist ie het niet meer en werd het ontiegelijk traag.
Heb niet voor niets Windows 7 gehaald om toch een goed Windows systeem te hebben.