Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu en twee harde schijven, hoe formatteren en partitioneren? Ex Xp en -W98  (gelezen 2045 keer)

Offline GvbuuH

  • Lid
Dag,

Ik heb op mijn oude XP pc (80 Gb)  Xubuntu geïnstalleerd en daarbij wilde er geen geluid komen, ook niet na herinstallatie en downloaden van de toepassingen. Video deed het na herinstallatie wel.
XP is verwijderd, de schijf is geformatteerd en draait alleen op Xubuntu 14.4

Daarna heb ik een oude harde schijf genomen waar nog Windows 98 op stond (ook 80 Gb), en in deze pc geplaatst. Hetzelfde mee gedaan als hierboven. Hier wil wel geluid uit komen, video draait ook goed. Deze schijf heb ik nu in gebruik.
Ook deze geheel geformatteerd, Windows verwijderd en draait dus ook alleen op Xubuntu.

(terzijde: ik heb het op beide schijven ook met een oudere versie van Linux Mint geprobeerd, maar dat kon ws de pc niet aan, vastlopen etc.)

Nu ben ik van plan om beide schijven in te bouwen, de één als master, de ander als slave.

Echter heb ik als ex Windows gebruiker geen verstand van partitioneren. Dat ging bij 'schone herinstallatie' dan ook niet goed. Ik dorst het niet aan om met GParted de schijf in te gaan delen, dus ik heb gekozen voor de optie 'verwijder de eerder versie en installeer de nieuwe', heb het indelen aan Xubuntu overgelaten.

Graag zou ik op zoek gaan naar de allerbeste uitleg voor absolute beginners over het partitioneren, desnoods in het Engels, al kost mij dat extra veel inspanning om het te vertalen.

En zo mogelijk uitleg hoe ik de pc in moet stellen om 1 HD als master en de andere als slave in te stellen.

Het gaat me vooral om het feit dat de xp schijf geen muziek wil geven, anders had ik gewoon deze schijf in gebruik gehouden.

Misschien is het ook mogelijk om alsnog geluid te krijgen uit de XP schijf, dan is één HD wel voldoende en kan ik nog een tijd vooruit.

Mijn streven is dan om het nog een tijdje met de oude pc (een mooie kast, siemens fujistu) uit te zingen totdat ik een nieuw systeem kan aanschaffen, zonder besturingssysteem, waar ik dan Linux Mint op wil zetten, domweg omdat het veel meer op XP lijkt en vooral omdat de taakbalk dan beneden zit.

Bedankt voor het lezen en hopelijk duikt er een bruikbaar antwoord op.
Niet geschoten is altijd mis.

Huub

NB:  ik kreeg de laatste keer bij het proberen om met GParted aan de slag te gaan, een mededeling dat ik niet over rootrechten beschikte
« Laatst bewerkt op: 2014/07/10, 15:24:43 door GvbuuH »

Offline jan11000

  • Lid
Je harde schijf heeft 0 , 0 te maken met je geluid. Dus voor de installatie maakt het niks uit wat voor schijven je hebt.

Root rechten betekend dat je te weinig over linux gelezen hebt.
Linux werkt met gewone user, die mag niks, en root user, die mag wel alles.
Dus al je iets wilt wijzigen moet soms root(admin) zijn.

Schijf formateren kun je aan je linux over laten.
Standaard wordt in ubuntu een / en swap gemaakt.

Als je meerdere harde schijven hebt zou ik met de hand doen,(tijdens installatie),
swap en / maken.
Dan je extra harde schijf koppelen aan een map, in je home map.
Dit heeft als voordeel dat je extra harde schijf tijden s booten wordt gekoppeld, dus zichtbaar voor andere software.
Indien je een partitie niet koppelt tijdens installatie, dan kunnen andere programma's niet op je extra harde schijf komen.

Offline GvbuuH

  • Lid
Bedankt voor de reactie.

Ik zal me eerst nog wat verdiepen in de Linux en roots materie, en dan kijken of ik eruit kom, voordat ik eventueel nieuwe vragen stel, zoals: "hoe kom ik dan als Linuxgebruiker aan root rechten, heb ik daar niet mijn wachtwoord voor om me te authoriseren?" Het klopt dat ik weinig van Linux weet, dat geef ik zelf ook al aan, het is ook de reden dat ik vragen begin te stellen. Ik ben nog maar enkele weken met Linux bezig, heb wel gelezen over roots en indelen, maar tot nu toe nog niet goed begrepen.

Ik heb wel gelezen dat er bij het installeren van (X)Ubuntu en -software nogal eens fouten in kunnen sluipen en dat je het dan opnieuw moet doen, waarna het wel goed gaat.
Dus ik zal dat met de geluidloze schijf nogmaals doen.

Tevens zal ik zeker de tip opvolgen om de tweede schijf in de home map zal zetten.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Een harde schijf kun je op vele manieren indelen, zo heb ik naast mijn bestand, swap en home een extra partitie die beveiligd is met een wachtwoord. Maar is het verstandig om als onervaren Linuxgebruiker gelijk met twee schijven te beginnen. Als je de ruimte niet perse nodig hebt zou ik eerst 1 schijf gebruiken en lekker gaan stoeien met de pc zodat je eerst thuisraakt in Linux. Zorg voor een goede back-up van je gegevens en bestanden, mocht het dan misgaan dan begin je weer lekker opnieuw, is hartstikke leerzaam. Dit is mijn visie, jij mag uiteraard een andere hebben. Succes.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline GvbuuH

  • Lid
Dag Benmedia,

Goed idee, bedankt. ik ga de tweede schijf er weer uithalen en ga met de eerste schijf verder. Eerst maar eens proberen om er geluiden uit te krijgen dan maar.

Dan kan deze vraag als opgelost beschouwd worden.

Huub
« Laatst bewerkt op: 2014/07/10, 23:26:13 door GvbuuH »

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Graag gedaan, en om dit topic als opgelost te markeren ga je linksonder op je pagina en daar kun je het als opgelost markeren.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline GvbuuH

  • Lid
Ach ja, linksonder. ik had alleen rechtsonder en rechtsboven gekeken. Weer wat geleerd.  :)