Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OO minimaliseren  (gelezen 1886 keer)

Offline OpAtJan

  • Lid
OO minimaliseren
« Gepost op: 2008/02/18, 16:14:49 »
Als nieuweling op dit forum denk ik dat mijn vraag hier het beste past.
Sinds enige tijd mis ik bij het gebruik van de tekstverwerker of werkblad van OO de titelbalk en de (systeembalk?) helemaal onderin. Als ik mis dan ook de mogelijkheid een document te minimaliseren en af te sluiten. Als ik de helpscherm open, zie ik tot m'n verbazing opeens de genoemde balken wel op de achtergrond. Al eens gelezen op dit punt http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20607  maar volgens mij is dit bij mij niet van toepassing. Wie weet een oplossing of heeft een tip.

Groet,
ApAtJan

OO minimaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/18, 16:31:33 »
Heb je gedaan wat Ronnie heeft geschreven? In de terminal metacity --replace.
Het lijkt toch op een probleem met je venster decoratie. Wat nog kan:
Systeem-->Voorkeuren-->Uiterlijk-->tabje Visuele Effecten Geen aanvinken
Ik zelf draai Compiz en heb er geen last van, ligt misschien aan de grafische kaart.
Hoop dat het helpt,anders lezen we het wel.
Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline OpAtJan

  • Lid
OO minimaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/18, 16:42:45 »
Gijsbert,
Dit heb ik uitgevoerd. Ik had dit natuurlijk dienen te melden, maar ja, je begint net hier en vergeet dus wel eens wat. Wat ik volgens mij als laatste heb gedaan in een OO werkblad en document was via  "Beeld - Volledig scherm" kijken wat het effect was. Ik kan wel weer terugschakelen naar "normaal scherm" maar ben zoals ik melde de titelbalk kwijt en heb alleen de knop "sluiten" nog maar. Ook met ALT + rechtermuistoets is de optie Maximaliseren grijs. Als ik "Sluiten" gebruik wordt alleen het document gesloten. OO blijft actief en titelbalk en systeembalk onderin zijn nog steeds foetsi.

Groet,
OpAtJan

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
OO minimaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/18, 18:55:10 »
is deze "bug" herhaalbaar? zo ja, doe dan eens ALT-F2 -> gnome-panel dan zouden als het goed is de onderste en bovenste balk terug moeten komen.

Wat betreft de titelbalk.. Probeer eens Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk -> tab Visuele effecten, en dan op geen effecten zetten.  Daarna openoffice te openen en dan in fullscreen zetten en weer terug naar normal screen. blijft deze "bug" dan nog?

Groetjes
   Ronnie
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline OpAtJan

  • Lid
OO minimaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/18, 19:30:03 »
Ronnie, elke keer als ik een werkblad of document open doet dit fenomeen zich voor.
Als ik het commando uitvoer wat je opgeef, krijg ik een na ALT - F2 een venster waar ik het commando "gnome panel " typ. Na uitvoeren krijg ik de foutmelding: "Niet in staat locatie 'file :///gnome panel' weer te geven. "De locatie of het bestand was onvindbaar"

Ik heb ook geen visuele effecten geactiveerd, nog voor de zekerheid nagekeken.
Het "vreemde is dat het zich alleen voordoet bij werkblad of document met OO. Bij presentatie of database van OO gaat het goed.

Alvast bedankt de suggesties die ontvangen heb.

Groet,
OpAtJan

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
OO minimaliseren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/19, 02:47:44 »
ALT - F2 -> gnome-panel , met een streepje ertussen (was mijn fout, aangepast in vorige post)

Hmm, een OO Writer specifiek probleem.. Dit maakt het een stuk lastiger. wat je kunt proberen is, openoffice helemaal te verwijderen, met instellingen, en daarna opnieuw te installeren. Volgens mij kun je dit met het volgende commando (pas uitvoeren na goedkeuring van een ander forumlid, voor de veiligheid)
sudo apt-get --purge remove openoffice.org-common openoffice.org-core openoffice.org-writeren daarna
sudo apt-get install openoffice.org-common openoffice.org-core openoffice.org-writer
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline OpAtJan

  • Lid
OO minimaliseren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/19, 10:10:33 »
Gnome-panel is niet de oplossing, overigens is het niet alleen Writer, maar ook Rekenblad. Het zijn mijns inziens precies de 2 toepssingen waarbij ik met "Volledig scherm" heb zitten expirimenteren. Ik heb ook al zitten denken om OO te verwijderen en opnieuw te installeren. Maar wacht toch nog even op goede tip. Zou me wat meer voldoening geven.

Groetjes,
OpAtJan

Offline OpAtJan

  • Lid
OO minimaliseren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/01, 16:32:12 »
De opties zoals gemeld hierboven post 6, helpen niet. Inmiddels via pakketbeheer naar alle OO zaken gezocht en gesloopt .... Hierna miste ik meer dan gewenst. PC was alleen nog te starten met terminal. Moest dan ook via apt-get install ubuntu-desktop opnieuw installeren. Pf. hij doet het weer. Maar OO heeft nog steeds dezelfde kuren. Het is echter opmerkelijk dat het via een nieuw aangemaakte gebruiker wel goed werkt. Blijkbaar zit er dus een instelling in de persoonlijke map. Speel met de gedachte om data uit mijn map te verplaatsen naar de nieuw aangemaakte gebruikermap, oude gebruiker te slopen en opnieuw aan te maken. Ik weet echter niet wat de gevolgen zijn want aan de gebruiker die ik wil slopen zit net pasword dat ik ook moet gebruiken voor sudo en zo. Iemand een andere optie?

Gr.
OpAtJan

OO minimaliseren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/05, 11:55:02 »
Elke gebruiker map heeft zijn eigen instellingen/voorkeuren voor programma's.Te voorschijn te halen met de optie verborgen bestanden tonen, o.i.d., ik zit nu nl. op een andere pc zonder Ubuntu, dus weet de exacte benaming niet.
Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets als ./mozzila/Firefox /Thema's te zien, voor alle programma's heb je dat.Dan kan je kijken wat de instellingen zijn bij de nieuwe gebruiker en toepassen voor je gebruiker die de root rechten heeft.
Ik zou zeker niet de boel zomaar slopen, dat heeft verstrekkende gevolgen voor het systeem.
Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

OO minimaliseren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/05, 12:04:05 »
Zoals Gijsbert al schreef: ga naar Nautilus. Kies voor "verborgen bestanden weergeven".  Je vindt dan de map .openoffice (eventueel met nog wat erachter.  daarin staan al je instellingen.  Je mag deze gerust wegkieperen (je kan hem ook hernoemen).  Daarna start je OO terug op en het programma maakt zelf deze map terug aan.  Je zult dan wel je thema's en icons enzo terug moeten instellen, eventueel zelfs terug laden/afhalen van internet.  Je kan (denk ik nu) misschien ook gewoon alles slopen behalve de submappen themes en icons in die verborgen map .openoffice.  Bij mij heeft het volledig verwijderen van .openoffice geholpen om een vervelend probleem met afbeeldingen die niet weergegeven werden, geholpen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline OpAtJan

  • Lid
OO minimaliseren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/05, 14:03:21 »
Gijs en Proper,
Dit is de oplossing. werkt weer als tevoor. Was div. files aan het vergelijken maar dit is veel eenvoudiger. Bedankt voor jullie super tip.

Groet,
OpAtJan