Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tutanota E-mail client  (gelezen 1315 keer)

Offline Nike

  • Lid
Tutanota E-mail client
« Gepost op: 2020/03/03, 21:56:32 »
Ik heb een e-mailaccount bij Tutanota en nu zie ik op hun site dat er ook een Linux E-mail desktop client beschikbaar is. Heeft iemand hier misschien ervaring mee, want ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik deze het makkelijkste aan Ubuntu 18.04 kan toevoegen.

https://tutanota.com/nl/#download

Alvast dank voor jullie reactie.

Re: Tutanota E-mail client
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/03, 22:22:57 »
Het is een Appimage dus je hoeft niet veel te doen  :)

Download het bestand vanaf de site en plaats het in je homemap of op het buroblad.

Je klikt met de rechtermuisknop op het bestand en kies dan voor eigenschappen.

Vervolgens ga je naar tabbblad rechten en zet dan een vinkje bij "Uitvoeren van bestand toestaan".

Klik vervolgens op het icoon en tutanota wordt geopend.

« Laatst bewerkt op: 2020/03/03, 22:37:46 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline rico70

  • Lid
Re: Tutanota E-mail client
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/03, 23:41:54 »
Ik heb ook een Tutanota account. De desktop app vind ik weinig tot niets toevoegen tov de webclient.

Offline Nike

  • Lid
Re: Tutanota E-mail client
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/04, 09:30:59 »
Het is een Appimage dus je hoeft niet veel te doen  :)

Download het bestand vanaf de site en plaats het in je homemap of op het buroblad.

Je klikt met de rechtermuisknop op het bestand en kies dan voor eigenschappen.

Vervolgens ga je naar tabbblad rechten en zet dan een vinkje bij "Uitvoeren van bestand toestaan".

Klik vervolgens op het icoon en tutanota wordt geopend.

Hoe simpel kan het zijn, bedankt! ;)

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er anderen zijn binnen dit forum die Tutanova gebruiken. Ik wil eigenlijk van Google af en zoek hiervoor een goed betrouwbaar alternatief. Uitgaande van wat ik op forums lees zou Tutanova dit moeten zijn, het enigste nadeel is alleen dat deze niet als IMAP is te gebruiken (heeft zo te zien iets met encryptie te maken). Dat is wel jammer, aangezien ik deze cliënt dan niet binnen Thunderbird kan gebruiken. Maar misschien is daar een oplossing voor :rolleyes:

Offline rico70

  • Lid
Re: Tutanota E-mail client
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/04, 09:38:45 »
Ik heb ook Tutanota, heeft idd geen imap en zo te zien komt dat voorlopig ook niet.
Protonmail heeft in de betaalde versie een bridge zodat je Thunderbird kan gebruiken.
Mailbox.org Posteo.de Mailfence.com en Soverin.net zijn ook providers die geen data verzamelen en je privacy respecteren

Offline Nike

  • Lid
Re: Tutanota E-mail client
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/04, 09:58:46 »
Ik heb ook Tutanota, heeft idd geen imap en zo te zien komt dat voorlopig ook niet.
Protonmail heeft in de betaalde versie een bridge zodat je Thunderbird kan gebruiken.
Mailbox.org Posteo.de Mailfence.com en Soverin.net zijn ook providers die geen data verzamelen en je privacy respecteren

Dan houden we het maar even bij Tutanota, verhaal van die club op de website sprak mij wel aan. Alleen is mij één ding niet helemaal duidelijk als ik een mail verstuur, aangezien ik daar een paswoord aan toe kan voegen. Als ik dit doe met een verzonnen paswoord en dit verstuur naar mijn Gmail account, dan komt de mail niet aan, als ik het paswoord achterwegen laat, dan komt de mail wel aan. Ik heb ook al op de site van Tutanova in de FAQ lijst zitten lezen, maar de uitleg vind ik daar wat lastig. Ik zal vast wel iets verkeerd doen =D

Offline rico70

  • Lid
Re: Tutanota E-mail client
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/04, 10:52:33 »
Tutanota naar een andere Tutanota gebruiker is encrypted

Tutanota naar andere gebruikers zijn standaard niet encrypted maar je kan ervoor kiezen om het encrypted te doen. Je moet van te voren dan een wachtwoord afspreken. De ontvanger krijgt dan een mail met een link. Die komt dan in een webclient van Tutanota en kan dar het wachtwoord invoeren en dan de mail lezen.

Offline Nike

  • Lid
Re: Tutanota E-mail client
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/04, 11:06:51 »
Tutanota naar een andere Tutanota gebruiker is encrypted

Tutanota naar andere gebruikers zijn standaard niet encrypted maar je kan ervoor kiezen om het encrypted te doen. Je moet van te voren dan een wachtwoord afspreken. De ontvanger krijgt dan een mail met een link. Die komt dan in een webclient van Tutanota en kan dar het wachtwoord invoeren en dan de mail lezen.

Aha, dan snap ik dat mijn vanuit Tutanota verstuurde e-mail met wachtwoord niet in mijn Gmail mailbox terecht komt, de ontvanger moet dus ook gebruik maken van Tutanota. Bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd.

Offline rico70

  • Lid
Re: Tutanota E-mail client
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/04, 11:33:52 »
Nee, de ontvanger hoeft geen gebruik te maken van Tutanota.
Een mail naar een niet Tutanota gebruiker wordt niet encrypted verstuurd.
Wil je toch een encrypted mail naar een niet Tutanota gebruiker sturen dan moet je van te voren een wachtwoord afspreken.
Mails tussen Tutanota gebruikers zijn altijd encrypted.

Aanvulling :

Hier staat hoe je encrypted mails naar niet Tutanota gebruikers kan sturen
https://tutanota.com/howto#encrypted-email-external
« Laatst bewerkt op: 2020/03/05, 11:17:47 door rico70 »