Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IPadres veranderen  (gelezen 3971 keer)

Offline Haris

  • Lid
IPadres veranderen
« Gepost op: 2016/04/07, 16:30:13 »
NPO live kijken met een niet NL IP adres schijnt niet te lukken.
In Firefox zie ik allerlei add-ons VPN. Heb ik zoiets nodig of is er een andere oplossing?

Re: IPadres veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/07, 17:31:39 »
Ben ik ook benieuwd naar, vanuit Frankrijk heb ik geregeld geen "rechten" om iets te bekijken. Toevallig vandaag weer met een compilatie van doelpunten van Johan Cruijff. Ik heb die man als jongetje nog zien spelen (Vitesse-Ajax, met Gert Bals, Pietje Keizer, Sjakie Swart...) en zou graag nog eens het een en ander terugzien. Mevrouw Smit-Kroes heeft een paar jaar geleden al aangegeven dat dit in elk geval binnen Europa zou moeten veranderen, maar veel beweging lijkt daar niet in te zitten.

Ik heb een add-on voor Firefox geïnstalleerd, One click proxy IP genaamd, maar die maakt FF om te beginnen erg langzaam en er is geen mogelijkheid om aan te geven dat je graag even een NL-adres wilt hebben, dus dat schiet niet op.

Er bestaat wel zoiets als IP Spoofing, maar ik heb nooit uitgezocht hoe dat in elkaar steekt.

Re: IPadres veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/08, 11:24:08 »
Dat kan in elk geval als je een proxyserver instelt welke geplaats is in nederland en derhalve werkt met nederlandse ip's.
Vroeger kon je daarvoor bij vrijwel elke provider terecht maar proxy's zijn hier ver afgeschaft.
Een voorbeeld (niet getest) http://www.proxynova.com/proxy-server-list/country-nl/
Let op. Voor het instellen van een proxy-server heb je géén add-on nodig. Dit kan gewoon in de instellingen van je browser en/of router.

Een andere optie zou zijn dat je gaat internetten via een bedrijfs-intranetserver. Maar dan moet je wel zo iemand kennen waarbij je dat zou mogen.
Of dat een nederlandse kennis (of familie?) van je een gebruiker op zijn pc aanmaakt waarna jij daarop van afstand in kunt loggen en kunt surfen op zijn verbinding. Dan moet je wel even afstemmen wanneer je wilt kijken zodat die pc dan ook aan staat.
Maar of iedereen dat zomaar wil?
« Laatst bewerkt op: 2016/04/08, 11:26:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: IPadres veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/08, 11:43:45 »
Hé dat werkt, vriendelijk dank, zit nu naar Cruijffie te kijken!

Het eerste IP-adres op die pagina deed het niet, een tweede wel.

Voor de duidelijkheid, ga in Firefox naar menu Bewerken, dan Voorkeuren, Geavanceerd, tabje Netwerk, dan Verbinding -> Instellingen. Daar opgeven dat je een handmatige proxyconfiguratie wilt gebruiken. Kies hier een van de Nederlandse adressen van die ProxyNova-site met de bijbehorende poort. Werkt dat niet, volgend adres proberen.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/08, 11:56:00 door Paul Matthijsse »

Re: IPadres veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/08, 14:52:36 »
En als er geen enkele werkt dan even googelen naar 'proxy server nl' voor een nieuwe lijst pogingen.

En het is verstandig om niet doorlopend op een vreemde proxy te surfen. Dus uit je instellingen halen zodra je klaar bent met Cruijffie kijken. =D

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/08, 14:54:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: IPadres veranderen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/08, 15:33:43 »
En het is verstandig om niet doorlopend op een vreemde proxy te surfen. Dus uit je instellingen halen zodra je klaar bent met Cruijffie kijken. =D

Succes.

Waarom is dat niet verstandig?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: IPadres veranderen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/08, 17:46:29 »
En als er geen enkele werkt dan even googelen naar 'proxy server nl' voor een nieuwe lijst pogingen.
Dank voor de tip.

En het is verstandig om niet doorlopend op een vreemde proxy te surfen. Dus uit je instellingen halen zodra je klaar bent met Cruijffie kijken. =D
Dat doe ik inderdaad, het is slechts voor incidenteel gebruik. Zoals nu met Cruijff, of wanneer Lau en Bau weer eens een sportief hoogstandje neerzetten. Als ik dan hier in Frankrijk naar de site van de NOS ga om een interview te zien, wordt dat vaak op zwart gezet omdat er ook wedstrijdbeelden tussen zitten. Terwijl diezelfde wedstrijd hier gewoon op de publieke tv was. Stom gedoe.

Dus die proxy is een uitkomst!

Re: IPadres veranderen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/09, 10:51:12 »
En het is verstandig om niet doorlopend op een vreemde proxy te surfen. Dus uit je instellingen halen zodra je klaar bent met Cruijffie kijken. =D

Succes.

Waarom is dat niet verstandig?

1/ Omdat deze ip adressen ook gebruikt worden voor spam op fora en sites en deze dus nogal eens geblokkeerd zijn. Daar ga je tegenaan lopen.

2/ Maar vooral omdat je je gegevens bij anderen op hun (proxy-) server plaatst. Een proxyserver verzameld sites zodat deze sneller ingeladen kunnen worden. Dát is de bedoeling van een proxy waar de ip adressen vooral bijzaak zijn (maar wel oplossing in dit geval).
Simpel gezegd, al je inlog's, dus namen maar ook wachtwoorden, worden ook op die server verzameld. Op die wijze wil je dus niet altijd surfen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Proxyserver
En als ik je dan ook nog vertel dat proxyservers nog wel eens in handen zijn van om het maar eens voorzichtig te zeggen niet volledig betrouwbare partijen ....  ^-^

Wel nog. Dan heb ik het over zulke proxyservers van onbekende derden partijen. Niet de proxyservers van met zekerheid betrouwbare partijen zoals voorheen je provider ook een proxyserver aan bood.

Heb ik het zo duidelijk genoeg uitgelegd?
« Laatst bewerkt op: 2016/04/09, 10:55:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: IPadres veranderen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/09, 22:03:53 »
Ja duidelijk. Dus niet via een proxyserver internetbankieren, maar een stukje Studio Sport kijken vanuit den vreemde kan geen kwaad. Ga hier oa. tijdens de komende Tour de France zeker gebruik van maken! :-)

Re: IPadres veranderen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/10, 08:55:46 »
En het is verstandig om niet doorlopend op een vreemde proxy te surfen. Dus uit je instellingen halen zodra je klaar bent met Cruijffie kijken. =D

Succes.

Waarom is dat niet verstandig?
Citaat
Heb ik het zo duidelijk genoeg uitgelegd?
Helder hartelijk dank!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: IPadres veranderen
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/10, 20:03:11 »
Proxy servers zijn in ons land ook eigenlijk ook voortaan "dood". Ooit zijn die in het leven geroepen om sneller sites in te kunnen laden op je dure telefonische internetverbinding en dat hebben wij met onze snelle en onbeperkte verbinden niet meer nodig.
Dat is voor het buitenland nog wel eens aan de orde wat een reden is dat ze nog bestaan. En ook bestaan ze nog om een buffer te vormen voor mensen zodat deze sites kunnen bezoeken waarvan anderen weer liever niet hebben dat ze deze bezoeken met soms nare gevolgen van dien.
Maar dat laatste is ook een handige toepassing voor hackers en dergelijke om uit het zicht te blijven, en daarom runnen hackers ook nogal eens proxyservers voor gedeeld eigen gebruik. Met andere woorden, die zijn dus in handen van hackers en gebruiken de gegevens ook weer die over hun server gaan.

En het is handig om Cruijf te kijken. Een mooie bijkomstigheid. En er zijn nog wat meer handige toepassingen maar die zal ik op een forum niet promoten.   ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: IPadres veranderen
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/06, 15:23:38 »
Update. Werkt niet alleen met Cruijff maar ook met de roze tijdritten in Apeldoorn! Morgen even kijken hoe de Giro mijn geboortestad Arnhem onveilig maakt... Nogmaals dank! ;-)

Offline Haris

  • Lid
Re: IPadres veranderen
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/14, 13:30:57 »
Ik heb intussen ontdekt dat in de browser Chrome de extension Hola zit.
Die zet een prima vpn op voor zover ik kan zien en het werkt voor NPO kijken in Frankrijk...

Re: IPadres veranderen
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/14, 15:11:52 »
Hmm, even geprobeerd maar een live hockey-uitzending bij de NOS kan ik niet zien. Vraag me verder af wat voor een club dat is, Hola.

Offline Haris

  • Lid
Re: IPadres veranderen
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/14, 15:18:50 »
Werkt prima hier, op Hola drukken, naar populaire sites, daar staat NPO op, drukken en dan http://www.npo.nl/live/npo-1 invoeren.
Hola op NL zetten natuurlijk....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: IPadres veranderen
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/14, 16:17:11 »
Vraag me verder af wat voor een club dat is, Hola.
Hola is een gratis peer-to-peer VPN systeem. Je kan via Hola een IP-adres krijgen in een ander land maar andere gebruikers van Hola kunnen ook jouw IP-adres gebruiken! 
Je weet niet wat anderen via jouw IP-adres uitspoken! Dat kan heel onschuldig zijn maar zo niet kan jij daardoor, als “eigenaar” van het IP-adres, problemen krijgen. :evil:

Zie: http://adios-hola.org/ (Or: Why You Should Immedialy Uninstall Hola, waarom je direct Hola zou moeten wissen)

Alternatief is een betaald account maar als je er voor wil betalen zijn er veel meer (betere) aanbieders. Zie bijvoorbeeld een topic op Tweakers.net Internetten via een VPN-provider
« Laatst bewerkt op: 2016/05/14, 16:22:45 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Haris

  • Lid
Re: IPadres veranderen
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/14, 16:47:35 »
Dat klinkt niet zo best, ik heb het direct verwijderd. Wel gek dat Chrome het toelaat als extension, je mag dan toch aannemen dat het safe is...

Re: IPadres veranderen
« Reactie #17 Gepost op: 2016/05/14, 19:11:43 »
Altijd in acht blijven nemen met dit soort diensten:

Dus niet via een proxyserver internetbankieren, maar een stukje Studio Sport kijken vanuit den vreemde kan geen kwaad.

Gebruik voor je belangrijke zaken gewoon altijd je eigen verbindingen, en als dat door omstandigheden niet kan dan in elk geval een verbinding waarvan je zeker weet dat er geen bijkomende aspecten gaan spelen (opslag, meelezen, ip-gebruik, of wat dan ook).

Daar speelt nog een ander belangrijk aspect. Bij uniek gebruik van je eigen verbinding kun je je er altijd op beroepen dat je altijd onder jouw eigen ip inlogt, en dat dus dat 'vreemde ip' niet jouw inlog bevestigd. Hackers of anderszins misbruikers kunnen dezelfde (serie) proxy's gebruiken als jij gaat gebruiken met dat soort externe diensten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: IPadres veranderen
« Reactie #18 Gepost op: 2016/05/14, 22:29:35 »
Hola is een gratis peer-to-peer VPN systeem. Je kan via Hola een IP-adres krijgen in een ander land maar andere gebruikers van Hola kunnen ook jouw IP-adres gebruiken! 
Zie: http://adios-hola.org/ (Or: Why You Should Immedialy Uninstall Hola, waarom je direct Hola zou moeten wissen)
Ah, dat verbaast me niet eens. Als ik voor het eerst een website van een dienstenleverancier zoals Hola bezoek wil ik graag een About us-menuutje zien, met een vestigingsadres, land, liefst telefoonnummer ook. Dat zag ik zo een-twee-drie niet. Ik zag wel dat ze een gratis dienst aanbieden (waar we het hier over hebben), eentje die €4-nogwat kost en eentje van €44, per maand. Afgezien van het feit dat de dienst voor mij niet leek te werken, is het voorgaande al reden genoeg om terughoudend te zijn. De Hola-extensie had ik daarom meteen al uit Chromium gegooid (een webbrowser die ik verder nooit gebruik, een iets te hoog Google/ads/koopkoopkoopnu-gehalte).

Ik voeg hier aan toe dat het me ook niet lukte om vanmiddag naar een partijtje Nederlands hockey te kijken via de eerder genoemde Proxynova-site. Ik kwam steeds terecht op dezelfde inlogpagina van een particuliere router, waar het wachtwoord voor gebruiker admin werd gevraagd. En dat met minstens zeven verschillende IP-adressen. Vreemd...

PS. Mijn doel is niet om gratis Nederlandse tv te kijken, maar af en toe een minuutje een interview op Studio Sport moet toch kunnen, toch? :-)

Re: IPadres veranderen
« Reactie #19 Gepost op: 2016/05/15, 01:05:43 »
Ik voeg hier aan toe dat het me ook niet lukte om vanmiddag naar een partijtje Nederlands hockey te kijken via de eerder genoemde Proxynova-site. Ik kwam steeds terecht op dezelfde inlogpagina van een particuliere router, waar het wachtwoord voor gebruiker admin werd gevraagd. En dat met minstens zeven verschillende IP-adressen. Vreemd...

 =) Dan is die proxy gestopt (gebeurd vaker) en wordt het weer tijd voor een volgende proxy-server. Even googelen.
Moet geen probleem zijn. Waar de ene stopt komt de andere weer tot leven.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/15, 01:10:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore