Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UbuntuLim: overstap van vista naar ubuntu  (gelezen 1205 keer)

Offline tabasco

  • Lid
UbuntuLim: overstap van vista naar ubuntu
« Gepost op: 2008/04/29, 15:03:17 »
Citaat van: UbuntuLim
Ik ben docent en fervent PR-functionaris van een muziekvereniging. Ik wil graag kunnen MSN-en met 'n vriendin, kunnen Hyven (sorry jongens, ze is een stukje jonger) kunnen tekstverwerken (en die makkelijk kunnen sturen naar mensen met Windows en op m'n werk kunnen gebruiken) kunnen internetten en  e-mailen (wat ik eigenlijk al jaren online doe en niet via een e-mailclient) online via Gmail. CDtjes en DVDtjes kunnen afspelen en branden en m'n Ipod kunnen gebruiken. Het probleem is eigenlijk dat ik best bekend ben met Windows (daar ben ik mee opgegroeid) en ik daar gewend ben dat alles flashy en snel is (en ik weet dat Ubuntu dat ook is, zelfs nog meer) maar onder Ubuntu lijkt het dat nu niet, omdat ik niet echt goed weet waar ik bezig mee ben. Ik ben een noob en ook nog eens een alfa. Heel veel technische blabla is dus niet aan mij besteed, maar ik wil wel leren van dit besturingssysteem.

Enfin. Dat wil ik met m'n laptop (soms wil ik ook eens kunnen gamen, maar dat kan nog altijd onder mijn Windows Vista)
Ik wil trouwens dat dat m'n GRUB als ik niets kies binnen 10 sec automatisch Windows Vista opstart en niet Ubuntu zoals nu. Ik ken die GRUB helemaal niet, want dit is de eerste die ik heb, sinds ik gisteren Ubuntu heb geinstalleerd.

UbuntuLim
Hier een paar handvatten voor je:
- Msn is mogelijk via Pidgin (standaard geinstalleerd)
- Tekstverwerken kun je via OpenOffice en opslaan als Word formaat  (standaard geinstalleerd)
- internet browsengaat t standaard via Firefox
- Gmail online is dus ook geen probleem
- CD's en DVD's zijn af te spelen na een kleine aanpassing: kijk hier en hier
- Ipod (weet ik ook niet maar waarschijnlijk geen enkel probleem)
- gamen gaat wellicht sneller dan in Vista ;)
- Vista als eerste opstart mogelijkheid is in te stellen via deze link

Nu heb je misschien wat meer duidelijkheid. En waarschijnlijk veel meer vragen dan hiervoor omdat enkele van de links je zullen duizelen. Stel dan gerust in het forum een vraag over dat betreffende onderwerp in de juiste categorie...
Welkom en Succes!

Offline bwman

  • Lid
UbuntuLim: overstap van vista naar ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 15:18:08 »
als je liever de look en feel hebt van msn kan je daarvoor ook amsn installeren via synaptic .
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline tabasco

  • Lid
UbuntuLim: overstap van vista naar ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/29, 15:42:00 »
Wat betreft de iPod schijnt het programma RythmBox deze volledig te ondersteunen en er zijn meerdere toepassingen beschikbaar.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
UbuntuLim: overstap van vista naar ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 15:44:38 »
@UbuntuLim. Ik zie geen enkel probleem waarom je niet over zou kunnen.

Nog een tip: GMail kun je via IMAP benaderen met Thunderbird, ben je van je browser af (als je dat wilt natuurlijk); je mail blijft gewoon gewoon op de server staan (in tegenstelling tot POP3).

Offline Kees3

  • Lid
UbuntuLim: overstap van vista naar ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/29, 16:24:58 »
Citaat van: markba
@UbuntuLim. Ik zie geen enkel probleem waarom je niet over zou kunnen.

Nog een tip: GMail kun je via IMAP benaderen met Thunderbird, ben je van je browser af (als je dat wilt natuurlijk); je mail blijft gewoon gewoon op de server staan (in tegenstelling tot POP3).
Ben het met je eens dat IMAP beter werkt dan POP3, maar Gmail laat standaard de mail die is opgehaald met POP3 ook op de server staan.

Offline Mij

  • Lid
UbuntuLim: overstap van vista naar ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/29, 16:46:40 »
Citaat van: markba
@UbuntuLim. Ik zie geen enkel probleem waarom je niet over zou kunnen.

Nog een tip: GMail kun je via IMAP benaderen met Thunderbird, ben je van je browser af (als je dat wilt natuurlijk); je mail blijft gewoon gewoon op de server staan (in tegenstelling tot POP3).
POP3 kan je ook op server laten staan hoor.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
UbuntuLim: overstap van vista naar ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/29, 17:28:23 »
Beetje te kort daar de bocht. Wat ik bedoelde te zeggen: bij IMAP blijft de mail altijd op de server staan, en bij POP3 kun je er zelf voor kiezen om dat te doen, terecht opgemerkt. Probleem van POP3 is, dat je op de server je uitgaande mail dus *niet* hebt, die staat immers locaal; dit nadeel van POP3 is dan weer het voordeel van IMAP omdat daar alles, ingaand + uitgaand bij elkaar, centraal op de server staat en blijft staan.

UbuntuLim

  • Gast
UbuntuLim: overstap van vista naar ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/29, 19:06:31 »
Thanks Guys!

Jullie hebben me er van overtuigd dat ik Ubuntu weer eens een kans moet geven. Ik ga de toepassingen die ik hier genoemd heb mooi en goed, zonder problemen running proberen te krijgen. Als ik meer wil (Wat ik onder Vista toch waarschijnlijk ook niet van plan was ) dan kan ik dat ook net zo goed onder Ubuntu gaan doen. By the way. De komende twee dagen ben ik op vakantie en vanavond heb ik een vergadering, maar vanaf vrijdag zal ik er weer aan de slag mee gaan.

De Grub automatische bootvolgorde heb ik trouwens al weten aan te passen, maar er zijn ook nog wat andere zaakjes die vreemd zijn. M.a.w. ik kom daar in (deze) (of) (een) (nieuwe) (thread) op terug.

May the source be with you!

UbuntuLim

P.S. Ik zie bij jullie allemaal From staan, maar hoe vaak ik ook in mijn Profile een vlaggetje op die kaart plant het lukt me niet. Zijn jullie nou zo slim of ben ik nou zo dom?