Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwakke laptop voor server toepassing.  (gelezen 3437 keer)

Offline siegi

  • Lid
Zwakke laptop voor server toepassing.
« Gepost op: 2010/09/11, 14:54:47 »
Ik heb op het werk een oude laptop meegekregen.
dell latitude cpx
750 Mhz
128 MB ram
ATI grafische kaart met 8 MB

Ik wil hem graag voor server toepassingen gebruiken
print server, file server (nfs, samba), openssh, avahi, transmission-daemon
Bovendien wil ik nog een lichte desktop bijv lxde, om in firefox bijv snel iets op te zoeken, of snel een briefje te schrijven in abiword.

Nu draait ubuntu server op die computer, met een ram gebruik van 64 mb. Valt redelijk goed mee.

Probleem is echter dat apt extreem traag is, neemt veel te veel geheugen op. (had ik eigenlijk niet verwacht)

Ik zou dus graag een distributie hebben die dit allemaal kan, maar een veel lichtere package manager.  

Ik dacht zelf aan archlinux maar zijn er nog andere goede voorstellen.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/11, 14:56:29 door siegi »

Offline h2o

  • Lid
Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/11, 17:01:18 »
Puur Debian, en dan de net-install, of nog beter, de businesscard-install. Bij de pakketkeuze alles uitvinken zodat je een kaal systeem hebt.
Ik zou niet voor LXDE gaan, maar alleen Openbox. Dan heb je een kaal bureaublad, helemaal leeg. Met de rechtermuisknop kun je dan in de menu's komen.
Ik heb zelf ook een server draaien met nfs en samba. Nog geen 37 MB in gebruik.
Als je toch Debian gebruikt kun je net zo goed meteen Squeeze draaien omdat binnenkort van Lenny naar Squeeze wordt gemigreerd.
Waarom Firefox draaien? Dillo is voor snel opzoeken veel handiger en lichter. En voor Abiword zou ik gaan voor geany. Een prima tekstverwerkertje met kale tekst.

Succes!!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline siegi

  • Lid
Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/11, 17:08:57 »
Debian zit ik natuurlijk nog steeds met apt/dpkg die ongeveer 70 mb inneemt bij de installatie. En het systeem bijgevolg enorm log maakt.

Bedankt voor de browser tip, deze ga ik eens proberen.
geany lijkt me niet zo goed, dan kan ik evengoed direct met vim werken.

Offline h2o

  • Lid
Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/11, 17:13:25 »
Debian zit ik natuurlijk nog steeds met apt/dpkg die ongeveer 70 mb inneemt bij de installatie. En het systeem bijgevolg enorm log maakt.
Als je een kale installatie doet (dus businesscard of netinstall) en je laat alle pakketten weg, dan heb je een zeer snel en kaal systeem. Op dat kale systeem installeer je dan samba, nfs en de rest. Je moet dus niet het Debian basis-systeem bij de installatie gebruiken, want dan wordt er van alles geïnstalleerd, zoals exim enz. Dat maakt het vooral log.

Hoe groot is die harde schijf van die laptop van jou, want dat heb je niet vermeld?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/11, 17:15:50 »
Je kunt natuurlijk ook AntiX-base gebruiken. Dan heb je in feite een 99,9% Debian en meteen ook Testing, dus rolling-release. Dan wordt alles in één keer geïnstalleerd en heb je geen last van apt/dpkg.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/11, 17:53:03 »
Lubuntu (niet als server) loopt redelijk met 192MB RAM, misschien een kaartje erbij prikken?
Dan ...... vroeger had de alternate CD de mogelijkheid om een "command-line systeem" te installeren.
Hiermee heb ik ooit een server opgezet, gewoon een soort blokkendoos bouwen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/11, 18:28:09 »
Dat kan nu ook nog steeds, via de mini-iso.
https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Het is wel vreemd dat apt zoveel geheugen gebruikt. Ik heb enkele virtuele machines draaien die ieder maar 256 MB geheugen hebben, maar daar loopt alles toch vrij vloeiend.
Die machines zijn wel behoorlijk kaal, en geïnstalleerd via die mini-iso, dus ze bevatten eigenlijk alleen het hoogstnoodzakelijke.

Offline siegi

  • Lid
Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/11, 19:21:40 »
Bedankt voor de reacties

Geheugen bijkopen voor zo'n oude laptop heb ik niet veel zin in, de kans die binnenkort kapot is lijkt me groot.
Ik heb er voor alle duidelijkheid al ubuntu server op staan, dat is al redelijk minimalistisch kwa installatie. En ongeveer gelijk aan de mininal cd.

Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen ubuntu en archlinux, (het enige nadeel dat ubuntu heeft is het traag pakketsysteem, maar dit gebruik ik natuurlijk ook weer niet zoveel. :))
Alhoewel ik het raar vind zoals johan zegt, want op mijn andere computers heb ik nooit hinder ondervonden. Misschien dat het iets met landscape-common te maken heeft. Dit zetten ze tegenwoordig standaard op server installaties.  (heb het wel verwijderd)



Offline siegi

  • Lid
Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/17, 22:07:01 »
Ik ben uiteindelijk toch naar debian gegaan. (Gebruikte ik al een tijdje voor ubuntu)

Ik zat eigenlijk te hard te knoeien met plymouth en de kernel framebuffer, ik kreeg x regelmatig niet fatsoenlijk opgestart...

Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/22, 09:47:20 »
Anderen opties zijn ook:

DSL
Tinycore
FreeNAS (BSD)

Offline siegi

  • Lid
Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/23, 18:43:43 »
Bedankt nog eens voor de tips. :)
Anderen opties zijn ook:

DSL
Tinycore
FreeNAS (BSD)
Volgens de specificatie lijkt mijn laptop wat zwak voor freenas.
DSL was dacht ik een lichte desktop live cd? en tinycore ook zoiets?

Een tip om apt ook sneller te krijgen (maar dat wist je vast al): de sources uit de sources.list halen (ehhh...dus alles dat met deb-src begint)
Hierdoor is een update in ieder geval een stuk sneller.

Had ik niet direct aan gedacht, maar klinkt logisch. De database die apt bijhoudt wordt zo heel wat kleiner.
In debian zijn deze sources standaard uitgeschakeld, dit kan de snelheidsverbetering verklaren die ik nu ervaar.

Offline h2o

  • Lid
Re: Zwakke laptop voor server toepassing.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/23, 21:04:15 »
Je moet in Debian ook nog wat anders toevoegen in de directory /etc/apt:

Een bestandje: apt.conf

Hierin zet je het volgende:

APT::Install-Recommends "0";
APT::Install-Suggest "0";
APT::Default-Release "testing";
APT::Cache-Limit 67108864;

(voor testing kun je ook stable of unstable gebruiken)

Dit zorgt ervoor dat Debian niet een heleboel voorgestelde pakketten installeerd, maar alleen de afhankelijkheden. Dat kan een heleboel schijfruimte schelen.

Verder nog het volgende bestandje:

Een bestandje: preferences. Hierin kun je de verschillende versies tegelijk laten lopen met voorkeuren voor een van hen. Bijv. Stable als hoofdsysteem met Testing of Unstable als hulpversies. Daardoor kun je bijv. een Stable Debian systeem draaien met de nieuwste versie van OpenOffice.

Mijn Preferences ziet er als volgt uit:

#Package: *
#Pin: release a=stable
#Pin-Priority: 700

#Package: *
#Pin: release a=testing
#Pin-Priority: 650

#Package: *
#Pin: release a=unstable
#Pin-Priority: 600

Package: *
Pin: release o=Debian,a=testing
Pin-Priority: 900

Package: *
Pin: release o=Debian,a=unstable
Pin-Priority: 300

Package: *
Pin: release o=Debian
Pin-Priority: -1

Zo had ik laatst een probleem met wicd. Een onderdeel was nog niet in Testing (mijn hoofdversie) en toen kon ik via Unstable dat toch binnenhalen en draaien. Een week later zat het pakket alsnog in Testing en kon ik doorwerken.

Het is bij Debian gebruikers een veelvoorkomend verschijnsel dat er gemengde Testing/Unstable, Stable/Testing of zelfs Stable/Unstable systemen draaien. Dat gaat met Debian heel goed samen. Met het bestandje preferences kun je dan aangeven wat je hoofdsysteem moet zijn bij het bijwerken/installeren. Dit heet 'pinning', via Google zoeken op debian; pinning doet wonderen.

Met een Stable systeem kun je ook de backports draaien. Nieuwere versies van pakketten op een Stable systeem. Ubuntu heeft dacht ik ook zoiets.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/23, 21:07:19 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex