Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP zou volledig overgaan op Linux  (gelezen 4230 keer)

Offline canti

  • Lid
HP zou volledig overgaan op Linux
« Gepost op: 2011/02/17, 09:34:40 »
Ik las net in Tweakers een gerucht (?) dat HP volledig zou overgaan op Linux via WebOS, ook in zijn laptops en desktops:

Citaat
HP heeft zijn strategie volledig afgestemd op het op Linux gebaseerde besturingssysteem, dat html en Javascript als belangrijkste pijlers heeft. Smartphones, tablets, printers, notebooks en pc's moeten allemaal met WebOS worden uitgerust. De TouchPad is slechts een eerste stap in deze richting.

Dat zou mooi zijn, of vergis ik me? Ik ken WebOS niet zo goed.

Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/17, 10:48:26 »
Ik vind WebOS erg mooi en prettig, maar ik vind het niet geschikt voor laptops en desktops, net zoals Android op een laptop of desktop.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/17, 11:55:45 »
Prima nieuws! Niet zozeer wegens WebOS zelf, als wel voor Linux als geheel.

Als dit gerucht op waarheid berust, dan zou dat namelijk een enorme impuls betekenen voor de hardware-ondersteuning in Linux. Nog meer en nog betere stuurprogramma's dus.  :)

Offline canti

  • Lid
Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/17, 11:58:23 »
Op dit moment dus niet, maar dat kan in de toekomst veranderen (zie Unity die aanvankelijk ontworpen is voor netbooks, maar nu geschikt wordt gemaakt voor desktops/laptops). Het gaat mij ook om de strekking van het bericht dat HP op termijn zich geheel op Linux wil richten. Ik was verbaasd en blij tegelijk. Stel je voor dat alle HP hardware op Linux gaat draaien, zou dat niet een geweldige boost zijn voor Linux in het algemeen? Maar houdt dat ook een risico in als HP nog mee wil draaien c.q. groeien binnen de door MS gedomineerde zakelijke markt? Maar tegelijk vraag ik me af: is het gerucht wel waar?

edit: Pjotr, je was me voor...

Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/17, 13:55:52 »
Ehm, ik weet niet of het voor de hardware zou helpen. WebOS is vergelijkbaar met Android en Google heeft ook niet geholpen met de hardware-ondersteuning door Android of ChromeOS, dus ik heb er mijn twijfels bij, maar niettemin wel goed van HP dat ze van Win af willen, dat vind ik zeker wel goed van ze :)

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/17, 14:48:51 »
Al zegt deze link op tweakers volgens mij wat anders?
http://tweakers.net/nieuws/72685/hp-gaat-webos-in-windows-integreren.html

Offline canti

  • Lid
Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/17, 15:16:17 »
Mmm, die link had ik niet eerder gezien. Als ik het daar zo lees, blijft het nog erg vaag. Geen virtualisatie, het is verder ook niet duidelijk hoe HP WebOS zou willen integreren in Windows. Sommige tweakers vinden dat overbodig omdat WebOS prima zelfstandig zou kunnen draaien. Enfin, ik zie wel hoe het zich verder ontwikkeld.

Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/17, 15:21:17 »
ben ik nou de enige die WebOS niet kent ???


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline joop13

  • Lid
Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/17, 15:56:18 »
ben ik nou de enige die WebOS niet kent ???
Nee hoor, ik ook niet!!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline canti

  • Lid
Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/17, 16:20:53 »
Hier de derde die het ook niet kent!

Ik heb wel de indruk dat er veel beweging is in de markt van mobiele apparaten. Tussen al het geweld van Apple, Android, Windows en Symbian moeten WebOS en MeeGo zich nog bewijzen, ik ben benieuwd hoe dat zal gaan lopen. Al is de toekomst van dat laatste nog onzeker, Intel is nog altijd optimistisch. Laten we hopen MeeGo verder ontwikkeld kan worden ondanks het overstappen van Nokia naar Windows.

Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/17, 16:52:53 »
WebOS wordt op dit moment gebruikt op de populaire Plam Pre. Daar is WebOS het meest van bekend. Verder is Palm door HP overgenomen en is HP nu dus eigenaar van WebOS. Hier een paar screenshots van WebOS op de Palm Pre:


Switchen tussen programma's (multi-tasken)


Menu van WebOS en de galerie


WebOS op de aangekondigde HP Slate-tablet

Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/11, 16:48:42 »
Bevestigd door HP.
Niet volledig WebOS, doch deels en dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen :)

http://www.portablegear.nl/nieuws/11874/Alle_HP-computers_met_dual-boot_webOS.htm

Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/11, 19:21:04 »
@Vistaus Android is mobiele telefonie, natuurlijk draagt dat weinig bij aan hardwareondersteuning voor de desktopmarkt.
Wat ChromeOS betreft, dit systeem wordt nog niet actief verspreid, dus daar valt niks over te zeggen.
Zodra dit systeem groot wordt, dan zal dat zeker bijdragen aan de ondersteuning voor Linux.

Overigens is dit een prachtige ontwikkeling, voor WebOS, voor Linux, maar ook voor de gebruiker.
Misschien dat dit kan bijdragen aan het einde van de monopolie die Microsoft heeft op de desktopmarkt. Dan krijgen we eindelijk weer concurrentie en kunnen we misschien verder met een vrij internet :)
Maar goed, zo ver is het nog niet.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/11, 20:53:40 »
WebOS is een mooi systeem.
HP zal WebOS wel wat tweaken zodat het beter is voor desktop en laptops. Als ze volledig over gaan op hun consumenten lijn dan zou dat zeer mooi zijn. Voor hun workstations zal het Windows blijven.
Windows krijgt dan voor het eerst concurrentie op Desktop en laptops.



Re: HP zou volledig overgaan op Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/11, 21:36:32 »
"Voor hun workstations zal het Windows blijven."

En HP-UX.