Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ODP/PDF of powerpoint slideshow starten vanaf commandline  (gelezen 2381 keer)

ODP/PDF of powerpoint slideshow starten vanaf commandline
« Gepost op: 2010/06/07, 12:03:32 »
Weet iemand hier misschien een open source programma waarmee je een ODP, PDF of powerpoint slideshow kan starten vanaf de commandline?
Liefst ook met instellingen voor de slideshow zelf bv. automatisch starten, wachttijden tussen slides en "playlists".
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ODP/PDF of powerpoint slideshow starten vanaf commandline
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/07, 14:00:14 »
http://lmgtfy.com/?q=impress+start+from+command+line

ooimpress -show presentation.odp

Edit: voor PDF kun je het volgende gebruiken (weet alleen niet of deze ook automatisch van dia kan wisselen)
Citaat
ronnie@ronnie-laptop:~$ eog --help
Gebruik:
  eog [OPTIE...] [BESTAND...]

Hulp opties:
  -h, --help                         Hulp opties tonen
  --help-all                         Alle hulp opties tonen
  --help-gtk                         GTK+-options tonen

Programmaopties:
  -f, --fullscreen                   Openen in volledig scherm
  -c, --disable-image-collection     Afbeeldingsverzameling uitschakelen
  -s, --slide-show                   Openen als diapresentatie
  -n, --new-instance                 Een nieuwe instantie opstarten in plaats van de bestaande hergebruiken
  --display=DISPLAY                  Te gebruiken X-display
« Laatst bewerkt op: 2010/06/07, 14:03:31 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: ODP/PDF of powerpoint slideshow starten vanaf commandline
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/07, 16:22:33 »
ooimpress -show bestandsnaam.ppt

Ronnie was me voor...
« Laatst bewerkt op: 2010/06/07, 16:25:48 door Cumulus007 »

Re: ODP/PDF of powerpoint slideshow starten vanaf commandline
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/07, 20:24:57 »
Blijkbaar was ik vergeten te melden dat ik openoffice al had afgekeurd.
Helaas is openoffice niet erg snel met opstarten en heeft wat weinig commandline opties mbt automatisering, ook is het de bedoeling om het ook op oudere pc's en mircocontrollers te gaan gebruiken en mag het dus niet haperen e.d. op een 400mhz single core met 32MB RAM.

Ben namelijk bezig met het samenstellen van een reclame display suite voor in etalages e.d. dus snelle overgangen zijn wel gewenst.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ODP/PDF of powerpoint slideshow starten vanaf commandline
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/07, 20:27:51 »
Blijkbaar was ik vergeten te melden dat ik openoffice al had afgekeurd.
Helaas is openoffice niet erg snel met opstarten en heeft wat weinig commandline opties mbt automatisering, ook is het de bedoeling om het ook op oudere pc's en mircocontrollers te gaan gebruiken en mag het dus niet haperen e.d. op een 400mhz single core met 32MB RAM.

Ben namelijk bezig met het samenstellen van een reclame display suite voor in etalages e.d. dus snelle overgangen zijn wel gewenst.
Misschien moet je dan denken aan iets naders dan powerpoint presentaties. Omzetten naar een filmpje ofzo?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline mrGee

  • Lid
Re: ODP/PDF of powerpoint slideshow starten vanaf commandline
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/07, 20:34:42 »
Hallo

Tijdens het duurzaam Tilburg project viel openoffice ook al af en er is toen ook
gekozen voor een filmpje voor de presentaties; ook al omdat het niet interactief
hoefde te wezen.

Ander nadeeltje van openoffice is, dat hij telkens een bestand wil gaan repareren
na een crash en de splash cq. opstart scherm even zichtbaar is bij de -show optie.
Ik meen dat impress ook standaard naar html en flash kan exporteren,
misschien daar iets mee doen.

Ik heb toen alles met een screenrecorder gepakt, dus impress laten lopen en
alles grabben en omzetten naar een goed filmformaat met pitivi.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: ODP/PDF of powerpoint slideshow starten vanaf commandline
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/09, 22:28:57 »
Het is de bedoeling om hiermee een laagdrempelige oplossing te bieden voor starters ed. die geen 40.000 euro over hebben voor een display of een paar honderd euro voor een pc met fullblown windows.

Beetje het idee van, ouwe pc verstoppen onder de etalage en ergens een toonbare flatscreen vandaan toveren waarop dan wat zelf geknutselde plaatjes, filmpjes of presentaties weergegeven kunnen worden zonder daar weer veel moeite voor te hoeven doen.
Voor ons is het een kleine moeite en vanzelfsprekend om gewoon even een screenrecorder te gebruiken maar niet iedereen komt op dat idee.

Heb de basis bestanden en de first-run wizard al klaar, nu nog de ideale tools vinden, denk dat mplayer en feh de video en images wel goed kunnen doen maar toch zou ppt/odp/pdf ook wel een erg leuke feature zijn.
Het moet allemaal gaan draaien op een zeer minimale Debian met enkel openbox en kdialog.

Omdat ik nog geen dergelijk initiatief heb gevonden ben ik maar een project gestart op deze sourceforge pagina in de hoop dat het snel uitgroeit tot iest bruikbaars.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN