Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afbeeldingen zijn opeens omgezet naar 'Data' ???  (gelezen 819 keer)

Afbeeldingen zijn opeens omgezet naar 'Data' ???
« Gepost op: 2020/12/21, 18:26:12 »
Een kennis van mij heeft een USB-stick waarop ongeveer een 200 foto's opgeslagen zijn; de meeste zijn .jpg maar er zijn ook .png en .xcf files (GIMP) bij.
Praktisch alle bestanden zijn niet meer te openen met afbeeldingsprogramma's. De foutmelding is: 'not a JPEG file: starts with 0x2e 0x20' / of desgevallend: 'Not a PNG file'
Ik kan niet achterhalen wat de oorzaak was, maar mijn vraag is: kan ik deze bestanden terug omzetten naar afbeeldingsbestanden ?
Als ik in de terminal ingeef:
file xxxxx.jpg
dan is het antwoord:
xxxxx.jpg: data

???

(misschien hoort dit topic elders ? maar ik kon niet direct vinden waar ik het moest plaatsen ...)

Offline vanadium

• Lid
Re: Afbeeldingen zijn opeens omgezet naar 'Data' ???
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/21, 18:53:52 »
Beter bij "Software en configuratie". De moderatoren zullen het wellicht wel verplaatsen.

Dat lijkt mij een ernstig geval van gegevenscorruptie. Het gaat om een USB stick. Wellicht FAT32 geformateerd. Dat bestandssysteem is niet zo robuust. Het op het verkeerde moment verwijderen van de stick zonder zorgvuldig eerst via de software uit te werpen, kan genoeg zijn.

Helaas is daar op zich niets meer aan te doen. Wellicht kan je die foto's wel voor een deel nog recupereren met behulp van datarecuperatiesoftware zoals Photorec. Dit is een tooltje dat de binaire data doorploegt. Van zodra het de header van een gekend formaat herkent, zal het een leesbaar bestand proberen recupereren (met een willikeurige naam - dit is recovery software). Als je van die data een reservekopie hebt, dan doe je beter die moeite niet: herformateer dan het stickje en plaats de data van de reservekopie terug.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/22, 10:53:02 »
Of probeer de stick eens uit op een windows systeem. Misschien is het een NTFS geformateerde
partitie op de USB-stick die corrupt is geraakt. Windows is beter in staat om die partitie op de USB-stick
te repareren dan Linux (Ubuntu). Sowieso interessant om te zien of het onder windows wel lukt.
(Ofwel, kan die kennis de afbeeldingen nog wel zien op zijn PC ?)
« Laatst bewerkt op: 2020/12/23, 13:46:39 door TopGear »

« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/22, 10:59:28 »
Of probeer de stick eens uit op een windows systeem. Misschien is het een NTFS geformateerde
partitie op de USB-stick die corrupt is geraakt. Windows is beter in staat om die partitie op de USB-stick
te repareren dan Linux (Ubuntu). Sowieso interessant om te zien of het onder windows wel lukt.
(Ofwel, kan die kennis de afbeeldingen nog wel zien op zijn PC ?)

Het inpluggen op een windowssyteem en daar dan op de juiste manier ontkoppelen en verwijderen heeft mij al eens gered.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/23, 13:46:55 door TopGear »

« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/22, 18:43:45 »
De betreffende stick komt uit een Windows laptop. Dus ik wist al dat de afbeeldingen daar corrupt waren.
Ik heb ondertussen al allerlei dingen geprobeerd:
in Windows probeerde ik met foutcontrole de stick te repareren (scannen en herstellen), nadien chkdsk geprobeerd, met Recuva de afbeeldingen terug te halen, formatteren ...
Niets leek te helpen ...
Tot ik merkte dat in twee mappen de foto's opnieuw verschenen !!! ???
Toch blijft in Windows de boodschap verschijnen dat het besturingssysteem beschadigd is en niet hersteld kan worden. (blijkt RAW formaat te zijn - niet van de afbeeldingen, maar van de stick)
Zowel in Linux als in Windows reeds verschillende malen getracht om de stick te formatteren, maar het lukt niet !
En ondanks die formatteerpogingen bleef ik alle mappen en bestanden zien in de verkenner ...?
Bij mijn laatste poging kon ik in Windows na twee maal 'Scannen en herstellen' zo ver geraken dat er geen foutmelding meer was, maar de stick verdween ook uit de verkenner.
Opnieuw insteken en de stick verscheen opnieuw in de verkenner, maar de eigenschappen zijn nu: gebruikt: 0bytes / beschikbaar: 0bytes / capaciteit: 0bytes.
Openen lukt niet - formatteren lukt niet - ook in de command prompt mislukt het formatteren (zowel met FAT als met FAT32)
Ik vrees dus dat we einde verhaal zijn ...?
tenzij iemand een toverspreuk kent om USB-sticks opnieuw tot leven te wekken ?

« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/23, 11:59:32 »
Wilde gok....

Waar ik wel eens tegenaan ben gelopen is dat er lokaal op de stick een (linux) prullenbak was aangemaakt voor verwijderde bestanden. Windows herkent die niet en rekent dat niet mee in de grootte van de opslagruimte.