Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloos wifi wil niet meer na overstap van 9.10 naar 10.04  (gelezen 1796 keer)

Offline cezanne

  • Lid
draadloos wifi wil niet meer na overstap van 9.10 naar 10.04
« Gepost op: 2010/05/12, 11:17:01 »
Via ethernetkabel heb ik wel verbinding met internet.

Medion laptop met Prism 802.11g kaart van Intersil. Werkte zonder problemen onder 8.04 en 9.10 maar wil graag naar 10.04. Heb niet zo veel ervaring met Ubuntu maar toch al zelf wat uitgezocht en uitgeprobeerd:
a.Installeer libstdc++5 leverde niks op
b.bluetooth zit niet in de weg
c. via lspci kaart geidentificeerd, met bovenstaand resultaat
d. live cd aangemaakt en van daaruit gestart: geen draadloze verbinding
e. ook nog gekeken naar ndiswrapper waarmee je windows drivers onder linux installeert; daar is heel veel (ingewikkelds) over geschreven maar dit lijkt ook een doodlopende straat want ik heb naar de drivers gezocht binnen windows, die moeten eindigen op SYS en INF (of kleine letters) maar ik vind nergens iets terug van een .inf bestand

En dan val ik nu even stil, wegens gebrek aan kennis, ondanks 2 dagen op het internet en dit forum zoeken. Vorige keer (laptop familielid, zelfde probleem) had ik het 'geluk' dat het om een Broadcom kaart waarvoor ik een specifieke oplossing vond.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Ben al een keer teruggekeerd naar 9.10 maar ervaar dat toch als een nederlaag...
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 13:28:53 door cezanne »
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Offline cezanne

  • Lid
Re: draadloos wifi wil niet meer na overstap van 9.10 naar 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/12, 11:56:49 »
toch door blijven zoeken naar die windows-bestandjes en eindelijk gevonden (stonden op d schijf in plaats van c)  :evil:
daarna aan de slag met ndiswrapper via het grafische programma ndisgtk en wonder boven wonder was daar ineens een draadloze verbinding!
Maar helaas van korte duur.
Het ndiswrapper lijkt me een stap verder te hebben geholpen maar weet niet wat er nu nog schort.
Als ik in het terminal intyp: ndiswrapper -l
krijg ik terug (behalve een warning dat alle conf files in de toekomst moeten eindigen op .conf): prism00: driver installed, device (1260:3890) present (alternate driver: prism54)

Dat ziet er dus aardig uit, maar niet goed genoeg voor een draadloze verbinding. Ook het verwijderen en opnieuw installeren met ndisgtk lost het probleem niet op.
Vraag me wel af of het opstarten van ndiswrapper, wat denk ik nodig is voor het gebruik van de driver, wel goed verloopt. Weet niet hoe ik dat kan controleren.
Grappige is overigens dat het netwerk icoontje in de bovenbalk heel vrolijk in een golfbeweging oplicht, suggererend dat er sprake is van een verbinding. Na verloop van tijd houdt dat op, time-out denk ik. Wat me ook opvalt: na enige tijd verschijnt het authenticatievenster voor het draadloze netwerk, waar ik natuurlijk braaf mijn wifi wachtwoord intoets, dat lijkt hij te accepteren, maar geen verbinding, om vervolgens weer na een tijdje met het authenticatieschermpje te komen. Overigens zie je, nadat ik eruit ben gegooid, in het lijstje met netwerkverbindingen, in de bovenbalk, mijn draadloze verbinding netjes genoemd als Beschikbare Verbinding waarop je gewoon kunt klikken. Kortom, alles ziet er goed uit behalve dan dat er geen echte verbinding tot stand komt met internet. Als ik kijk bij Apparaten-Netwerkhulpmiddelen: Wireless interface status = actief, de statistieken van verzonden en ontvangen bytes staan alle op 0.

de site die me hielp bij het ndiswrapper verhaal vind je hier:
https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/ndiswrapper
« Laatst bewerkt op: 2010/05/12, 14:04:22 door cezanne »
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

arjenv

  • Gast
Re: draadloos wifi wil niet meer na overstap van 9.10 naar 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/11, 14:42:41 »
Hoi,

Had het zelfde probleem.

Installeer het pakket linux-firmware-nonfree-1.8

Dan is probleem opgelost. (tenminste bij mij)

Grt. Arjen

Offline cezanne

  • Lid
Re: draadloos wifi wil niet meer na overstap van 9.10 naar 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/11, 14:59:38 »
no kidding?
had het al beetje opgegeven, gebruik nu steeds 9.10 maar moet dan met opstarten snel hem naar die 9.10 sturen anders start hij automatisch op met 10.04;
zit nu achter mijn mac maar ga het straks direct uitproberen, bedankt voor de tip!

edit:
helaas bij mij gaat die vlieger niet op! bovenin het scherm golft het internet icoontje vrolijk heen en weer en mijn draadloze verbinding wordt netjes genoemd maar er is geen verbinding; af en toe mag ik wel mijn wachtwoord voor draadloos internet intoetsen maar daarna toch geen verbinding;
zou ik te veel hebben gerommeld binnen 10.04 en dus beter 10.04 helemaal opnieuw installeren en dan die firmware weer installeren of is dat allemaal zinloos?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 16:10:11 door cezanne »
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Re: draadloos wifi wil niet meer na overstap van 9.10 naar 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/13, 17:31:29 »
Ja, dat zou natuurlijk kunnen, verse installatie zonder "ruis". Maar heb je dan alle opties gehad? Vast IP en DNS wil ook nog wel eens helpen. Ook de network manager vervangen door wicd zou het probleem kunnen oplossen en ook wachten op 10.10 is wellicht een oplossing  XD

Ik spreek uit ervaring, heb een broadcom kaartje en bij elke versie is het weer de grote vraag hoe ik het aan de gang krijg. 9.4 geweldig met ndiswrapper, 9.10 nooit draadloos gewerkt en 10.4 weer out of the box ???
« Laatst bewerkt op: 2010/06/13, 17:33:03 door ruud_noor »

Offline cezanne

  • Lid
Re: draadloos wifi wil niet meer na overstap van 9.10 naar 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/13, 17:46:25 »
laat het nu maar even zo,
9.10 heb ik voorzien van veel extra kleurtjes en instellingen, dat loopt als een tiet,
wat kan 10.04 nog toevoegen?
ofschoon ik het vreemd blijf vinden dat een 'systeem' na een upgrade ineens niet meer goed loopt, je zou toch verwachten dat alle verworvenheden meegenomen worden naar de nieuwe versie, backward compatible en zo;
anyway, ik vind linux nog steeds een leuk systeem, naast mijn mac, om te gebruiken op een (oude) medion laptop waar ik windows de nek heb omgedraaid omdat ik er heel treurig van werd...
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home