Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sylphase  (gelezen 18381 keer)

Sylphase
« Gepost op: 2008/03/27, 19:28:53 »
Diegenen die mijn blog regelmatig volgen, of al wat van mijn posts gelezen hebben, weten misschien al dat ik mijn eigen distro aan het maken ben: Sylphase (vroeger ook wel bekend als SeyLinux of SeoWare).

Vandaag mag ik u aankondigen dat de eerste Pre-Alpha release uitgebracht is. Meer informatie en installatieinstructies (let op: het is verre van de Ubuntu-installatie, en je hebt erna alleen een kale commandoregel en geen internet) kan je hier vinden: http://seysayux.wordpress.com/2008/03/26/sylphase-nothing-is-impossible-impossible-is-nothing/

Let op: het standaardtoetsenbord is ingesteld op be-latin1. Voor de Nederlanders, gelieve dit commando uit te voeren:
sed -i 's/be-latin1/us/' /etc/sysconfig/console
dat betekent dus dat je dit moet typen:
sed =i 4s>be=lqtin!>us>4 >etc>sysconfig>console
daarna "reboot" en het is in orde

Hoe kan je ons helpen?
Momenteel is er geen goede manier om pakketten voor Sylphase te maken. Dat betekent dat je ons daarmee niet kan helpen. Wat wel een probleem is, is dat we nergens plaats hebben om onze sfs.bz2 en later .iso bestanden neer te zetten. En tegen de volgende release (die nu door de testfase gaat) is het mogelijk om pakketten te maken en is er dus een repo nodig. Ik weet dat verschillende forumleden hun eigen server hebben waar ze ook andere distributies op mirroren. Ik zou heel dankbaar zijn mocht ik mijn releases en repositories op een server van een van jullie zetten :).

Screenshots:
Die komen er zodra ik iets anders als een kale terminal kan laten zien.

Systeemvereisten:
64 MB of meer ramgeheugen (hangt af welke livecd je gebruikt, zie ook de installatiehandleiding, mag verminderd worden achteraf)
5 GB schijfruimte (gewoon, om ruim te zitten)
Een Pentium III processor of nieuwer (wegens optimalisaties)
1024x768 scherm (framebuffer)
Een scherm en een toetstenbord (liefst wel)
Een of andere virtualisatietechniek (VMware, VirtualBox, e.d.)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Sylphase
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/27, 19:57:45 »
voor het hosten, kijk eens op http://www.tuxfamily.org/

Sylphase
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/27, 20:05:52 »
Citaat van: SeySayux
Hoe kan je ons helpen?
Momenteel is er geen goede manier om pakketten voor Sylphase te maken. Dat betekent dat je ons daarmee niet kan helpen. Wat wel een probleem is, is dat we nergens plaats hebben om onze sfs.bz2 en later .iso bestanden neer te zetten. En tegen de volgende release (die nu door de testfase gaat) is het mogelijk om pakketten te maken en is er dus een repo nodig. Ik weet dat verschillende forumleden hun eigen server hebben waar ze ook andere distributies op mirroren. Ik zou heel dankbaar zijn mocht ik mijn releases en repositories op een server van een van jullie zetten :).
Dag SeySayux,

Ik heb thuis een server staan waar je van mij de spullen op mag zetten.
Weet alleen niet of je eisen hebt qua download/upload snelheid, want die is bij mij niet super hoog.

Mocht je interesse hebben:

matthijs # totaalzinloos dot nl

groeten,

thijssie

Sylphase
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/27, 21:16:38 »
Citaat van: Nunslaughter
voor het hosten, kijk eens op http://www.tuxfamily.org/
Ik zie dat er bij verschillende dingen staat "kan uitgebreid worden". Moet ik daarbij lezen "als je betaalde service neemt" of "als je de administrators contacteert en een goede reden geeft"?


Citaat
Ik heb thuis een server staan waar je van mij de spullen op mag zetten.
Weet alleen niet of je eisen hebt qua download/upload snelheid, want die is bij mij niet super hoog.
Een .iso bestand van ± 700 MB zou ongeveer in 2-3 uur moeten kunnen gedownload worden via een ADSL-lijn.
Ik heb wel redelijk wat ruimte nodig, een of twee iso's (kunnen zelfs dvd-iso's worden) nemen redelijk wat plaats in beslag, plus dan nog eens repositories waar nog meer instaat (kan 500-1000 pakketten en meer worden) . En de server moet ook 24/7 bereikbaar zijn (en dat is niet alleen omdat het hier een dag duurt voordat een ISO geupload is)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Sylphase
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/27, 21:56:30 »
Citaat van: SeySayux
Citaat van: Nunslaughter
voor het hosten, kijk eens op http://www.tuxfamily.org/
Ik zie dat er bij verschillende dingen staat "kan uitgebreid worden". Moet ik daarbij lezen "als je betaalde service neemt" of "als je de administrators contacteert en een goede reden geeft"?


Citaat
Ik heb thuis een server staan waar je van mij de spullen op mag zetten.
Weet alleen niet of je eisen hebt qua download/upload snelheid, want die is bij mij niet super hoog.
Een .iso bestand van ± 700 MB zou ongeveer in 2-3 uur moeten kunnen gedownload worden via een ADSL-lijn.
Ik heb wel redelijk wat ruimte nodig, een of twee iso's (kunnen zelfs dvd-iso's worden) nemen redelijk wat plaats in beslag, plus dan nog eens repositories waar nog meer instaat (kan 500-1000 pakketten en meer worden) . En de server moet ook 24/7 bereikbaar zijn (en dat is niet alleen omdat het hier een dag duurt voordat een ISO geupload is)

- SeySayux
Ik weet alleen niet of mijn download snelheid geschikt is voor zulke grote d/l omdat het maar een ADSL verbinding is.
Maar mijn server staat wel 24-7 aan en bereikbaar.

mocht je interesse hebben moet je maar even mailen!

Sylphase
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/27, 22:40:02 »
het blijft gratis bij tuxfamily, ge moet maar eens rondkijken daar op de wiki enzo...er staat ook iets bij voor als ge een eigen distro wilt hosten. naar wat ik toen heb gelezen is vriendelijk vragen genoeg om grote bestanden te laten hosten :)

Offline siegi

  • Lid
Sylphase
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/27, 22:46:20 »
Maar ik zou er eerst maar eens voor zorgen dat de basis werkt voor je naar gigabytes aan hosting gaat zoeken :)

Sylphase
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/28, 10:14:53 »
Citaat van: siegi
Maar ik zou er eerst maar eens voor zorgen dat de basis werkt voor je naar gigabytes aan hosting gaat zoeken :)
Ik ben momenteel bezig met pakketen te compileren, en een manier te zoeken om een Live-CD en een initrd te maken. En ik zal eens op tuxfamily kijken :).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/28, 21:24:05 »
Waar komt die naam vandaan, Sylphase?
Leuk dat je distro nu vorm begint te krijgen! Je hebt dat idee met die mappen dus ook al helemaal doorgevoerd?
Heb je bash geinstalleerd? Dan kun je misschien een shellscript maken, to_us-intl.sh ofzo. In ieder geval iets waardoor wij Nederlanders op een snelle manier het toetsenbord goed krijgen ;)

Voor een Live-CD:
Je kunt misschien de Knoppix-aanpak gebruiken. Hoe die precies werkt ben ik een beetje vergeten, maar in ieder geval weet ik nog dat alle start-up-procedures in één shellscript zaten. Als je wilt, kan ik je een special erover (met iets meer technische info) uit een Duits tijdschrift als pdf'je sturen.

Je kunt ook Linux-live-scripts proberen (van de maker van Slax). Je moet dan een distro installeren, er die LinuxLiveScripts op uitvoeren en dan heb je een live-cd die veel lijkt op Slax of Goblinx (die gebruiken namelijk ook die scripts en hebben daardoor veel gemeen). http://www.linux-live.org/

Je bent misschien geen Gnome-fan, maar houd je in je distro wel rekening met Xfce? :P

Offline Mij

  • Lid
Sylphase
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/28, 22:24:03 »
Citaat van: Double12
Waar komt die naam vandaan, Sylphase?
Lijkt me een zelfbedachte naam, op google levert het maar 3 hits op, waarvan 1 naar het ubuntu forum.

Offline Mij

  • Lid
Sylphase
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/28, 22:28:02 »
Citaat van: SeySayux
Citaat van: siegi
Maar ik zou er eerst maar eens voor zorgen dat de basis werkt voor je naar gigabytes aan hosting gaat zoeken :)
Ik ben momenteel bezig met pakketen te compileren, en een manier te zoeken om een Live-CD en een initrd te maken. En ik zal eens op tuxfamily kijken :).

- SeySayux
Kan je niet op Launchpad ofzo hosten?
En torrents zijn ook altijd leuk:) Ideaal voor Linux distro's  (en meteen ook zowat het enige wat er 'legaal' wordt op verspreid, al mag je in Nederland gewoon downloaden zoveel je wilt)

Eider

  • Gast
Sylphase
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/29, 10:07:37 »
Torrents zijn alleen leuk als ze net zo snel downloaden als bij een ftp verbinding :P. Iets wat bij gOS bijvoorbeeld een grote ellende is.

Sylphase
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/29, 10:51:52 »
Citaat van: doan
Citaat van: Double12
Waar komt die naam vandaan, Sylphase?
Lijkt me een zelfbedachte naam, op google levert het maar 3 hits op, waarvan 1 naar het ubuntu forum.
Ja, Sylphase is helemaal zelf bedacht :).

@Double12: bij de volgende Alpha is er een installer script, waarbij je zelf je taal kan kiezen. En trouwens, een bash script zou niet veel meer hoeven te doen als het commando dat ik in m'n eerste post gezet heb.

Ik ga een Mandriva-achtige Live-CD proberen te maken, want ik moet ook ergens mijn RPM pakketten zetten.

En in de volgende Alpha heb je het RPM-pakkettensysteem. Dat betekent dat iedereen die dat wil, XFCE-pakketten voor Sylphase kan maken en deze ergens in een repository zetten. Dan is het voor diegenen die XFCE willen, gewoon een kwestie van echo "rpm http://example.com/repo/" >> /etc/apt/sources.list; sudo apt-get update && sudo apt-get install xfce4
Voor een desktop te hebben die draait op oudere computers moet je het niet doen, Sylphase vereist een Pentium III of hoger. Dat is niet iets dat ik zomaar verzonnen heb, het zal effectief niet draaien als je geen Pentium III of nieuwer hebt, wat het is geoptimaliseerd voor Pentium III. Dat betekent ook dat het sneller zal draaien.

@doan: Om torrents te maken, moet je seeders hebben. Er moet dus iemand zijn die de .iso een paar keer upload zodat andere mensen kunnen seeden. Diegene is meestal een ontwikkelaar. Precies, ik moet dat doen. En helaas hebben we hier een datalimiet... Dus torrents zijn geen optie (tenzij een Nederlander zich aanbied om mij te helpen, hij/zij kan dan de torrent seeden).
En Launchpad? Mark Shuttleworth heeft ook niet zijn eerste versie van Ubuntu op MSN groups gehost ;).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline eendje

  • Lid
Sylphase
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/29, 12:10:27 »
@SeySayux

Ik ben een beetje nieuwsgierig waarom je voor PRM kiest niet bijvoorbeeld voor Tar.gz (good old fashioned Slackware pakketten), DEB (waar kennen we die ook al weer van ;) o.i.d.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Sylphase
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/29, 12:17:24 »
Citaat van: eendje
@SeySayux

Ik ben een beetje nieuwsgierig waarom je voor PRM kiest niet bijvoorbeeld voor Tar.gz (good old fashioned Slackware pakketten), DEB (waar kennen we die ook al weer van ;) o.i.d.
Ik kan je daar een antwoord op geven ter grote van de Winkler Prins: LSB. ;).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline eendje

  • Lid
Sylphase
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/29, 12:27:18 »
Citaat van: SeySayux
Citaat van: eendje
@SeySayux

Ik ben een beetje nieuwsgierig waarom je voor PRM kiest niet bijvoorbeeld voor Tar.gz (good old fashioned Slackware pakketten), DEB (waar kennen we die ook al weer van ;) o.i.d.
Ik kan je daar een antwoord op geven ter grote van de Winkler Prins: LSB. ;).

- SeySayux
Heb je ook een uitreksel :P
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Sylphase
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/29, 12:42:55 »
Citaat van: eendje
Citaat van: SeySayux
Citaat van: eendje
@SeySayux

Ik ben een beetje nieuwsgierig waarom je voor PRM kiest niet bijvoorbeeld voor Tar.gz (good old fashioned Slackware pakketten), DEB (waar kennen we die ook al weer van ;) o.i.d.
Ik kan je daar een antwoord op geven ter grote van de Winkler Prins: LSB. ;).

- SeySayux
Heb je ook een uitreksel :P
Ahum.
Citaat
Chapter 22. Software Installation
22.1. Introduction

Applications shall either be packaged in the RPM packaging format as defined in this specification, or supply an installer which is LSB conforming (for example, calls LSB commands and utilities).

    Note: Supplying an RPM format package is encouraged because it makes systems easier to manage. This specification does not require the implementation to use RPM as the package manager; it only specifies the format of the package file.

    Applications are also encouraged to uninstall cleanly.

A package in RPM format may include a dependency on the LSB Core and other LSB specifications, as described in Section 22.6. Packages that are not in RPM format may test for the presence of a conforming implementation by means of the lsb_release utility.

Implementations shall provide a mechanism for installing applications in this packaging format with some restrictions listed below.

    Note: The implementation itself may use a different packaging format for its own packages, and of course it may use any available mechanism for installing the LSB-conformant packages.
- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Sylphase
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/29, 13:49:37 »
Goed nieuws, RPM werkt.
Gevraagd: iemand die niets anders te doen heeft als hopen specs te schrijven ;)

Oh ja, ik heb nu ook een nieuw e-mail adres voor zaken die te maken hebben met Sylphase: echo -e 'begin 644 -'\\n'3

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/29, 15:48:30 »
Citaat van: SeySayux
Goed nieuws, RPM werkt.
Gevraagd: iemand die niets anders te doen heeft als hopen specs te schrijven ;)

Oh ja, ik heb nu ook een nieuw e-mail adres voor zaken die te maken hebben met Sylphase: echo -e 'begin 644 -'\\n'3

- SeySayux
Een slimme manier om je e-mailadres tegen spam te baschermen, maar...het is dat ik jou vertrouw, maar net zo goed komt uit al die tekens gewoon een commando tevoorschijn wat alle gegevens op je computer vernietigt (ik zal het hier even niet noemen, maar je weet welke ik bedoel).

Ik wil wel helpen met het seeden van een torrent. Ik heb geen data-limiet maar een "fair use policy": echt een server hosten zal dan wel unfair zijn, maar een torrent seeden zal wel kunnen. Er moeten nog wel een paar andere mensen meeseeden, want ik kan mijn pc niet 24/7 aan laten staan.

Wat bedoel je met specs?

En: maak je geen algemene repository, moet iedereen met een eigen repository komen? Ik denk dat een algemene repository de veiligheid makkelijker te handhaven maakt. Gebruikers weten dat ze van die repository zonder zorgen hun pakketten kunnen halen.

Sylphase
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/29, 16:16:34 »
Citaat van: Double12
Citaat van: SeySayux
Goed nieuws, RPM werkt.
Gevraagd: iemand die niets anders te doen heeft als hopen specs te schrijven ;)

Oh ja, ik heb nu ook een nieuw e-mail adres voor zaken die te maken hebben met Sylphase: echo -e 'begin 644 -'\\n'3

- SeySayux
Een slimme manier om je e-mailadres tegen spam te baschermen, maar...het is dat ik jou vertrouw, maar net zo goed komt uit al die tekens gewoon een commando tevoorschijn wat alle gegevens op je computer vernietigt (ik zal het hier even niet noemen, maar je weet welke ik bedoel).

Ik wil wel helpen met het seeden van een torrent. Ik heb geen data-limiet maar een "fair use policy": echt een server hosten zal dan wel unfair zijn, maar een torrent seeden zal wel kunnen. Er moeten nog wel een paar andere mensen meeseeden, want ik kan mijn pc niet 24/7 aan laten staan.

Wat bedoel je met specs?

En: maak je geen algemene repository, moet iedereen met een eigen repository komen? Ik denk dat een algemene repository de veiligheid makkelijker te handhaven maakt. Gebruikers weten dat ze van die repository zonder zorgen hun pakketten kunnen halen.
Als je het niet vertrouwd, doe dan het volgende:
sudo useradd temporary # maak account aan zonder sudorechten
sudo passwd temporary # kies een leuk paswoord
su - temporary # verander account

Nu zit je in een account zonder persoonlijke bestanden, zonder sudo-rechten, je kan dus niets verliezen :). Daarbij, om commando's op deze manier uit te voeren, zou je het moeten pipen naar bash of sh.

Een specs bestand definieert hoe je een RPM moet bouwen, i.e. welke commando's moeten worden uitgevoerd. Bij deb's (als je weet hoe je die moet maken) iets zoals debian/control en debian/rules. Ik zal straks een template posten met wat uitleg.

Ik maak wel een algemene repository, maar deze zal (voorlopig?) alleen KDE bevatten. Als iemand dan toch XFCE wilt, zou iemand anders een repo met Xfce kunnen maken.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline eendje

  • Lid
Sylphase
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/29, 16:32:51 »
Citaat van: SeySayux
Goed nieuws, RPM werkt.
Gevraagd: iemand die niets anders te doen heeft als hopen specs te schrijven ;)

Oh ja, ik heb nu ook een nieuw e-mail adres voor zaken die te maken hebben met Sylphase: echo -e 'begin 644 -'\\n'3

- SeySayux
Hahah cool! Goeie spambot die daar uit komt :P BTW Uudecode is niet standaard aanwezig op mij Dapper bakkie. Ik moest daarvoor sharutils installeren. Wel een erg voorspelbaar emailadres trouwens :D

Heb je je LSB based RPM puur voor installatie, want je kunt toch nooit LSB zijn als je een andere amappenstructuur aanhoud?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Sylphase
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/29, 16:44:00 »
Citaat van: eendje
Citaat van: SeySayux
Goed nieuws, RPM werkt.
Gevraagd: iemand die niets anders te doen heeft als hopen specs te schrijven ;)

Oh ja, ik heb nu ook een nieuw e-mail adres voor zaken die te maken hebben met Sylphase: echo -e 'begin 644 -'\\n'3

- SeySayux
Hahah cool! Goeie spambot die daar uit komt :P BTW Uudecode is niet standaard aanwezig op mij Dapper bakkie. Ik moest daarvoor sharutils installeren. Wel een erg voorspelbaar emailadres trouwens :D

Heb je je LSB based RPM puur voor installatie, want je kunt toch nooit LSB zijn als je een andere amappenstructuur aanhoud?
uudecode stond ook niet standaard op mijn gutsy installatie. ook sharutils installeren. nu, je kan met uuencode zelf je email-adres zo versleutelen:
echo 'ikke#provider:com' | uuencode # je mag gerust @ en . gebruiken, maar anders krijgt ikke provider allemaal spam binnen
alle regels tussen enkele aanhalingstekens zetten en \\n voor een nieuwe regel gebruiken. Let op dat je echo -e gebruikt en niet gewoon echo.

En ik ben volledig compatibel met de FHS (het gedeelte van de LSB dat gaat over de mappenstructuur). De oude structuur bestaat nog, dit zijn echter symlinks naar de nieuwe structuur en ze zijn verborgen. Bovendien houden veel commeciële bedrijven (Java, Flash, VMware) rekening met de LSB en leveren dus pakketten in RPM-formaat. Dat was ook een reden.

Trouwens, ik heb apt-rpm geinstalleerd, dus kan je gewoon sudo apt-get install leukprogje doen, hetzelfde als op ubuntu. Zelfs de paswoordenprompt werkt hetzelfde als op ubuntu, alles werkt (bijna) hetzelfde wat betreft sudo en installatie. Logisch, ik heb de sudo-broncodes en configuratie van Ubuntu gebruikt. (de codes die ik had gingen namelijk niet).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/29, 16:57:03 »
Het lijkt me toch dat je één keer de specs schrijft, en dat iedereen daarna op basis van dat de pakketten maakt? Wat moet er dan trouwens beschreven worden? Het rpm-systeem is toch op zich al een soort standaard die voorschrijft hoe de pakketten ingepakt zijn?

En hoe combineer je RPM met die AppDirs? Wordt die RPM dan als je hem uitpakt, geleegd in een AppDir?

Ik wil je distro graag helpen, en Xfce ook :P dus ik zou wel een repository kunnen onderhouden. Ik moet dan alleen hosting hebben die erop berekend is en ik moet weten hoe je een repo maakt. Debian/Ubuntu repo's zijn gewoon een map met een Packages.gz erin.

Sylphase
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/29, 18:46:57 »
Citaat van: Double12
Het lijkt me toch dat je één keer de specs schrijft, en dat iedereen daarna op basis van dat de pakketten maakt? Wat moet er dan trouwens beschreven worden? Het rpm-systeem is toch op zich al een soort standaard die voorschrijft hoe de pakketten ingepakt zijn?

En hoe combineer je RPM met die AppDirs? Wordt die RPM dan als je hem uitpakt, geleegd in een AppDir?

Ik wil je distro graag helpen, en Xfce ook :P dus ik zou wel een repository kunnen onderhouden. Ik moet dan alleen hosting hebben die erop berekend is en ik moet weten hoe je een repo maakt. Debian/Ubuntu repo's zijn gewoon een map met een Packages.gz erin.
In de specs moet je een naam, versie, beschrijving, ... van het pakket schrijven. Ook moet je zeggen hoe een pakket gebouwd moet worden en welke bestanden tot het pakket behoren. Niet alle pakketten worden immers met ./configure && make && make install gebouwd. Ieder pakket moet zijn eigen specs-bestand hebben. Overigens, ik denk dat ik de Microsoft-methode ga gebruiken voor het maken van specs files (kijk van iemand anders af en zet daarna erop dat jij het hebt gemaakt) SUSE, Fedora en Mandriva zijn goede doelwitten voor deze methode ;).
En ik denk dat ik (als appdirs eenmaal werkt) alleen RPM voor de basissysteembestanden ga gebruiken, of voor aanpasbare installers te maken (een beetje zoals Apple Installer dan), en een ander systeem (.tar.gz?) voor appdirs te gebruiken.
Een repo maken is heel eenvoudig. Ten eerste moet je alle rpm-bestanden in een map zetten. Ten tweede download je dit programma: (er zijn RPM's beschikbaar ;) ) http://linux.duke.edu/createrepo/download/ . Dan 'cd' je naar de map waar je je rpm's hebt staan, en typt 'createrepo .' (die . is geen typo, dat hoort zo). Dat maakt een yum/apt-rpm repo aan. Gewoon dan alles wat in die map staat uploaden, klaar is kees.

Ik ga morgen of zo de SUSE-site leegplunderen, en ik ga ook eens een voorbeeld-RPM-spec posten.

Oh ja, hier heb je wat info over RPM:
http://docs.fedoraproject.org/drafts/rpm-guide-en/index.html

Om te weten hoe je RPM's zelf moet maken, moet je alleen hoofdstuk 8-11 en 13 lezen. (Tenminste, dat is wat ik heb gelezen). Er is wel een tag die ze zijn vergeten, namelijk BuildArch (deze bepaalt de processorarchitectuur en dient expliciet op noarch gezet te worden indien er alleen scripts in het pakket zitten)
Probeer wel niet zelf op Ubuntu (ja dat gaat) of op een andere distro de pakketten te bouwen, want RPM op Sylphase is speciaal geconfigureerd om met de nieuwe mappenstructuur rekening te houden tijdens het bouwen. Wel kan je de .src.rpm's doorsturen, daar kan ik dan eenvoudig Sylphase-mappenstructuur-compatibele pakketten mee maken. Echter, niet-expliciet-compatibele pakketten werken even goed, alles hangt met (onzichtbare) symlinks in elkaar :).

Voor het schrijven van spec files raad ik trouwens KWrite of Kate aan. Deze heeft namelijk een speciale filter met syntax highlighting voor RPM specs. Ik weet niet of Gedit dit heeft. jEdit heeft dit ook, echter de rpm-syntaxhighlighting is verouderd. Ik gebruik jEdit op Mac OS X. (java programma)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #24 Gepost op: 2008/03/29, 20:40:28 »
Dank je voor alle links. Voor een repository moet ik natuurlijk eerst pakketten maken (logisch :P) en nog ff voldoende hosting hebben. Daar ga ik dus nog niet direct aan beginnen.

De beschrijving in die handleiding over .src.rpm's snapte ik niet helemaal. Ze zeggen dat er van propiëtaire software ook .src.rpm's kunnen worden gemaakt, blijkbaar zijn dit dus geen rpm's met de broncode erin. Of wel?

EDIT: Xfce heeft ook nog een aantal dependencies. Waarschijnlijk kun je die al gewoon standaard meeleveren met Sylphase. Hier staan de dependencies als je de installer gebruikt: http://www.xfce.org/documentation/installers/xfce/index.html

Wij kunnen de installer natuurlijk niet gebruiken, omdat die onaanpasbaar is en alles standaard in de Linux-mappen mept. We moeten gewoon pakketten maken van de source, ik neem aan dat die wel dezelfde dependencies hebben.