Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sylphase  (gelezen 18399 keer)

Sylphase
« Reactie #25 Gepost op: 2008/03/30, 11:41:37 »
Citaat van: Double12
Dank je voor alle links. Voor een repository moet ik natuurlijk eerst pakketten maken (logisch :P) en nog ff voldoende hosting hebben. Daar ga ik dus nog niet direct aan beginnen.

De beschrijving in die handleiding over .src.rpm's snapte ik niet helemaal. Ze zeggen dat er van propiëtaire software ook .src.rpm's kunnen worden gemaakt, blijkbaar zijn dit dus geen rpm's met de broncode erin. Of wel?

EDIT: Xfce heeft ook nog een aantal dependencies. Waarschijnlijk kun je die al gewoon standaard meeleveren met Sylphase. Hier staan de dependencies als je de installer gebruikt: http://www.xfce.org/documentation/installers/xfce/index.html

Wij kunnen de installer natuurlijk niet gebruiken, omdat die onaanpasbaar is en alles standaard in de Linux-mappen mept. We moeten gewoon pakketten maken van de source, ik neem aan dat die wel dezelfde dependencies hebben.
Ik snap ook niet helemaal wat .src.rpm's doen in geval van propretaire software. Normaal gezien dienen deze om software gemakkelijk te porten naar verschillende distro's.

De installer van XFCE zou normaal gezien geen enkel probleem moeten opleveren :). Alles hangt met onzichtbare links in elkaar. Het zou natuurlijk beter zijn als het gecompileerd werd met de nieuwe mappenstructuur in gedachte.

Ik raad aan om een beetje "vals te spelen": SUSE levert .src.rpm's voor Xfce. Als deze gebruik maken van de %configure en de %makeinstall macro's, dan zou normaal gezien deze .src.rpm's zonder al te veel moeite moeten kunnen gecompileerd worden voor Sylphase.

mkdir xfce && cd xfce
wget http://download.opensuse.org/repositories/X11:/xfce/openSUSE_10.2/src/*
sudo rpm -i *.rpm
cd /System/Sources/sylphase
sudo chown -R `whoami`:users *
rpmbuild -ba SPECS/*
sudo chown -R root:root *
mkdir ~/xfce-rpms
cp RPMS/{i586,noarch}/* ~/xfce-rpms
cd ~/xfce-rpms
sudo rpm -i *
Deze code zou het letterlijk moeten doen (als alle afhankelijkheden voldaan zijn, uiteraard)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Sylphase
« Reactie #26 Gepost op: 2008/03/30, 14:48:03 »
Ik ben de vanille-kernel van Suse aan het ontleden... Het lukt nog niet goed, de Linux-kernel is een pakket dat zich aan praktisch geen enkele make/autotools(-achtige) conventie houdt (Normaal gezien zou het gewoonweg "make prefix=$RPM_BUILD_ROOT install-modules" of zelfs "make prefix=$RPM_BUILD_ROOT modules_install" zijn, maar bij Linux zijn ze weer koppig. Bovendien zetten ze niet alles handig in één makefile, maar gebruiken ze talloze imports en scripts, en wordt er continue gebruik gemaakt van variabelen die vaak veranderen. En als je de broncode gaat lezen, dan zie je dat die programmeurs nogal vaak gefustreerd raken ;).)

Als het me niet lukt, zal ik het eens met de chocolade of de aardbeien-kernel proberen ;).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #27 Gepost op: 2008/03/30, 15:47:15 »
Wanneer komt de volgende Alpha en wordt de volgende Alpha al één met een X-server? In dat geval ga ik hem installeren om eens wat met de software te klooien.

Sylphase
« Reactie #28 Gepost op: 2008/03/30, 16:36:46 »
Citaat van: Double12
Wanneer komt de volgende Alpha...
Wanneer ik alles in een RPM gedraaid heb :)
Citaat
... en wordt de volgende Alpha al één met een X-server? In dat geval ga ik hem installeren om eens wat met de software te klooien.
Nee, maar je zou gewoonweg de repo's van pakweg Fedora kunnen toevoegen en daaruit RPM's installeren, alhoewel ik daar geen garantie op kan geven.
Wat je krijgt als ik klaar ben met de tweede alpha, valt te vergelijken met Ubuntu Server, maar dan zonder een Lamp-server geïnstalleerd.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Sylphase
« Reactie #29 Gepost op: 2008/03/30, 16:52:19 »
Ik heb me juist door de hel die Linux-kernel RPM heet geworsteld.

Hou de counter bij: 4

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #30 Gepost op: 2008/03/30, 16:54:56 »
Dus een kaal command-line systeem? Lijkt me toch wel het proberen waard.
Kun je me al wat informatie geven hoe je het thema van KDE gaat maken? Heb je bijvoorbeeld pixmaps? Ik kan daar misschien namelijk een aangepast xfwm4-theme mee maken. Of ben je nog niet zover?

Sylphase
« Reactie #31 Gepost op: 2008/03/30, 17:08:49 »
Citaat van: Double12
Dus een kaal command-line systeem? Lijkt me toch wel het proberen waard.
Kun je me al wat informatie geven hoe je het thema van KDE gaat maken? Heb je bijvoorbeeld pixmaps? Ik kan daar misschien namelijk een aangepast xfwm4-theme mee maken. Of ben je nog niet zover?
Ik denk niet dat ik het thema zelf ga maken. Het enigste grafische programma dat ik kan gebruiken heet namelijk "MS paint" (allee ja, KolourPaint ;) ).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #32 Gepost op: 2008/03/30, 17:44:21 »
Wat voor stijl thema van een ander wil je dan precies gebruiken? Ik kijk dan nog of ik voor Xfce een theme van een ander neem dat erop lijkt of het zelf ga proberen na te maken.

Sylphase
« Reactie #33 Gepost op: 2008/03/30, 18:21:10 »
Citaat van: Double12
Wat voor stijl thema van een ander wil je dan precies gebruiken? Ik kijk dan nog of ik voor Xfce een theme van een ander neem dat erop lijkt of het zelf ga proberen na te maken.
Ik denk voorlopig nog niet teveel aan thema's voor desktopomgevingen. Ik denk dat een werkende live-cd en pakkettenbeheerder momenteel belangrijker zijn, nietwaar?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #34 Gepost op: 2008/03/30, 18:48:00 »
Jah, ik weet dat ik een beetje zeur over een trivialiteit, maar ik dacht dat dat tenminste iets is waarmee ik aan de slag kan.

Ik begrijp dat de libraries die de dependencies van de applicaties vormen én de basisonderdelen van het systeem als rpm worden verspreid, en de applicaties zelf als AppDirs in een nog bekend te worden pakketformaat?

Wordt de Live-CD al direct met een desktopomgeving, of alleen een command-line systeem? Komt er dan ook al direct een installer op die Live-CD?

Sylphase
« Reactie #35 Gepost op: 2008/03/30, 19:15:09 »
Citaat van: Double12
Jah, ik weet dat ik een beetje zeur over een trivialiteit, maar ik dacht dat dat tenminste iets is waarmee ik aan de slag kan.

Ik begrijp dat de libraries die de dependencies van de applicaties vormen én de basisonderdelen van het systeem als rpm worden verspreid, en de applicaties zelf als AppDirs in een nog bekend te worden pakketformaat?

Wordt de Live-CD al direct met een desktopomgeving, of alleen een command-line systeem? Komt er dan ook al direct een installer op die Live-CD?
De live-cd zal alleen een command-line zijn, en de installer een simpel shell script dat wat vragen stelt.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #36 Gepost op: 2008/03/30, 20:30:19 »
Wel, dat klinkt alvast goed. Is er nog een manier waarop je hulp kunt gebruiken of lukt het je allemaal wel in je eentje?

Sylphase
« Reactie #37 Gepost op: 2008/03/30, 21:06:57 »
Citaat van: Double12
Wel, dat klinkt alvast goed. Is er nog een manier waarop je hulp kunt gebruiken of lukt het je allemaal wel in je eentje?
Zoals je weet, moet nog tonnen spec files (laten we zeggen, een stuk of 50-75 voor de eerste Alpha) schrijven, en mijn snelheid bedraagd momenteel gemiddeld 2 specs/dag.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #38 Gepost op: 2008/03/30, 21:45:06 »
Ik weet alleen niet om specs voor welke softwarepakketten het hier gaat. Het lijkt mij dat de specs grotendeels overeenkomen met de specs van een rpm van een pakket uit een andere distro, zoals openSuse of Fedora.
Kan ik gewoon specs van een andere distro nemen? Wat moet daar dan voor Sylphase nog aan worden veranderd?
Ik ben nog vrij dom op het gebied van rpm's, dus nog even twee vragen:
- Moet ik de src.rpm's hebben?
- Met welk programma kan ik een rpm netjes uitpakken? Ik kon er met 7z eentje uitpakken, maar toen hield ik weer een .cpio.gz over waar ik niks mee kon.

Sylphase
« Reactie #39 Gepost op: 2008/03/31, 12:38:23 »
Citaat van: Double12
Ik weet alleen niet om specs voor welke softwarepakketten het hier gaat. Het lijkt mij dat de specs grotendeels overeenkomen met de specs van een rpm van een pakket uit een andere distro, zoals openSuse of Fedora.
Kan ik gewoon specs van een andere distro nemen? Wat moet daar dan voor Sylphase nog aan worden veranderd?
Ik ben nog vrij dom op het gebied van rpm's, dus nog even twee vragen:
- Moet ik de src.rpm's hebben?
- Met welk programma kan ik een rpm netjes uitpakken? Ik kon er met 7z eentje uitpakken, maar toen hield ik weer een .cpio.gz over waar ik niks mee kon.
Ik zou specs moeten hebben voor alles wat in Linux From Scratch, editie 6.3, hoofdstuk 6 staat, met als uitzondering Glibc 2.5.1, Linux 2.6.22, en Man-Pages 2.63.

Andere distro's voegen vaak heel veel patches toe aan hun programma's. Je kan dus de specs niet gebruiken.

- De .src.rpm's van een andere distro bevat gewoon de broncode en de specs. Je in Linux From Scratch, editie 6.3, hoofdstuk 3, paragrafen 2 en 3 lezen waar je de programma's kan downloaden, met als uitzondering Linux 2.6.22 (Ik gebruik Linux 2.6.24) en Glibc 2.5.1 (Ik gebruik 2.6.1).
- File Roller, dat staat (volgens mij) standaard op Ubuntu en Xubuntu.
Om een cpio.gz uit te pakken:
gunzip bestand.cpio.gz
cpio -i < bestand.cpio

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Sylphase
« Reactie #40 Gepost op: 2008/03/31, 19:12:41 »
Dat zou dus neerkomen op de volgende pakketten (volgens mij mis ik er wel een paar, maar het meeste is dit):
#  Binutils-2.17
# GCC-4.1.2
# Berkeley DB-4.5.20
# Sed-4.1.5
# E2fsprogs-1.40.2
# Coreutils-6.9
# Iana-Etc-2.20
# M4-1.4.10
# Bison-2.3
# Ncurses-5.6
# Procps-3.2.7
# Libtool-1.5.24
# Perl-5.8.8
# Readline-5.2
# Zlib-1.2.3
# Autoconf-2.61
# Automake-1.10
# Bash-3.2
# Bzip2-1.0.4
# Diffutils-2.8.1
# File-4.21
# Findutils-4.2.31
# Flex-2.5.33
# GRUB-0.97
# Gawk-3.1.5
# Gettext-0.16.1
# Grep-2.5.1a
# Groff-1.18.1.4
# Gzip-1.3.12
# Inetutils-1.5
# IPRoute2-2.6.20-070313
# Kbd-1.12
# Less-406
# Make-3.81
# Man-DB-2.4.4
# Mktemp-1.5
# Module-Init-Tools-3.2.2
# Patch-2.5.4
# Psmisc-22.5
# Shadow-4.0.18.1
# Sysklogd-1.4.1
# Sysvinit-2.86
# Tar-1.18
# Texinfo-4.9
# Udev-113
# Util-linux-2.12r
# Vim-7.1

Waarom moeten daar allemaal rpm specs van worden gemaakt? Ga je deze pakketten niet voorinstalleren, maar als rpm verspreiden?
Ik heb in de documentatie van Fedora (waarvan jij een link gaf) wat algemene informatie gelezen over specs bestanden, uit welke onderdelen ze bestaan.
Waarschijnlijk moeten er speciale specs voor Sylphase komen, omdat er nogal veel speciaal is voor dit OS. Nu mijn vraag, wat moet er precies in die specs komen te staan over Sylphase en wat moet er sowieso precies in komen staan? Ik heb daar namelijk nog geen flauw idee over. (sorry :P)

Moet ik ook de software waar de specs bij horen downloaden, compileren en installeren? Of kun je die specs gewoon uit de losse pols schrijven?

En ehh...welke twee specs heb jij zelf al geschreven?

Sylphase
« Reactie #41 Gepost op: 2008/04/01, 12:03:21 »
Citaat van: Double12
Dat zou dus neerkomen op de volgende pakketten (volgens mij mis ik er wel een paar, maar het meeste is dit):


Waarom moeten daar allemaal rpm specs van worden gemaakt? Ga je deze pakketten niet voorinstalleren, maar als rpm verspreiden?
Ik heb in de documentatie van Fedora (waarvan jij een link gaf) wat algemene informatie gelezen over specs bestanden, uit welke onderdelen ze bestaan.
Waarschijnlijk moeten er speciale specs voor Sylphase komen, omdat er nogal veel speciaal is voor dit OS. Nu mijn vraag, wat moet er precies in die specs komen te staan over Sylphase en wat moet er sowieso precies in komen staan? Ik heb daar namelijk nog geen flauw idee over. (sorry :P)

Moet ik ook de software waar de specs bij horen downloaden, compileren en installeren? Of kun je die specs gewoon uit de losse pols schrijven?

En ehh...welke twee specs heb jij zelf al geschreven?
Alles, maar dan bedoel ik ook ALLES, wat op een RPM-gebaseerd systeem voorgeïnstalleerd staat, moet als RPM gemaakt zijn. Dat geldt ook voor deb-gebaseerde systemen, kijk maar eens in Synaptic, alle (of de meeste) van bovengenoemde dingen staat ook in Synaptic (het kan zijn dat Ubuntu een paar pakketjes anders noemt of opslitst). Bovendien is het ook voor de installatie eenvoudiger. Ik moet gewoon een rpm --root=/mnt --initdb doen; vervolgens rpm --root=/mnt -i aaa-base-1.0Alpha1.noarch.rpm, dan apt-get -o RPM::Run-Directory=/mnt install sylphase-base (metapakket dat afhankelijk is van alle pakketten, een beetje zoals ubuntu-desktop)
Ik zal je een spec doorsturen met wat extra commentaar bij, deze kan je als template gebruiken en dus makkelijk aanpassen.

Voor de meeste dingen om specs te schrijven moet je alleen weten hoe het pakket theoretisch gebouwd wordt (kan soms lastig zijn), maar voor de sectie %files moet je weten welke bestanden er in het pakket zitten als het geïnstalleerd is.

Ik heb tot nu toe geschreven:
aaa-base
linux-kernel (metapakket)
linux-kernel-2.6.24.2
skeleton (template)
Ik ben bezig aan:
glibc
maar, ik heb last van het feit dat ik met een Apple aan het werken ben ;) (Infinite loop ;) ).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Mij

  • Lid
Sylphase
« Reactie #42 Gepost op: 2008/04/26, 21:04:04 »
hey saysayux, bijna een maand verder, hoe vordert het project?

Sylphase
« Reactie #43 Gepost op: 2008/04/29, 17:31:30 »
Hallo doan,

Het probleem is dat we nu in het derde trimester zitten, oftewel het-veel-saaie-opdrachten trimester. Dat betekent dat ik gemiddeld 1 dag per week heb om aan Sylphase te werken (zondag). Ik heb al enkele RPM's gemaakt. Ik ben momenteel bezig aan GCC *schaam, schaam*.

- Sey
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Sylphase
« Reactie #44 Gepost op: 2008/09/03, 23:07:19 »
@SeySayux:

GOED BEZIG MAN !!!! echt een fantastische opzet waar ik graag aan mee werk.....

Echt helemaal thuis in rpms in elkaar draaien ben ik niet en heb LFS ook nog niet succesvol afgerond maar ik leer graag.

Ook kunnen mijn vriendin en ik best wat verzorgen omtrend artwork , website en dergelijke.

Wat het hosten betreft zit ik momenteel in een huis zonder telefoon lijn en dus is mijn internet niet aan te sluiten, op mijn 128kb (top) telefoon modem van mn mobiel zal ik niet veel klaar spelen met 64kb up....
wel kan je in nederland bij surfnet terecht , die hosten met plezier alles wat open source is (zal je het adres van mijn contact daar mailen)

ook zijn ze wat hosting betreft bij  de technische universiteit van delft ook zeer meewerkend , zeker wanneer het een vernieuwend concept betreft.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Mij

  • Lid
Sylphase
« Reactie #45 Gepost op: 2008/09/08, 13:32:26 »
Citaat van: socialdefect
@SeySayux:

GOED BEZIG MAN !!!! echt een fantastische opzet waar ik graag aan mee werk.....

Echt helemaal thuis in rpms in elkaar draaien ben ik niet en heb LFS ook nog niet succesvol afgerond maar ik leer graag.

Ook kunnen mijn vriendin en ik best wat verzorgen omtrend artwork , website en dergelijke.

Wat het hosten betreft zit ik momenteel in een huis zonder telefoon lijn en dus is mijn internet niet aan te sluiten, op mijn 128kb (top) telefoon modem van mn mobiel zal ik niet veel klaar spelen met 64kb up....
wel kan je in nederland bij surfnet terecht , die hosten met plezier alles wat open source is (zal je het adres van mijn contact daar mailen)

ook zijn ze wat hosting betreft bij  de technische universiteit van delft ook zeer meewerkend , zeker wanneer het een vernieuwend concept betreft.
Hij is er al mee gestopt.
"Voor m’n eigen distro, Sylphase, daar heb ik al lang niet meer aan ‘gewerkt’. Ik ga eerst proberen een werkende versie van Bundles (AppDirs) te maken, en pas later een distro hier rond te bouwen. Daarvoor moet ik eerst zelf een volledige toolkit schrijven (alhoewel ik danzij open source een hoop kan ’stelen’), en dat zal nog een tijdje gaan duren, zeker aangezien dit totaal geen prioriteit heeft voor mij."

Re: Sylphase
« Reactie #46 Gepost op: 2008/12/31, 14:06:22 »
Heh, nu zie ik dit topic ook eens terug :). Voor die toolkit waar ik het over had: ondertussen is die mijn topprioriteit geworden. Je kan de SVN bekijken op: http://opensvn.csie.org/libsylph . Het is enkel nog maar "kijken", want 1) veel functionaliteit is er niet 2) zonder het "deps" pakket zal hij niet compileren, en dat heb ik nog niet geüpload.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Re: Sylphase
« Reactie #47 Gepost op: 2008/12/31, 14:18:19 »
Heh, nu zie ik dit topic ook eens terug :). Voor die toolkit waar ik het over had: ondertussen is die mijn topprioriteit geworden. Je kan de SVN bekijken op: http://opensvn.csie.org/libsylph . Het is enkel nog maar "kijken", want 1) veel functionaliteit is er niet 2) zonder het "deps" pakket zal hij niet compileren, en dat heb ik nog niet geüpload.

- SeySayux
libsylph werd toch geen toolkit? Het zou toch een uitbreiding worden op elke mogelijke C++ toolkit?

Re: Sylphase
« Reactie #48 Gepost op: 2008/12/31, 17:09:38 »
bwaa, toolkit, library... Wanneer kan je iets "toolkit" en wanneer "library" noemen? Je kan als je dat wilt ook pakweg Qt en FLTK door elkaar gebruiken... Zonder al te veel moeite. Bijvoorbeeld Qt voor de datastructuren en FTLK voor de interfaces...

LibSylph bevat gewoon een aantal klassen, en die klassen moet je dan aan je programma koppelen. Maar inderdaad, ik heb het op zulk een manier geschreven dat het heel gemakkelijk is het aan bestaande programma's te koppelen.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Sylphase
« Reactie #49 Gepost op: 2009/01/01, 23:41:32 »
Je kan als je dat wilt ook pakweg Qt en FLTK door elkaar gebruiken... Zonder al te veel moeite.
In de praktijk valt dat tegen omdat je verschillende eventloops met elkaar moet integreren indien je meer geavanceerde features van het ene of het andere wil gebruiken :(
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)