Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.10 op Imac g3  (gelezen 1174 keer)

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu 7.10 op Imac g3
« Gepost op: 2008/04/09, 13:59:30 »
IK heb van de week een Imac g3 gekregen. Hij heeft een 700MHZ power PC 750 processor. 512MB RAM. en een 37 GB harde schijf. Nu wil ik op dit ding Ubuntu 7.10 zetten maar ik snap geen niks van de OS X die er op zit (en die muis met maar een knop grmbl!!)! ik las in andere topics op zowel de Engelse en Nederlandse fora hoe dit zou moeten. Een daarvan was dit artikel.

http://fullcirclemagazine.org/download/issue2-dtc.pdf

In dit artikel wordt gebruik gemaakt van Bootcamp, een programma dat het mogelijk maakt om op een Mac windows te installeren. Het geval wil alleen dat sinds Leopard uit is Bootcamp niet meer te downloaden is omdat het standaard al in Leopard zit.

Ook zag ik hier

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=405934

Nog een topic hoe Ubuntu te installeren op een Mac. maar ook loop ik hier weer tegen problemen, Ik kom niet verder dan de eerste stap want de mac wil niet van de CD booten. Ook als ik in bij de System preferences kijk onder het kopje Startup Disk. hoort de CD niet tot een van de opties. Alles wat ik krijg zijn de Hard Disk en de mogelijkheid om een netwerk schijf te gebruiken.

Verder is het me wel gelukt om in de boot volgorde te komen. ( op de alt toets drukken tijdens het booten) maar ook hier was de Hard Disk de enige optie. Maar als ik OS X opstart dan ziet hij de cd wel gewoon maar aangezien het een Mac is kan hij er verder niks mee.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Ubuntu 7.10 op Imac g3
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/09, 15:21:10 »
Heb je al proberen op C te drukken tijdens het starten?

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu 7.10 op Imac g3
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/09, 15:30:10 »
Ja dit heb ik al gedaan maar er gebeurde helemaal niks. Ik heb net een Ubuntu 7.10 gedownload en gebrand die speciaal voor Mac's is.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu 7.10 op Imac g3
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/09, 16:00:26 »
Die live cd doet het niet zoals ik al verwachte. Het is daarom ook geen officielle release. Ik ben nu Debian aan het downloaden. Werkt dit een beetje hetzelfde als Ubuntu? Ik vind dit namelijk de beste release.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu 7.10 op Imac g3
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/09, 19:18:23 »
Ik ben de boel nu aan het installeren en hij lijkt te werken. Ik had toch echt het idee dat ik een image met een GUI installer had gedownload maar dit blijkt niet zo. Maar ik red me wel met de tekst installer. Jammergenoeg kon ik m'n partities niet in grote veranderen dus ben ik m'n OS X kwijt.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu 7.10 op Imac g3
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/09, 19:32:02 »
Debian is nu geïnstalleerd maar hij blijft hangen bij het inloggen ik moet even opzoeken wat dit voor een probleem is.