Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computerbeheer Ubuntu  (gelezen 1531 keer)

Computerbeheer Ubuntu
« Gepost op: 2010/10/02, 19:40:50 »
Hallo,

Als hardcore Windows-gebruiker ben ik vaak te vinden in Computerbeheer. Hier heb je een lijst met hardware, waarbij je drivers handmatig kunt installeren, uitschakelen of whatever the hell you want.

Nu is mijn vraag: Is dit in Ubuntu ook niet beschikbaar? Gewoon een lijst met hardware.

En het past niet bij het topic, maar ook vraag ik me af, waar de programma's geïnstalleerd staan.
Ik heb gezocht in de map /bin , maar ik zie alleen een hoop bestanden staan met een tandwiel.

Ook ben ik op zoek naar een vervanging van dat vervelende Nanny Parental. Ik probeer bepaalde tijden te blokkeren, maar ik kan op de accounts gewoon inloggen... En ach ja, ik krijg een melding, over een foutmelding van het programma... ???

Alvast bedankt!

« Laatst bewerkt op: 2010/10/02, 19:43:09 door daveyv12345 »

Re: Computerbeheer Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/02, 20:51:50 »
Over de mappen in Ubuntu/linux
Directory Structuur
Een overzicht alle mappen in /:

    * / Dit is de root-directory, het startpunt van de directory-tree.
    * /boot Bevat de bestanden die nodig zijn om Linux op te starten.
    * /home Elke user heeft in deze directory een map met zijn naam, met daarin z'n persoonlijk files en folders. Dit is je home-directory.
    * /dev Hierin vind je device-bestanden die je elk een stuk van je hardware voorstellen.
    * /etc In etc staan alle configuratie-bestanden van je systeem.
    * /bin Bevat commando's die nodig zijn tijdens het bootproces. De minimum dus.
    * /sbin Bevat commando's die enkel voor de administrator weggelegd zijn en nodig zijn tijdens het booten.
    * /tmp Hierin vind je tijdelijke bestanden. Deze folder mag in principe altijd geledigd worden.
    * /usr Bevat een 2de hierarchie, met daarin alle applicatie programma's.
    * /var/log Ook configuratie-bestanden, maar dikwijls ook veranderlijke data.
    * /var/tmp Voor grote tijdelijke bestanden.
    * /var/adm Bevat files ivm systeem-administratie.
    * /lib Hierin vind je de meest nodige libraries van het systeem.
    * /proc Het process filesystem met daarin een hele hoop informatie over de kernel, processen, etc...
    * /opt De grotere optionele software, dingen als Gnome en KDE vind je hierin terug.
Over rechten enzo zelfde site http://www.fisscher.net/Linux/Users-Groepen.htm

Lijst met hardware http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzic

En zo zijn er wel meer sites met info.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Computerbeheer Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/02, 21:56:38 »
Ik hou van dit forum...  =D

Re: Computerbeheer Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/02, 22:00:30 »
Oeps... wacht even hoor....

Dat met die lijst bedoel ik niets, ik bedoel dat ik een soort Windows achtig apparaatbeheer zoek ik.
Of bestaat dat gewoon niet?

Op mijn website, en dat de afbeelding die rechts staat. Zo iets, waarbij ik zelf driver kan installeren.

http://www.ikbenpcverslaafd.nl/default.php?pagina=hardwaredriversxp

Hier kan je dan zeg maar zelf drivers installeren. Of bestaat dit gewoon niet en wordt alles automatisch gedaan voor je?

Re: Computerbeheer Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/02, 22:12:29 »
Normaal worden de drivers automatisch geïnstalleerd. Tenzij je wat exotische hardware hebt, dan zal je zelf moeten compileren, maar dit is grotendeels aan de hardware fabrikanten te wijten. Ik weet wat je bedoelt met de lijst, maar ik denk van niet. De opbouw van Ubuntu(Linux) is heel anders dan Windows, in het begin is dit wel even wennen, zeker als je voor het eerst werkt met linux. Ik denk dat het configuratie centrum nog het meest in de buurt komt, onder systeem , maar ik gebruik het zelf niet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Computerbeheer Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/03, 06:45:18 »
Met "Hardware Lister" (opstarten als admin), dan zie je je hardware. Dubbel klikken op de namen van je hardware.
Je kan hier alleen zien wat je hebt.

Hardware uitzetten gaat door te blacklisten van hardware, maar dat bevind zich denk ik op meerdere plaatsen, dus daar zul je op moeten googlelen.

Dan heb je (in de terminal openen) lsusb, lspci, lshw, en meer.

ifconfig is voor mij belangrijk, want dan zie je netwerk fouten van je netwerkkaarten, zie errors. Kan verkeerde driver zijn of hardware fout.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/03, 06:47:14 door jan11000 »

Re: Computerbeheer Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/03, 11:34:50 »
@jan11000, Bedoel je System Profiler and Benchmark, als hardinfo terug te vinden in Synaptic, of is "Hardware Lister" iets anders?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/03, 11:39:10 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Computerbeheer Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/03, 11:55:30 »
Typ bij ubuntu software center "hardware lister", dit is niet standaard geinstalleerd.
Hier kun je grafisch veel van je hardware zien.
Wel dubbel klikken op je hardware, dan gaat ernaast weer een stuk van je hardware open.
Wel openen met gksudo, dus als admin, anders zie je niet alles.

Re: Computerbeheer Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/03, 12:11:16 »
Ik kon het via het Ubuntu software centrum niet installeren, wel via Synaptic, pakket lshw-gtk. Vreemd ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.