Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geeft VirtualBox veiligheid?  (gelezen 959 keer)

Offline Cme

  • Lid
Geeft VirtualBox veiligheid?
« Gepost op: 2021/06/12, 15:02:19 »
 Geeft VirtualBox veiligheid?
Ik begrijp nu pas dat VBox vooral gebruikt wordt om distro's uit te proberen.

Ik waan mij 'veiliger' omdat VBox alles afsluit, zelfs geen communicatie heeft met bv. de Moederhost (kan wel met Samba maar dat bedoel ik niet). Heb wel 'de encrypt' mogelijkheid aangezet. (dat is veiligheid)
Met dit idee doe ik al jaren op deze manier mijn bankzaken maar ik begin te twijfelen of het een waan is?
Met het accepteren van Orikal (ja ik weet het..) voorwaarden, (een lijst waar ik nooit doorheen gekomen ben of gelezen), iets aangegaan wat juist vermeden moet worden?
Graag jullie ideeën hieromtrent,
Bvd


HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/06/12, 16:46:36 »
Geeft VirtualBox veiligheid?
Ik begrijp nu pas dat VBox vooral gebruikt wordt om distro's uit te proberen.

Niet alleen om uit te proberen, je kunt ook een andere distro installeren omdat daar een programmaatje op draait dat op je hoofd-machine niet meer werkt (gtk2/3 gedoe bv., DisplayCal is een voorbeeld) of een oude Windows-versie.

Ik denk dat het antwoord op je eerste vraag is: ligt eraan wat je met je virtuele machine doet, hoe je 'm inricht, welke communicatie er met je hoofdmachine mogelijk is (je noemde al Samba, er zijn meer mogelijkheden). In principe werkt VB in een afgesloten schil, dus als daar iets misgaat (een aanval om eens wat te noemen), kunnen ze niet zonder meer op de hoofdmachine komen. Met de aantekening dat hackers hier veel meer van afweten dan ik en je nooit nooit moet zeggen als het om computerbeveiliging gaat.

Met dit idee doe ik al jaren op deze manier mijn bankzaken maar ik begin te twijfelen of het een waan is?

Ik kan niet beoordelen of dat een 'waan' is. Wat ik wel kan zeggen is dat ik al heel lang m'n bankzaken regel gewoon vanuit Linux met standaard beveiligingsinstellingen, via Firefox, en tegenwoordig via de smartphone. Tot dusver geen problemen ondervonden.

Belangrijk is dat je de standaard beveiligingsprocedures volgt: verander om de zes of twaalf maanden je wachtwoord bij je bank, koop niet online bij vage tenten zonder telefoonummer of fantastische aanbiedingen bijvoorbeeld, klik niet op links in mails die zogenaamd van je bank afkomstig zijn -- kortom, gebruik je gezonde verstand. Dan zit je volgens mij met een standaard Linux-installatie gewoon goed.

Offline softbart

  • Lid
Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/06/12, 19:00:36 »
Of te wel: De zwakste schakel zit achter het toetsenbord.  :( :(

groet,

Theo

Offline aartje

  • Lid
Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/06/13, 08:46:51 »
Bankzaken doe ik gewoon met Firefox  onder Linux (Mint). Als je je windows onder virtualbox niet vertrouwt
zou je  onder Linux een nieuwe gebruiker aan kunnen maken. Je zou die gebruiker alleen maar rechten op zijn eigen
homedirectory kunnen geven en er voor kunnen zorgen dat die gebruiker voor de rest nergens bij kan op je computer en onder
die gebruikersnaam gebruik je windows onder virtualbox (of eventueel wine)
Virussen/malware etc.  kan dan alleen maar kwaad op die home-directory. Zo doe ik het en verder gebruik ik mijn browser
en email-programma nooit op de Windows onder virtualbox maar beperk ik me alleen (!!) maar tot zaken die echt niet werken
onder Linux en waar ook geen alternatief voor is en nogmaals ik doe absoluut nooit bankzaken onder windows.

Offline Cme

  • Lid
Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/06/14, 11:57:50 »
Bankzaken doe ik gewoon met Firefox  onder Linux (Mint). Als je je windows onder virtualbox niet vertrouwt
zou je  onder Linux een nieuwe gebruiker aan kunnen maken. Je zou die gebruiker alleen maar rechten op zijn eigen homedirectory kunnen geven en er voor kunnen zorgen dat die gebruiker voor de rest nergens bij kan op je computer en onder die gebruikersnaam gebruik je windows onder virtualbox (of eventueel wine) Virussen/malware etc.
Bedankt voor de Tip :)
Citaat
  beperk ik me alleen (!!) maar tot zaken die echt niet werken onder Linux en waar ook geen alternatief voor is en nogmaals ik doe absoluut nooit bankzaken onder windows.
Windows gebruik ik niet meer, behalve dat die nog steeds naast Linux staat. Ik loop ook heel soms tegen dat feit op. :(
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/06/14, 11:59:34 »
Ha, bedankt voor jullie reacties, daar heb ik wat aan. Jullie bevestigen dat ik op de goede manier bezig ben en niet extra risico's aanga door het gebruik van Vbox.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline bart85

  • Lid
Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/06/14, 16:43:56 »
Hier een stukje over beveiliging van de Arch distro. Veel ook van toepassing bij Ubuntu.

https://wiki.archlinux.org/title/Security
« Laatst bewerkt op: 2021/06/14, 17:56:42 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Cme

  • Lid
Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/06/14, 21:01:28 »
Hier een stukje over beveiliging van de Arch distro. Veel ook van toepassing bij Ubuntu.
https://wiki.archlinux.org/title/Security
Hmmm, ik bedoel niet de veiligheid van de distro zelf, maar vraag naar VirtualBox.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline bart85

  • Lid
Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/06/14, 21:27:16 »
"When using VirtualBox, is the host OS 100% protected from security issues in the guest OS? - Super User" https://superuser.com/questions/816922/when-using-virtualbox-is-the-host-os-100-protected-from-security-issues-in-the
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline MKe

  • Lid
Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/06/14, 21:31:19 »
Hoi Cme,

Ik zie je veel vragen stellen over veiligheid, o.a. VPN en nu dit draadje. Erg goed dat je daarmee bezig bent!

Voor veiligheid zou je je eerst moeten afvragen waar je je precies gegen beschermd. Wat wil je bereiken door Virtual box te gebruiken?

Dat je encryptie op VBOX hebt ingesteld is van geen waarde. Encryptie is alleen nuttig op laptops die gestolen of verloren worden, dus als de aanvaller fysiek achter je computer kan zitten. Voor elke andere situatie is het vrijwel nutteloos.
Als het je gaat om het afschermen van je home directory of andere delen van je OS voor je webbrowser, dan raad ik je aan om eens naar firejail te kijken. Dat is een techniek speciaal hiervoor bedoeld en je kunt het veel doelgerichter gebruiken dan Virtual Box.
Uiteindelijk is virtualbox bedoeld voor het runnen van een andere OS binnen je host. Dat OS moet up-to-date zijn met veiligheids updates en dat geldt ook voor alle ander programma's die je daarin gebruikt. Zoals gezegd, als je doel veiligheid is is Virtual Box niet de meest voor de hand liggende.

Offline Cme

  • Lid
Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/06/17, 16:39:58 »
Hoi Cme,
Ik zie je veel vragen stellen over veiligheid, o.a. VPN en nu dit draadje. Erg goed dat je daarmee bezig bent!
Inderdaad, Mke, je begrijpt het goed.
Toen ik hier naar firejail ging zoeken, kreeg ik alleen jouw antwoord aan mij te zien.
Wat is firejail, met apt install te installeren? Ja! Ik heb maar de n in J/n gebruikt want ik weet niet hoe het werkt.
--- toegevoegd:
Sorry :-[ ik zocht niet op de indexpagina, :D
---
Dat ik mijn ‘veiligheid’ op een andere manier moet zoeken doet me goed, nl ik ondervind problemen met VPN. Deze heb ik dus achter Vbox gezet maar concludeer dat mijn IP-adres nog steeds hetzelfde vermeld staat alhier. Dacht die te herkennen maar weet niet hoe ik kan checken of VPN werkt. (verwarrend dat die eigenlijk bij het andere draadje hoort).
– Hoe kan ik checken of mijn VPN configuratie goed is ingesteld, draadje =:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=109231.msg1060081#msg1060081
« Laatst bewerkt op: 2021/06/18, 12:59:17 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Geeft VirtualBox veiligheid?
« Reactie #11 Gepost op: 2021/06/18, 16:14:42 »
Citaat
"When using VirtualBox, is the host OS 100% protected from security issues in the guest OS? - Super User" https://superuser.com/questions/816922/when-using-virtualbox-is-the-host-os-100-protected-from-security-issues-in-the
@Bart85, nu pas aandacht voor jouw URL, bedankt voor deze reactie!
Opmerkelijk om te moeten lezen dat VBox zo makkelijk te besmetten is, als ik het goed begrijp gaat het alleen om Windows.
Gelukkig draait Win niet achter VBox. (ik gebruik geen Samba e.d.)
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)