Ondersteuning > Hardware en drivers

beeldscherm problemen

(1/4) > >>

partyrabbit:
Mijn (acer) beeldscherm is van 1400x900 pixels (max) plots terug gevallen in 1024x768 (max).
Betreft Ubuntu 18.04LTS, en beeldscherm heeft lang prima gewerkt. Ik heb dit bij U16 ook al eens gehad, maar toen is het vanzelf na een paar dagen weer goed gekomen. Nu zijn we inmiddels langer verder en niet vanzelf goed gekomen  :(
Xorg problemen of zo?

Ik ben hier echt nog niet goed in, beeldscherm drivers  :-[
Wie kan me helpen te kijken wat er mis is en dit weer goed te krijgen?

Informatie zoals in apparatuur opgenomen.


--- Citaat ---id:   
display:0
description:    VGA compatible controller
product:    4 Series Chipset Integrated Graphics Controller
vendor:    Intel Corporation
physical id:    
2
bus info:    
pci@0000:00:02.0
version:    03
width:    64 bits
clock:    33MHz
capabilities:    msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
configuration:   
driver   =   i915
latency   =   0
resources:   
irq   :   16
memory   :   f0000000-f03fffff
memory   :   e0000000-efffffff
ioport   :   1230(size=8)
memory   :   c0000-dffff
--- Einde van citaat ---


--- Citaat ---id:   
display:1
description:    Display controller
product:    4 Series Chipset Integrated Graphics Controller
vendor:    Intel Corporation
physical id:    
2.1
bus info:    
pci@0000:00:02.1
version:    03
width:    64 bits
clock:    33MHz
capabilities:    pm bus_master cap_list
configuration:   
latency   =   0
resources:   
memory   :   f0400000-f04fffff
--- Einde van citaat ---

Ron:
Misschien een foutje in een update?
Heb je nog een oudere versie op een USB stick?
Misschien handig, om het daarmee te controleren......

partyrabbit:

--- Citaat van: Ron op 2021/11/29, 18:13:51 ---Misschien een foutje in een update?

--- Einde van citaat ---

Daar zat ik ook aan te denken. Maar er komen geen nieuwe 'updates' binnen, waar ik al weer even op wacht en er al diversen binnen gekomen zijn.

Op usb heb ik niets hiervan. Tot nog toe is het met dit beeldscherm altijd simpel plug 'n play geweest, dus nog nooit handmatig hoeven doen.
Hij heeft tot deze 'crash' aan ook het scherm herkend (merknaam en zo) onder 'Schermen'. Maar dat is nu ook weg.  :( Lijkt er op dat er geen juiste juiste driver meer (actief?) is en ik weet niet hoe ik dat moet controleren en/of repareren.

Hoe kom ik er achter wat er mis is?

Ronaldus:
Wat is het volledige typenummer van je monitor?

Ik heb in het verleden ontiegelijk veel problemen gehad met mijn Acer monitor i.c.m. Ubuntu. Typisch genoeg toen alleen met Acer monitors... Gezien de resolutie is het geen superrecent scherm.
Heeft die monitor alleen een VGA output?

Google eens op Ubuntu en Acer (met je typenummer).

partyrabbit:

--- Citaat van: Ronaldus op 2021/11/30, 08:19:55 ---Wat is het volledige typenummer van je monitor?

--- Einde van citaat ---

Acer LCD 2006
Model AL1916W A
Version AL1916W As


--- Citaat van: Ronaldus op 2021/11/30, 08:19:55 ---Ik heb in het verleden ontiegelijk veel problemen gehad met mijn Acer monitor i.c.m. Ubuntu. Typisch genoeg toen alleen met Acer monitors... Gezien de resolutie is het geen superrecent scherm.

--- Einde van citaat ---

2006  =D
Tot nog toe heeft hij altijd prima gewerkt. Al vanaf mijn overstap naar linux in 2014, onder ubuntu's 12 tm nu ook na de overstap naar 18 (tot enkele weken  nog prima).


--- Citaat van: Ronaldus op 2021/11/30, 08:19:55 ---Heeft die monitor alleen een VGA output?

--- Einde van citaat ---

Ja.


--- Citaat van: Ronaldus op 2021/11/30, 08:19:55 ---Google eens op Ubuntu en Acer (met je typenummer).

--- Einde van citaat ---

Kan ik doen. Zal ik doen.
Maar zijn er ook mogelijkheden om te kijken wat er nu draait aan driver (en wat niet/fout), en eventueel zelf updaten/herstellen?
Daar zou ik graag wat hulp bij krijgen want daarin (schermdrivers in linux) ben ik nog redelijk newb.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie