Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot windows Linux Xubuntu  (gelezen 1506 keer)

dualboot windows Linux Xubuntu
« Gepost op: 2017/04/11, 09:27:29 »
goed morgen
ik ben er zeker geen voorstander van maar als ik een dualboot maak Windows 10,Linux Xubuntu of wat dan ook.
maar is het ook mogelijk om en dualboot te maken Linux / Windows?.

er staat dus Linux op maar kun je er dan Windows naast zetten?.

fijne dag allmaal
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/11, 09:45:50 »
Het kan wel, maar dan moet je achteraf grub opnieuw installeren, omdat de MBR wordt overschreven.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/11, 14:57:10 »
Het kan wel, maar dan moet je achteraf grub opnieuw installeren, omdat de MBR wordt overschreven.
bedankt voor je voor je reactie
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

swake

  • Gast
Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/11, 19:16:58 »
Ook voor zorgen dat de partitie waarop je windows gaat installeren geformateerd is in NTFS , daar windows geen linux bestandsformaten herkent .
Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren . Waarom Windows niet virtueel installeren ?

Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/12, 15:15:09 »
Helemaal eens met swake!

Je loopt veel minder (systeem)risico's met virtuele machines (Virtualbox) dan met een dualboot. Helemaal wanneer je gaat dualbooten met Windows! Is bijna vragen om ellende. Ik raad het absoluut af.

 
Een boek doet het altijd...

Offline HWE64

  • Lid
Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/12, 15:32:49 »
Helemaal eens met swake!

Je loopt veel minder (systeem)risico's met virtuele machines (Virtualbox) dan met een dualboot. Helemaal wanneer je gaat dualbooten met Windows! Is bijna vragen om ellende. Ik raad het absoluut af.
Mag ik even inbreken: geld dit ook als Windows op SSD en Xubuntu op HDD hebt staan met Grub dus dualboot.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/12, 15:43:45 »
Mag ik even inbreken: geld dit ook als Windows op SSD en Xubuntu op HDD hebt staan met Grub dus dualboot.
Kort antwoord: Ja.
Maar ........ in het verleden heb ik met een NTFS, of FAT32 geformatteerde disk nooit problemen gehad, maar dat waren ook PC's met een ouderwetse BIOS.
De laptop waarmee ik meestal (en nu) werk, wordt regelmatig voorzien van diverse systemen, en dat gaat nooit fout (tot heden).
Deze heeft wel een nieuwe EUFI, maar alles is geformatteerd op EXT4 en NTFS en is een octal-boot systeem!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/12, 15:54:55 »
Goeie vraag...

Er zijn waarschijnlijk aanzienlijker betere 'technici' op dit forum dan ik die daarop specifiek kunnen antwoorden, echter ik ga uit van het principe waarom moeilijk doen (lees : risico's lopen) als het makkelijk kan (lees : geen of amper risico's lopen). Virtualbox onder Linux draaien met Windows als VM is het meest voor de hand liggend in mijn optiek.

(Ron : je was me net even voor ;-) Bedankt voor je technische uitleg...)
« Laatst bewerkt op: 2017/04/12, 16:15:22 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline HWE64

  • Lid
Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/12, 15:58:10 »
Maar ........ in het verleden heb ik met een NTFS, of FAT32 geformatteerde disk nooit problemen gehad, maar dat waren ook PC's met een ouderwetse BIOS.
Heb ik effe geluk want desktop dualboot zal de SSD ongetwijfeld NTFS (nieuw) en met installatie Xubuntu HDD ongetwijfeld EXT4 geformatteerd zijn en nog oude Bios.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/12, 17:32:59 »
Om grub terug te zetten, nadat Windows de MBR heeft overschreven kan je de Wiki raadplegen, of de site van Pjotr.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/23, 21:23:40 »
Helemaal eens met swake!

Je loopt veel minder (systeem)risico's met virtuele machines (Virtualbox) dan met een dualboot. Helemaal wanneer je gaat dualbooten met Windows! Is bijna vragen om ellende. Ik raad het absoluut af.
Waarom?Ik doe dat al jaren en geen enkel probleem. :o  Linux Ubuntu en Windows XP.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/24, 15:54:02 »
Heb je vet mazzel ;). Ik persoonlijk heb iets andere ervaringen.... En ik begrijp dat je nog Windows XP draait?? We leven in een vrij land dus niets dat je ervan weerhoudt.....
« Laatst bewerkt op: 2017/04/24, 16:12:34 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline loti

  • Lid
Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/24, 17:06:08 »
Maar welke risico's loop je hiermee?
Ik heb 2 laptops waarop Windows 10 en Linux Mint en Debian  in dualboot zijn geïnstalleerd en nog nooit iets vreemds geconstateerd.  Deze laptops hebben nog een oude bios.

Misschien enkele voorbeelden?

Re: dualboot windows Linux Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2017/04/24, 17:33:21 »
Qua veiligheidsrisico's zal het op zich wel meevallen (hoewel, wanneer je XP anno nu nog online draait), echter mijn ervaringen zijn dat Linux gewoon veel stabieler is dan Windows. En ik ben geloof ik niet de enige.... De keren dat Windows bij  mij draaide - en het is al wat jaartjes geleden, dat wel - crashte het zeer regelmatig tot vaak. En dan heb ik het nog niet over alle andere troubles. Ik draait nu al zo'n 7 jaar met op Linux-distro's en de keren dat mijn systeem gecrasht is, zijn op de vingers van een hand te tellen.
 
Ik persoonlijk prefereer VM's boven dualbooten, omdat wanneer  een VM de geest geeft, mijn hostsysteem in principe altijd onaangetast blijft en ik een gebackupte appliance zo weer terugzet. Wanneer in geval van een dualboot (met Linux-Windows) Windows (daar ga ik maar even van uit ;)) de geest geeft, is er een gerede / grotere kans dat ik ook problemen krijg/kan krijgen met m'n Linux os. En omdat ik dat risico (uitgaande van voornoemde dualboot) zo veel mogelijk wens te beperken kies ik voor virtualisatie. Stabiliteit/continuiteit zijn voor mij erg belangrijk.

Echter, iedereen moet uiteindelijk uiteraard helemaal zelf beslissen wat hij of zij doet. Dit is mijn mening. Een ander heeft het volste recht het daar niet mee eens te zijn. Echter, wanneer iemand zou gaan beweren dat Windows stabieler is dan Linux .........daar gaan we weer ....... ;)

« Laatst bewerkt op: 2017/04/24, 17:47:46 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...