Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP  (gelezen 1221 keer)

selahedin

  • Gast
Windows XP
« Gepost op: 2008/10/01, 15:40:48 »
Beste Ubuntu gebruikers,

Ik heb op dit momentUbuntu 8.04 volledige geïnstalleerd.
Helaas heb ik enkele programma's nodig die onder XP draaien.

ik heb 150 gb geheugen waarvan inmiddels 30% gebruikt wordt.
Is het mogelijk om zonder Ubuntu te verwijderen, windows XP te installeren?
Ik had in gedachten om 20 gb beschikbaar te stellen voor XP en de resterende voor Ubuntu.

groetjes,

Salahedin

Windows XP
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/01, 15:58:32 »
Dit zou inderdaad mogelijk zijn. Er zijn verschillende opties die je kan kiezen.

Ten eerste heb je virtualisatie. Dit betekent dat je XP draait in een klein venster op je Ubuntu-desktop. Als je geen 3D-programma's gebruikt en XP maar zelden nodig hebt voor een paar specifieke programma's, is dit een zeer handige oplossing. Je kan namelijk op ieder moment heel eenvoudig ruimte toekennen of afnemen, er kan geen conflict komen tussen XP en Ubuntu, en je kan ten allen tijden je XP eenvoudig volledig verwijderen. Je hebt wel een snelle computer nodig, aangezien je 2 besturingssytemen tegelijk gaat draaien.
Voor virtualisatie heb je een virtualisatie-programma nodig, zoals bijvoorbeeld VMware of VirtualBox.

Ten tweede heb je een dualboot. Deze is iets lastiger, maar het is de enige mogelijke manier om 3d-programma's (zoals spelletjes dus) te draaien. Hiervoor moet je eerst ruimte vrijmaken van je partitie met behulp van GParted. Je moet dus de live-cd van gparted downloaden en branden, daarna +/- 20 GB vrijmaken. Daarna kan je Windows XP op de vrijgekomen ruimte installeren. Je moet dan wel even het grub-programmatje opnieuw inladen, dit kan je doen via de ubuntu live-cd.

Als je weet welke van de twee jou het meest lijkt, kunnen wij er meer informatie over geven.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

selahedin

  • Gast
Windows XP
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/01, 16:05:30 »
Duaal boot optie zou voor mij het beste zijn.
Als ik XP op me PC had en ik wilde Ubuntu erbij installeren zou ik het kunnen.
Maar helaas weet ik niet hoe ik zonder Ubuntu te verwijderen XP kan insalleren.
Zou u mij meer informatie hieromtrent kunnen geven?

Windows XP
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/01, 16:43:46 »
Ten eerste heb je gparted nodig: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779 en dan de iso downloaden, deze op CD branden.

Herstart je computer van de pas gebrande cd, kies voor de standaard optie. Wanneer hij om je toetsenbord-layout vraagt, vul dit dan in. Hij zou voor de rest alles automatisch moeten configureren.
Als de desktop gestart wordt, open dan het programma GParted. Verklein je Ubuntu-partitie met 20 GB (de interface is vrij intiutief) en formatteer een partitie met FAT32 of NTFS (maakt niet uit, als je XP installeert, dan formatteert de installer die toch nog een keer).
Dit kan een tijdje duren, zeker omdat alles gecheckt en ge-doublecheckt wordt (dit is niet geheel risicoloos! als je écht belangrijke data hebt, maak dan zeker een backup!)

Nu moet je terug je computer herstarten, deze keer van de installatiecd van XP. Kies voor de pas aangemaakte partitie (hint: het is handig om tijdens het formatteren met GParted een label in te stellen). De installatie van XP valt buiten dit forum.

Als XP eenmaal geïnstalleerd is en je hebt alle drivers, antivirusprogramma's en firewalls erop gezet, dan moet je nu even grub herinstalleren. Je zal al gemerkt hebben dat je pc direct in XP start en dat grub niet meer getoond wordt. Dit is vrij eenvoudig te verhelpen. Start van de Ubuntu-livecd en open een command prompt. Typ dit in:
Citaat
sudo mount /dev/linuxpartitie /mnt
sudo grub-install /dev/eerstehdd --root-directory=/mnt
Vervang linuxpartitie door de partitie waarop Linux staat, (vb sda1) en eerstehdd door je eerste harde schijf (vb sda).
Als je nu herstart, zal je zien dat er nog geen Windows XP in je grub menu staat. Dit is eenvoudig op te lossen. In ubuntu typ je:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Voer je wachtwoord in. Op het einde van het bestand voer je dan in:
title Windows XP
rootnoverify (hd0,2)
makeactive
chainloader +1
Vervang (hd0,2) door je partitie van windows (vb. sda3 wordt hd0,2)

Dat zou het normaal moeten doen.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

selahedin

  • Gast
Windows XP
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/01, 17:02:24 »
Seysayux  je uitleg is zeer duidelijk, ik zal zo dadelijk aan de slag gaan.
Heel erg bedankt voor je uitleg.

Offline Dave

  • Lid
Windows XP
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/01, 21:29:47 »
Om welke progjes gaat het overigens?
Voor hetzelfde bestaat er een prima alternatief voor.

JimZ

  • Gast
Windows XP
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/02, 17:23:32 »
sehaledin schreef:
Citaat
ik heb 150 gb geheugen
Ik zie groen van jalouzie!!!

ik vond m'n eigen 4 Gig al heel royaal ;) .

Gr,
Jim

Offline Dave

  • Lid
Windows XP
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/02, 19:08:05 »
tzal de schijfruimte zijn, tgaat om het verhaal verder toch?  :-))

itsmymario

  • Gast
Windows XP
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/02, 21:49:15 »
is het verstandig als je een amd athlon 2000+ 1.6 ghz met een 40 gb harddisk en 512 werkgeheugen ubuntu te installeren en een dual boot te hebben xp en ubuntu en draait het dan nog snel

itsmymario

  • Gast
Windows XP
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/02, 21:54:31 »
ik denk zelf dat ubuntu sneller draait dan xp op mijn systeem is unbuntu of heb ik dat mis handig met internet ik bedoel kan je alle media afspelen zoals youtube rtl gemist en andere media